Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2005, 17:14   #1
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard Waarom nog Frans als tweede taal?

We zouden toch veel beter Engels als tweede taal pakken. Ook bij handelscorrespondentie, want er bestaat immers meer kans dat als je later werk hebt dat met je handel-studies in het middelbaar te maken heeft meer in het Engels zal praten.

Trouwens. De Walen hebben toch ook Engels als tweede taal.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 17:32   #2
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

De mens is in staat om veel meer talen te beheersen. We gebruiken onze hersens al zo slecht.

Het is natuurlijk juist dat Engels belangrijker is dan Frans. Maar dat je een taal meer kent, is het beter voor jou. Frans is niet één van de makkelijkste talen. Het is juist dat Frans de prioriteit krijgt. Engels,Duits,.. kan je veel makkelijker leren.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 17:44   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
De mens is in staat om veel meer talen te beheersen. We gebruiken onze hersens al zo slecht.

Het is natuurlijk juist dat Engels belangrijker is dan Frans. Maar dat je een taal meer kent, is het beter voor jou. Frans is niet één van de makkelijkste talen. Het is juist dat Frans de prioriteit krijgt. Engels,Duits,.. kan je veel makkelijker leren.
Laat de mensen de taalvrijheid. Geef de ouders de vrijheid die taal/talen te kiezen die ze voor hun kind belangrijk vinden (binnen een werkbare verscheidenheid natuurlijk). Bijvoorbeeld tussen Duits, Engels, Frans en eventueel nog enkele Europese talen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 17:53   #4
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Laat de mensen de taalvrijheid. Geef de ouders de vrijheid die taal/talen te kiezen die ze voor hun kind belangrijk vinden (binnen een werkbare verscheidenheid natuurlijk). Bijvoorbeeld tussen Duits, Engels, Frans en eventueel nog enkele Europese talen.
Je vergeet chinees of beter gezegd het mandarijns, de jonge vlaamse universitairen hebben dit jaar echt de smaak te pakken. Een zeer positieve evolutie.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 17:56   #5
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ze mogen extra talen leren ..
Oud 10 september 2005, 18:13   #6
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Je vergeet chinees of beter gezegd het mandarijns, de jonge vlaamse universitairen hebben dit jaar echt de smaak te pakken. Een zeer positieve evolutie.
Er is geen enkel Chinees bedrijf dat eraan denkt om Chinees als handelstaal te gaan gebruiken hoor... De verschillende varianten van het Chinees worden trouwens gediscrimineerd door de Chinese overheid ten voordele van het Engels. Volgens mij gaan er veel van die afgestudeerde sinologen bedrogen uitkomen als ze op zoek gaan naar een job.
Ik ben ook tegen het idee om Chinees als keuzevak te zetten op de middelbare school. Dat zou toch alleen maar dienen als overbodig fantasietje en andere talen zoals het Duits, dat veel belangrijker is in Europa en nu al stiefmoederlijk behandeld wordt, verder verdringen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Musketo on 10-09-2005 at 19:13
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Er is geen enkel Chinees bedrijf dat eraan denkt om Chinees als handelstaal te gaan gebruiken hoor... De verschillende varianten van het Chinees worden trouwens gediscrimineerd door de Chinese overheid ten voordele van het Engels. Volgens mij gaan er veel van die afgestudeerde sinologen bedrogen uitkomen als ze op zoek gaan naar een job.
Ik ben ook tegen het idee om Chinees als keuzevak te zetten op de middelbare school. Dat zou toch alleen maar dienen als overbodig fantasietje en andere talen zoals het Duits, dat veel belangrijker is in Europa en nu al stiefmoederlijk behandeld wordt, verder verdringen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Er is geen enkel Chinees bedrijf dat eraan denkt om Chinees als handeltaal te gebruiken hoor... De verschillende varianten van het Chinees worden trouwens gediscrimineerd door de Chinese overheid ten voordele van het Engels. Volgens mij gaan er veel van die afgestudeerde sinologen bedrogen uitkomen als ze op zoek gaan naar een job.
Ik ben trouwens tegen het idee om Chinees als keuzevak te zetten op de middelbare school. Dat zou toch alleen maar dienen als overbodig fantasietje en andere talen zoals het Duits, dat veel belangrijker is in Europa en nu al stiefmoederlijk behandeld wordt, verder verdringen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Musketo : 10 september 2005 om 18:13.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 18:17   #7
PAJOT
Banneling

Standaard

Waarom niet kiezen voor Esperanto als tweede taal ?

Ik wil mijn taal in ieder geval niet gedegradeerd zien tov Frans of Engels ...
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 18:20   #8
Musketo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Waarom niet kiezen voor Esperanto als tweede taal ?

Ik wil mijn taal in ieder geval niet gedegradeerd zien tov Frans of Engels ...
In een klein land als België het Esperanto aanleren zou nutteloos zijn als er niet een voldoende aantal andere (grote) landen meedoen.
Oud 10 september 2005, 18:22   #9
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Ik ben ook tegen het idee om Chinees als keuzevak te zetten op de middelbare school. Dat zou toch alleen maar dienen als overbodig fantasietje en andere talen zoals het Duits, dat veel belangrijker is in Europa en nu al stiefmoederlijk behandeld wordt, verder verdringen.
Dat weet ik ook. De chinese overheid heeft mij trouwens afgeraden om met een bepaalde chinese partner, die enkel chinees sprak, in zee te gaan bij mijn delocalisatie. Ze hebben mij verwezen naar een West-Vlaming die al meer dan twintig jaar actief is in hun land. Maar je moet je geen illusies maken. In welk land dan ook, als je hun taal kan spreken, heb je altijd een streepje voor. En Duitsland is een dwerg vergeleken met China.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 18:42   #10
Musketo
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat weet ik ook. De chinese overheid heeft mij trouwens afgeraden om met een bepaalde chinese partner, die enkel chinees sprak, in zee te gaan bij mijn delocalisatie. Ze hebben mij verwezen naar een West-Vlaming die al meer dan twintig jaar actief is in hun land. Maar je moet je geen illusies maken. In welk land dan ook, als je hun taal kan spreken, heb je altijd een streepje voor. En Duitsland is een dwerg vergeleken met China.
Duitsland is en blijft wel de grootste handelspartner van België...
Oud 10 september 2005, 18:47   #11
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Omdat Frans de tweede van de drie Belgische officiële talen is.
Tot nader order bent U Belg en kan men veronderstellen dat Frans leren U helpt om uw medelandgenoten te verstaan.

(Er is nog zoiets als de wil om mekaar te verstaan, maar dat leert men U niet aan op school...)

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 18:48   #12
Musketo
Banneling

Standaard

Gaan de Walen trouwens blijven vasthouden aan het Engels als eerste taal?

Ze doen echt fantastisch hun best om het land samen te houden moet ik zeggen... Niet dat ik dat daarop zit te wachten, maar bon.
Oud 10 september 2005, 18:50   #13
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik je erop attent maken dat de duitse economie de derde grootste ter wereld is, groter dan die van China ?

En dat taalvoordeel in China, vergeet dat maar gauw, daar zijn veel andere zaken doorslaggevend, oa overal een voet tussen de deur hebben, en eer je daar een voet tussen de deur hebt, moet je al bijna onze prins fluppe meebrengen

Duits wordt enorm onderschat en is nochtans van archivitaal belang, nochtans een heel populaire taal bij veel Indische ingenieurs ... tja ...
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2005, 18:51   #14
JusticeLover
Banneling

Standaard

Wat hebben jullie nu met Chinees?

Hebreeuws is belangrijker dan Chinees!
Oud 10 september 2005, 18:53   #15
Musketo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Mag ik je erop attent maken dat de duitse economie de derde grootste ter wereld is, groter dan die van China ?

En dat taalvoordeel in China, vergeet dat maar gauw, daar zijn veel andere zaken doorslaggevend, oa overal een voet tussen de deur hebben, en eer je daar een voet tussen de deur hebt, moet je al bijna onze prins fluppe meebrengen

Duits wordt enorm onderschat en is nochtans van archivitaal belang, nochtans een heel populaire taal bij veel Indische ingenieurs ... tja ...
Als WWI en WWII nooit hadden plaatsgevonden zou Duits vandaag de dag veel geliefder zijn.
Oud 10 september 2005, 18:55   #16
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
velen gaan na de rit van 4 jaar sociologie vaststellen dat ze eigenlijk niets anders kunnen dan wat summiere economie basics ( zit in hun keuzevakkenpakket ), een kennis van de chinese cultuur ( wie zit daar op te wachten, in het zakendoen moet je niet weten welke mandarijn xing wing ping ding er aan de macht was in .... of wat het verschil tussen het taoisme en chan boeddhisme is, hoewel dat allemaal zeel intellesante dingen zijn om te weten, maar die kan je ook leren in een deftig boek in de bib.

Men zou beter iets deftigs studeren, deftig het engels beheersen ( niet zoals bij 99 % van de vlaminken die proficiency in engels verwarren met steenkolenengels ) en voetjes op de grond houden, dat laatste is niet in tegenwoordig, vandaar de sterke achteruitgang van de interesse voor het Duits, tja.

Ik zou het Duits graag leren maar geen tijd en geen goesting eigenlijk ook.
Oud 10 september 2005, 18:57   #17
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb er niets mee, buiten het feit dat ik het 1 jaar in avondonderwijs geleerd heb en mijn ooghoeken hierdoor smaller geworden zijn.

Derk jan Eppinck, een briljant journalist, heeft het 5 jaar gestudeerd in avondonderwijs : hij is er van miserie mee gestopt, niet te doen volgens hem.
Oud 10 september 2005, 18:57   #18
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Yoepie, dan heb ik een streepke voor!
Oud 10 september 2005, 18:59   #19
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Yoepie, dan heb ik een streepke voor!
binnenkort zoeken ze in die streek parkeerwachters voor de grooste parkeerplaats ter wereld ( irael, iran, syrie, palestina, saudi arabie, ... ) allemaal 1 grote parkeerplaats.

maar ik durf er donder op zeggen dat de parkeerwijzers in het engels zullen aangegeven zijn !

dit even tussendoor.
Oud 10 september 2005, 19:02   #20
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
binnenkort zoeken ze in die streek parkeerwachters voor de grooste parkeerplaats ter wereld ( irael, iran, syrie, palestina, saudi arabie, ... ) allemaal 1 grote parkeerplaats.

maar ik durf er donder op zeggen dat de parkeerwijzers in het engels zullen aangegeven zijn !

dit even tussendoor.
Dat is jouw droom, dat weet iedereen ondertussen wel.

We zien wel, doemdenkers voorspellen al vele duizenden jaren dat het "einde" voor heel binnenkort is ...

(Percalion merkte hier eens op dat er nooit een doemdenker is die een ramp voor binnen 354 jaar voorspelt. Het is altijd voor "binnenkort"! )

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be