Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2005, 18:38   #1
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard Waarom is het belgicisme uitgestorven?

Vroeger, toen Stubaf nog een Stubafke was en hij zijn communie deed, hingen er Belgische vlaggen van bijna elk huis en hingen er zelfs lintjes belgische vlaggen aan de Kerk. Dat waren de uiterlijke kenmerken. Toen, het was immers nog relatief kort na de oorlog, was het "België" al wat de kloek sloeg. Nu, give or take een halve eeuw later, is het totaal veranderd. Er hangt geen enkele vlag meer buiten op communies of tijdens processies en de kerken zijn zelfs leeg. Zelfs de nationale feestdag is geen belgicistische pelgrimstocht meer, het is een kermisattractie met toeters en bellen waar blijkbaar meer dan zwarten en vreemdelingen op af komen dan de gewone "Belg".

In de tussenperiode tussen "then" en nu heb ik me daarover nooit gedachten gemaakt, maar nu ik er zo aan terug denk lijken alle belgische vlaggen en andere prullaria te zijn doorgespoeld. Zo bijvoorbeeld in de koningsstraat in brussel-noord, vroeger hing de straat elke dag van het jaar vol vlaggen omwille van de verwijzing naar de koning maar nu??? Het is een smerig hoekje geworden waar de meest onsprekelijke dingen gebeuren. De vlaggen zijn verdwenen.

Ook het koninklijk paleis was een soort pelgrimstocht: er stonden steeds mensen bij de hekken. Nu: geen kat meer!!!!

Ik kan alleen maar besluiten dat de Vlamingen eindelijk dat smerig juk beginnen af te werpen en niet langer collaboreren met de ondemocratische triannen uit Laeken of met de francophone maffia. Daar ben ik blij om. Maar nog steeds vraag ik me af wat de ommekeer deed maken? Het belgicistische vergif is zoals het nazisme gelukkig uit de hoofden van het volk verdwenen. Moge het nooit meer terugkeren.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2005, 20:23   #2
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

De mensen vinden het langzaam aan genoeg. De koning en zijn Glorierijke Gevolg hoort thuis in het Ancièn Regime, en het imperialisme van de PS eveneens.

De partijen die de mensen moete vertegenwoordigen (SP.A en VLD) hebben geen ****** aan hun lijf, en laten over zich heen lopen door de francophonen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2005, 20:31   #3
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Vroeger, toen Stubaf nog een Stubafke was en hij zijn communie deed, hingen er Belgische vlaggen van bijna elk huis en hingen er zelfs lintjes belgische vlaggen aan de Kerk. Dat waren de uiterlijke kenmerken. Toen, het was immers nog relatief kort na de oorlog, was het "België" al wat de kloek sloeg. Nu, give or take een halve eeuw later, is het totaal veranderd. Er hangt geen enkele vlag meer buiten op communies of tijdens processies en de kerken zijn zelfs leeg. Zelfs de nationale feestdag is geen belgicistische pelgrimstocht meer, het is een kermisattractie met toeters en bellen waar blijkbaar meer dan zwarten en vreemdelingen op af komen dan de gewone "Belg".

In de tussenperiode tussen "then" en nu heb ik me daarover nooit gedachten gemaakt, maar nu ik er zo aan terug denk lijken alle belgische vlaggen en andere prullaria te zijn doorgespoeld. Zo bijvoorbeeld in de koningsstraat in brussel-noord, vroeger hing de straat elke dag van het jaar vol vlaggen omwille van de verwijzing naar de koning maar nu??? Het is een smerig hoekje geworden waar de meest onsprekelijke dingen gebeuren. De vlaggen zijn verdwenen.

Ook het koninklijk paleis was een soort pelgrimstocht: er stonden steeds mensen bij de hekken. Nu: geen kat meer!!!!

Ik kan alleen maar besluiten dat de Vlamingen eindelijk dat smerig juk beginnen af te werpen en niet langer collaboreren met de ondemocratische triannen uit Laeken of met de francophone maffia. Daar ben ik blij om. Maar nog steeds vraag ik me af wat de ommekeer deed maken? Het belgicistische vergif is zoals het nazisme gelukkig uit de hoofden van het volk verdwenen. Moge het nooit meer terugkeren.
Ik weet niet waarom.
Mijn gok is dat ze te druk bezig zijn met hun nieuwe vergif te omarmen.

Vlaanderen heeft al een vlag en een liedje, als de politiekers er nu nog in kunnen slagen een vlaamse identiteit uit te vinden heeft vlaanderen evenveel bestaansrecht als belgie.
Oud 12 augustus 2005, 22:33   #4
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Toen ik in het vierde studiejaar zat (kan ook derde zijn) hielden ze aan het oorlogsmonument nog herdenkingen. Nu ga ik naar het 5e middelbaar (ben wel eens blijven plakken) en vorig jaar was er bij mijn weten geen herdenking.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2005, 14:18   #5
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Ik zelfs nooit iets geweten waarbij we iets met België te maken hadden toendertijd op de middelbare school. Herdenkingen ofzo...nope. De mensen zien ook wel dat de francofonen onze Vlaamse maatschappij weer willen overnemen en komen daartegen in opstand.
La Belgique sera Latin? Fuck off!
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 09:59   #6
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Belgicisme is niet echt prominent aanwezig als uiting op de straat. Dat klopt
Het is ook niet echt nodig.
België (itt tot de republiek Vlaanderen) is immers een bestaande realiteit.
Die moet niet afgedwongen of afgebedeld worden met betogingen, vlaggen, Ijzer-waken en -vaarten.
Dat is m.i. de verklaring.
Oud 14 augustus 2005, 10:11   #7
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Die moet niet afgedwongen of afgebedeld worden met betogingen, vlaggen, Ijzer-waken en -vaarten.
50 jaar terug was België ook een realiteit..
en nu wordt het zelfs meer bedreigd als toen.
Dus ik vind dat er iets mankeert met uw redenering hoor.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 10:25   #8
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Maar jongens toch,

Het is niet omdat er geen Belgische (of Vlaamse) vlaggen meer wapperen aan elk huis of bij een communie, dat het Belgicisme dood is!

Het leeft in de harten van vele mensen. (87% van de Belgen, wanneer ik de peilingen lees)
Ik heb liever een idee dat in de harten van de mensen zit, dan een beweging die het moet hebben van uiterlijk vertoon (Ijzerbedevaart, Ijzerwake, Nationaal Zangfeest, etc.)

Maar als dat gebrek aan uiterlijk vertoon voor U een bewijs is van het uitsterven van een beweging, dan wil ik U uiteraard uw illusie niet ontnemen!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 10:27   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Nochtans indien er feestelijkheden in het dorp zijn hangt er op verschillende plaatsen de driekleur uit, afgewisseld met een Limburgse Leeuw. Deze laatste hangt er vooral met Carnaval.

Vlaamse vlaggen zijn hier onbekend, kan ik dus concluderen dat flamingantisme hier uitgestorven is ?

(tis maar om de kromheid van de redenering aan te tonen....)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 10:33   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
50 jaar terug was België ook een realiteit..
en nu wordt het zelfs meer bedreigd als toen.
Dus ik vind dat er iets mankeert met uw redenering hoor.
Als je dat vindt, wil dat zeggen dat je het niet begrijpt.
Ik zal het met een voorbeeldje uitleggen:
Het heeft geen zin om voor de deur van de slager te betogen voor worst: stap binnen en je koopt er zoveel je wil.
Iets wat er is, hoef je niet met veel lawaai en vlagvertoon te eisen.

Flamingantisme daarentegen is enigszins begrijpelijk.
De republiek Vlaanderen is verder af dan ooit.
Die mensen die tóch daarop hopen, lopen bijgevolg gefrustreerd omdat ze iets willen dat er niet is, en er ook niet kan komen.
Die moeten zeuren, zagen, klagen, betogen, op bedevaart gaan, een wake houden,........ allemaal bedelacties in de hoop hun doel te bereiken.
Jammer voor hen, maar 'dat soort vlees verkoopt de slager niet'. Hij heeft er 'te weinig vraag naar'.
Oud 14 augustus 2005, 10:38   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe dan wel?

En wanneer was hij dan dichter dan nu (dat beweert u immers)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 10:39   #12
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Als je dat vindt, wil dat zeggen dat je het niet begrijpt.
Ik zal het met een voorbeeldje uitleggen:
Het heeft geen zin om voor de deur van de slager te betogen voor worst: stap binnen en je koopt er zoveel je wil.
Iets wat er is, hoef je niet met veel lawaai en vlagvertoon te eisen.
ja dát snap ik wel;
Wat ik n�*et begrijp is het volgende: u beweert dat er nu minder belgicistisch (uiterlijk) vertoon is omdat België realiteit is.
MAAR
50 jaar terug toch ook?
nu moet u dit toch eens uitleggen.

Citaat:
Flamingantisme daarentegen is enigszins begrijpelijk.
Die mensen die tóch daarop hopen, lopen bijgevolg gefrustreerd omdat ze iets willen dat er niet is, en er ook niet kan komen.
Die moeten zeuren, zagen, klagen, betogen, op bedevaart gaan, een wake houden,........ allemaal bedelacties in de hoop hun doel te bereiken.
Jammer voor hen, maar 'dat soort vlees verkoopt de slager niet'. Hij heeft er 'te weinig vraag naar'.
u beweert hier dat het vlaams-nationalisme dood is. Wel, ik kan het tegendeel beweren. Tegenover 50 jaar terug is er veel gerealiseerd, heel veel zelfs. We zijn geevolueerd naar een federale staat met grote bevoegdheden voor de gewesten. Deze tendens zet zich nog altijd verder, de vraag naar regionaliseringen zal zich elke verkiezingen stellen. Dus..
Oud 14 augustus 2005, 10:41   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
u beweert hier dat het vlaams-nationalisme dood is. Wel, ik kan het tegendeel beweren. Tegenover 50 jaar terug is er veel gerealiseerd, heel veel zelfs. We zijn geevolueerd naar een federale staat met grote bevoegdheden voor de gewesten. Deze tendens zet zich nog altijd verder, de vraag naar regionaliseringen zal zich elke verkiezingen stellen. Dus..
Meer zelfs, uit diezelfde peilingen waar de belgicisten mee schermen kwam tot uiting dat men in Vlaanderen meer bevoegdheden voor Vlaanderen wil. M.a.w. een verdere uitholling van de staat België.

Niet dat ik veel waarde hecht aan peilingen en hun resultaten, maar het is frappant vast te stellen dat de belgicisten een elementje uit een peiling nemen en de rest vergeten...
Oud 14 augustus 2005, 10:44   #14
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Lees mijn onderschrift nekeer!
Die verdere regionalisering is er enkel om die opportunistisch politici te plezieren en wordt NIET gedragen door een brede laag van de bevolking.

Elke bevoegdheid die geregionaliseerd wordt, levert een vetbetaalde ministerpost extra op plus een extra hoop postjes voor vrienden van die politici in de nieuwe extra administratie.
En dan maar verwonderd zijn dat de belastingdruk stijgt!

Oud 14 augustus 2005, 10:44   #15
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Meer zelfs, uit diezelfde peilingen waar de belgicisten mee schermen kwam tot uiting dat men in Vlaanderen meer bevoegdheden voor Vlaanderen wil. M.a.w. een verdere uitholling van de staat België.

Niet dat ik veel waarde hecht aan peilingen en hun resultaten, maar het is frappant vast te stellen dat de belgicisten een elementje uit een peiling nemen en de rest vergeten...
jazeker. Regionaliseren of terug herfederaliseren (BUB-eis).. het is duidelijk hoe hoog de belgicistische sentimenten leven onder de bevolking.
Oud 14 augustus 2005, 10:46   #16
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Elke bevoegdheid die geregionaliseerd wordt, levert een vetbetaalde ministerpost extra op plus een extra hoop postjes voor vrienden van die politici in de nieuwe extra administratie.
ik deel uw mening dat de bureaucratie, corruptie, vriendjespolitiek, etc. met wortel en tak moet uitgeroeid worden.
Maar wellicht verschillen we van mening op welke manier dit moet gebeuren.
Jij wil dit op federaal, ik op regionaal niveau.
Feit is dat met de huidige staats-structuur, en de recente evoluties inzake regionalisering we onvermijdelijk afstevenen op een ruime autonomie voor Vlaanderen. Waarom dan gewoon niet AL de administratie en 'postjes' overhevelen naar deZuidelijke Nederlanden?
Oud 14 augustus 2005, 10:50   #17
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik deel uw mening dat de bureaucratie, corruptie, vriendjespolitiek, etc. met wortel en tak moet uitgeroeid worden.
Maar wellicht verschillen we van mening op welke manier dit moet gebeuren.
Jij wil dit op federaal, ik op regionaal niveau.
Feit is dat met de huidige staats-structuur, en de recente evoluties inzake regionalisering we onvermijdelijk afstevenen op een ruime autonomie voor Vlaanderen. Waarom dan gewoon niet AL de administratie en 'postjes' overhevelen naar deZuidelijke Nederlanden?
Dat zou ook kunnen, maar enkel als het gedragen wordt door een meerderheid van de (gewone) bevolking. Niet omdat de politici alleen dat zouden willen, zoals dat nu het geval is!

Oud 14 augustus 2005, 10:53   #18
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Dat zou ook kunnen, maar enkel als het gedragen wordt door een meerderheid van de (gewone) bevolking. Niet omdat de politici alleen dat zouden willen, zoals dat nu het geval is!
hoezeer ook voorstande van een directe volksdemocratie,in dit systeem (dat moeilijk een democratie kan genoemd worden) ligt de macht bij partijen, en partijleiders.
U zal naar véel kiezers moeten zoeken, Rudy..
Oud 14 augustus 2005, 11:00   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elke bevoegdheid die geregionaliseerd wordt, leidt in Vlaanderen ertoe dat we erop vooruit gaan. Immers, op alle niveaus die Vlaanderen nu beheert doet het het beter dan België.

Liever een doeltreffende overheid!
Oud 14 augustus 2005, 11:03   #20
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tiens, is belgie dan unitair?
Waarom heb ik daar niets van gemerkt?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by van Maerlant on 14-08-2005 at 12:03
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Waarom heb ik daar niets van gemerkt?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Waarom hab ik daar niets van gemerkt?[/size]
[/edit]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 14 augustus 2005 om 11:03.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be