Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijfora > sp.a spirit
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

sp.a spirit Enkel sympathisanten van sp.a spirit, die bovendien lid zijn van de gebruikersgroep 'sp.a spirit' kunnen in dit onderdeel reageren. Je kan jezelf als groepslid voordragen via je control panel.

Discussietools
Oud 1 februari 2005, 11:21   #1
Peter001
Banneling

Peter001's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Peter001
Standaard Roken in Jeugdhuizen Toegestaan of Niet???

[font=Arial Black][size=3]In heel wat gemeentes is er intussen een discussie ontstaan over Rookproblematiek en Rookafzuiginstallaties in Jeugdhuizen. Er bestaat een regelgeving om en rond dit probleem, nl ééntje die zegt dat ruimtes en gebouwen waar jongeren van -14 jaar komen Rookvrij moeten zijn. Welnu in jeugdhuizen komen wel degelijk jongeren van -14 jaar. Dus is het simpel, pas deze regel daar toe!!! Dan heb je geen dure oplossing als een Rookafzuiginstallatie nodig!!! Een algemeen Rookverbod dus in alle Jeugdhuizen. Maar daar wringt het schoentje, heel wat Gemeenteraadsleden, Schepenen en Burgemeesters vinden dat je deze regel anders moet interpreteren en dan toch maar moet gaan kiezen voor een Rookafzuiginstallatie!!! Dit kan niet vind ik, dan overtreed men een bij wet vastgelegde regelgeving!!! Hier gaat men grof in de fout!!! Het kan echter niet dat zo een regelgeving met de voeten wordt getreden!!! [/size][/font]
[font=Arial Black][size=3][/size][/font]
[font=Arial Black][size=3]Wanneer men dit dan toch doet vind ik dat daar maatregelen tegen moeten getroffen worden, om maatregelen als het plaatsen van rookafzuiginstallaties teniet te doen!!! Het geld die men uitspaard aan het niet plaatsten van zo een afzuigsysteem kan men in andere zaken gaan investeren, die de jeugd ook ten goede komt. Een rookafzuiginstallatie installeren is hetzelfde als zeggen, van rook maar op!!! Dit kan echt niet, zeker in de huidige maatschappij. Waar volwassenen proberen met stoppen!!! Gaat men hier jongeren nog eens extra aanmoedigen om een sigaretje op te steken!!![/size][/font]

[font=Arial Black][size=3]Jongeren moet net bewust gemaakt worden van de gevaren van roken en de gevolgen ervan, dat kan men al gaan doen door een algemeen rookverbod op te leggen in jeugdhuizen. Dit kan men zien als een vorm van rookpreventie!!! Dit trouwens niets (toch bijna niets op een paar verbodtekens na) kost. Een goedkope vorm van rookpreventie en bewustmaking dus!!![/size][/font]
Peter001 is offline  
Oud 1 februari 2005, 18:27   #2
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter001
[font=Arial Black][size=3]In heel wat gemeentes is er intussen een discussie ontstaan over Rookproblematiek en Rookafzuiginstallaties in Jeugdhuizen. Er bestaat een regelgeving om en rond dit probleem, nl ééntje die zegt dat ruimtes en gebouwen waar jongeren van -14 jaar komen Rookvrij moeten zijn. Welnu in jeugdhuizen komen wel degelijk jongeren van -14 jaar. Dus is het simpel, pas deze regel daar toe!!! Dan heb je geen dure oplossing als een Rookafzuiginstallatie nodig!!! Een algemeen Rookverbod dus in alle Jeugdhuizen. Maar daar wringt het schoentje, heel wat Gemeenteraadsleden, Schepenen en Burgemeesters vinden dat je deze regel anders moet interpreteren en dan toch maar moet gaan kiezen voor een Rookafzuiginstallatie!!! Dit kan niet vind ik, dan overtreed men een bij wet vastgelegde regelgeving!!! Hier gaat men grof in de fout!!! Het kan echter niet dat zo een regelgeving met de voeten wordt getreden!!! [/size][/font]

[font=Arial Black][size=3]Wanneer men dit dan toch doet vind ik dat daar maatregelen tegen moeten getroffen worden, om maatregelen als het plaatsen van rookafzuiginstallaties teniet te doen!!! Het geld die men uitspaard aan het niet plaatsten van zo een afzuigsysteem kan men in andere zaken gaan investeren, die de jeugd ook ten goede komt. Een rookafzuiginstallatie installeren is hetzelfde als zeggen, van rook maar op!!! Dit kan echt niet, zeker in de huidige maatschappij. Waar volwassenen proberen met stoppen!!! Gaat men hier jongeren nog eens extra aanmoedigen om een sigaretje op te steken!!![/size][/font]

[font=Arial Black][size=3]Jongeren moet net bewust gemaakt worden van de gevaren van roken en de gevolgen ervan, dat kan men al gaan doen door een algemeen rookverbod op te leggen in jeugdhuizen. Dit kan men zien als een vorm van rookpreventie!!! Dit trouwens niets (toch bijna niets op een paar verbodtekens na) kost. Een goedkope vorm van rookpreventie en bewustmaking dus!!![/size][/font]
roken is ongezond dat moet je mij niet vertellen maar zou het niet beter zijn om te stoppen met die heksenjacht op rokers ?

Want blijkbaar vragen politici's zich nooit eens af waarom mensen roken?

nu ik vind wel dat men de jongeren mag opwijzen dat roken ongezond is

Maar een totaalverbod op roken vind ik toch wel een stap te ver

Het kan toch niet zijn dat een politici mij gaat verbieden om te roken?
Gertj3 is offline  
Oud 1 februari 2005, 19:13   #3
Peter001
Banneling

Peter001's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Peter001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
roken is ongezond dat moet je mij niet vertellen maar zou het niet beter zijn om te stoppen met die heksenjacht op rokers ?

Want blijkbaar vragen politici's zich nooit eens af waarom mensen roken?

nu ik vind wel dat men de jongeren mag opwijzen dat roken ongezond is

Maar een totaalverbod op roken vind ik toch wel een stap te ver

Het kan toch niet zijn dat een politici mij gaat verbieden om te roken?
Jeugdhuizen zijn geen plaats waar moet gerookt worden!!!
Het zijn net die politiekrs die wel de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen om een rookafzuigsysteem goed of af te keuren??? Wil jij als politieker (onrechtstreeks dan) mee verantwoordelijk zijn voor longkanker en doden??? Wil jij mee verantwoordelijk zijn dat onze jeugd nog meer gaat roken en daardoor de kans lopen ernstig ziek te worden??? Als wij een rookafzuigsysteem toelaten en geen rookverbod opleggen dan zijn wij onrechtstreeks mee verantwoordelijk vor de gevolgen van roken!!! Als wij een rookverbod opleggen dan kan men ons later niet verwijten dat wij niets gedaan hebben om de gevolgen tegen te gaan!!!
Peter001 is offline  
Oud 2 februari 2005, 23:21   #4
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter001
Jeugdhuizen zijn geen plaats waar moet gerookt worden!!!
Het zijn net die politiekrs die wel de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen om een rookafzuigsysteem goed of af te keuren??? Wil jij als politieker (onrechtstreeks dan) mee verantwoordelijk zijn voor longkanker en doden??? Wil jij mee verantwoordelijk zijn dat onze jeugd nog meer gaat roken en daardoor de kans lopen ernstig ziek te worden??? Als wij een rookafzuigsysteem toelaten en geen rookverbod opleggen dan zijn wij onrechtstreeks mee verantwoordelijk vor de gevolgen van roken!!! Als wij een rookverbod opleggen dan kan men ons later niet verwijten dat wij niets gedaan hebben om de gevolgen tegen te gaan!!!
Ja maar welk recht heeft een politieker om mij te verbieden van te roken?

Dat ne baas mij verbied van te roken in zijn fabriek kan ik begrijpen of in een ziekenhuis

Maar dat we al niet meer mogen roken terwijl ik rustig op een trein zit waar ik dan nog moet voor betalen is mij toch al ver gekomen!

Maar in jeugdhuizen enz zou men bv wel kunnen zorgen voor goeie rookafzuigsystemen maar de mensen verbieden van te roken is mij toch wel een beetje ver gegaan !

maar tis een moeilijke keuze want ik rook zelf dus iemand die mij wil verbieden te roken moet toch eerst een goeie reden hebben
Gertj3 is offline  
Oud 6 februari 2005, 19:33   #5
Dekoster
Gouverneur

Dekoster's schermafbeelding

Standaard

Jeugdhuizen moeten inderdaat rookvrij worden, ben ik van mening. Ik volwassene ben gestopt met roken. Wanneer mijn kinderen naar een jeugdhuis zouden gaan wil ik niet dat daar gerookt wordt. Een rookafzuisysteem plaatsten is net hetzelfde als zeggen. Rook maar op. Doe maar. Maak je longen maar kapot. Een jeugdhuis heeft een stukje verantwoordelijkheid meegekregen in de opvoeding en bewustmaking van jongeren. Het klopt ook dat er in ruimtes waar jongeren van -14 jaar komen niet mag gerookt worden. Dus pas dit ook toe in alle jeugdhuizen he. Daar komen ook jongeren van -14 jaar.
Dekoster is offline  
Oud 6 februari 2005, 23:09   #6
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Jeugdhuizen moeten inderdaat rookvrij worden, ben ik van mening. Ik volwassene ben gestopt met roken. Wanneer mijn kinderen naar een jeugdhuis zouden gaan wil ik niet dat daar gerookt wordt. Een rookafzuisysteem plaatsten is net hetzelfde als zeggen. Rook maar op. Doe maar. Maak je longen maar kapot. Een jeugdhuis heeft een stukje verantwoordelijkheid meegekregen in de opvoeding en bewustmaking van jongeren. Het klopt ook dat er in ruimtes waar jongeren van -14 jaar komen niet mag gerookt worden. Dus pas dit ook toe in alle jeugdhuizen he. Daar komen ook jongeren van -14 jaar.
Nu ik heb een klein beetje problemen met het beleid dat de sp.A aan het voeren is tegen de rokers!

men wil de mensen dwingen van te stoppen met roken

zoals er niet meer mag gerookt worden op de trein enz en nu zouden ze ook een verbod willen in de cafe's waar gaat dit naar toe?

Gaat de politiek mij straks nog verbieden van te roken op straat? Omdat dit misschien slecht is voor de jeugd?

Dat men wil duidelijk maken dat roken ongezond is akkoord maar dat men nog gaat verbieden van te roken in café of jeugdhuizen lijkt mij toch een beetje te ver gezocht!
Gertj3 is offline  
Oud 15 februari 2005, 18:39   #7
Usquebaugh
Lokaal Raadslid

Usquebaugh's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

Ik vraag mij gewoon af: Is ons kartel niet een beetje tegenstrijdig bezig door achter het verbod op roken te staan en toch cannabis te willen legaliseren. In weed zit immers 50 tot 70 keer meer teer dan een gewone sigaret ZONDER filter! We kunnen toch niet de ene drug verbieden en een andere drug legaliseren die NOG ongezonder is alleen omdat hij minder erg is dan de andere in zijn klasse. Of wel soms?

Ik vind dat men roken juist wel in cafés en jeugdhuizen moet verbieden aangezien men dan dwingt de ander mee te roken (ook al zijn er rookafzuigsystemen). Maar kan men dit doortrekken tot aan de straat? Ik vind van niet een volwassene moet voor zichzelf kunnen beslissen waar de grens te trekken. De politiek mag én moet ze wel stimuleren voor het goede te kiezen.
Oud 15 februari 2005, 19:42   #8
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Usquebaugh
Ik vind van niet een volwassene moet voor zichzelf kunnen beslissen waar de grens te trekken. De politiek mag én moet ze wel stimuleren voor het goede te kiezen.
Politici moeien zich soms teveel in privé zaken ik vraag mij af waarom een politieker mij moet verbieden van te roken op café?
Gertj3 is offline  
Oud 15 februari 2005, 22:02   #9
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Politici moeien zich soms teveel in privé zaken ik vraag mij af waarom een politieker mij moet verbieden van te roken op café?
En waarom moet een niet roker nu wel toestaan dat hij of zij in de rook moet staan van diegene die wel rookt.
Dekoster is offline  
Oud 15 februari 2005, 22:09   #10
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij gewoon af: Is ons kartel niet een beetje tegenstrijdig bezig door achter het verbod op roken te staan en toch cannabis te willen legaliseren. In weed zit immers 50 tot 70 keer meer teer dan een gewone sigaret ZONDER filter! We kunnen toch niet de ene drug verbieden en een andere drug legaliseren die NOG ongezonder is alleen omdat hij minder erg is dan de andere in zijn klasse. Of wel soms?

Ik vind dat men roken juist wel in cafés en jeugdhuizen moet verbieden aangezien men dan dwingt de ander mee te roken (ook al zijn er rookafzuigsystemen). Maar kan men dit doortrekken tot aan de straat? Ik vind van niet een volwassene moet voor zichzelf kunnen beslissen waar de grens te trekken. De politiek mag én moet ze wel stimuleren voor het goede te kiezen.
Deze kwestie gaat wel over het roken in Jeugdhuizen. Wat men thuis doet is mij een zorg. Daar kunnen wij helaas niet tussenkomen. Wanneer u thuis een joint zit te roken heb ik daar geen last van. Maar wanneer u in mijn buurt op café of in het jeugdhuis een sigaret staat te roken, dan stoort mij dit uitermate. Was vroeger zelf roker, maar ben ermee gestopt. Nu weet ik hoe het is als iemand in mijn buurt een sigaret gaat opsteken. Ik walg gewoon van die stank. Dat hebben niet rokers al die jaren moeten verdragen. Nu is het aan de rokers om solidair te zijn met niet rokers. Als zij dat niet spontaan kunnen, dan moet dit maar met een verbod.
Dekoster is offline  
Oud 15 februari 2005, 22:12   #11
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
En waarom moet een niet roker nu wel toestaan dat hij of zij in de rook moet staan van diegene die wel rookt.
Feit is alleen dat een roker evenveel recht heeft om in da café te komen als een niet roker

en vraag maar aan de meeste café bazen of ze da verbod wel zien zetten je zult rap uw antwoord krijgen
Gertj3 is offline  
Oud 15 februari 2005, 22:31   #12
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Feit is alleen dat een roker evenveel recht heeft om in da café te komen als een niet roker

en vraag maar aan de meeste café bazen of ze da verbod wel zien zetten je zult rap uw antwoord krijgen
Het zijn rokers die de gezondheid van niet rokers in gevaar brengen. En niet afwijken naar cafees he. Maar bij het thema blijven he. rokverbod voor jeugdhuizen, ja of neen? Zou u uw kinderen het liefst naar een rookvrij jeugdhuis laten gaan of naar een café waar gerookt wordt. Dan is de keuze van mij, als ouder snel gemaakt.
Dekoster is offline  
Oud 16 februari 2005, 08:45   #13
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Het zijn rokers die de gezondheid van niet rokers in gevaar brengen. En niet afwijken naar cafees he. Maar bij het thema blijven he. rokverbod voor jeugdhuizen, ja of neen? Zou u uw kinderen het liefst naar een rookvrij jeugdhuis laten gaan of naar een café waar gerookt wordt. Dan is de keuze van mij, als ouder snel gemaakt.
ik Zeg neen de politiek hoeft zich niet te moeien met het feit of ik rook of niet rook

JEugdhuizen moet voor iederen toegankelijk zijn en niet alleen voor niet rokers

Trouwens met een goeie afzuigsysteem kan ja al veel oplossen

of Gaat de sp.A nu de rokers ook al uitsluiten?
Gertj3 is offline  
Oud 16 februari 2005, 15:37   #14
Usquebaugh
Lokaal Raadslid

Usquebaugh's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

Citaat:
ik Zeg neen de politiek hoeft zich niet te moeien met het feit of ik rook of niet rook

Trouwens met een goeie afzuigsysteem kan ja al veel oplossen

of Gaat de sp.A nu de rokers ook al uitsluiten?
De politiek moet zich er echter wel mee moeien of een bijstaander meerookt of niet. Bovendien een afzuigsysteem helpt niet 100%. Na een tijd komt de rook wel degelijk door .
Oud 16 februari 2005, 18:46   #15
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
De politiek moet zich er echter wel mee moeien of een bijstaander meerookt of niet. Bovendien een afzuigsysteem helpt niet 100%. Na een tijd komt de rook wel degelijk door .
ik blijf bij mijn standpunt politiek hoeft zich niet te moeien met mijn leven
Gertj3 is offline  
Oud 2 april 2005, 17:58   #16
vryko
Provinciaal Statenlid

vryko's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar vryko
Standaard

Hier in mechelen is er een minimum leeftijd voor jeugdhuizen.

laat die nu toch toevallig 14 zijn zeker.

uw systeem van redeneren gaat maar 1 gevolg hebben: overal in vlaanderen nen minimumleeftijd van 14 in jeugdhuizen.
Oud 2 april 2005, 19:39   #17
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vryko
Hier in mechelen is er een minimum leeftijd voor jeugdhuizen.

laat die nu toch toevallig 14 zijn zeker.

uw systeem van redeneren gaat maar 1 gevolg hebben: overal in vlaanderen nen minimumleeftijd van 14 in jeugdhuizen.
Welke redenering?
Gertj3 is offline  
Oud 11 april 2005, 22:59   #18
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Het gaat hier ook om het principe van, moet de belastingsbetaler er voor opdraaien om een rookafzuiginstallatie te bekostigen? Neen toch, Men moet net gaan promoten om niet meer te roken in jeugdhuizen. Ik wil mijn belastingsgeld daar aan besteden en niet aan het bevorderen van roken. Een rookafzuiginstallatie bevorderd het roken alleen maar. Dit gaat leiden tot nog meer roken en een nog hogere kost in de gezondheidssector. Door roken algemeen te verbieden in Jeugdhuizen gaat men op termijn Miljarden euro's besparen in de gezondheidssector. Trek dit verbod op termijn door naar de gehele Horeca en uitgangssector en je zal de kost van de gezondheidszorg spectaculair zien dalen. Dit zijn Miljarden euro's die vrij komen om aan andere zaken te besteden. Zoals, armoedebestrijding, Jobs, Opleidingen voor de laagst geschoolden en nog veel meer.
Dekoster is offline  
Oud 17 april 2005, 10:54   #19
vryko
Provinciaal Statenlid

vryko's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar vryko
Standaard

en u geloofd echt dat dat zou lukken, een algemeen rookverbod in jeugdhuizen.

een algemeen verbod op sigarettenautomaten in jeugdhuizen zou al een begin zijn, aangezien der nog zijn met zo een machien
Oud 27 april 2005, 20:48   #20
Dekoster
Gouverneur

Standaard

Bij een algemeen rookverbod hoort inderdaad het vebod op een sigarettenautomaat in jeugdhuizen. Dat is trouwens iets dat al op mij programma staat om aan te pakken.
Dekoster is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be