Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 25 augustus 2004, 08:59   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard IKEA respect voor Nederlandstalig cliënteel

Vlaams Blok vraagt IKEA respect voor Nederlandstalig cliënteel

Organisatie:Vlaams BlokVerstuurd door:Bart LaeremansE-post:[email protected]Internet:Telefoon:02/270.26.88Telefaxatum:24-08-2004

Vlaams Blok vraagt IKEA respect voor Nederlandstalig cliënteel
in Brussel en voor Nederlandstalig karakter Halle-Vilvoorde

Het Vlaams Blok heeft heel wat vragen bij de chantagepolitiek van de Brusselse regering t.a.v. het tewerkstellingsbeleid van nieuwe bedrijven. Dat de Brusselse regering bekommerd is om de hoge werkloosheidscijfers in de hoofdstad, is goed. Het opleggen van quota aan bedrijven is daarentegen contraproductief. Wanneer men bedrijven systematisch verhindert te zoeken naar het meest geschikte personeel, zullen zij op termijn veel minder investeren in de hoofdstad. Het is in de eerste plaats aan het Brussels hoofdstedelijk gewest zelf om te zorgen voor een betere taal- en beroepsopleiding.

Brussels parlementslid Dominiek Lootens zal minister van economie Cerexhe hierover interpelleren bij het begin van het parlementair jaar.

In bijlage vindt u een open brief aan de directie van Ikea, waarin een correcte behandeling van het Nederlandstalig cliënteel in Anderlecht wordt geëist. Tegelijk wordt met aandrang gevraagd de tweetalige opschriften in de vestigingen van Ternat en Zaventem te verwijderen.

Bart Laeremans
0476/46.98.85

IKEA N.V.
Weiveldlaan 19
1930 Zaventem

Fax: 02/719.23.12

Grimbergen, 24 augustus 2004

Geachte Directie,

Via de pers vernam ik dat IKEA is ingegaan op de eis van de Brusselse regering om minstens tweederde van de nieuwe jobs in uw vestiging in Anderlecht voor te behouden aan inwoners uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Dat u prioritair werkgelegenheid wenst te verschaffen aan de mensen uit de omgeving van uw nieuwe vestiging, is logisch en eervol. De verplichte quota die het Hoofdstedelijk Gewest de facto aan uw bedrijf heeft opgelegd, roepen daarentegen vraagtekens op. Deze regeling lijkt in strijd met de dwingende Europese rechtsregels in verband met het vrij verkeer van werknemers; bovendien is er strijdigheid met de nieuwe (strafrechtelijk beteugelde) anti-discriminatiewet, die verbiedt dat men een willekeurig onderscheid maakt op vlak van afkomst.

U weet uiteraard dat het probleem veel verder gaat dan de “Antwerpenaar die met zijn typische tongval” (cfr. uw manager Staf Lenders in Het Laatste Nieuws van zaterdag) te weinig Brusselse klanten kan overtuigen. De belangrijkste moeilijkheid is dat de overgrote meerderheid van de Brusselse werkzoekenden eentalig zijn en bijgevolg niet in staat zijn Nederlandstalig cliënteel te woord te staan. De regeling die u vanwege de Brusselse regering krijgt opgelegd, komt er in de praktijk op neer dat een eentalige Franstalige Brusselaar uit Woluwe voorrang zal krijgen op een tweetalige Vlaming uit bijvoorbeeld het nabijgelegen Sint-Pieters-Leeuw.

Uw nieuwe vestiging is gelegen op 400 meter van deze Vlaamse gemeente en u zal ongetwijfeld alles in het werk stellen om cliënteel uit de regio Halle aan te lokken. Met de aanwerving van een groot aantal eentalige Franstaligen zal u dit belangrijk potentieel aan klanten afstoten. Ik hoop voor u dat u dit weet te voorkomen via snelle en intensieve cursussen Nederlands voor uw personeel. Wij zullen daar in ieder geval nauw op toezien. Wanneer de uitstraling van uw nieuwe vestiging niet geheel tweetalig is en het Nederlandstalig cliënteel in de hoofdstad niet correct behandeld wordt, zullen wij de mensen in heel Vlaanderen afraden om nog IKEA-winkels te bezoeken.
Ik wens van de gelegenheid gebruik te maken u te wijzen op de taaltoestanden in uw winkels in Vlaams-Brabant. Hoewel de vestigingen van Ternat en Zaventem ver buiten Brussel liggen, in gemeenten zonder taalfaciliteiten, zijn deze helemaal tweetalig. Hiervoor werd steeds als (onterecht) argument naar voor geschoven dat deze vestigingen door een groot aantal Brusselaars bezocht worden. Zodra IKEA over een vestiging in Brussel beschikt, gaat dit argument natuurlijk niet langer op. Ik verzoek u dan ook met aandrang om het Nederlandstalig karakter van Vlaams-Brabant in de toekomst beter te respecteren en de anderstalige opschriften in de beide vestigingen te verwijderen. Dit hoeft helemaal niet te betekenen dat u daarom minder klantvriendelijk zou zijn.

In de hoop op een gunstig gevolg aan dit schrijven, teken ik,

Oprecht hoogachtend,

Bart Laeremans

PS Ik beschouw dit als een open brief en stuur een kopie hiervan naar de regionale pers.
jan hyoens is offline  
Oud 25 augustus 2004, 16:25   #2
AyneRand
Minister-President

Standaard

Moest ik Ikea zijn, zou ik onmiddelijk mijn winkels sluiten in het Ternat en Zaventem en ze overhevelen naar een plaats waar domme politiekers zich niet met het bedrijfsleven bezig houden. Als Ikea in het nederlands, frans, zweeds, chinees en ga maar zo verder opschriften wil ophangen dan is dat een bedrijfsbeslissing waar politiek niets mee te maken heeft. Ik zou onmiddelijk een brief terugschrijven met de keuze of we sluiten alles of u laat ons gerust.

Laatst gewijzigd door AyneRand : 25 augustus 2004 om 16:28.
AyneRand is offline  
Oud 25 augustus 2004, 17:54   #4
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Moest ik Ikea zijn, zou ik onmiddelijk mijn winkels sluiten in het Ternat en Zaventem en ze overhevelen naar een plaats waar domme politiekers zich niet met het bedrijfsleven bezig houden. Als Ikea in het nederlands, frans, zweeds, chinees en ga maar zo verder opschriften wil ophangen dan is dat een bedrijfsbeslissing waar politiek niets mee te maken heeft. Ik zou onmiddelijk een brief terugschrijven met de keuze of we sluiten alles of u laat ons gerust.
Dat is een vrij hypocriete houding, want het is net onder zware politieke druk dat IKEA vooral uit franstalige werklozen zal moeten putten.
Rr00ttt is offline  
Oud 25 augustus 2004, 18:14   #5
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Ik zou die brief in de prullenmand gooien en mijn goesting doen.
Oud 25 augustus 2004, 18:37   #6
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Je hebt gelijk, das al papier, inkt, afschrijving van de printer, en uurloon van de secretaresse bespaard op zo'n domme brief.
AyneRand is offline  
Oud 25 augustus 2004, 20:08   #7
sebby
Burgemeester

Standaard

Ze zouden beter blij zijn dat er jobs bijkomen, en ik denk dat de mensen van Ikea meer kaas gegeten hebben van "marktkennis" dan de gemiddelde Blok-politicus. Ik vind het dus nogal pretentieus dat die de mensen van Ikea even gaat uitleggen wat ze niet mogen doen om geen groot potentieel aan klanten af te stoten.

en dan nog dit :

Citaat:
Wij zullen daar in ieder geval nauw op toezien. Wanneer de uitstraling van uw nieuwe vestiging niet geheel tweetalig is en het Nederlandstalig cliënteel in de hoofdstad niet correct behandeld wordt, zullen wij de mensen in heel Vlaanderen afraden om nog IKEA-winkels te bezoeken.
WHAHAHAHA, de gemiddelde Vlaming is net blij dat hij bij Ikea nog een redelijke prijs leuke meubels kan kopen. Daar gaat veel volk naar komen kijken , hoe men al die mensen gaat ontmoedigen om nog naar Ikea te gaan

Afyn, allemaal politieke "aandachttrekkerij" en vooral veel gezever.
Oud 25 augustus 2004, 20:42   #8
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebby

WHAHAHAHA, de gemiddelde Vlaming is net blij dat hij bij Ikea nog een redelijke prijs leuke meubels kan kopen. Daar gaat veel volk naar komen kijken , hoe men al die mensen gaat ontmoedigen om nog naar Ikea te gaan

Afyn, allemaal politieke "aandachttrekkerij" en vooral veel gezever.
Inderdaad, de bedrijven zouden die bemoeizieke politici beter eens goed op hun plaats zetten. Politiekers beseffen schijnbaar niet meer dat zij slechts teren op het geld dat bedrijven genereren. Mensen afraden om te shoppen waar ze willen, ook politici zijn echt de schaamte voorbij. Net of wij ons zullen laten weerhouden door 1 of andere droplul die ons komt zeggen waar we mogen shoppen.
Phrea|K is offline  
Oud 25 augustus 2004, 20:46   #9
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

We gaan [email protected] subiet eens bedanken voor z'n onzinnige voorstel met een paar kilo spam

Weg met die irritante politieke parasieten!
Phrea|K is offline  
Oud 30 augustus 2004, 19:28   #10
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
We gaan [email protected] subiet eens bedanken voor z'n onzinnige voorstel met een paar kilo spam

Weg met die irritante politieke parasieten!
Zeer goed idee. Laten we dat eens uitbreiden en een gigantische spamlijst aanleggen waar elke bemoeizuchtige politieker op komt te staan. Allemaal dus.

Power to the people! Spamrevolutie!
Oud 30 augustus 2004, 19:35   #11
ingenious

Standaard

grapjassen toch die vlaams blokkers

ik denk trouwens dat die bart laeremans eens een basiscursus marketing moet volgen! als men in winkels ver van de taalgrens al 2-talig werkt, dan zal men dat dichtbij de taalgrens ook wel doen zeker?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 30 augustus 2004, 19:56   #12
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

betutteling, regelneverij, knuffelpolitiek, blablabla...
ik dacht dat blokkers dat niet deden?
Oud 30 augustus 2004, 20:39   #13
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Dat is een vrij hypocriete houding, want het is net onder zware politieke druk dat IKEA vooral uit franstalige werklozen zal moeten putten.
Dan vind het het Vlaams Blok hypocriet. Waarom IKEA boycotteren als deze toestand een gevolg is van een politieke beslissing???
Oud 30 augustus 2004, 22:07   #14
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"vestigingen van Ternat en Zaventem ver buiten Brussel liggen, in gemeenten zonder taalfaciliteiten, zijn deze helemaal tweetalig. Hiervoor werd steeds als (onterecht) argument naar voor geschoven dat deze vestigingen door een groot aantal Brusselaars bezocht worden. Zodra IKEA over een vestiging in Brussel beschikt, gaat dit argument natuurlijk niet langer op. Ik verzoek u dan ook met aandrang om het Nederlandstalig karakter van Vlaams-Brabant in de toekomst beter te respecteren en de anderstalige opschriften in de beide vestigingen te verwijderen. Dit hoeft helemaal niet te betekenen dat u daarom minder klantvriendelijk zou zijn. "
In dit ben ik het niet helemaal eens met het standpunt van het Vlaams Blok, namelijk dat IKEA Ternat en Zaventem door een groot aantal Brusselaars wordt bezocht is in feite de pure waarheid en niets anders dus kan ik hun tweetaligheid wel ergens begrijpen. Ten 2e, aangezien er niet al teveel vestigingen van IKEA in België zijn en zoals in Ternat het filiaal net naast de afrit van de E40 is gelegen denk ik niet dat dit magazijn veelvuldig door de plaatselijke inwoners wordt bezocht maar eerder door allerhande klanten van over héél België ... en ten 3e, het is niet aan politieke partijen om zich in zulke zaken te gaan mengen, ik vind dat niet zo gezond.
Cyperken is offline  
Oud 31 augustus 2004, 05:26   #15
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dan vind het het Vlaams Blok hypocriet. Waarom IKEA boycotteren als deze toestand een gevolg is van een politieke beslissing???
Ik lees hier nergens iets over een boycot. Het enige wat ik lees is dat

1. Ikea het meest geschikte personeel zou moeten aanwerven ipv verplicht 2/3e uit Brussel te laten komen.

Dat zogenaamde liberalen als TomB of AyneRand dan nog boe boe vb roepen vind ik trouwens hallucinant, btw. Vrije markt niet belangerijk of wat? Ik ben eens benieuwd hoe jullie zouden reageren als je verplicht wordt 2/3e van je personeel uit een bepaalde regio te halen.

2. Dat zij vinden dat de vestigingen in vlaanderen eentalig vlaams zouden moeten zijn. Daar vind ik niks mee mis als wens, het verplicht opleggen ben ik dan weer tegen...

3. Dat zij vinden dat in Anderlecht ook nederlandstaligen geholpen moeten kunnen worden. Ook niks met mis imo, behalve voor de BUB-ers en consoorten natuurlijk...

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 31 augustus 2004 om 05:28.
Rr00ttt is offline  
Oud 31 augustus 2004, 05:38   #16
ingenious

Standaard

Citaat:

1. Ikea het meest geschikte personeel zou moeten aanwerven ipv verplicht 2/3e uit Brussel te laten komen.

Dat zogenaamde liberalen als TomB of AyneRand dan nog boe boe vb roepen vind ik trouwens hallucinant, btw. Vrije markt niet belangerijk of wat? Ik ben eens benieuwd hoe jullie zouden reageren als je verplicht wordt 2/3e van je personeel uit een bepaalde regio te halen.

2. Dat zij vinden dat de vestigingen in vlaanderen eentalig vlaams zouden moeten zijn. Daar vind ik niks mee mis als wens, het verplicht opleggen ben ik dan weer tegen...

3. Dat zij vinden dat in Anderlecht ook nederlandstaligen geholpen moeten kunnen worden. Ook niks met mis imo, behalve voor de BUB-ers en consoorten natuurlijk...
die boycot heb je overgelezen, dus copieer ik hem ff voor jou:
Citaat:
Wanneer de uitstraling van uw nieuwe vestiging niet geheel tweetalig is en het Nederlandstalig cliënteel in de hoofdstad niet correct behandeld wordt, zullen wij de mensen in heel Vlaanderen afraden om nog IKEA-winkels te bezoeken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 31 augustus 2004, 10:10   #17
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:

[font=Arial][size=2]Je zou beter eens herlezen wat we geschreven hebben. Blijkbaar heb je alleen genoteerd dat we kritiek hadden, zonder de essentie van de boodschap gelezen of, meer waarschijnlijk, begrepen te hebben. We zijn tegen elke inmenging van politici, ondernemers hebben geen lessen te ontvangen van de politiek.[/size][/font]
AyneRand is offline  
Oud 4 september 2004, 12:50   #18
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Ikea op of neer of om t'even welk warenhuis..... als ik in Ternat of in Zaventem of een andere vlaamse gemeente aan de kassa kom en de persoon die me moet bedienen spreekt géén vlaams dan heb ik daar géén probleem mee...........

hij/zij echter wél want ik laat gewoon mijn karretje met goederen staan en ga naar een andere zaak waar ze wel de taal van mijn centen spreken..... ik ben tenslotte de klant en zij kunnen hunnen brol zelf terug naar hun rekken dragen want ik.......... "comprends pas" wat ze zeggen...... en kan dus niet betalen !
Oud 4 september 2004, 15:57   #19
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
tijd om een filiaal in de US open te doen ! niet geïnteresseerd ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 4 september 2004, 15:59   #20
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

ikea... goed idee... alles wat je zelf doet, doe je meestal beter !

Maar ja, als ze er geen Nederlands spreken, kan je nog naar Ternat waar Vlamingen thuis zijn !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be