Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2003, 16:54   #1
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Om de discussie over het VEN proper te houden deze nevendiscussie effe naar een nieuwe topic gekopieerd:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Woningrpijzen dalen?! Met 20%?! Kan je mij zeggen waar je dat gelezen hebt, want hoewel ik het ongeloofelijk geweldig zou vinden, zou ik het heel raar vinden. Ik dacht dat het dalen van woningprijzen quasi onmogelijk was?
Deflatie: dan zakken de prijzen. Prima situatie als je creatief genoeg bent om een job te vinden.

't was op het radionieuws. Ik heb even de bronnen opgezocht, en die zijn iets optimistischer:
Citaat:
De Nederlandsche Bank voorziet forse daling
Juni 2003. De Nederlandsche Bank (DNB) verwacht de komende twee jaar een daling die 'substantieel' kan zijn. Volgens de centrale bank zijn de huizenprijzen op dit moment 20 procent overgewaardeerd. In haar laatste kwartaalbericht stelt zij dat de koersdalingen op de aandelenbeurzen 'nog niet volledig zijn verwerkt in de prijs van de duurdere huizen'. Gemiddeld duurt een dergelijke ontwikkeling zo'n tweeënhalf jaar. Het dieptepunt van maart dit jaar zal daarom in de herfst van 2005 doorgewerkt zijn in de huizenmarkt.
In de praktijk betekent dit dat DNB verwacht dat overwaardering in de loop van dit jaar en volgend jaar gaat verdwijnen. In 2005 komt deze ontwikkeling ten einde en zal de huizenmarkt weer stabiliseren.
Citaat:
Onderzoek PricewaterhouseCoopers voorspelt daling
Mei 2002. Het accountants- en advieskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC) heeft op Europees niveau onderzoek gedaan naar de huizenprijzen. Zij verwachten voor Nederland dat de prijzen maximaal twee procent per jaar zullen gaan dalen de komende jaren. Wanneer rekening wordt gehouden met de inflatie, komt dit neer op een prijsdaling van maximaal 4,5 tot vijf procent per jaar. Uit dit onderzoek blijkt dat prijzen de laatste acht tot tien jaar enorm zijn gestegen door onder andere de sterke economie, de lage rente en het hoge consumentenvertrouwen. Nu deze impulsen minder krachtig zijn, zal een daling onvermijdelijk zijn. Hiermee zou het evenwicht tussen het inkomensniveau en de woningprijzen op langere termijn hersteld worden.
Citaat:
ING verwacht prijsdaling tot 20 procent
Januari 2003. Volgens de ING Groep is de prijsstabilisatie op de woningmarkt, zoals de NVM die voor 2003 verwacht, niet reëel. De ING gaat uit van een neerwaartse prijscorrectie. Die zal veroorzaakt worden door negatieve economische factoren, zoals een daling van de werkgelegenheid en het reëel beschikbare inkomen. Deze factoren in combinatie met een hogere schuldenlast leiden mogelijk tot prijsdalingen tot wellicht 20 procent.
Fred von Dewall, general manager en chief economist bij de ING groep stelt dat woningen op dit moment een overmatige prijsstijging van 20 procent te zien geven. Deze is hoofdzakelijk het gevolg van hoge grondprijzen. Von Dewall stelt dat de woningmarkt transparanter moet worden. Verder moet de doorstroming worden bevorderd. Dit kan volgens hem door huizenbezitters in de mogelijkheid te stellen de overdrachtsbelasting te verrekenen met de eerder betaalde overdrachtsbelasting van de oude woning. Deze maatregel is vooral voordelig voor lagere inkomensgroepen.
http://www.hypotheker.nl/hyp/koopt/h...gaanzedoen.asp
Oud 20 juni 2003, 16:58   #2
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Oh please!! Laat het waar zijn, goedkope woningprijzen in Nederland!!!
Oud 20 juni 2003, 17:34   #3
Welvaart&Veiligheid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Oh please!! Laat het waar zijn, goedkope woningprijzen in Nederland!!!
Inderdaad, dan kunnen die Hollanders in hun eigen land land blijven. Hopelijk keren dan ook een deel van de hier wonende Hollanders terug, zodat er in Vlaanderen op de vastgoedmarkt toch enige ontspanning kan komen.
Welvaart&Veiligheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 17:41   #4
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Vergeet het. De toevloed aan (rijke) Nederlanders schijnt nog toe te nemen.

Ik merk het in mijn (bouw)sector.

Villaatje met zwembad, fitness, bowling, barhoekje, 3 badkamers ...

Maaj, cheen cent tefeel hooj !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 23:15   #5
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Kan mij ni schelen dat die hollanders de prijzen van dure villas de hoogte injagen. De enige die daar problemen mee hebben zijn mensen die tot hun spijt een chicke villa moeten kopen in plaats van een poepchicke. Die hollanders consumeren hier ook vanalles.
Zolang ze maar van de gewone huizen afblijven mogen ze blijven.

Tis trouwens ook nooit goed hé; als arme mensen hier komen wonen halen ze 'de prijzen van de huizen naar beneden', als rijke mensen hier komen wonen 'halen ze de prijzen van de huizen naar boven'. Stomme xenofoben.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 23:17   #6
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Om de discussie over het VEN proper te houden deze nevendiscussie effe naar een nieuwe topic gekopieerd:
Citaat:
Woningrpijzen dalen?! Met 20%?! Kan je mij zeggen waar je dat gelezen hebt, want hoewel ik het ongeloofelijk geweldig zou vinden, zou ik het heel raar vinden. Ik dacht dat het dalen van woningprijzen quasi onmogelijk was?
Deflatie: dan zakken de prijzen. Prima situatie als je creatief genoeg bent om een job te vinden.

't was op het radionieuws. Ik heb even de bronnen opgezocht, en die zijn iets optimistischer:
Citaat:
Juni 2003. De Nederlandsche Bank (DNB) verwacht de komende twee jaar een daling die 'substantieel' kan zijn. Volgens de centrale bank zijn de huizenprijzen op dit moment 20 procent overgewaardeerd. In haar laatste kwartaalbericht stelt zij dat de koersdalingen op de aandelenbeurzen 'nog niet volledig zijn verwerkt in de prijs van de duurdere huizen'. Gemiddeld duurt een dergelijke ontwikkeling zo'n tweeënhalf jaar. Het dieptepunt van maart dit jaar zal daarom in de herfst van 2005 doorgewerkt zijn in de huizenmarkt.
In de praktijk betekent dit dat DNB verwacht dat overwaardering in de loop van dit jaar en volgend jaar gaat verdwijnen. In 2005 komt deze ontwikkeling ten einde en zal de huizenmarkt weer stabiliseren.
Citaat:
Onderzoek PricewaterhouseCoopers voorspelt daling
Mei 2002. Het accountants- en advieskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC) heeft op Europees niveau onderzoek gedaan naar de huizenprijzen. Zij verwachten voor Nederland dat de prijzen maximaal twee procent per jaar zullen gaan dalen de komende jaren. Wanneer rekening wordt gehouden met de inflatie, komt dit neer op een prijsdaling van maximaal 4,5 tot vijf procent per jaar. Uit dit onderzoek blijkt dat prijzen de laatste acht tot tien jaar enorm zijn gestegen door onder andere de sterke economie, de lage rente en het hoge consumentenvertrouwen. Nu deze impulsen minder krachtig zijn, zal een daling onvermijdelijk zijn. Hiermee zou het evenwicht tussen het inkomensniveau en de woningprijzen op langere termijn hersteld worden.
Citaat:
ING verwacht prijsdaling tot 20 procent
Januari 2003. Volgens de ING Groep is de prijsstabilisatie op de woningmarkt, zoals de NVM die voor 2003 verwacht, niet reëel. De ING gaat uit van een neerwaartse prijscorrectie. Die zal veroorzaakt worden door negatieve economische factoren, zoals een daling van de werkgelegenheid en het reëel beschikbare inkomen. Deze factoren in combinatie met een hogere schuldenlast leiden mogelijk tot prijsdalingen tot wellicht 20 procent.
Fred von Dewall, general manager en chief economist bij de ING groep stelt dat woningen op dit moment een overmatige prijsstijging van 20 procent te zien geven. Deze is hoofdzakelijk het gevolg van hoge grondprijzen. Von Dewall stelt dat de woningmarkt transparanter moet worden. Verder moet de doorstroming worden bevorderd. Dit kan volgens hem door huizenbezitters in de mogelijkheid te stellen de overdrachtsbelasting te verrekenen met de eerder betaalde overdrachtsbelasting van de oude woning. Deze maatregel is vooral voordelig voor lagere inkomensgroepen.
http://www.hypotheker.nl/hyp/koopt/h...gaanzedoen.asp

...is trouwens geweldig nieuws bavo, ik ga hier wat over opzoeken mbt de Belgishe markt. Misschien toch nog een paar jaarkes wachten voordat ik een huis koop..., hoewel, de rente staat superlaag nu. Verdoeme he, waarom kan het leven ni veel simpelder zijn.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2003, 00:47   #7
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U maakt een grapje neem ik aan?
Oud 21 juni 2003, 05:49   #8
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Ack, ze zijn serieus van deflatie aan het dromen....

Vergeet niet dat bij deflatie uw loon naar beneden gaat en dat die afbetaling op uw huisje dezelfde blijft he kindjes...
Oud 21 juni 2003, 06:26   #9
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Vergeet niet dat bij deflatie uw loon naar beneden gaat en dat die afbetaling op uw huisje dezelfde blijft he kindjes...
Zeg meester, als de aankoopprijs van de woning daalt en uw loon volgt verder de index dan doet ge toch profijt niewaar ?

Een oplettende leerling
Oud 21 juni 2003, 06:30   #10
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Citaat:

Zeg meester, als de aankoopprijs van de woning daalt en uw loon volgt verder de index dan doet ge toch profijt niewaar ?

Een oplettende leerling
De index is negatief bij deflatie, dus uw loon daalt. Ge hebt wel een contract met de bank om maandelijks evenveel te blijven afbetalen.

Daar bovenop komt dan nog eens dat het huis dat ge aan het afbetalen bent minder waard word (monetair gezien, in koopkracht niet natuurlijk, maar in het geval dat ge bvb. 1 kamer wilt verhuren om de kosten wat te dekken bent ge dik gekloot)

Deflatie heeft trouwens nog een serie andere leuke gevolgen voor de economie.
Oud 21 juni 2003, 08:07   #11
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
Inderdaad, dan kunnen die Hollanders in hun eigen land land blijven. Hopelijk keren dan ook een deel van de hier wonende Hollanders terug, zodat er in Vlaanderen op de vastgoedmarkt toch enige ontspanning kan komen.
Och, met de nederlanders zal het al wel zijn zoals met de navo. Niemand moet ze hebben, tot ze willen vertrekken, en dan is het grote paniek.
Moesten de marokanen nu nog willen vertrekken, dan zou het pas feest zijn.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2003, 08:15   #12
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een oplettende leerling
Ge zult ook nooit rijk worden. Uiteindelijk gaat ge eindigen met een eigendom lager in waarde. Aleen zij doen winst, die kopen in het dal (dus binnen 2,5 jaar).
Oud 21 juni 2003, 09:30   #13
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Volgens mij zijn de huizen zelfs 70% overgewaardeerd.

Maar dit is het gevolg van vraag en aanbod dacht ik en komt voort uit de steeds schaarser wordende gronden die vorig jaar nog met [size=6]20% in één jaar tijd[/size] in waarde toenamen.

Zonder grond kan je namelijk geen huis bouwen en moet je een woning kopen. Dus wordt die woningmarkt extra onder druk gezet door mensen die geen grond meer kunnen kopen.

Wat je wel ziet zijn duurdere huizen van boven de 300.000 EUR. Die staan met bosjes te koop. Maar dit komt wellicht door de ongunstigere conjunctuur van het ogenblik. Wie boven zijn mogelijkheden had gekocht moet nu zijn huis van de hand doen om er een bescheidener woonst mee te kopen. En zo worden de duurdere huizen relatief gezien minder duur en de goedkopere huizen relatief gezien nog duurder.

De Hollanders (en trouwens alle buitenlanders) jagen de prijzen van de huizen de hoogte in. Simpelweg omdat ze ruimte innemen om te leven. Door huizen en gronden te kopen maken ze dat gronden steeds schaarser en daardoor steeds duurder worden.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2003, 09:59   #14
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Ge zult ook nooit rijk worden.
Moet dat dan ? Ik verdien genoeg voor een goed besmeerde boterham maar stapel niks op. Dat leidt alleen maar tot verrotting van de geesten. En de mijne wil ik scherp houden ... of wa daach' ge ?

Après nous les mouches ....
Oud 22 juni 2003, 01:55   #15
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet dat dan ? Ik verdien genoeg voor een goed besmeerde boterham maar stapel niks op. Dat leidt alleen maar tot verrotting van de geesten. En de mijne wil ik scherp houden ... of wa daach' ge ?

Après nous les mouches ....
Welnee, dat moet niet. Het systeem zou trouwens niet meer werken. Er mogen wel enkele rijken zijn, maar niet teveel.
Oud 22 juni 2003, 02:06   #16
De Lustige Neerlader
Vreemdeling

Standaard

Als de prijzen van de woningen in Holland met twintig procent naar beneden gegaan zijn zal de prijs van het aluminium of het glas misschien zwaar gezakt zijn, al die kwieten wonen daar namelijk in een "doorkijk-woning"..........een voorruit en een achterruit,met tussenin een bankstel, een TV en een keuken met opklaptafel.... precies een serre.......
Gesellich..... kan je sien hoe het bankstel bij Mien staat !
Oud 22 juni 2003, 13:38   #17
Welvaart&Veiligheid
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Een oplettende leerling
De index is negatief bij deflatie, dus uw loon daalt. Ge hebt wel een contract met de bank om maandelijks evenveel te blijven afbetalen.

Daar bovenop komt dan nog eens dat het huis dat ge aan het afbetalen bent minder waard word (monetair gezien, in koopkracht niet natuurlijk, maar in het geval dat ge bvb. 1 kamer wilt verhuren om de kosten wat te dekken bent ge dik gekloot)

Deflatie heeft trouwens nog een serie andere leuke gevolgen voor de economie.
U bedoelt waarschijnlijk "minder leuke gevolgen voor de economie.".

In elk geval, deflatie (= veralgemeende daling van het prijspeil) dient kost wat kost te worden vermeden. Het draagt immers bij tot een achteruitgang van de economie (o.m. omdat de consumenten een groot deel van hun aankopen uitstellen in afwachting van verdere prijsdalingen) en tot een stijging van de werkloosheid, die dan op zijn beurt de neerwaartse spiraalbeweging versterkt.

De economische malaise in Japan als gevolg van de deflatie die daar reeds vele jaren aansleept is een concreet voorbeeld van de negatieve spiraalbeweging waartoe deflatie leiden kan.

Deflatie is ook moeilijk te bestrijden.

Nu het nog kan, zou de ECB er goed aan doen de rente nóg verder te verlagen, want ook in Europa (en zeker in Duitsland) valt een deflatiescenario niet geheel uit te sluiten.
Welvaart&Veiligheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2003, 13:53   #18
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan mij ni schelen dat die hollanders de prijzen van dure villas de hoogte injagen. De enige die daar problemen mee hebben zijn mensen die tot hun spijt een chicke villa moeten kopen in plaats van een poepchicke. Die hollanders consumeren hier ook vanalles.
Zolang ze maar van de gewone huizen afblijven mogen ze blijven.

Tis trouwens ook nooit goed hé; als arme mensen hier komen wonen halen ze 'de prijzen van de huizen naar beneden', als rijke mensen hier komen wonen 'halen ze de prijzen van de huizen naar boven'. Stomme xenofoben.
Daar zit iets in Maar in het eerste geval zijn het de eigenaars die klagen, in het tweede geval de kandidaat-kopers.
Oud 24 juni 2003, 11:46   #19
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid

In elk geval, deflatie (= veralgemeende daling van het prijspeil) dient kost wat kost te worden vermeden. Het draagt immers bij tot een achteruitgang van de economie (o.m. omdat de consumenten een groot deel van hun aankopen uitstellen in afwachting van verdere prijsdalingen) en tot een stijging van de werkloosheid, die dan op zijn beurt de neerwaartse spiraalbeweging versterkt.
...

Nu het nog kan, zou de ECB er goed aan doen de rente nóg verder te verlagen, want ook in Europa (en zeker in Duitsland) valt een deflatiescenario niet geheel uit te sluiten.
De ECB afschaffen is volgens mij nuttiger: de rente door de markt laten bepalen. Als de rente hoger had geweest toen er veel geleend werd, was de deflatie er nu niet. Nu de rente verlagen bestrijdt de symptomen door inefficiënte bedrijven nog in leven te houden. Maar een nevengevolg is dat daardoor de gezonde bedrijven meer concurrentie krijgen. Op lange termijn dus niet al te goed.
Oud 24 juni 2003, 11:52   #20
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Mijn ouders zijn begin 2001 verhuisd. We hebben bewust gekozen om geen huis te kopen omdat de huizenprijs volgens ons overgewaardeerd was, en het geld in iets duurzamer geinvesteerd. Zoals dat hoort bij een top in de conjunctuur in goud. Ik garandeer je, we hebben er het laatste jaar nog geen spijt van gehad van onze keuze. En we zullen er het volgend jaar ook geen spijt van hebben. De beurzen staan nog steeds op een veel te hoge koers-winstverhouding (vaak nog 25-30). In het dal van een crisis staan ze meestal op 7. Geld dat bij zo'n crisis meestal naar goud verschuift.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be