Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Belgie 1-talig Engels?
Ja 2 4,17%
Nee 46 95,83%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2005, 07:42   #1
Nessie
Vreemdeling

Nessie's schermafbeelding

Standaard Belgie 1-talig Engels

Waarom maken we van Belgie niet gewoon een 1-talig Engels land.
De evolutie van Engels als enige wereldtaal is immers al een tijdje bezig en ik zie dat niet direct stoppen. Dan moeten we ons niet langer bezig houden met onnozele talen als Frans, Duits of Nederlands. Mensen die die talen nog willen spreken moeten dat dan maar thuis doen, maar niet in het openbare leven.
Denk eens aan de vele voordelen: kosten die we zouden besparen, geen gelul meer over taalkwesties, een (de enige) wereldtaal is een officiele taal,...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Nessie on 24-09-2005 at 08:57
Reason:
--------------------------------

De evolutie van Engels als enige wereldtaal is immers al een tijdje bezig en ik zie dat niet direct stoppen. Dan moeten we ons niet langer bezig houden met onnozele talen als Frans, Duits of Nederlands. Mensen die die talen nog willen spreken moeten dat dan maar thuis doen, maar niet in het openbare leven.
Denk eens aan de vele voordelen: kosten die we zouden besparen, geen gelul meer over taalkwesties, een (de enige) wereldtaal is een officiele taal,...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Denk eens aan de vele voordelen: kosten die we zouden besparen, geen gelul meer over taalkwesties, een (de enige) wereldtaal is officiele taal,...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Nessie : 24 september 2005 om 07:57.
Nessie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 07:45   #2
Nessie
Vreemdeling

Standaard

Ik kan hier precies niet stemmen. ??[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Nessie on 24-09-2005 at 08:49
Reason:

Ik kan hier precies niet stemmen. ??[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Ik kan hier precies niet stemmen. [/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Nessie : 24 september 2005 om 07:49.
Oud 24 september 2005, 07:59   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nessie
Denk eens aan de vele voordelen: kosten die we zouden besparen, geen gelul meer over taalkwesties, een (de enige) wereldtaal is een officiele taal,...
Wat is er dan wel "onnozel" aan talen als Nederlands, Frans en Duits??? En door welke dictatoriale trekjes wilt u de mensen dwingen bepaalde talen niet meer te spreken in het openbare leven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 08:04   #4
Nessie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat is er dan wel "onnozel" aan talen als Nederlands, Frans en Duits??? En door welke dictatoriale trekjes wilt u de mensen dwingen bepaalde talen niet meer te spreken in het openbare leven?
1)Wat ben je met die talen op internationaal vlak? NIKS!
2)Ik heb helemaal geen dictatoriale trekjes, maar ik mag de anderen toch proberen te overtuigen van mijn gelijk. En natuurlijk laat ik mijn geld ook slim spreken. Alleen Engelstalige Software, boeken,... kopen ipv de Nederlandstalige versie.
Oud 24 september 2005, 08:14   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1)Wat ben je met die talen op internationaal vlak? NIKS!
2)Ik heb helemaal geen dictatoriale trekjes, maar ik mag de anderen toch proberen te overtuigen van mijn gelijk. En natuurlijk laat ik mijn geld ook slim spreken. Alleen Engelstalige Software, boeken,... kopen ipv de Nederlandstalige versie.
1) Met die talen ben je alles op nationaal vlak. Daarenboven is het de taal waarmee de mensen zijn opgegroeid: het is hun moedertaal. Het is de taal van hun dromen, de taal van hun opvoeding, de taal van hun geschiedenis, de taal van hun volk, de taal van hun cultuur. Daar waar een taal sterft (zoals u blijkbaar wilt nastreven), wordt ook een groot deel van dit alles gedood. Dit verklaart ook waarom de Ieren, ondanks het feit dat Engels de belangrijkste taal is geworden in Ierland, nog steeds een onstilbaar heimwee blijven koesteren naar hun Iers. Zelfs de Engelstalige Ier die nauwelijks een goede zin Iers kan verwoorden, wil niet raken aan de primauteit van het Iers. Ook voor hem is "zijn" taal, de taal van de voorouders, de taal van zijn cultuur, van zijn muziek, van zijn eiland. Kortom, een taal is steeds een thuisland, een "heimat". U wil de mensen taalkundig en cultureel dakloos maken.

2) Ik koop liever boeken uit een groot talengamma. Dat heeft immers een mogelijkheid tot grote diversiteit. Heel veel boeken in nationale talen werden nooit naar het Engels vertaald. Ik heb hier vele tientallen boeken staan in nationale talen (gaande van Duits, Frans, Grieks, Hongaars, Afrikaans...) die men gewoon niet aantreft in de Engelstalige wereld. Juist die taalverscheidenheid is dan ook een mooie culturele rijkdom. U wilt blijkbaar een uniforme, steriele en weinig verscheidene situatie.

En nog een belangrijke opmerking: de wereld van de mensen is meer dan alleen software, hoor.

U heeft ten andere wel dictatoriale trekjes, daar u voorstelt om de andere talen uit het openbare leven te bannen. U doet net als de Griekse kolonels in de jaren zeventig die de Macedonische minderheid in het noorden van Griekenland het verbod oplegden hun eigen moedertaal (het Slavisch Macedonisch) nog langer op de markt, in de kroegen, bij de bakker... te gebruiken. Alwie betrapt werd, riskeerde gevangenisstraf en boetes.
Oud 24 september 2005, 09:27   #6
Nessie
Vreemdeling

Standaard

Over die Ieren: Over de Ieren weet ik niet zoveel, maar ik weet wel dat er genoeg Welsmen en Schotten zijn die vinden dat Welsh & Scottish Gaelic een verspilling van tijd en geld van overheid en onderwijs zijn.
Ik heb deze vakantie nog gesproken met een Welshe vrouw die het schandalig vond dat haar kinderen op school Welsh moesten leren en dat ze in de plaats daarvan iets nuttigs zouden kunnen geven.
Over die boeken: vandaag is het nu eenmaal zo dat als je gelezen wilt worden je een Engelstalige versie moet voorzien, doe je dat niet dan kan je evengoed niks publiceren. Ik denk dus niet dat er veel interresante zaken zijn waarvan er geen Engelstalige versie bestaat.
Oud 24 september 2005, 09:38   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over die Ieren: Over de Ieren weet ik niet zoveel, maar ik weet wel dat er genoeg Welsmen en Schotten zijn die vinden dat Welsh & Scottish Gaelic een verspilling van tijd en geld van overheid en onderwijs zijn.
Ik heb deze vakantie nog gesproken met een Welshe vrouw die het schandalig vond dat haar kinderen op school Welsh moesten leren en dat ze in de plaats daarvan iets nuttigs zouden kunnen geven.
Er zijn altijd uitzonderingen op de aardbol. Ik kan zo enkele Brusselse Franstaligen opsnorren die het schandalig vinden dat hun kinderen in de Brusselse scholen Nederlands moeten leren. Evengoed kan ik er evenwel vinden die het omgekeerde denken.

Uw stelling wordt echter weersproken door het feit dat in Wales het aantal Welshtalige scholen de afgelopen jaren alleen maar gestegen is. Meer zelfs, in 2002 is het zelfs zo ver gekomen dat, op vraag van scholen en ouders, de Britse overheid het, wat bij ons onder naam "maturiteitsexamen" bekend stond, in het Welsh heeft toegelaten. Met als resultaat dat vele duizenden leerlingen hiervan gebruik hebben gemaakt. Ook is er op dit ogenblik in Engelstalige scholen de mogelijkheid ingevoerd om vakken als kunstgeschiedenis, expressie en muziek in het Welsh te onderwijzen. Daar wordt al volop van gebruik gemaakt.

Op dit ogenblik studeren 25% van alle Welshe studenten aan eentalig Welshe scholen (in 2000 was dat nog 18%). Er is dus een heel duidelijke stijging merkbaar.

Heel veel mensen denken dus anders dan die ene dame...
Oud 24 september 2005, 09:39   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over die boeken: vandaag is het nu eenmaal zo dat als je gelezen wilt worden je een Engelstalige versie moet voorzien, doe je dat niet dan kan je evengoed niks publiceren. Ik denk dus niet dat er veel interresante zaken zijn waarvan er geen Engelstalige versie bestaat.
Hahahaha! Wat een onzin! Er verschijnt heel veel interessants in de plaatselijke talen. Natuurlijk wordt er wel meer gepubliceerd dan enkel boeken over computers en software. Blijkbaar zit u nogal vast in die branche.
Oud 24 september 2005, 09:44   #9
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Slechts een heel klein percentage van de wereldbevolking spreekt, leest en schrijft Engels. Daarnaast is er ook nog een aanvullend (klein) percentage dat denkt dat ze Engels kunnen spreken, lezen enschrijven maar in werkelijkheid slecht en verbasterd Engels gebruikt.
Een pleidooi voor het invoeren van Engels als universele taal is dus een pleidooi voor universeel analfabetisme. Ik kan mij niets bedenken dat minder efficiënt zou zijn (en dan zwijg ik nog over het sociale en culturele aspect).
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 09:55   #10
Nessie
Vreemdeling

Standaard

Ze moeten het maar leren. Als we in Vlaanderen bv. de lessen Nederlands, Frans & Duits afschaffen(en doe de studierichtingen met Latijn & Oud-Grieks er maar bij), dan komt er mijn inziens genoeg tijd vrij om Engels te leren. In andere landen kunnen ze dan weer iets anders afschaffen.
Oud 24 september 2005, 10:00   #11
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Wees consequent en post voortaan alleen nog maar in het Engels. Ik denk dat ik serieus ga kunnen lachen met je afgelikte Oxford English.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 10:09   #12
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ze moeten het maar leren. Als we in Vlaanderen bv. de lessen Nederlands, Frans & Duits afschaffen(en doe de studierichtingen met Latijn & Oud-Grieks er maar bij), dan komt er mijn inziens genoeg tijd vrij om Engels te leren. In andere landen kunnen ze dan weer iets anders afschaffen.
Waarom zouden miljarden mensen hun cultuur overboord moeten gooien om de taal van enkele honderden miljoenen mensen te leren? U bent gewoon gek.
Oud 24 september 2005, 10:13   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat voor een cultuurbarbaar bent u eigenlijk?! Talen leren is altijd een rijkdom. Levende talen openen de deur naar andere culturen, andere manieren van beleven, van andere letterkunde, van andere folklore, van andere samenlevingen. En alwie oude talen leert (niemand wordt daartoe verplicht - het is in dat geval een vrije keuze), kan rechtstreeks kennis maken met de oude teksten. Indien u dat allemaal afschaft, wie gaat dan nog voor vertalingen zorgen, beste vriend? Alleen de Britten misschien? Die dan naast hun moedertaal wel nog Oudgrieks en Latijn zullen mogen leren van Uwe Dictatorschap?
Oud 24 september 2005, 10:14   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Wees consequent en post voortaan alleen nog maar in het Engels. Ik denk dat ik serieus ga kunnen lachen met je afgelikte Oxford English.
Inderdaad! Eens kijken hoe hij het er van afbrengt!
Oud 24 september 2005, 10:26   #15
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan hier precies niet stemmen. ??
Je moet hier eerst een maand geregistreerd zijn én honderd berichten geplaatst hebben. Dit doen ze om peilingvervalsing tegen te gaan.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 10:27   #16
Nessie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
I could do that, but I believe that the end justifies the means. If I have to speak Dutch to convince other people that English is the only important language, then I'll speak Dutch.
This might sound as a contradiction, but that's not correct. In the end, they will have no alternative but to learn English.
Oud 24 september 2005, 10:29   #17
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk eens aan de vele voordelen: kosten die we zouden besparen, geen gelul meer over taalkwesties, een (de enige) wereldtaal is een officiele taal,...
Nóóit. Dit voorstel is imo gewoon spuwen op de Vlaamse oudstrijders van 1914-1918, de Vlamingen die ten onrechte vanwege hun taal zijn behandeld, de strijd van de Vlaamse Beweging...
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 10:35   #18
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Heeft Hansworst ook eens niet zoiets voorgesteld?
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 10:38   #19
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
I could do that, but I believe that the end justifies the means. If I have to speak Dutch to convince other people that English is the only important language, then I'll speak Dutch.
This might sound as a contradiction, but that's not correct. In the end, they will have no alternative but to learn English.

Je moet echt wel idioot zijn om te beweren dat alleen Engels en niets dan Engels mag onderwezen worden op onze scholen. Zeker als je bedenkt dat Engels een allegaartje is van Anglo-Saksische, Franse, Spaanse, Latijnse, Griekse, Nederlandse, Duitse, Scandinavische,Italiaanse,... invloeden.
En nu stop ik omdat je mijn aandacht niet eens waard bent. Of misschien toch nog dit: Hoe kan je nou Kafka lezen in het Engels, of Sartre?

Complete nul gewoon jij.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 10:47   #20
Jozef Ostyn

Standaard

Zelf ben ik zeer Anglofiel in mijn literaire smaak. Maar Musketo heeft gelijk.

En Nessie: misschien nog even studeren op het verschil tussen "as" en "like".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be