Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2005, 18:49   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Bert Anciaux

We zijn enkele dagen in Nederland geweest. Ik blijf het een prachtig land vinden. Bij ons bestaat er een misplaatste gewoonte om alles wat van Nederland komt in het belachelijke te trekken. Nochtans hebben onze Noorderburen echt wel zaken om jaloers op te zijn. Hun ruimtelijke ordening is enig. Hun weidse vlakten intens. Hun zorg voor de natuur en tegelijk hun strijd tegen het water is bewonderenswaardig. Zij kunnen enig bourgondisch geweld meer dan gebruiken. Maar we hebben ook zoveel gemeen met elkaar. De dagelijkse files, we hebben dezelfde wagens, maar ook dezelfde zangers, dezelfde kunstenaars, dezelfde taal.

Alleen al omwille van diezelfde taal is het uitzonderlijk merkwaardig dat we zo weinig gemeenschappelijk doen. Gelukkig is er de Taalunie, maar ik moet dringend meer werk maken met te pogen tot dezelfde uitspraak te komen.

We hebben echt veel gemeen. Eeuwen hebben we samen doorgebracht. Slechts enkele decennia zijn we kunstmatig en gewelddadig gescheiden. Heel onze cultuur is dezelfde. De zangers waar ik mee opgroeide zijn dezelfde als die van mijn Nederlandse leeftijdsgenoten. Samen kunnen we een enorme impact hebben in Europa en de wereld. Afzonderlijk zijn we elk te klein om een belangrijke rol te spelen. Ik pleit volmondig voor een nieuwe politieke unie tussen ons beide. En dat mag Vlaanderen en Nederland zijn, maar m.i. kan Wallonië er perfect mee deel van uitmaken.
Willem van Oranje mag dan wel de Vader des Vaderlands zijn, hij is ook een uil dat hij de scheiding tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden niet heeft kunnen voorkomen. Daarom hebben we een wat vervallen adellijke familie uit de Duitse streken moeten wegkapen om hier de plak te komen zwaaien.

Het staat in de sterren geschreven dat een echte samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen goed is voor de beide landen. Alleen onze gemeenschappelijke bekrompenheid kan ertoe leiden dat we dit niet inzien en de gedroomde partner afwijzen.

-----------------

Bert Anciaux is dus ook al gewonnen voor Groot-Nederland/Heel-Nederland. Voor een keer zitten we dus op dezelfde lijn.

Ik heb het nog al gezegd en ik zal het blijven zeggen: Vlaanderen moet meer naar het Noorden kijken. En belgicisten hebben niet veel keus indien ze tegelijk groots willen blijven én de integriteit van de Belgische ruimte willen vrijwaren.
Oud 29 augustus 2005, 18:57   #2
Ambiorix

Standaard

aha, een postief geluid van Anciaux. Da's ook al weer lang geleden.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 19:01   #3
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
aha, een postief geluid van Anciaux. Da's ook al weer lang geleden.
Misschien daarmee...
Oud 30 augustus 2005, 07:56   #4
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Zou dit eigenlijk in het programma van Spirit staan?
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2005, 07:59   #5
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Zou dit eigenlijk in het programma van Spirit staan?
Hell no!
Oud 30 augustus 2005, 09:32   #6
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Nochtans heeft diezelfde Anciaux op de Ijzerbedevaart zitten verklaren dat de Vlaamse ontvoogdingsstrijd voltooid is.
"Vroeger was dit een strijdmeting, nu zijn de Vlaamse eisen verwezelijkt," zei hij ongeveer.
Hoe kan iemand die dit zegt, die zodanig gecorumpeerd is door het belgische staatsapparaat, nog pleiten voor een Groot-Nederlands gedachtengoed?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2005, 09:47   #7
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Tja, het gaat hier over Anciaux natuurlijk...
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2005, 10:01   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Hell no!
Zoals bert Anciaux dus zoveel zegt,
en het even vlug weer vergeet voor weer wat anders dat goed in de markt lijkt te liggen.
Oud 30 augustus 2005, 10:06   #9
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Zoals bert Anciaux dus zoveel zegt,
en het even vlug weer vergeet voor weer wat anders dat goed in de markt lijkt te liggen.
Maar dat is het juist : de Groot-Nederlandse gedachte leeft volgens mij helemaal niet. Er zijn een aantal Vlaams-nationalisten die voor zijn maar zeker niet allemaal. Misschien zijn er wel wat Belgischgezinden die voor het herstel van de Benelux zijn?

In ieder geval; ik begrijp niet welk kiezerspubliek hij hiermee probeert aan te boren (en dan vergeten we nog even de kiezers die nu voor hem stemmen en dat niet meer zullen doen door deze uitspraak).
Oud 30 augustus 2005, 10:09   #10
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

hij zal daar vooral de coffeeshop bezoeken!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2005, 10:10   #11
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat is het juist : de Groot-Nederlandse gedachte leeft volgens mij helemaal niet. Er zijn een aantal Vlaams-nationalisten die voor zijn maar zeker niet allemaal. Misschien zijn er wel wat Belgischgezinden die voor het herstel van de Benelux zijn?

In ieder geval; ik begrijp niet welk kiezerspubliek hij hiermee probeert aan te boren (en dan vergeten we nog even de kiezers die nu voor hem stemmen en dat niet meer zullen doen door deze uitspraak).
Dat denk ik er ook van.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2005, 10:15   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het kiezerspubliek dat hij in sneltreinvaart verloor?

Wel veelzeggend als de 16.660 kiezers die Spirit nog kon verleiden, ook nog zouden afhaken door een volsterkt aanvaardbare uitspraak van een ex.voorzitter van de VU.
Oud 30 augustus 2005, 10:22   #13
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Nochtans heeft diezelfde Anciaux op de Ijzerbedevaart zitten verklaren dat de Vlaamse ontvoogdingsstrijd voltooid is.
"Vroeger was dit een strijdmeting, nu zijn de Vlaamse eisen verwezelijkt," zei hij ongeveer.
Als hij bedoelt dat de Vlamingen niet meer onderdrukt zijn, heeft hij gelijk. Als hij hiermee bedoelt dat de Vlamingen in een goede staat leven, dan moet hij toch eens de ogen opentrekken.

Citaat:
Hoe kan iemand die dit zegt, die zodanig gecorumpeerd is door het belgische staatsapparaat, nog pleiten voor een Groot-Nederlands gedachtengoed?
Hoe corrupt iemand ook is, in zijn hart zal hij steeds naar het goede streven, tenzij men zijn geest omkoopt.
Oud 30 augustus 2005, 10:23   #14
Tantist

Standaard

Citaat:
Dat is dus wat hij bedoelt met die gemeenschappelijke bekrompenheid.

Citaat:
Een oproep tot het gezonde verstand mag niet meer?
Oud 30 augustus 2005, 10:47   #15
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

For the record : ik ben zelf voor de Verenigde Nederlanden. Ik ben er wel van overtuigd dat slechts een minderheid in deze richting denkt.

Wat Anciaux betreft : die vent heeft al zoveel gezegd waar hij is op teruggekomen dat dit alleen maar de zoveelste stunt lijkt. Nu ineens komt hij daarmee af, het is niet eens spirit-standpunt : hij is totaal ongeloofwaardig en hij zal er geen politiek garen bij spinnen.
Oud 30 augustus 2005, 10:49   #16
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Dat denk ik er ook van.
Zuivere independisten zijn ook een minderheid. Eat that!

De meerderheid van de Vlamingen is wel gewonnen voor meer autonomie en dus een confederatie.

Een beetje bescheidenheid zou u dus geen kwaad doen...
Oud 30 augustus 2005, 10:56   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bert Anciaux!!! De man die wil dat de Gordel in de volgende jaren ook in Brussel gebeurt en, dames en heren, die daarover met de Franstaligen wil onderhandelen. In andere woorden kan hij zijn idee al vergeten.8) Volgens mij is het een beetje hetzelfde met zijn standpunt over Groot-Nederland : hij kan ook die idee al vergeten.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2005, 10:58   #18
Tantist

Standaard

Citaat:
For the record : ik ben zelf voor de Verenigde Nederlanden. Ik ben er wel van overtuigd dat slechts een minderheid in deze richting denkt.
Dat is logisch: het is nog helemaal niet aan de orde. Een herenigd Koninkrijk der Nederlanden is kwatsch, want de Walen zullen nooit mee willen. Dus om Vlaanderen en Nederland te herenigen, moet België eerst splitsen. Of waarom denk je dat een overtuigd Groot-Nederlander als Karel Dillen het Vlaams Blok heeft opgericht? Ook Bart De Wever heeft al te kennen gegeven dat hij orangistische sympathiee heeft.

Sommige zuivere independisten hebben zo'n schrik dat de mensen dat zouden ontdekken. Fuck them! Als zij de mensen willen bestendigen in hun bekrompenheid, doen ze maar, maar dan doe ik niet mee.

Citaat:
Wat Anciaux betreft : die vent heeft al zoveel gezegd waar hij is op teruggekomen dat dit alleen maar de zoveelste stunt lijkt. Nu ineens komt hij daarmee af, het is niet eens spirit-standpunt : hij is totaal ongeloofwaardig en hij zal er geen politiek garen bij spinnen.
Tja
Oud 30 augustus 2005, 13:26   #19
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het kiezerspubliek dat hij in sneltreinvaart verloor?

Wel veelzeggend als de 16.660 kiezers die Spirit nog kon verleiden, ook nog zouden afhaken door een volsterkt aanvaardbare uitspraak van een ex.voorzitter van de VU.
Vanwaar dit cijfer?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2005, 13:48   #20
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Vanwaar dit cijfer?
dat vraag ik me ook af. Spirit stelt niet veel voor, maar ze halen toch wel nog meer dan 16000 stemmen zeker?

Ik dacht dat ze ergens aan 40 a 50000 zaten.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be