![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vlaams Blok vraagt IKEA respect voor Nederlandstalig cliënteel
Organisatie:Vlaams BlokVerstuurd door:Bart LaeremansE-post:[email protected]Internet:Telefoon:02/270.26.88Telefax ![]() Vlaams Blok vraagt IKEA respect voor Nederlandstalig cliënteel in Brussel en voor Nederlandstalig karakter Halle-Vilvoorde Het Vlaams Blok heeft heel wat vragen bij de chantagepolitiek van de Brusselse regering t.a.v. het tewerkstellingsbeleid van nieuwe bedrijven. Dat de Brusselse regering bekommerd is om de hoge werkloosheidscijfers in de hoofdstad, is goed. Het opleggen van quota aan bedrijven is daarentegen contraproductief. Wanneer men bedrijven systematisch verhindert te zoeken naar het meest geschikte personeel, zullen zij op termijn veel minder investeren in de hoofdstad. Het is in de eerste plaats aan het Brussels hoofdstedelijk gewest zelf om te zorgen voor een betere taal- en beroepsopleiding. Brussels parlementslid Dominiek Lootens zal minister van economie Cerexhe hierover interpelleren bij het begin van het parlementair jaar. In bijlage vindt u een open brief aan de directie van Ikea, waarin een correcte behandeling van het Nederlandstalig cliënteel in Anderlecht wordt geëist. Tegelijk wordt met aandrang gevraagd de tweetalige opschriften in de vestigingen van Ternat en Zaventem te verwijderen. Bart Laeremans 0476/46.98.85 IKEA N.V. Weiveldlaan 19 1930 Zaventem Fax: 02/719.23.12 Grimbergen, 24 augustus 2004 Geachte Directie, Via de pers vernam ik dat IKEA is ingegaan op de eis van de Brusselse regering om minstens tweederde van de nieuwe jobs in uw vestiging in Anderlecht voor te behouden aan inwoners uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat u prioritair werkgelegenheid wenst te verschaffen aan de mensen uit de omgeving van uw nieuwe vestiging, is logisch en eervol. De verplichte quota die het Hoofdstedelijk Gewest de facto aan uw bedrijf heeft opgelegd, roepen daarentegen vraagtekens op. Deze regeling lijkt in strijd met de dwingende Europese rechtsregels in verband met het vrij verkeer van werknemers; bovendien is er strijdigheid met de nieuwe (strafrechtelijk beteugelde) anti-discriminatiewet, die verbiedt dat men een willekeurig onderscheid maakt op vlak van afkomst. U weet uiteraard dat het probleem veel verder gaat dan de “Antwerpenaar die met zijn typische tongval” (cfr. uw manager Staf Lenders in Het Laatste Nieuws van zaterdag) te weinig Brusselse klanten kan overtuigen. De belangrijkste moeilijkheid is dat de overgrote meerderheid van de Brusselse werkzoekenden eentalig zijn en bijgevolg niet in staat zijn Nederlandstalig cliënteel te woord te staan. De regeling die u vanwege de Brusselse regering krijgt opgelegd, komt er in de praktijk op neer dat een eentalige Franstalige Brusselaar uit Woluwe voorrang zal krijgen op een tweetalige Vlaming uit bijvoorbeeld het nabijgelegen Sint-Pieters-Leeuw. Uw nieuwe vestiging is gelegen op 400 meter van deze Vlaamse gemeente en u zal ongetwijfeld alles in het werk stellen om cliënteel uit de regio Halle aan te lokken. Met de aanwerving van een groot aantal eentalige Franstaligen zal u dit belangrijk potentieel aan klanten afstoten. Ik hoop voor u dat u dit weet te voorkomen via snelle en intensieve cursussen Nederlands voor uw personeel. Wij zullen daar in ieder geval nauw op toezien. Wanneer de uitstraling van uw nieuwe vestiging niet geheel tweetalig is en het Nederlandstalig cliënteel in de hoofdstad niet correct behandeld wordt, zullen wij de mensen in heel Vlaanderen afraden om nog IKEA-winkels te bezoeken. Ik wens van de gelegenheid gebruik te maken u te wijzen op de taaltoestanden in uw winkels in Vlaams-Brabant. Hoewel de vestigingen van Ternat en Zaventem ver buiten Brussel liggen, in gemeenten zonder taalfaciliteiten, zijn deze helemaal tweetalig. Hiervoor werd steeds als (onterecht) argument naar voor geschoven dat deze vestigingen door een groot aantal Brusselaars bezocht worden. Zodra IKEA over een vestiging in Brussel beschikt, gaat dit argument natuurlijk niet langer op. Ik verzoek u dan ook met aandrang om het Nederlandstalig karakter van Vlaams-Brabant in de toekomst beter te respecteren en de anderstalige opschriften in de beide vestigingen te verwijderen. Dit hoeft helemaal niet te betekenen dat u daarom minder klantvriendelijk zou zijn. In de hoop op een gunstig gevolg aan dit schrijven, teken ik, Oprecht hoogachtend, Bart Laeremans PS Ik beschouw dit als een open brief en stuur een kopie hiervan naar de regionale pers. |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Moest ik Ikea zijn, zou ik onmiddelijk mijn winkels sluiten in het Ternat en Zaventem en ze overhevelen naar een plaats waar domme politiekers zich niet met het bedrijfsleven bezig houden. Als Ikea in het nederlands, frans, zweeds, chinees en ga maar zo verder opschriften wil ophangen dan is dat een bedrijfsbeslissing waar politiek niets mee te maken heeft. Ik zou onmiddelijk een brief terugschrijven met de keuze of we sluiten alles of u laat ons gerust.
Laatst gewijzigd door AyneRand : 25 augustus 2004 om 16:28. |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 8) Dubbele posting, dacht ik (zie communautaire discussies) 8)
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Burgemeester
|
![]() Ze zouden beter blij zijn dat er jobs bijkomen, en ik denk dat de mensen van Ikea meer kaas gegeten hebben van "marktkennis" dan de gemiddelde Blok-politicus. Ik vind het dus nogal pretentieus dat die de mensen van Ikea even gaat uitleggen wat ze niet mogen doen om geen groot potentieel aan klanten af te stoten.
en dan nog dit : Citaat:
![]() Afyn, allemaal politieke "aandachttrekkerij" en vooral veel gezever.
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementslid
|
![]() We gaan [email protected] subiet eens bedanken voor z'n onzinnige voorstel met een paar kilo spam
![]() Weg met die irritante politieke parasieten!
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Power to the people! Spamrevolutie!
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() grapjassen toch die vlaams blokkers
![]() ik denk trouwens dat die bart laeremans eens een basiscursus marketing moet volgen! als men in winkels ver van de taalgrens al 2-talig werkt, dan zal men dat dichtbij de taalgrens ook wel doen zeker? |
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() betutteling, regelneverij, knuffelpolitiek, blablabla...
ik dacht dat blokkers dat niet deden? ![]()
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#14 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. Ikea het meest geschikte personeel zou moeten aanwerven ipv verplicht 2/3e uit Brussel te laten komen. Dat zogenaamde liberalen als TomB of AyneRand dan nog boe boe vb roepen vind ik trouwens hallucinant, btw. Vrije markt niet belangerijk of wat? ![]() 2. Dat zij vinden dat de vestigingen in vlaanderen eentalig vlaams zouden moeten zijn. Daar vind ik niks mee mis als wens, het verplicht opleggen ben ik dan weer tegen... 3. Dat zij vinden dat in Anderlecht ook nederlandstaligen geholpen moeten kunnen worden. Ook niks met mis imo, behalve voor de BUB-ers en consoorten natuurlijk... Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 31 augustus 2004 om 05:28. |
|
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementslid
|
![]() Ikea op of neer of om t'even welk warenhuis..... als ik in Ternat of in Zaventem of een andere vlaamse gemeente aan de kassa kom en de persoon die me moet bedienen spreekt géén vlaams dan heb ik daar géén probleem mee...........
hij/zij echter wél want ik laat gewoon mijn karretje met goederen staan en ga naar een andere zaak waar ze wel de taal van mijn centen spreken..... ik ben tenslotte de klant en zij kunnen hunnen brol zelf terug naar hun rekken dragen want ik.......... "comprends pas" wat ze zeggen...... en kan dus niet betalen ! ![]()
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ikea... goed idee... alles wat je zelf doet, doe je meestal beter !
Maar ja, als ze er geen Nederlands spreken, kan je nog naar Ternat waar Vlamingen thuis zijn !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |