Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2007, 23:40   #1
forza fre
Vreemdeling

forza fre's schermafbeelding

Standaard werkloosheidsuitkering afschaffen

ik kan maar 4 redenen bedenken om niet te werken:

1 te oud = pensioen
2 te ziek = ziekenfonds
3 te dom = terug naar school
4 te lui = enkel leefloon

mijn luidop denken:

leefloon aangevuld met een + volgens categorie

1 mini-leefloon + uitkering in functie van de effectieve beroepsactieve jaren
2 mini-leefloon + ziekteuitkering
3 mini-leefloon + onkostenvergoeding schoolkosten
4 mini-leefloon + niks

wat denken jullie??
wetsvoorstel indienen??
forza fre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 01:09   #2
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forza fre Bekijk bericht

1 te oud = pensioen
2 te ziek = ziekenfonds

mijn luidop denken:

leefloon aangevuld met een + volgens categorie

1 mini-leefloon + uitkering in functie van de effectieve beroepsactieve jaren
2 mini-leefloon + ziekteuitkering
3 mini-leefloon + onkostenvergoeding schoolkosten
4 mini-leefloon + niks

wat denken jullie??
wetsvoorstel indienen??
Optie 4.

En dat mini-leefloon mag wat mij betreft zo mini mogelijk zijn.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 01:27   #3
Marlboro
Banneling

Standaard

IK ben iemand die wil werken,ik werk nu al 6j vast maar door een aantal problemen met een aantal mensen kan het zijn dat ik op den dop zal vallen.
Ik kan niet leven die korte tijd met bv 600 euro in de maand.

Wat wel moet zijn is dat men de echte lamzakken aanpakt,hetgeen nu nog steeds niet of nauwelijks het geval is.
Men moet niet meteen de mensen gaan aanvallen die bv net ontslaan zijn of het eventueel zelf gevraagd hebben wegens een aantal goeie redenen ect....
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 02:04   #4
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Hmm pas daarmee op of je krijgt Amerikaanse toestanden. Akkoord ik ben rechts maar ook daarin bestaan veel vertakkingen. We moeten solidair(istisch) zijn met ons eigen volk, noem het gerust sociaal of hoe je het wilt.
Er zijn er iets meer dan 6 miljoen waarvan de meesten werken, de andere inwoners van Vlaanderen (gehandicapten, bejaarden,...) kunnen dus op beide oren slapen, maar dan moeten ze wel Vlaams Belang stemmen anders heeft het geen zin. Hun geld zal niet gaan naar een federale pot dat dan voor 80% verdeeld word onder Walen of langdurig werkloze migranten.
Pensioenen kunnen ongeveer een 15% hoger komen.
Nu hoe is dit allemaal mogelijk ? Sociaal-economische problemen hangen af van communautaire problemen. Je moet dus eerst die oplossen.
Dan kiest Vlaanderen wat het zelf doet met zijn geld en zal sowieso een efficienter beleid geven. Nu is het dweilen met de kraan open.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 06:41   #5
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Ik stel voor om de lonen van alle werknemers en de uitkeringen van alle werklozen samen te leggen in een fonds om bonussen voor managers te kunnen betalen.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 07:25   #6
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
IK ben iemand die wil werken,ik werk nu al 6j vast maar door een aantal problemen met een aantal mensen kan het zijn dat ik op den dop zal vallen.
Ik kan niet leven die korte tijd met bv 600 euro in de maand.

Wat wel moet zijn is dat men de echte lamzakken aanpakt,hetgeen nu nog steeds niet of nauwelijks het geval is.
Men moet niet meteen de mensen gaan aanvallen die bv net ontslaan zijn of het eventueel zelf gevraagd hebben wegens een aantal goeie redenen ect....
typisch VBerspraat.
andere werklozen zijn allemaal lamzakken maar als IK pech heb dan moet IK wel meer geld krijgen en mag IK zeker niet gestraft worden.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 07:27   #7
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forza fre Bekijk bericht

1 te oud = pensioen
2 te ziek = ziekenfonds
ik kan maar 1 reden bedenken om zo bekrompen te zijn:

1: te dom
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 07:27   #8
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
typisch VBerspraat.
andere werklozen zijn allemaal lamzakken maar als IK pech heb dan moet IK wel meer geld krijgen en mag IK zeker niet gestraft worden.
Weer een veralgemening van mensen Mitgard?
Want ik denk zo niet hoor !!!!
Oud 5 mei 2007, 07:39   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Het onmiddellijk hervormen, laat staan afschaffen van het werkloosheidsstelsel zou dramatische gevolgen opleveren. Naast een economische verandering is er namelijk ook een culturele verandering merkbaar (jawel, ik ben naar dat seminarie van Dalrymple geweest) die bij nog maar kleine verschuivingen genoeg stof vormt om een tsunami op te doen waaien.

Neen, het moet doordachter en langzamer. Je kunt mensen niet opdelen in vier deeltjes. Meer zelfs, je kunt mensen helemaal niet opdelen, en met hun preferenties heb je geen zaken.

Laatst gewijzigd door lombas : 5 mei 2007 om 07:40.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 07:43   #10
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Uitkeringen pas na een aantal jaren gewerkt te hebben en in functie van die jaren ook de dop beperken in tijd.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 07:47   #11
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Uitkeringen pas na een aantal jaren gewerkt te hebben en in functie van die jaren ook de dop beperken in tijd.
Vind ik ook,daar is niets mis mee.het zou een hoop misbruik uit de wereld helpen
Maar dan wel een juiste en leefbare dop uitkeren hé ,1 jaar werken=3 maanden dop enz.
Oud 5 mei 2007, 07:56   #12
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Ik stel voor om de lonen van alle werknemers en de uitkeringen van alle werklozen samen te leggen in een fonds om bonussen voor managers te kunnen betalen.
Dat gebeurt toch al?

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 08:21   #13
skaldis
Banneling

Standaard

Als je zonder werk valt en je wil je (door de vdab of een privaat bedrijf) laten omscholen naar een knelpuntberoep of gewoon naar iets dat je liever doet dan gaat dat niet met een leefloon.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 08:24   #14
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Als je zonder werk valt en je wil je (door de vdab of een privaat bedrijf) laten omscholen naar een knelpuntberoep of gewoon naar iets dat je liever doet dan gaat dat niet met een leefloon.
Een leefloon is niet zo veel minder dan een minimum dop hoor,das bijna het zelfde ...
Oud 5 mei 2007, 09:05   #15
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Een leefloon is niet zo veel minder dan een minimum dop hoor,das bijna het zelfde ...
Ja maar als je net werkloos bent heb je niet de minimum dop he, dan heb je iets van een 1000 euro het eerste jaar en daarmee kom je nog wel rond om je bvb te laten omscholen. Moest je direkt op een leefloon vallen dan kan je waarschijnlijk je schulden niet meer aflossen of je huur betalen en moet je dus zo snel mogelijk ander werk zoeken. Geen tijd dus om naar iets beters uit te zien of je om te scholen naar iets dat je liever doet en tenslotte hebben we niet alleen recht op werk maar ook op welzijn, wat inhoudt dat je je toch goed moet voelen op je werk want daar steek je veel tijd in.
Moest je onmiddelijk op leefloon terecht komen dan zou je ook onmiddelijk in een sociale woning moeten terecht kunnen.
Oud 5 mei 2007, 09:21   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Daar moet in ieder geval iets grondigs gewijzigd worden.

Als je als werkgever een spaarpot opzij moet zetten van 100.000 €, om het risiko te dekken dat als je iemand aanwerft, en de zaken gaan toch niet zo goed, zodat je hem/haar moet afdanken - en dan ben je je spaarpotje kwijt ....

Het moet gemakkelijker zijn en vlotter gaan om aan te werven, tijdelijk vb., beperkt aantal uren vb. ... Interim gaat de goede richting uit. Als je als werkgever zicht krijgt, via interim, op een degelijke werkkracht, dan ga je wel je best doen om die werkkracht permanent in je werkstal te behouden ...

Het wachtgeld vb. zou kunnen omgevormd worden tot een spaarpot die niet rechtstreeks in de handen van de jongere gestoken wordt, maar wel rechtstreeks ingevoerd worden in de loonmassa (verminderde sociale bijdragen van de werkgever, verhoging van het inkomen van de jongere ...) ...

Maar maar, ,, dat zijn allemaal moeilijke dingen, moeilijk te organiseren, nog moeilijker te kontroleren, gemakkelijk op te lichten en te omzeilen ...

Ik blijf voorstander van het vivant model.

Iedereen, iedereen krijgt een minimum aan leefloon. Het staat je volkomen vrij om dat aan te vullen met 1u, 2u, 10 u of 60 u arbeid per week. De ene week op je eigen (zelfstandig), de andere week in loondienst, of permanent gekombineerd.
Belasting op arbeid wordt vervangen door belasting op verbruik.

't Zal er echter nooit komen: de belangengroepen zouden teveel invloed verliezen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 09:26   #17
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar moet in ieder geval iets grondigs gewijzigd worden.

Als je als werkgever een spaarpot opzij moet zetten van 100.000 €, om het risiko te dekken dat als je iemand aanwerft, en de zaken gaan toch niet zo goed, zodat je hem/haar moet afdanken - en dan ben je je spaarpotje kwijt ....

Het moet gemakkelijker zijn en vlotter gaan om aan te werven, tijdelijk vb., beperkt aantal uren vb. ... Interim gaat de goede richting uit. Als je als werkgever zicht krijgt, via interim, op een degelijke werkkracht, dan ga je wel je best doen om die werkkracht permanent in je werkstal te behouden ...

Het wachtgeld vb. zou kunnen omgevormd worden tot een spaarpot die niet rechtstreeks in de handen van de jongere gestoken wordt, maar wel rechtstreeks ingevoerd worden in de loonmassa (verminderde sociale bijdragen van de werkgever, verhoging van het inkomen van de jongere ...) ...

Maar maar, ,, dat zijn allemaal moeilijke dingen, moeilijk te organiseren, nog moeilijker te kontroleren, gemakkelijk op te lichten en te omzeilen ...

Ik blijf voorstander van het vivant model.

Iedereen, iedereen krijgt een minimum aan leefloon. Het staat je volkomen vrij om dat aan te vullen met 1u, 2u, 10 u of 60 u arbeid per week. De ene week op je eigen (zelfstandig), de andere week in loondienst, of permanent gekombineerd.
Belasting op arbeid wordt vervangen door belasting op verbruik.

't Zal er echter nooit komen: de belangengroepen zouden teveel invloed verliezen ...
Mensen die in zo'n model gaan werken zullen nooit een lening van de bank krijgen om een huis of appartementje te kopen en dus hun leven lang voor een ander gaan werken. Pure slavernij.
Oud 5 mei 2007, 09:41   #18
Lord Vader
Schepen

Lord Vader's schermafbeelding

Standaard

Wat je ook niet mag vergeten is dat als iemand zonder werk valt, hij niet van de ene dag op de andere een nieuwe job kan vinden. Dat heeft niets te maken met het feit of een persoon te oud, te ziek, te dom of te lui is om te werken. Dit type werkloosheid heet frictiewerkloosheid en men spreekt hiervan als de periode dat men werkloos is de zes maanden niet overschrijdt.

Wat is jouw voorstel hier? Gewoon een "mini-leefloon" zonder extra's of toch een mini-leefloon met een extra, indien ja, welke?
Oud 5 mei 2007, 10:20   #19
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard Endlösung 2

Er is een betere oplossing tegen luiaardei:

Alle gasten die meer geld verdienen dan ze opkunnen zachtjes braden tot ze investeren in bedrijven die vetgbetaalde lonen uit betalen en zorgen dat iedereen aan de bak komt.
Indien ze bedrijven die winst maken naar het buitenland verplaatsen ze ook nog eens aan schandpalen bevestigen op openbare plaatsen en ze laten bepissen door de jeugd.

De rest gaat vanzelf, door de koopkracht te verminderen van doppers en ocmw'ers maak je immers de anderen binnenkort ook werkloos: de middenstanders eerst, tussen haakjes.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 5 mei 2007 om 10:21.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 10:25   #20
duncan
Banneling

Standaard

OKEE sommige rijke klootzakken zoals er hier zijn hebben GEEN sociale voeling .

Ik werk 6 op 7 soms en krijg bijpassing TOT het leefloon zoals VEEL pwa statuuten, diensten sector , DAC statuten, wep statuut; wep + statuutn... allemaal voorbeelden van rijke politici & top ambtenarij die KLEINE arbeiders uitzuigend uitbuiten .

Ni moeilijk dat onze zekerheid WEG is dat komt omdat die rijke zeveraars hier HUN volk ni kennen .

Niet enkel deze statuten verdienen onder het leefloon andere sectoren ook buiten de sociale sector .

De meeste hier werken niet dag en nacht 6 op 7 met mensen of kinderen zoals ik de meeste hier werken in het bedrijfs leven of kmo'er dus GEEN voeling met arbeiders ook al DENKT men dat .

Ga een ander wijsmaken om L E E F loon af te schaffen !
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...BottomArtikels
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be