![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Vakantie in Turkije:
Hier volgen een paar ervaringen tijdens mijn verblijf in een Turks hotel (Bodrum) tijdens de zomervakantie. - Wij checken ons in het engels in bij de balie en krijgen een franstige verwelkomingsbrochure. Achteraf vernemen we van Nederlanders dan zij een Nedrlandstalige brochure kregen... - Tijdens de animatie hoor ik de presentator elke avond de Belgische hotelgasten verwelkomen met " Bonsoir La France, La Belgique! Tout va bien?...", waarop wat gejuich door de schaarse Fransen en Walen en door de overgrote meerderheid Vlamingen. De Nederlanders (het overgrote deel van het publiek) krijgen een verwelkoming met "Goedenavond, Holland! Alles goed?", waarop gejuich van de Nederlanders. Frustrerend, vind ik... En dan te weten dat er onder de Belgen zeker 80% Vlamingen in het Hotel zitten. Franstaligen houden niet zo van Turkije omdat ze er weinig in hun taal terecht kunnen. O, wat ben ik fier Belg te zijn zeg!?! 'k Heb er wel mijn bedenkingen bij. Waar ligt dat nu eigenlijk aan? Raakt België nu echt niet van dat franstalig imago af? Volgens mij ligt het voor het grootste deel aan de Vlamingen zelf hoor, die het zomaar schijnen te aanvaarden dat ze als franstaligen (of eigenlijk Walen) behandeld worden. Volgens mij wordt er weinig op gereageerd. Is het niet hoog tijd dat we ons wat meer te profileren als Nederlandstaligen. Moeten we het hotelpersoneel er ook niet meer op wijzen dat België voor het grootste deel Nederlandstalig is. Jullie mening, ervaringen en suggesties? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() toch wel een goede vakantie gehad hoop ik?
maar buiten dat, kan je die mensen dat toch niet kwalijk nemen. er staat toch niet op je voorhoofd of je nederlands of frans spreekt. ze spraken er toch nederlands? wat is dan het probleem? je hebt toch wel iets gezegd toen je die brochure kreeg? allez als ik er eentje in het chinees krijg zeg ik het ook ze . waar maakt ge u toch zorgen over? ge zijt op vakantie, piekeren, uw eigen iriteren en opjutten kan je heel het jaar door al doen, dus een kleine break ervan tijdens de vakantie mag wel hoor
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Schandalig, zelfs een grootste bevolkingsgroep van een land wordt nog in het buitenland gediscrimineerd.
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ken heel wat Franstaligen die er hun vakantie doorbrengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
'k heb niet gezegd dat er geen fr. gaan he. 'k herinner me nu weer ene franstalig groepje dat bij de ober in het frans een bestelling deed. Die man snapte er niks van. Hij kreeg zelfs franse rekenles. Op de duur zijn ze overgestapt naar "franglais"... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Ja en dan, spreek jij Turks misschien?
Wat een zever, uw topic. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe zou een limburger zich voelen, moesten buitenlanders bijna elke keer vragen of ze West-Vlaams spreken? Ik ben het al lang beu geworden, uit te leggen dat belgique niet franstalig is, maar de meerderheid Nederlandstalig . En de blikken die dan krijgt ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat een onzin, jouw posts un saludo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Waar in Wallonië wordt er trouwens wel Nederlandstalig onderwijs gesubsidiëerd door de Franstalige overheid? Kijk anders eens rond in de Vlaamse rand rond Brussel ... de "omgekeerde wereld". Nu ja, het zijn de Flaminganten die onverdraagzaam en onredelijk zijn, nietwaar? Maar vertel nog eens over die leugens?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Ferre : 4 september 2005 om 20:00. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ze er op wijzen, want hoe kunnen zij het anders weten.
![]() |
![]() |
#13 | |||
Parlementslid
|
![]() De mannen van Yahoo weten tenminste hoe de vork aan de steel zit.
klik maar eens www.yahoo.be[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Vlaanderen onze thuis. ... ![]() Laatst gewijzigd door Tjolder : 4 september 2005 om 21:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ga jij dus maar door met leugens schrijven hé!
![]() |
![]() |
#15 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hij bekijkt het alleen een beetje anders........... HansAnders, zoals wel eens wordt gezegd in Gent en omstreken ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En de BUBkes maar roepen dat de hoofdstad tweetalig is en er dus geen problemen zijn ?
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Gevonden op de site van de Franse Groenen:
![]() Ironisch ging het dan nog over hun standpunt over de noodzaak van Esperanto als dam tegen de Verengelsing van Europa(Pot & Ketel zullen we maar zeggen)
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je checkt in 't Engels in i.p.v. éérst in 't Nederlands. Je juicht mee wanneer ja als franstalige Belg begroet wordt. Als je jezelf als franstalig profileert, dan kan je moeilijk verwachten dat mensen je in 't Nederlands zullen te woord staan of je nederlandstalige brochures geven.
![]() |
![]() |