![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Belgie 1-talig Engels? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,17% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
46 | 95,83% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Vreemdeling
|
![]() Waarom maken we van Belgie niet gewoon een 1-talig Engels land.
De evolutie van Engels als enige wereldtaal is immers al een tijdje bezig en ik zie dat niet direct stoppen. Dan moeten we ons niet langer bezig houden met onnozele talen als Frans, Duits of Nederlands. Mensen die die talen nog willen spreken moeten dat dan maar thuis doen, maar niet in het openbare leven. Denk eens aan de vele voordelen: kosten die we zouden besparen, geen gelul meer over taalkwesties, een (de enige) wereldtaal is een officiele taal,...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Nessie : 24 september 2005 om 07:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Vreemdeling
|
![]() Ik kan hier precies niet stemmen.
![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Nessie : 24 september 2005 om 07:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
2)Ik heb helemaal geen dictatoriale trekjes, maar ik mag de anderen toch proberen te overtuigen van mijn gelijk. En natuurlijk laat ik mijn geld ook slim spreken. Alleen Engelstalige Software, boeken,... kopen ipv de Nederlandstalige versie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) Ik koop liever boeken uit een groot talengamma. Dat heeft immers een mogelijkheid tot grote diversiteit. Heel veel boeken in nationale talen werden nooit naar het Engels vertaald. Ik heb hier vele tientallen boeken staan in nationale talen (gaande van Duits, Frans, Grieks, Hongaars, Afrikaans...) die men gewoon niet aantreft in de Engelstalige wereld. Juist die taalverscheidenheid is dan ook een mooie culturele rijkdom. U wilt blijkbaar een uniforme, steriele en weinig verscheidene situatie. En nog een belangrijke opmerking: de wereld van de mensen is meer dan alleen software, hoor. U heeft ten andere wel dictatoriale trekjes, daar u voorstelt om de andere talen uit het openbare leven te bannen. U doet net als de Griekse kolonels in de jaren zeventig die de Macedonische minderheid in het noorden van Griekenland het verbod oplegden hun eigen moedertaal (het Slavisch Macedonisch) nog langer op de markt, in de kroegen, bij de bakker... te gebruiken. Alwie betrapt werd, riskeerde gevangenisstraf en boetes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Over die Ieren: Over de Ieren weet ik niet zoveel, maar ik weet wel dat er genoeg Welsmen en Schotten zijn die vinden dat Welsh & Scottish Gaelic een verspilling van tijd en geld van overheid en onderwijs zijn.
Ik heb deze vakantie nog gesproken met een Welshe vrouw die het schandalig vond dat haar kinderen op school Welsh moesten leren en dat ze in de plaats daarvan iets nuttigs zouden kunnen geven. Over die boeken: vandaag is het nu eenmaal zo dat als je gelezen wilt worden je een Engelstalige versie moet voorzien, doe je dat niet dan kan je evengoed niks publiceren. Ik denk dus niet dat er veel interresante zaken zijn waarvan er geen Engelstalige versie bestaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw stelling wordt echter weersproken door het feit dat in Wales het aantal Welshtalige scholen de afgelopen jaren alleen maar gestegen is. Meer zelfs, in 2002 is het zelfs zo ver gekomen dat, op vraag van scholen en ouders, de Britse overheid het, wat bij ons onder naam "maturiteitsexamen" bekend stond, in het Welsh heeft toegelaten. Met als resultaat dat vele duizenden leerlingen hiervan gebruik hebben gemaakt. Ook is er op dit ogenblik in Engelstalige scholen de mogelijkheid ingevoerd om vakken als kunstgeschiedenis, expressie en muziek in het Welsh te onderwijzen. Daar wordt al volop van gebruik gemaakt. Op dit ogenblik studeren 25% van alle Welshe studenten aan eentalig Welshe scholen (in 2000 was dat nog 18%). Er is dus een heel duidelijke stijging merkbaar. Heel veel mensen denken dus anders dan die ene dame... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Slechts een heel klein percentage van de wereldbevolking spreekt, leest en schrijft Engels. Daarnaast is er ook nog een aanvullend (klein) percentage dat denkt dat ze Engels kunnen spreken, lezen enschrijven maar in werkelijkheid slecht en verbasterd Engels gebruikt.
Een pleidooi voor het invoeren van Engels als universele taal is dus een pleidooi voor universeel analfabetisme. Ik kan mij niets bedenken dat minder efficiënt zou zijn (en dan zwijg ik nog over het sociale en culturele aspect). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() Ze moeten het maar leren. Als we in Vlaanderen bv. de lessen Nederlands, Frans & Duits afschaffen(en doe de studierichtingen met Latijn & Oud-Grieks er maar bij), dan komt er mijn inziens genoeg tijd vrij om Engels te leren. In andere landen kunnen ze dan weer iets anders afschaffen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Wees consequent en post voortaan alleen nog maar in het Engels. Ik denk dat ik serieus ga kunnen lachen met je afgelikte Oxford English.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
This might sound as a contradiction, but that's not correct. In the end, they will have no alternative but to learn English. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() ![]() Heeft Hansworst ook eens niet zoiets voorgesteld? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Je moet echt wel idioot zijn om te beweren dat alleen Engels en niets dan Engels mag onderwezen worden op onze scholen. Zeker als je bedenkt dat Engels een allegaartje is van Anglo-Saksische, Franse, Spaanse, Latijnse, Griekse, Nederlandse, Duitse, Scandinavische,Italiaanse,... invloeden. En nu stop ik omdat je mijn aandacht niet eens waard bent. Of misschien toch nog dit: Hoe kan je nou Kafka lezen in het Engels, of Sartre? Complete nul gewoon jij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Zelf ben ik zeer Anglofiel in mijn literaire smaak. Maar Musketo heeft gelijk.
En Nessie: misschien nog even studeren op het verschil tussen "as" en "like". |
![]() |
![]() |