Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2003, 12:42   #1
nico
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar nico
Standaard

De N-VA dient op basis van de genocidewet een klacht in tegen minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel. Michel heeft de genocidewet overtreden door wapens te leveren aan het Aziatische land Nepal. Het Nepalese leger wordt in verschillende rapporten beschuldigd van schendingen van de mensenrechten, zegt de N-VA. "Door wapens te leveren, is minister Michel medeplichtig." N-VA-partijbestuurslid Bart De Wever wijst op twee punten. "Ten eerste gaan wij als partij in tegen de hypocrisie van Louis Michel zelf, omdat hij allerlei beleidsbeslissingen neemt die tegen de mensenrechten ingaan en daarnaast de ambitie koestert om de kampioen van de mensenrechten te zijn. Ten tweede zijn wij tegen de genocidewet, die meer en meer een vehikel blijkt te zijn waardoor wij ons vastrijden in de internationale politiek. Ik wil Louis Michel nu een lesje leren door hem een koekje van eigen deeg te geven. Als men in dit land zulke stomme wetten uitvaardigt als de genocidewet, moet men daar maar de gevolgen van dragen. Wij moeten niet de morele politieagent van de wereld willen spelen als we zelf fouten maken tegen onze eigen wetten."
Hieronder de tekst van de aanklacht.

Aan dhr. Procureur-Generaal bij het Hof van Beroep te Brussel,
Gerechtsgebouw-Poelaertplein 1000 Brussel

Brussel 20/06/2003

Waarde heer Procureur-Generaal,

Hierbij dienen wij klacht in tegen de heer Louis Michel, wonende in de Rue du Relais 26, te 1370 Jodoigne.

Deze klacht heeft betrekking op de toestemming, verleend door dhr. Michel, voor de levering van 5.500 zware mitrailleurs van het type FN-Minimi aan het leger van Nepal, een land met een regime dat volgens diverse mensenrechtenorganisaties en officiële rapporten (Europese Commissie, Duitse regering) verantwoordelijk is voor grove schendingen van de mensenrechten.

In het rapport 'Nepal: A deepening human rights crisis' van 19 december 2002 neemt Amnesty International de mensenrechtensituatie in Nepal onder de loep:

“By the end of October 2002, according to figures made public by the Ministry of Home Affairs and the Royal Nepal Army, the number of people killed in the conflict since November 2001 had reached 4,366. This compares to around 2,700 people killed in the previous five years. According to the same sources, 4,050 of the 4,366 were "Maoists". Amnesty International believes that at least half of these killings may have been unlawful. The vast majority of the victims were civilians targeted for their real or perceived support to the CPN (Maoist); others were Maoists deliberately killed after they were taken prisoner or killed instead of being arrested. In addition, torture is widespread and at least 66 people are reported to have "disappeared" since November 2001 after they were seen being taken into custody by the security forces. The total number of "disappearances" reported to Amnesty International in the context of the "people's war" is over 200.”

Ook het “Amnesty International Report 2002” over Nepal was ondubbelzinnig negatief over de interne toestand in Nepal:

“Unlawful killings, „dissappearances“, torture and arbitrary arrest and detention by police and army were reported in the context of the „people’s war“ (declared by the Communist Party of Nepal (Maoist) (CPN-Maoist) in 1996. The CPN Maoist was responsible for deliberate killings, hostage-taking, execution-style-killings and torture. (...) There were several reports of torture, including rape, by police.“

Een rapport, opgesteld in opdracht van de Europese Commissie door Jan HOLLANTS VAN LOOCKE en Liz PHILIPSON, “Report of the EC Conflict prevention Assessment Mission. Nepal”, van januari 2002, stelt met betrekking tot Nepal (p. 15):

„1.8.5 Human Rights and the State of Emergency“

„Human rights organisations almost all oppose the continuation of the State of Emergency which they believe gives the army a de facto impunity with regard to human rights abuses. Few abuses have been reported as most people are very fearful of making any accusation against the army which they believe has the right to behave in whatever way it chooses under the State of Emergency.“

p. 27 van het rapport stelt:

„4. Opportunities and risks“

„4.1 Political risks and opportunities“

„The State of Emergency potentially directly threatens the development of democracy and the human rights regime in Nepal including the freedom of the press and safety of journalists. The fragile nature of civil society and its centralised activities give rise to the possibility of increasing military influence, particularly in the countryside, and offer little hope of effective human rights monitoring and reporting outside of Kathmandu itself.“

Er zijn ook andere (rechts)bronnen die eensluidend zijn met het rapport Hollants Van Loocke, zoals het Duitse regeringsrapport „Bericht der Bundesregierung über ihre Menschenrechtspolitik in den auswärtigen Beziehungen und in anderen Politikbereichen“ (01/01/2000-31/03/2002) p. 125-126:

“Entscheidungen über Rüstungsexportvorhaben werden nach einer sorgfältigen Abwägung auben- sicherheits- und menschenrechtspolitischer Argumente getroffen.
...
Auch wird das Menschenrechtskriterium darin erstmals konkret ausformuliert und hinsichtlich seiner Anforderungen präzisiert. Rüstungsexporte, d.h. Ausfuhren von Kriegswaffen und sonstigen Rüstungsgütern, darunter auch Gütern mit doppeltem Verwendungszweck, die militärisch genutzt werden sollen, werden auf dieser Grundlage grundsätzlich nich genehmigt, wenn der „hinreichende Verdacht“ besteht, dass das betreffende Rüstungsgut (Waffen, Munition, besonders konstruierte Fahrzeuge, aber auch z.B. Software) zur internen Repression oder zu sonstigen fortdauernden und systematische Mernschenrechsverletzungen missbraucht wird. Dabei spielt die allgemeine Menschenrechtssituation im Bestimmungsland eine wichtige Rolle.“

Verderop in dit rapport (p. 376-377) bespreekt men de specifieke situatie in Nepal:

“Die Menschenrechtslage gibt Anlass zu Besorgnis. Die Einhaltung der Menschenrechte steht zwar unter dem Schutz der Verfassing; die Todesstrafe ist abgesschafft. Sorge bereitet jedoch die mangelhafte praktische Umsetzung dieser Garantien. Die Einschränkung der Pressefreiheit seit Beginn des Ausnahmezustands macht es zudem nahezu unmöglich, verlässliche Informationen über Einzelfälle von Menschenrechtsverletzungen zu erhalten. Die Diskriminierung von Minderheiten, unteren Kasten, Frauen und Kindern sowie Kinderarbeit sind weiter verbreitet. Die Lage der Frau bessert sich nur in den Städten. Hauptursache der Verschlechterung der Menschenrechtslage sind jedoch die gewalttätigen Auseinandersetzungen mit massiven Menschenrechtsverletzungen bzw. Gewaltverbrechten auf beiden Seiten. Brutalen und blutigen Anschlägen der Aufständischen begegnen die Sicherheitskräfte met ebenso gewalttätigen Reaktionen.
...
Die Bundesregierung, auch gemeinsam mit ihren EU-Partnern, hat die Einhaltung der Menschenrechte und eine Verbesserung der Menschenrechtslage im Dialog met der Regierung und durch an beide Konfliktparteien gerichtete EU-Erklärungen gefordert“

Op 27 augustus 2002 verklaart minister Michel aan de krant De Standaard, na een gesprek met de Nepalese premier Deuba: “De Nepalese premier geeft toe dat zijn ordestrijdkrachten ook mensenrechtenschendingen begaan”. In De Morgen van 2 september 2002 stelt dhr. Louis Michel: “En ja, ik weet dat de politie mensenrechtenschendingen begaat in Nepal”. Toch gaf de Belgische regering, na een positief advies van Louis Michel, op 11 juli 2002 groen licht voor de exportlicentie van Belgische wapens aan Nepal. Op 19 juli verleende dhr. Michel, niettegenstaande de wetenschap dat de mensenrechten door het Nepalees regime en het leger worden geschonden, eigenhandig toestemming voor de levering van 5.500 zware mitrailleurs van het type FN-Minimi en attributen voor het Nepalees leger (bijlage 1).

Wij zijn van oordeel dat deze feiten strafbaar worden gesteld door artikel 3 en artikel 4 van de wet van 16 juni 1993 betreffende de bestraffing van ernstige schendingen van het internationaal humanitair recht.

Art 3 van de desbetreffende wet stelt dat zij die een werktuig, een toestel of enig voorwerp voortbrengen, onder zich houden of vervoeren in de wetenschap dat dit bestemd is om één van de in de artikelen 1, 1bis en 1ter genoemde misdrijven te plegen of het plegen ervan te vergemakkelijken, gestraft worden met de straf bepaald voor het misdrijf waarvan zij het plegen hebben mogelijk gemaakt of vergemakkelijkt.
Art. 1bis stelt dat onder misdaad tegen de mensheid wordt verstaan een van de volgende handelingen gepleegd in het kader van een veralgemeende of stelselmatige aanval op burgerbevolking en met kennis van bedoelde aanval: 1° moord; (…) 5° gevangenneming of elke andere vorm van ernstige beroving van de lichamelijke vrijheid met schending van de fundamentele bepalingen van het internationaal recht; (…) 6° martelen; 7° verkrachting (…) 9° gedwongen verdwijningen van personen; (…)”.
Blijkens de geciteerde rapporten maken het Nepalees regime en het leger zich schuldig aan deze misdrijven.

Het verlenen van toestemming voor de levering van 5.5000 zware mitrailleurs aan een dergelijk regime valt ons inziens onder de omschrijving van artikel 3 en wordt bijgevolg strafbaar gesteld.

Art 4 stelt daarenboven deelneming in de zin van de artikelen 66 en 67 van het Strafwetboek, aan het plegen van een misdrijf zoals opgesomd in de artikelen 1, 1bis en 1ter strafbaar met de op het voltooide misdrijf gestelde straf.

Art 67 van het Strafwetboek stelt dat als medeplichtigen aan een misdaad of een wanbedrijf worden gestraft “zij die wapens, werktuigen of enig ander middel hebben verschaft, die tot de misdaad of het wanbedrijf hebben gediend, wetende dat ze daartoe zouden dienen” .

Dhr. Michel heeft niet alleen toestemming verleend om 5.500 wapens te leveren aan Nepal, blijkens zijn uitspraken in de pers en in het parlement, wist dhr. Michel ook perfect waarvoor de wapens gebruikt zouden worden.

Bijgevolg verzoeken wij u dan ook met betrekking tot deze feiten een opsporingsonderzoek in te stellen.

Met de meeste hoogachting,

Bart De Wever,
nico is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 12:46   #2
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Hier is al een topic voor geopend, maar bij deze nog eens mijn steun aan De Wever. Het werd hoog tijd dat er tegen die wet werd gereageerd.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 12:48   #3
nico
Vreemdeling

Standaard

Ja sorry,ik had het niet gezien.
Ik was zo blij dat ik wat te snel was.
Dit is wel de orginele klacht dat heeft ook wel enige waarde,hé
Oud 20 juni 2003, 12:56   #4
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pellie
Geen probleem, het was gewoon een vaststelling. 8) En inderdaad, het is bijzonder interessant om de volledige klacht eens te kunnen lezen.

Wohooo!
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 12:58   #5
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het nogal plattekes om de Nepalezen te gebruiken voor binnenlandse consumptie. Maar goed het past bij de NVA. Waalse wapens, een waalse minister van buitenlandse zaken etc,.....

Hebben de mensen die nu lid zijn van de NVA voor of tegen de wet gestemd?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 12:59   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeer zeker heeft dit waarde. Iedereen kan de aanklacht van de N-VA nu toetsen aan de bestaande (en overtreden) wetten in dit land.

Michel krijgt gewoon een koekje van zijn eigen, stomme deegbal.
Oud 20 juni 2003, 13:07   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:
Ik vind het nogal plattekes om de Nepalezen te gebruiken voor binnenlandse consumptie. Maar goed het past bij de NVA. Waalse wapens, een waalse minister van buitenlandse zaken etc,.....

Hebben de mensen die nu lid zijn van de NVA voor of tegen de wet gestemd?

Ze stemden tegen!!!

Overigens wordt hier gebruik gemaakt van de genocidewet en die was in feite bedoeld om BUITENLANDERS te berechten in België! Een land notabene dat zelf een koning had die ook niet vies was van het plegen van genocide op Afrikanen. Een land dat er evenmin graten in ziet dat zijn minister van Buitenlandse Business 'zaken' doet met de huidige Afrikaanse genocideplegers.
Maar dat vergeten we voor het 'platte' gemak, zeker?
Oud 20 juni 2003, 13:12   #8
nico
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dit toont alleen maar aan dat de n-va niet de op zichzelf gekeerde partij is die sommige beweren. Ze hebben een brede kijk op de wereld ze staan zelf op de barricade voor de Nepalezen die niet willen leven onder een regime waar schending van de mensenrechten normaal zijn.

de tussenkomst in het parlement in deze kwestie staat op de website van de n-va
Oud 20 juni 2003, 13:24   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dit toont alleen maar aan dat de n-va niet de op zichzelf gekeerde partij is die sommige beweren. Ze hebben een brede kijk op de wereld ze staan zelf op de barricade voor de Nepalezen die niet willen leven onder een regime waar schending van de mensenrechten normaal zijn.

Kom nu, wees toch niet hypocriet. De NVA heeft met deze 'move' echt de bedoeling om de Nepalezen te steunen. Laat me niet lachen.
Oud 20 juni 2003, 13:25   #10
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom nu, wees toch niet hypocriet. De NVA heeft met deze 'move' echt de bedoeling om de Nepalezen te steunen. Laat me niet lachen.
Het gaat hier om het principe he!! Om aan te tonen hoe hypocriet die wet wel niet is en tot wat voor situaties dat kan leiden.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 13:29   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Het gaat hier om het principe he!! Om aan te tonen hoe hypocriet die wet wel niet is en tot wat voor situaties dat kan leiden.

Zeg dat dan gewoon en laat die andere onzin achterwege. Het is niet omdat het een hypocriete wet is dat je daarom zelf hypocriet moet beginnen te doen. We hebben trouwens de NVA niet echt nodig om aan te tonen dat deze wet voor problemen kan zorgen, of wel.
Oud 20 juni 2003, 13:30   #12
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Toch beter dan er wapens naar te sturen zodat ze zichzelf verder kunnen afslachten, hé. Gewoon omdat in jullie ogen N-VA een rechtse partij is, is deze actie op de een of andere manier tóch fout. Eerlijk gezegd ben ik teleurgesteld in de linksen op dit forum.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 13:32   #13
nico
Vreemdeling

Standaard

Kom nu, wees toch niet hypocriet. De NVA heeft met deze 'move' echt de bedoeling om de Nepalezen te steunen. Laat me niet lachen. [/quote]

In alles wat je doet zitten verschillende motivatie's.
Het steunen van de Nepalezen is er inderdaad een van.
Oud 20 juni 2003, 13:33   #14
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In alles wat je doet zitten verschillende motivatie's.
Het steunen van de Nepalezen is er inderdaad een van.[/quote]

Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 13:33   #15
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Komaan, je gaat nu toch niet beweren dan de N-VA het Nepal-dossier nu maar pas heeft ondekt?
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 13:34   #16
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg dat dan gewoon en laat die andere onzin achterwege. Het is niet omdat het een hypocriete wet is dat je daarom zelf hypocriet moet beginnen te doen. We hebben trouwens de NVA niet echt nodig om aan te tonen dat deze wet voor problemen kan zorgen, of wel.
Waarom zou je het gewoon zeggen? Wie luistert er dan? Nu wordt er tenminste over gesproken.

Wat is er trouwens hypocriet aan het toepassen van de wet? Het is de wet zelf die hypocriet is.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 13:41   #17
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Waarom zou je het gewoon zeggen? Wie luistert er dan? Nu wordt er tenminste over gesproken.

Wat is er trouwens hypocriet aan het toepassen van de wet? Het is de wet zelf die hypocriet is.
Hoeveel advocaten en juristen zitten er eigenlijk bij de NVA (top). Ik spreek helemaal niet tegen dat de NVA consequent tegen de wapentransporten heeft gereageerd alleen vind ik het tijdstip (te) goed gekozen om er niet meer dan dat achter te zoeken. Enfin dat is hun goed recht natuurlijk alleen moet de NVA volgens mij proberen om ook buiten de rechtbanken een keertje in beeld te komen.

Uiteraard was ook de 'move' tegen Bush en co van onze kameraden van de PVDA puur politiek en kwam het ook op een 'goed' moment.
Oud 20 juni 2003, 13:48   #18
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uiteraard was ook de 'move' tegen Bush en co van onze kameraden van de PVDA puur politiek en kwam het ook op een 'goed' moment.
Ik wist niet eens dat de PVDA een 'move' had gedaan. Over welke 'move' gaat het?

Blijkbaar heeft de zet van NV-A veel meer effect.

Ik ben absoluut geen NV-A'er, verre van. Maar ik vind wel dat de aanklacht tegen Michel een reuze-actie is!

Ondertussen is nagenoeg iedereen het ermee eens dat die genocidewet niet deugt, maar de 'linksen' kunnen het niet verdragen dat de successvolle zet tegen Michel van een rechtse partij komt.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 13:53   #19
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:

Ik wist niet eens dat de PVDA een 'move' had gedaan. Over welke 'move' gaat het?

Blijkbaar heeft de zet van NV-A veel meer effect.

Ik ben absoluut geen NV-A'er, verre van. Maar ik vind wel dat de aanklacht tegen Michel een reuze-actie is!

Ondertussen is nagenoeg iedereen het ermee eens dat die genocidewet niet deugt, maar de 'linksen' kunnen het niet verdragen dat de successvolle zet tegen Michel van een rechtse partij komt.

We hebben het over de klacht tegen Franks en co van onze vriend Jan Fermon kandidaat op de lijst Resist vlak voor de verkiezingen. Die klacht heeft de wereldpers gehaald en de Belgische regering in de problemen gebracht waar ze nu inzitten. Michel zal de klacht tegen hem gewoon weglachen in tegenstelling tot de Amerikaanse regering.
Oud 20 juni 2003, 13:58   #20
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben het over de klacht tegen Franks en co van onze vriend Jan Fermon kandidaat op de lijst Resist vlak voor de verkiezingen. Die klacht heeft de wereldpers gehaald en de Belgische regering in de problemen gebracht waar ze nu inzitten.

Ha, is dat iemand van PVDA? Wist ik niet eens.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be