Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u al Chinees aan't leren?
Neen, en ik ben dat ook niet van plan 23 63,89%
Neen, nog niet, maar ik overweeg het wel 8 22,22%
Neen, maar ik zou zeker mijn kinderen Chinees laten leren, mocht de kans zich voordoen 2 5,56%
Ja, ik studeer momenteel zelf al Chinees 3 8,33%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2005, 17:07   #1
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard Bent u ook Chinees aan't leren?

Ni hao ma. In de komende decennia wordt China de absolute supermacht in de wereld. U kent het verhaaltje.

De vraag is dus eenvoudig: bent u al Chinees (Mandarijns) aan't leren? Of bent u van plan dat binnenkort te doen? Laat u misschien nu al uw kinderen cursussen Chinees volgen?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 05-09-2005 at 18:09
Reason:
--------------------------------

Ni hao ma. In de komende decennia wordt China de absolute supermacht in de wereld. U kent het verhaaltje.

De vraag is dus eenvoudig: bent u al Chinees (Mandarijns) aan't leren? Of bent u van plan dat binnenkort te doen? Laat u misschien nu al uw kinderen cursussen Chinees volgen?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

In de komende decennia wordt China de absolute supermacht in de wereld. U kent het verhaaltje.

De vraag is dus eenvoudig: bent u al Chinees (Mandarijns) aan't leren? Of bent u van plan dat binnenkort te doen? Laat u misschien nu al uw kinderen cursussen Chinees volgen?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door oliepiek : 5 september 2005 om 17:09.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 17:16   #2
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek

De vraag is dus eenvoudig: bent u al Chinees (Mandarijns) aan't leren? Of bent u van plan dat binnenkort te doen? Laat u misschien nu al uw kinderen cursussen Chinees volgen?
1. Dat China de absolute supermacht zal worden valt nog te bezien. Men gaat daar in bepaalde kringen nogal snel van uit, ietsje té snel.

2. Het is nu inderdaad "in" bij de nouveaux riches om cursussen Chinees te leren en hun kinderen al zo vroeg mogelijk Chinees te leren. Het is al langer geweten dat er bijzonder weinig zaken zijn waar de nouveaux riches als voorbeeld kunnen dienen, en dat is in deze niet anders. Chinees is een zeer moeilijke taal om aan te leren, het duurt jaren vooraleer men een bruikbaar minimum onder de knie heeft. Het zal veel eerder zo zijn dat de Chinese elites hun Engels sneller zullen kennen. En dat enkele honderden miljoenen Chinezen nog voor een paar decennia nog in de achterlijkheid zullen blijven steken en hun rijstveldjes met de waterbuffel zullen bewerken.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 17:26   #3
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

bwa nee, kga daar geen tijd/moeite in steken..
Kmerk wel op dat in onze school vele richtingen zijn waar je als extra vak een cursus chinees kan kiezen... en dit bij een informatica richting. Vind ik wel vreemd
Oud 5 september 2005, 17:33   #4
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

1)Langs de ene kant is Chinees geen taal zoals het Nederlands, Duits, Engels... maar wel een taalgroep zoals het Germaans, Romaans, Keltisch. Ik heb ooit eens van iemand die Mandarijn gestudeerd had gehoord dat men hem in een niet-mandarijn streek gewoon weg niet verstond(en hij hen niet) en dus moest hij noodgedwongen Engels spreken. Die 1 000 000 000 sprekers moet men dus met een korreltje zout nemen.
Langs de andere kant kan wel zeggen dat Mandarijn belangrijker zal worden net zoals het Engels belangrijk.
Oud 5 september 2005, 17:42   #5
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

1,3 miljard!
Oud 5 september 2005, 17:53   #6
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

kvraag mij af of het voor die chinezen even moeilijk is engels te leren als voor ons chinees?
Oud 5 september 2005, 18:04   #7
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde

Bokkerijder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
kvraag mij af of het voor die chinezen even moeilijk is engels te leren als voor ons chinees?
dat moet haast wel ik zou ook geen chinees kunnen leren omdat het zo ver van ons af staat
misschien is frans of engels dan nog beter te doen om te onthoude
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 18:35   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat die chinezen eens onze kl.ten kussen. Supermacht? Mijn oor ja! Dat zij vlaams leren dat zal al beter zijn.
Oud 5 september 2005, 18:38   #9
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Chinees is idd niet de makkelijkste taal om te leren...

Maar tenzij men echt naar China gaat, blijft Frans en Engels een pak belangrijker in Europa. En dat zal de komende decennia ook wel zo blijven.

Het lijkt me ook veel waarschijnlijker dat de Chinezen eerder Engels gaan leren als de tweede taal.
Oud 5 september 2005, 18:51   #10
puud
Parlementslid

Standaard

Chinees is uiterst gemakkelijk.

Miljoenen peuters van 6-7 jaar spreken het.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 18:55   #11
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Ik ben al zeven-talig en ik overweeg het wel om een extra taaltje bij te leren, maar ik twijfel nog tussen Chinees of Japans.
Oud 5 september 2005, 18:58   #12
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

de wereld zou beter duits leren.
die winnen op het einde toch.

[edit]
[size=1]After edit by Mitgard on 05-09-2005 at 20:00
Reason:

de wereld zou beter duits leren.

[/size]

men zou beter duits leren.

[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mitgard : 5 september 2005 om 19:00.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 19:00   #13
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Nooit , zolang er nummertjes op de chinese menu's staan is dat trouwens niet nodig . Voor mij ne nr 9 , 38 en 55 aub .
De chinezen zijn mss wel competent maar zullen enkel in joint ventures naar de buitenwereld stappen en daar spreekt mijn engels. Dus begin nu maar niet aan die cursus chinees.
Oud 5 september 2005, 19:20   #14
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

met mijn Russisch ben ook iets waard op de arbeidsmarkt
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 19:23   #15
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
maar je grootouders kennen vast nog 'n woordje duits.
al is het 'aufmachen!'.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 19:27   #16
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De vraag is dus eenvoudig: bent u al Chinees (Mandarijns) aan't leren? Of bent u van plan dat binnenkort te doen? Laat u misschien nu al uw kinderen cursussen Chinees volgen?
Ik heb 1 jaartje mandarijn chinees in avondonderwijs gevolgd: ik draag er nog steeds de gevolgen van
Om als westerling een minimale basis te hebben, ben je al snel 6 jaar bezig, dat is een basis, je vlot kunnen uitdrukken ... vele jaartjes in het land verblijven ...
De zin van dit alles ? Heel weinig, Chinezen leren in sneltreintempo engels, een taal die voor hen makkelijk om leren is, zeker niet zo geheugenbelastend als hun tonaal taaltje met dertigduizend tekens ...

Overigens wordt cantonees meer gesproken in het zuidelijk deel van het vasteland, daar waar de slavenkampen zijn ( lees: partijelite die het chinese proletariaat verkoopt via joint ventures met westerse bedrijven, maar sjjjt, da mag niet geweten worden, da past niet in boekskes als Trends en De Belegger )

Verder zijn er nog een tiental andere talen plus een hele rits dialecten.

Deftig Engels leren, het steenkolenengels van negenennegentig procent van de 'perfect drietalige ' vlaminken overstijgen, dat is al een prestatie.[edit]
[size=1]After edit by /\|cazar on 05-09-2005 at 20:29
Reason:

Citaat:

Ik heb 1 jaartje mandarijn chinees in avondonderwijs gevolgd: ik draag er nog steeds de gevolgen van
Om als westerling een minimale basis te hebben, ben je al snel 6 jaar bezig, dat is een basis, je vlot kunnen uitdrukken ... vele jaartjes in het land verblijven ...
De zin van dit alles ? Heel weinig, Chinezen leren in sneltreintempo engels, een taal die voor hen makkelijk om leren is, zeker niet zo geheugenbelastend als hun tonaal taaltje met dertigduizend tekens ...

Overigens wordt cantonees meer gesproken in het zuidelijk deel van het vasteland, daar waar de slavenkampen zijn ( lees: partijelite die het chinese proletariaat verkoopt via joint ventures met westerse bedrijven, maar sjjjt, da mag niet geweten worden, da past niet in boekskes als Trends en De Belegger )

Verder zijn er nog een tiental andere talen plus een hele rits dialecten.

Deftig Engels leren, het steenkolenengels van negenennegentig procent van de 'perfect drietalige ' vlaminken overstijgen, dat is al een prestatie.[/size]

Citaat:

De zin van dit alles ? Heel weinig, Chinezen leren in sneltreintempo engels, een taal die voor hen makkelijk om leren is, zeker niet zo geheugenbelastend als hun tonaal taaltjes met dertigduizend tekens ...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door /\|cazar : 5 september 2005 om 19:29.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 19:28   #17
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Prostitutie, drugs, afperserij, ... Bovendien klinkt Russsisch vies. Geef mij maar Hongaars of Frans, wat de uitspraak betreft!

Is wel tof dat mensen van ex-Sovjetlanden elkaar begrijpen. Ze kunnen allemaal Russisch spreken.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2005, 19:31   #18
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over welke arbeidsmarkt heb je het? De russische maffia soms?
Oud 5 september 2005, 19:32   #19
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
1. Dat China de absolute supermacht zal worden valt nog te bezien. Men gaat daar in bepaalde kringen nogal snel van uit, ietsje té snel.

2. Het is nu inderdaad "in" bij de nouveaux riches om cursussen Chinees te leren en hun kinderen al zo vroeg mogelijk Chinees te leren. Het is al langer geweten dat er bijzonder weinig zaken zijn waar de nouveaux riches als voorbeeld kunnen dienen, en dat is in deze niet anders. Chinees is een zeer moeilijke taal om aan te leren, het duurt jaren vooraleer men een bruikbaar minimum onder de knie heeft. Het zal veel eerder zo zijn dat de Chinese elites hun Engels sneller zullen kennen. En dat enkele honderden miljoenen Chinezen nog voor een paar decennia nog in de achterlijkheid zullen blijven steken en hun rijstveldjes met de waterbuffel zullen bewerken.
De chinese elites leren inderdaad het engels, trouwens, het taalprobleem is nog niet het belangrijkste, dan wel hun manifeste rare manier van zakendoen en hun terugvallen op netwerken die verbonden zijn met het semi fascistische staatsbestel: een akelig land met schitterende mensen.

Dat China een supermacht wordt, is geen absolute zekerheid, steeds meer krijgt het regime af te rekenen met steeds grotere protestmanifestaties van de slaven; en op de slaven is de 'chinese boom' gebaseerd.
Oud 5 september 2005, 19:33   #20
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
1)Langs de ene kant is Chinees geen taal zoals het Nederlands, Duits, Engels... maar wel een taalgroep zoals het Germaans, Romaans, Keltisch. Ik heb ooit eens van iemand die Mandarijn gestudeerd had gehoord dat men hem in een niet-mandarijn streek gewoon weg niet verstond(en hij hen niet) en dus moest hij noodgedwongen Engels spreken. Die 1 000 000 000 sprekers moet men dus met een korreltje zout nemen.
Langs de andere kant kan wel zeggen dat Mandarijn belangrijker zal worden net zoals het Engels belangrijk.
je kan een woord op 4 verschillende toonvallen uitspreken en zo bekom je 4 verschillende betekenissen, begin maar ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be