![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Gouverneur
|
![]() [size=5]Oproep aan alle gebruikers.[/size]
Uit de vele discussies hier is me opgevallen dat er nogal wat verschillende visies op identiteit bestaan. Graag had ik vernomen wat jullie je voelen en hoe jullie die identiteit definieren. Ook wat betreft identiteitsgroepen (vb; de Vlamingen zijn...) Gelieve te pogen je definitie op een zo nauwkeurig mogelijke manier te omschrijven. Staatkundig, geografisch, taalkundig. Bovendien staat het je ook vrij te andere identiteitsgroepen te omschrijven. Je kan dus naast je eigen identiteit, groep ook zeggen wat volgens jou een andere groep is. Bvb, je voelt je Vlaming en omschrijft wat volgens jou een Vlaming is maar geeft ook je mening over wat de Belg wel kan zijn. Ook als je je niet als Vlaming, Belg of Waal aanziet is je reactie welkom. dan wordt het des te interessanter. Ik geef een voorbeeldje (FICTIEF) "Ik voel me zelf Waal." gevolgd door "Een Waal is volgens mij; iemand die woont in het Waalse gewest" of, "Een waal is iemand die op het territorium van het Waalse gewest is geboren en getogen, die het Waalse dialect spreekt als moedertaal." Maar ook; "Ik voel me Brusselaar en een Brusselaar is voor mij iemand die Brussels spreekt als moedertaal" en dergelijke dingen meer. Omdat dergelijke vragen in het verleden steeds mooi begonnen maar na een paar posts afdreven in dwaze reacties of andere onderwerpen, vraag ik om je reactie niet hier te posten maar ze me te mailen. Alle serieuze reacties of vragen zijn welkom op [email protected] Wens je toch je reactie hier al te posten, dan is dat jouw keuze maar gelieve ze toch te mailen. Vergeet even welk partij icoontje er naast mijn nick staat of wat ik of geestesgenoten hier al gezegd hebben. Dit is puur uit interesse. Ik hou me al langer bezig met het denken over wat identiteit is en hoe mensen identiteit zien. Na een 'theoretisch' onderzoekje over hoe en wat identiteit voor de mens is zou ik graag een aantal reacties uit eerste hand hebben over identiteit. Ik vraag dan ook dat er op deze eenvoudige vraag onozele reacties of scheld emails binnenkomen. Simpelweg jouw idee, serieus en ongedwongen. Volledig vrij. Mogelijks post ik hier een aantal van de ingezonden normale reacties. Indien gewenst onder de nickname van de inzender, indien gewenst anoniem. Dank bij voorbaat. Groeten, A[edit] [size=1]Edit:[/size]
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 Laatst gewijzigd door A : 15 september 2005 om 15:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() up
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() up
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Het probleem dat je zal krijgen bij deze discussie is dat je verschillende verklaringen kan geven aan het begrip identiteit. Het zal dus kwestie zijn om eerst al eens na te gaan wat de meerderheid onder dit begrip verstaat.
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zo kan je wel zeggen; "De Vlamingen" of "De Belgen" maar wat is dat. Hoe omschrijf je die groep. Wie hoort er wel en niet bij. Bovendien staat het iedereen vrij zijn eigen idee over wat deze identiteit volgens hem haar is en hoe ze gevormd wordt te geven. Ter info; in de wetenschappelijke literatuur gaat men er vrij vertaald van uit dat identiteit globaal gezien alles is wat een mens doet om zich als individu te onderscheiden van de rest van de mensheid. Het begint bij een baby die ontdekt dat hij en zijn moeder twee verschillende personen zijn en evolueert zo steeds verder doorheen het leven. Tijdens deze identiteitsgroei als jet zo mag noemen, ontdekken mensen soms dat ze dingen gemeen hebben. Zo vormen zich groepen van identiteiten. Bvb, zij die zich Vlaming noemen/voelen (alhoewel voelen heel subjectief is) Ik laat iedereen vrij omdat ik ook graag zou zien wat er aan is van het verschil tussen statische en evoluerende identiteiten, tussen enkelvoudige en meervoudige. Misschien dat dit een antwoord is op je reactie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben Vlaming en Europeaan. Een Vlaming is iemand die in Vlaanderen woont, een of andere vorm van Nederlands (W-Vlaams, Limburgs, Antwerps, ...) spreekt en een blik op de wereld heeft. Een Vlaming is iemand die geïnteresseerd is in andere culturen en andere talen, en er dan ook geen probleem van maakt om zich in een andere taal uit te drukken. Een Vlaming is tenslotte iemand die niet met zijn voeten laat rammelen: hij kan heel veel (non's) hebben, maar op een bepaald moment loopt het de spuigaten uit en dan zal hij revolteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Beste A,
Interressant onderzoek. Omdat ik nogal hecht aan mijn anonimiteit post ik mijn bijdrage maar hier. Ik neem tenminste aan dat je onderzoek voor iedereen geldt. Geboorteplaats Door genealogisch onderzoek van een van mijn familieleden is gebeleken dat mijn familie al minstens 3 eeuwen in dezelfde streek/regio woont. Ook ik ben daar geboren. Ik woon er niet meer. De plaats heeft een warm plekje in mijn hart alsook de regio. Het is goed om te weten waar je 'roots' liggen en het maakt onderdeel uit van je identiteit maar ik voel me niet een typische inwoner van die streek. Provincie Dat geldt dus ook voor mijn provincie. Die is afwisselend brabants en gelders (en zelfs heel even bisdom Utrecht) geweest en hoort nu bij gelderland. (Als de hertogen van brabant en gelre dus niet hadden besloten tot een ruil was het zelfs misschien even belgisch geweest.) Het hoort bij me maar is niet bepalend voor mijn identiteit. Woonplaats Ik heb in verschillende grote en kleine plaatsen in Nederland gewoond, toevallig ook in alle windstreken. Woonplaats zegt me niet zoveel. Land Land wel. (Wordt vervolgd) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 16 september 2005 om 20:29. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Topic hoort in K&K.
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb hier eens mijn nieuw cursusboek Politiek erbij gehaald, van Kris Deschouwer en Marc Hooghe. Daarin stellen zij dat het begrip identiteit gewoonweg niet te bepalen is en afhankelijk van de bevolkingsgroep zelf die zijn identiteit bepaalt. Factoren hierin zijn: cultuur, taal, gebruiken ed. Een Ier en een Bask kunnen dus op andere basissen als de Vlamingen een eigen begrip geven aan het begrip identiteit.
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Als je dus van de Belgische identiteit wil spreken, kan dit enkel op staatkundig vlak. Van een Belgisch volk kan je -helaas voor de belgicisten- niet spreken als ik afga op de verklaringen van Kris Deschouwer en Marc Hooghe. Immers: je hebt al de Vlamingen en de Walen -en Duitstaligen; ook spreken we een verschillende taal (Nederlands, Frans of Duits) en zitten de Vlamingen met een germaanse cultuur terwijl de Walen een Latijnse cultuur hebben.
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is een fictie te beweren dat men zijn identiteit zelf bepaald. Men bepaald niet uit welke moeer en verwekt door welke vader men geboren wordt en evenmin kan men bepalen waar dat dan precies is. dus dat gedeelte van de identiteit is voor eeuwig en drie dagen reeds vastgelegd en er komen alsmaar andere "elementen" bij die identiteit bij : je ouder voeden je op en sturen je naar een school. Door omstandigheden besluit het gezin te "emigreren" naar aeen andere parochie, provincie of land..; onbeust zelfs draag je de identiteit van die
luttle homo sapiens figuren die ooit vanuit Afrika in europa toekwamen om er de overheersende neanderthalers te verdringen... Maar het spreekt vanzelf dat ieder tussen de diverse elementen die zijn/haar identiteit uitmaken voorkeuren heeft vandaar conflicten zoals die joden die in de eerste wereldoorlog meegevochten hebben, oorlogshelden zelfs voor "hun" duitse vaderland en een 20tal jaartjes later met hun neus op het feit gedrukt werden dat ze in de ogen van hun medeburgers niets anders dan "te vernietigen vuile joden" waren. Zo zijn er ook velen die een andere taal dan hun ouders zijn gaan spreken... nederlands ipv Arabisch, Engels ipv Vlaams, Frans ipv Vlaams, Nederlands ipv Albanees enz.. Het is altijd eenvoudiger om een of ander façet aan de identiteit toe te voegen, dan er van weg te vegen.. Er is een verschil tussen Zeeuw Vlamingen, Frans Vlamingen en Belgisch-Vlamingen... & Brusselaars ? Die zijn nog altijd in hoofdzaak Belgen van de Vlaamse Franssprekende soort ... Eigenlijk wat we gerust de "betere" Europeanen kunnen noemen (grapje).
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Handclap, de omgevingsfactoren die je identiteit bepalen, kun je misschien niet zelf kiezen. Maar het erkennen van je eigen identitiet, en een mogelijk natiegevoel, doe je zelf. Het is niet omdat de taal voor Vlamingen enorm belangrijk is, dat dat ook voor de joden geldt. Het is niet omdat de woonplaats voor Zwitsers belangrijk is, dat dat ook geldt voor zigeuners.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Het is niet omdat u zo denkt over "Vlamingen" dat ze allemaal zo denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Handclapping heeft gelijk. Je kunt jezelf wel op een bepaalde manier zien maar de ander ziet jou zoals hij je wil zien.
Zo ben je in Amerika een Europeaan (of je je nu zo voelt of niet) en het grappige is dat iedere blanke in Indonesië een 'Nederlander' is, of je nu uit Amsterdam, uit Brussel of uit Parijs komt. (Ik had erg veel schik toen mijn luikse collega daar 'Nederlander uit België' werd genoemd.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |