![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik heb al dikwijls gezocht achter goede redenen om België volledig te splitsen in Vlaanderen en Wallonië (laat brussel een Europees statuut krijgen dan, anders wordt er daar weer ruzie over gemaakt: Het ligt in Vlaanderen en is voor ons <--> Neen, er wonen vooral franstaligen 70-80%, het is voor ons!!)
Ik heb ook al dikwijls proberen te zoeken achter goede redenen om België terug een unitaire staat te maken. Maar geen van die redenen lijken mij voldoende. Ik snap bijvoorbeeld dat er economische verschillen zijn tussen Noord en Zuid, verschillen die de mogelijkheid moeten laten om eigen accenten te leggen. Maar bepaalde zaken zouden toch beter centraal geregeld worden: aan die en die voorwaarden moet handel, werk etc. voldoen (vb. patent aanvragen, als de regels in vlaanderen en wallonië zouden verschillen komt er ruzien van). Ik kan ook aanvaarden dat Vlaanderen op vlak van cultuur zich anders wil profileren dan Wallonië (als was het maar alleen al om de taal te doen). Onderwijs mag van mij ook bijvoorbeeld gesplitst worden. Maar is het niet beter om vanuit een centrale overheid te zeggen: aan die en die voorwaarden moet er minimum worden voldaan, de rest vul je zelf maar in? Aan de andere kant zijn er zaken die, meen ik, niet opgesplitst hoeven te worden, om redenen van efficiëntie. Neem bijvoorbeeld de politie. Indien Vlaanderen en Wallonië 2 verschillende politie diensten hebben, zullen die ook niet meer vanzelf samenwerken en informatie doorgeven. Wat kan leiden tot een situatie als in het zuiden van West-Vlaanderen waar ramkrakers de politie ontvluchten door gewoon de grens met Frankrijk over te steken. De politie mocht pas na lang diplomatiek gepalaver mee in Frankrijk patrouilleren (gecombineerde patrouilles waar de Belgische agenten geen wapen mochten dragen als ze in Frankrijk waren en omgekeerd). Een ander voorbeeld: de politie in Vlaanderen wil een nieuw wapen aanschaffen voor zijn sluipschutters. Offertes worden gevraagd, wapens getest, etc. Kostelijke operatie. Wallonië had al die test toevallig al gedaan, voor dezelfde redenen. Maar aangezien het 2 onafhankelijke staten zijn wordt zo'n informatie niet zomaar doorgegeven (staatsgeheim ofzo?). Is het dan niet beter/efficiënter van een gecentraliseerde politie dienst te behouden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit om te illustreren dat alles gezamenlijk houden niet noodzakelijk tot meer efficiëntie zal leiden. Overigens ben ik geen seperatist maar een confederalist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Nooit vergeten dat Vlaanderen en Wallonië recente creaties zijn van onze politici om hun macht te vergroten. Dat plaatst het hele debat al in een heel ander perspectief.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Men doet het nog vandaag (er zijn federale bevoegdheden) en men doet het Europees vlak (20 talen). En dat werkt ook. Dus waarom zou het niet werken met twee of drie talen. Dagelijks wordt bewezen dat het werkt (en dat is geen geschiedenis).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Banneling
|
![]() Wel ja, niemand betwist dat toch? Is dat een moeilijkheid?
In de E.U. wordt veel in 20 talen vertaald. De twee werktalen zijn trouwens Engels en Frans. Dat is al (quasi) evenveel als in België.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Hans1 : 11 september 2005 om 18:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() maar is het nodig om in Vlaanderen alle documenten ook in het Frans te drukken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alle werkdocumenten moeten trouwens in de officiële talen worden vertaald. De besprekingen over die documenten gebeuren vaak in een van de twee werktalen, tot ergernis van de reeds boven genoemde landen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() De Fransen denken nog steeds dat ze onmisbaar zijn in Europa. Iets meer bescheidenheid zou wel op zijn plaats zijn.
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of het vandaag echt een hel is om in België te leven? Dat zal niet. Maar de eeuwige communautaire ruzies zijn juist het gevolg van de huidige federale structuur. 150 jaar geleden kloegen de Vlamingen niet omdat ze nangoeg niet vertegenwoordigd waren, en omdat de mensen discriminatie als een normale gang van zaken beschouwden. De Franstaligen hadden niets om over te klagen. Vandaag durft men niet kiezen tussen de Vlaamse of de Belgische staat. Men gokt liever op twee paarden en behoudt de huidige federale structuur. Te bang om de verkeerde beslissing te nemen. En te vastgeroest. Volgens mij moeten we durven kiezen: willen we richting onafhankelijkheid gaan, en moeten we ons systeem dan op korte termijn omvormen naar een confederatie. Of moeten we de weg op gaan van de unitaire staat. Maar je kan niet blijven twijfelen. De uitbouw van de federale staat was een moedig vertrekpunt, maar je kan er niet blijven staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |