![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Frustratie doet pesten op het werk
Pesten op het werk - ook mobbing geheten - gebeurt uit frustratie. Het zijn vaak leidinggevenden die ondergeschikten kwellen. ,,Ze misbruiken hun macht, niet zelden uit onmacht'', zegt pas afgestudeerde criminologe Julie Rademakers. Haar thesis legt voor het eerst de motieven en reacties van pestkoppen op het werk bloot. Eén op de tien werknemers wordt gepest op het werk. Dat blijkt uit recente studies van de overheid. Julie Rademakers van de universiteit Leuven vroeg zich voor haar thesis af wat de motieven van de pestkoppen zijn en in welk soort bedrijven mobbing het meeste kans krijgt. Een nog onbewandelde wetenschappelijke weg want tot nu toe werd alleen naar het slachtoffer gekeken. Haar voornaamste conclusie: mobbing gebeurt voornamelijk uit frustratie, thuis of op de werkvloer. Doorgaans is er één dader met meerdere slachtoffers of zijn er meerdere daders en één slachtoffer. Schelden, roddelen en zwartmaken ,,Het pesten van een ondergeschikte door een leidinggevende komt het vaakst voor'', zegt Rademakers. ,,Misbruik van macht gebeurt niet zelden uit onmacht. Een chef kan een situatie of persoon niet de baas en reageert zich dan maar af door iemand te viseren.'' Mobbing onder collega's volgt op de tweede plaats. Een ondergeschikte die een leidinggevende pest, is hoogst uitzonderlijk. Schelden, roddelen en zwartmaken zijn de meest voorkomende vormen van pesterijen waar vertrouwenspersonen mee geconfronteerd worden. Ook simpelweg negeren, gebeurt vaak of het slachtoffer opdrachten geven die onder of boven zijn niveau liggen. Geconfronteerd met hun daden, proberen zowat alle aangeklaagden de schuld bij het slachtoffer te leggen. Hij is onmogelijk. Hij vraagt erom. Ze minimaliseren hun daden. Het was maar een grapje. Ik begrijp niet dat iemand zo snel geraakt is. Of rechtvaardigen hun gedrag door te argumenteren dat ze het slachtoffer juist wilden helpen of in opdracht van een hoger geplaatste handelden. Een te strakke of juist te weinig hiërarchie verhoogt het risico op mobbing. Ook ondernemingen met een heel losse cultuur waar op een verkeerde manier, of te weinig, gecommuniceerd wordt, vormen een gevaar. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans op mobbing. Heeft het slachtoffer eindelijk de moed gevonden om naar een vertrouwenspersoon toe te stappen, dan houdt het pesten in zeven op de tien gevallen na één of meerdere informele gesprekken op. ,,Dat hoge cijfer moet wel enigszins genuanceerd worden'', waarschuwt Rademakers: ,,Vaak verandert de arbeidssituatie na een klacht. Het slachtoffer wordt naar een andere dienst overgeplaatst, vindt ander werk of wordt ziek.'' Soms houdt het mobben enige of lange tijd op om daarna - vaak nog subtieler - te herbeginnen. Hoewel de meeste bedrijven zeggen weinig klachten te krijgen over pesten op het werk, heeft Rademakers de indruk dat mobbing nog altijd een fel onderschat probleem is. ,,Sinds de antipestwet van 2002 is het onderwerp weliswaar meer bespreekbaar geworden, de drempel om een klacht neer te leggen blijft zeer hoog. Pesten gebeurt vaak heel subtiel waardoor het voor het slachtoffer zeer moeilijk is harde bewijzen op tafel te leggen.'' Annemie EECKHOUT17/07/2005 --------------------------------------------------- niet echt groot nieuws, maar toch goed dat nog maar eens bevestigd wordt dat het top-down bashen, waaronder ook het pesten en stigmatiseren van werklozen valt, het gevolg is van frustratie en onmacht. zulke mensen zijn kennelijk niet mans genoeg om de ware oorzaak van hun frustratie aan te pakken of te veranderen, en richten hun woede dan maar op zwakkeren, mensen met weinig of geen verweer. niet op sterkeren uiteraard, want het zijn nu eenmaal eerste klas schijtluizen die het al in de broek doen bij de gedachte dat hen iets zou kunnen overkomen. en voor zulke mensen zou men dan 'respect' moeten hebben omdat ze hard werken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Krijg plots zin om een paar linkse en belgiesisten te pesten !!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Mitgard heeft gelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
het orakel heeft gesproken. en nu? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Nu heeft Mitgard gelijk nog steeds gelijk natuurlijk. Duh.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() tuurlijk is dat het geval.
Frustraties mogen niet opgehoopt worden. Sla een zatte gentse autochtone student op z'n muil als je gefrusteerd bent. De meeste bolo's kunnen toch niet vechten, dus je kan je goed uitleven.
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Wanneer spreken we af Raven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Volgens sommigen mag dat... omdat dit voor hen down-top bashen is... Die sommigen zijn dan ook rioolratten... En inderdaad echt groot nieuws is dat niet... Dan vind ik volgende nieuws veel belangrijker, vooral omdat ik bij het lezen dacht dat ik van ons Mitteke verlost was Citaat:
Die man zal toch niet in opdracht van de King verse paardenvijgen aan het zoeken geweest zijn? Voor het clubke van onze nieuwe Messias is het ook een geluk dat het paard ongedeerd bleef, zodat het aantal leden nog op acht blijft staan... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() toch erg hoe die chipie het niveau van elk topic weer naar beneden kan halen op zijn typische kinderachtige manier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
|
![]() *knip*[edit]
[size=1]Edit:[/size]
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 17 juli 2005 om 14:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Troost u, de volgende keer smijten we wat klinkers op hun kop dat vermijd gezaag achteraf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Als je 't heel lief vraagt, Chipie, zal ik je nog wel 'n keertje een dreigbrief sturen hoor.
Eh? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
![]() in ieder geval illustreerd chipie met elke posting op dit forum de waarheid die geponeerd werd in de openingspost.
je moet niet vragen hoe diep de frustratie zit indien hij zich daarmee overigens geheel vrijwillig bezig houd. s' morgens wakker worden alleen maar om wat zwakkeren te gaan bashen - jeetje ![]() [size=1]Edit:[/size]
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 18 juli 2005 om 11:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Jammerlijk genoeg ben ik daar zéér goed thuis in deze problematiek doorhéén de jaren en verscheidenheid in arbeids sectoren in het Antwerpse en zelfs daar buiten.
Doorhéén de jaren en sectoren heb ik hiermee leren leven maar me echt thuis of begrpen voelen zal moeilijk kunnen weet ik alvast als ik rond kijk naar enkele vrienden,famillie leden of oversten waar ik werkzaam ben. Alvast aangifte en geëngageerd gewillig mee strijden hier tegen ben ik VOLLEDIG afgeleert met redenen. Als kleine man ( arbeider ) kuntge beter zwijgen en u heum....sociaal economisch laten uitbuiten tot de dood je hierbij scheidt. Hoe ouder ik wordt des te meer ik mijn overste als minder waardig beschouw tot zelfs niet bestaande ; hogere klasses vinden o zo fijn om lagere de vinger te wijzen; zelf tracht ik dit open te gooien door alvast niet op mijn woordenschat te letten en taalgebruik....dit leerde ik van hen dus ja ...dan kan ik beter aktief plurëalistisch mijn mond zo luid mogenlijk open gooien dan zinloos klachten in te dienen en trachten te overleven. 1001 wetten werden er gemaakt bij wijze van schrijven of spreken maar 2002 keer worden ze genegeerd omdat het 'mor' een wijf of vent is zo hoorde ik ...awel ni mé mij ! Zelf heb ik mijn buik vol van overdreven hoogheids waanzin met een overdreven fleur van media/kappitalistische geilheid die mensen met bedrieglijke woorden en cijfers tracht wijs te maken da alles oké is en voorzienig geholpen kan worden...is pure zever in pakskes zo ondervond ik zelf dat woon-arbeids-sociaal recht gewoon niet telt voor de minderheid wel telt als je bij de meerderheid hoort of een stropdas draagt. Vermits ik en andere niet begrepen worden zoekt men steun bij organisaties op of politiek gerechtigde maar da helpt geenzins voor de vele onder ons dus gaat een ander deel extreem doen; nog andere stads vluchten enz... . Zelf ben ik het geheel gewoon beu, walg er gewoon van als mens en mee doen met derden of vluchten is niet mijn ding dan nog veeeeeel liever goe van mijnen frak geven tegen mijn oversten ( MET REDE ) om over te gaan met een knal dat men zekers gehoort zal hebben & het liefst mondiaal daar ik graag talen hanteer en ze toch ni kan/mag delen in een vooroordelende maatschapij die over structuratie en criteriums op een arbeids markt of woon recht toepassen en zelf de wet overtreden ....dagenlijks ! En als ik een tram neem en cola smos op de tram hetgeen me nog nooit is overkomen dan vlieg ik buiten van die tram chaufeur en dus ni omda ge een wijf zijt of vent . Dagenlijks zie ik hoe wijven ALLES mogen zeggen en doen en de man niet ?! Kwestie van evenredige gelijkheid zekers pffff als ik dan over stalking of mobbing begin is het HELEMAAL lachen; politionele diensten helpen en geloven immers liever korte vriendelijke leugenachtige wijven dan brave mannen?! Mor allez het komt allemaal goe met woord en daad naar de opvoeding toe , veiligheid en gelijke samenleving.....pfffff laat me niet lachen man !!! Als vent moet ik héééél der papieren indienen indien die lui flikken eens een gevaarlijk wijf moeten oppakken in Antwerpen hetgeen vrijwel weinig tot nooit gebeurt neen ze pakken dan liever de brullende man op die de orde verstoort want een wijf brult ni zekers hahaha tsssss. En alsge mij nu ni geloof hé dan ken ik enkele mensen waaronder ikzelf die slachtoffer waren van mobbing/stalking enz....en denkt nu ni da ik content zen van flikken hervormingen of veiligheid , arbeid en woonrecht enzo want dan wil ik je wel eens graag al mijn honderden papieren laten lezen en gaat ge verschieten hoe bereidwillig oversten; justitie;politiek;organisaties en andere of hoe sociaal ze zogenaamd zijn. Zelfs ik en anderen verschoten ervan of mijn advocate; diensten stonden mé open mond enzovoort. Als morgen de staat of politiek een wet vormd hou ik mijn hartje al vast; meestal maakt men een wet om 'AL' de tegenstrijdigheden en minderheden eruit te halen of in een doofpot te steken maar realiteit is dat dit niet werkt en men zegt dat alles oké is op papier. Voor zo ver ik weet zijn cijfers en diensten en theorie zéééér prachtig mooi om andere dingen niet te laten opvallen of zelfs de mond te snoeren maar weet je het helpt gewoon niet en het is vechten tegen een bierkaai of zo iets.....onbegonnen werk gewoon. En als je denkt dat ik er zo alléén over denk ga dan maar eens praten in de sociale of verzorgende sector dan zul je zien dat er nog zo'n zijn gelijk mij en zelfs assertiever dan mezelf of miss extremer mogen jullie zelf in kaderen want dat kunnen we hier goed in België. Verder ben ik trots dat er nog wat kinderlijke mensen zijn of mensen die speels uit de hoek komen daar kunnen we veel van leren van deze vorm van openheid ipv een indivuduele groeps geest & zo. |
![]() |
![]() |