![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() We zijn enkele dagen in Nederland geweest. Ik blijf het een prachtig land vinden. Bij ons bestaat er een misplaatste gewoonte om alles wat van Nederland komt in het belachelijke te trekken. Nochtans hebben onze Noorderburen echt wel zaken om jaloers op te zijn. Hun ruimtelijke ordening is enig. Hun weidse vlakten intens. Hun zorg voor de natuur en tegelijk hun strijd tegen het water is bewonderenswaardig. Zij kunnen enig bourgondisch geweld meer dan gebruiken. Maar we hebben ook zoveel gemeen met elkaar. De dagelijkse files, we hebben dezelfde wagens, maar ook dezelfde zangers, dezelfde kunstenaars, dezelfde taal.
Alleen al omwille van diezelfde taal is het uitzonderlijk merkwaardig dat we zo weinig gemeenschappelijk doen. Gelukkig is er de Taalunie, maar ik moet dringend meer werk maken met te pogen tot dezelfde uitspraak te komen. We hebben echt veel gemeen. Eeuwen hebben we samen doorgebracht. Slechts enkele decennia zijn we kunstmatig en gewelddadig gescheiden. Heel onze cultuur is dezelfde. De zangers waar ik mee opgroeide zijn dezelfde als die van mijn Nederlandse leeftijdsgenoten. Samen kunnen we een enorme impact hebben in Europa en de wereld. Afzonderlijk zijn we elk te klein om een belangrijke rol te spelen. Ik pleit volmondig voor een nieuwe politieke unie tussen ons beide. En dat mag Vlaanderen en Nederland zijn, maar m.i. kan Wallonië er perfect mee deel van uitmaken. Willem van Oranje mag dan wel de Vader des Vaderlands zijn, hij is ook een uil dat hij de scheiding tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden niet heeft kunnen voorkomen. Daarom hebben we een wat vervallen adellijke familie uit de Duitse streken moeten wegkapen om hier de plak te komen zwaaien. Het staat in de sterren geschreven dat een echte samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen goed is voor de beide landen. Alleen onze gemeenschappelijke bekrompenheid kan ertoe leiden dat we dit niet inzien en de gedroomde partner afwijzen. ----------------- Bert Anciaux is dus ook al gewonnen voor Groot-Nederland/Heel-Nederland. Voor een keer zitten we dus op dezelfde lijn. Ik heb het nog al gezegd en ik zal het blijven zeggen: Vlaanderen moet meer naar het Noorden kijken. En belgicisten hebben niet veel keus indien ze tegelijk groots willen blijven én de integriteit van de Belgische ruimte willen vrijwaren.
![]() |
#2 |
|
![]() aha, een postief geluid van Anciaux. Da's ook al weer lang geleden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Burgemeester
|
![]() Zou dit eigenlijk in het programma van Spirit staan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nochtans heeft diezelfde Anciaux op de Ijzerbedevaart zitten verklaren dat de Vlaamse ontvoogdingsstrijd voltooid is.
"Vroeger was dit een strijdmeting, nu zijn de Vlaamse eisen verwezelijkt," zei hij ongeveer. Hoe kan iemand die dit zegt, die zodanig gecorumpeerd is door het belgische staatsapparaat, nog pleiten voor een Groot-Nederlands gedachtengoed? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Tja, het gaat hier over Anciaux natuurlijk...
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en het even vlug weer vergeet voor weer wat anders dat goed in de markt lijkt te liggen.
![]() |
![]() |
#9 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
In ieder geval; ik begrijp niet welk kiezerspubliek hij hiermee probeert aan te boren (en dan vergeten we nog even de kiezers die nu voor hem stemmen en dat niet meer zullen doen door deze uitspraak). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() hij zal daar vooral de coffeeshop bezoeken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel veelzeggend als de 16.660 kiezers die Spirit nog kon verleiden, ook nog zouden afhaken door een volsterkt aanvaardbare uitspraak van een ex.voorzitter van de VU.
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Burgemeester
|
![]() For the record : ik ben zelf voor de Verenigde Nederlanden. Ik ben er wel van overtuigd dat slechts een minderheid in deze richting denkt.
Wat Anciaux betreft : die vent heeft al zoveel gezegd waar hij is op teruggekomen dat dit alleen maar de zoveelste stunt lijkt. Nu ineens komt hij daarmee af, het is niet eens spirit-standpunt : hij is totaal ongeloofwaardig en hij zal er geen politiek garen bij spinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
De meerderheid van de Vlamingen is wel gewonnen voor meer autonomie en dus een confederatie. Een beetje bescheidenheid zou u dus geen kwaad doen...
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bert Anciaux!!! De man die wil dat de Gordel in de volgende jaren ook in Brussel gebeurt en, dames en heren, die daarover met de Franstaligen wil onderhandelen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
![]() Citaat:
Sommige zuivere independisten hebben zo'n schrik dat de mensen dat zouden ontdekken. Fuck them! Als zij de mensen willen bestendigen in hun bekrompenheid, doen ze maar, maar dan doe ik niet mee. Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |