![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 22 april 2005
Locatie: den haag, nl
Berichten: 77
|
![]() door Peter Edel
Los van de vraag wie er precies opdracht tot de aanslagen in de VS heeft gegeven, lijkt er weinig twijfel over te bestaan dat de daders zich door de situatie in de door Israël bezette gebieden hebben laten leiden. De '911' aanslagen vallen op geen enkele manier goed te praten, maar waren zeer waarschijnlijk nooit gepleegd als Israël niet sinds 1967 (of eigenlijk 1948) met Amerikaanse steun de rechten van de Palestijnen had geschonden. Momenteel houdt de wereld zijn hart dus vast omdat een stel godsdienstfanaten uit de VS zonodig in de Gaza en de Westbank wil leven. Terug naar Brooklyn met die idioten zou je zeggen en het probleem is voor een groot gedeelte opgelost. Het Israëlische leger hoeft dan geen nederzettingen meer te beschermen, hetgeen de frustraties onder de Palestijnen aanmerkelijk zal beperken. Helaas liggen de zaken niet zo eenvoudig, want Israël kan zich niet uit de bezette gebieden terugtrekken aangezien dit strijdig zou zijn met de zionistische ideologie. En daar willen de Israëlische leiders tot het bittere einde aan vasthouden, zelfs als hun fanatisme tot aanslagen en oorlogen leidt. Zionistisch georiënteerde media wekken graag de indruk dat moslims onmogelijk met joden in vrede kunnen leven en dat het systeem van apartheid in Israël daarom gerechtvaardigd is. Diezelfde media gaan er doorgaans aan voorbij dat joden en moslims in vroeger tijden heel goed in staat waren om in harmonie met elkaar te leven. Direct nadat de opmars van de islam door het Midden-Oosten was begonnen in de 7e eeuw, bleek al dat er niet zo'n grote kloof tussen de islam en het judaïsme bestaat als tegenwoordig vaak wordt gesuggereerd. Voor veel joden betekende de invoering van de islam destijds een terugkeer naar het oorspronkelijke geloof van Abraham en Mozes, dat zij met het ondoorzichtige karakter van de judaïstische inzichten uit Babylon enigszins uit het oog waren verloren. Als gevolg bekeerden velen onder hen zich tot de islam om vervolgens onder de Arabische bevolking te assimileren. Een eeuw later ontstonden in Spanje goede betrekkingen tussen joden en islamitische Moren, waarbij men zich in religieus opzicht over en weer liet inspireren. Joden vochten zelfs samen met moslims tegen het christelijke leger van Charles van Martel, die de opmars van de Moren uiteindelijk wist te stoppen. Tegen de 15e eeuw was er in de verstandhouding tussen joden en moslims niet veel veranderd in Spanje. Joden die het slachtoffer werden van christelijk antisemitisme, werden toen vaak door hun moslimbroeders in bescherming genomen. In het moderne Israël zijn christenen allang niet meer de grote boeman. Hoewel er onder joodse fundamentalisten zeker veel minachting bestaat ten aanzien van het christelijke denken, zal men daar in het openbaar niet zo gauw voor uitkomen. Dat laatste natuurlijk vooral omdat zich onder christenen tegenwoordig de grootste pleitbezorgers van de joodse staat bevinden. In plaats van christenen zijn het tegenwoordig moslims die het allemaal hebben gedaan. Hoe heeft het zo kunnen lopen? Charlie Biton Gedurende de 19e eeuw was er nog niets aan de hand. De oriëntaalse joden, die in verschillende Arabische landen leefden, kenden weliswaar een andere religie, maar waren verder net zo verbonden aan het leven in het Midden-Oosten als de moslims. Daardoor konden beide bevolkingsgroepen toen in harmonie met elkaar samenleven. Dat veranderde allemaal toen de zionisten op het toneel verschenen. Het streven van de zionisten zagen de moslims terecht als een bedreiging van het recht om in hun geboorteland te leven. Gezien de goede betrekkingen die er eerder tussen joden en Arabieren hadden bestaan, ligt het voor de hand dat antisemitisme toen nog geen rol speelde. De eerste "aliya's" naar Palestina werden door moslims vooral opgevat als een Europese onderneming om Palestina te koloniseren en niet zozeer als een joodse invasie. Als het in plaats van joden Europese christenen waren geweest, die massaal naar Palestina trokken om daar een christelijke staat te vestigen, was er waarschijnlijk evenveel verontwaardiging onder de moslims in Palestina ontstaan. Later hebben zionisten de afwijzende reactie van Arabieren vaak op één lijn getracht te plaatsen met het "eeuwige antisemitisme" dat zij uit Europa kenden. Het feit dat joden en moslims in het Midden-Oosten geen problemen met elkaar kenden tot het moment dat het zionisme verscheen, spreekt dit argument echter tegen. De Israëliër Charlie Biton, die in de jaren zeventig namens de communistische partij "Rakach" in de Knesset zat, verklaarde in 1979 dat de anti-joodse opstelling van de Arabische wereld volgens hem pas met de zionistische immigratiegolven ontstond: "Anti-Semitism arose in industrial Europe. In Morocco there was no anti-Semitism. The European Jews were an exploitive class, and in Israel they are the same. The Zionist movement came here and turned this country into an offshoot of Europe". Orthodox joodse antizionisten Toen de zionisten naar Palestina kwamen, stonden de moslims niet alleen in hun protest. Een groep orthodoxe joden, die vijftig jaar eerder was gearriveerd, was evenmin enthousiast over de komst van de zionistische kolonisten. Deze groep wordt wel de "oude yishuv" genoemd (met het woord yishuv wordt de joodse gemeenschap in Palestina bedoeld). Zij trokken uit religieuze overwegingen naar Palestina en waren zeker niet van plan om een joodse staat op te richten. Het zionisme was naar hun mening zelfs strijdig met de Thora, het boekwerk dat christenen later het Oude Testament zijn gaan noemen. Orthodoxe joden meenden toen dat de verspreiding van de joden over de wereld een straf van God was. Het Opperwezen zou uiteindelijk een Messias sturen om aan die situatie een einde aan te maken. Volgens de Bijbelse profetieën is hij het -en niemand anders- die het volk naar het land Israëls zal leiden. Uit deze punctuele interpretatie van de Thora volgde dat het zionisme door orthodoxe joden in de 19e eeuw werd beschouwd als een stroming die vijandig stond ten aanzien van het judaïsme. Over het algemeen geldt dat orthodoxe joden zich zeer nauwgezet aan de regels van de Thora houden. De geringste afwijking in dit verband staat voor hen gelijk aan ketterij. Voor dit beginsel is heel wat te zeggen, wanneer er vanuit wordt gegaan dat leden van een club zich aan de statuten dienen te houden. En in het geval van het judaïsme bestaan die statuten uit de Thora. Joden mochten volgens de orthodoxe leer uit de 19e eeuw best naar Palestina, maar niet als dat was om een joodse staat te stichten en de autochtone bevolking te overheersen. De orthodoxe joden die destijds naar Palestina vertrokken, gingen dan ook uit van respect voor de plaatselijke bevolking. Als gevolg werd de situatie in het Midden-Oosten toen niet beheerst door antisemitisme en islamofobie en was er sprake van een harmonieuze samenleving. Het zionisme maakte daar allemaal een einde aan. In tegenstelling tot de orthodoxe joden kenden de zionistische kolonisten geen religieuze motivatie om naar Palestina te komen. Voor hen was het zaak dat in Palestina de "nieuwe jood" geboren werd; de zionistische superman die zich vol mystieke overgave aan het bewerken van de heilige Israëlische bodem wijdde. Met religie had dat weinig te maken; de zionisten dachten eerder in raciale termen. Het is te gek voor woorden, maar er leefde toen de veronderstelling dat het zionistische streven uiteindelijk tot een ideaal joods ras zou leiden met blond haar en blauwe ogen! Geheel terecht werd deze raciale waanzin verworpen door de orthodoxe joden die eerder naar Palestina waren gekomen. Zo ontstond temidden van de nieuwe Europese kolonisten in Palestina een orthodoxe gemeenschap die zeer wantrouwend stond ten aanzien van het zionisme. Rabbijn Weissmandel De opstelling van de zionistische wereldbeweging tijdens en voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog kon er niet voor zorgen dat het orthodoxe vertrouwen in het zionisme toenam. Waar de zionisten gedurende deze periode verreweg de meeste prioriteit gaven aan de opbouw van een joodse staat in Palestina, gingen orthodoxe joden tot het uiterste om hun geloofsgenoten uit de klauwen van de nazi's te redden. De orthodoxe rabbijn Michael Dov-Ber Weissmandel stuurde tijdens de Tweede Wereldoorlog plattegronden van Auschwitz en kaarten met spoorverbindingen naar joodse organisaties in Zwitserland. Hij voegde daar het verzoek bij om de geallieerde landen op te roepen tot het bombarderen van Auschwitz en de spoorlijnen die daar naartoe liepen. Later deed Weissmandel ook nog pogingen om joden van de nazi's vrij te kopen, maar al zijn plannen werden getorpedeerd door de "World Zionist Organisation" (WZO). Na de oorlog begon de woedende Weissmandel een campagne tegen het zionisme. Zijn ervaringen tijdens de oorlog beschreef hij in het Hebreeuwse boek "HaMaitzer" (Uit de diepten). Tegenwoordig is hij min of meer het boegbeeld van antizionistische organisaties binnen de orthodoxe gemeenschap, zoals "Neturei Karta". Ook na de stichting van de staat Israël in 1948 bleef er onder religieuze joden scepsis bestaan ten aanzien van de aanspraken die de zionisten maakten. Dat veranderde met de miraculeuze overwinning van het Israëlische leger in de oorlog van 1967, waarin velen de hand van God meenden te herkennen. Daar werd de conclusie aan verbonden dat het Opperwezen zijn goedkeuring had gegeven aan het feit dat de zionisten het land Israëls naar zich hadden getrokken. Er zijn ook nadien in Israël echter orthodoxe joden gebleven die van mening zijn dat de zionisten tegen de wensen van het Opperwezen zijn ingegaan, door Israël gewapenderhand in bezit te nemen, waar zij het van God hadden moeten krijgen. Zij blijven erbij dat er in het Oude Testament nergens staat dat God de joden naar Israël zou laten sturen door een stel atheïsten. Alleen de Messias is daar volgens hen toe gemachtigd. Niet-orthodox fundamentalistische joden stellen hier tegenover dat de "messiaanse periode" in 1967 is begonnen. De kolonistenorganisatie "Gush Emunim" maakt het nog bonter, want daar heeft men zichzelf tot een "collectieve Messias" uitgeroepen, die de weg moet banen voor de echte Messias. Het behoeft geen betoog dat in dit verband niets staat beschreven in de Thora. Dit is nu typisch zo'n religieuze dwaling die het zionisme met zich mee heeft gebracht. Het aantal orthodox joodse antizionisten lijkt gering, maar is naar hun eigen zeggen veel groter. Veel orthodoxe joden zouden uit angst voor de macht van zionisten niet voor hun antizionistische gevoelens uit durven komen. Dat neemt niet weg dat er in Israël orthodoxe joden zijn die absoluut geen geheim maken van hun antizionistische denkbeelden. Zij gelden als de allerfanatiekste antizionisten. Neem bijvoorbeeld de orthodoxe rabbijn Harsch die begin jaren negentig aan Yasser Arafat's PLO was verbonden als minister voor "joodse aangelegenheden". Tijdens de onderhandelingen tussen de PLO en Israël die in 1992 in Madrid plaatsvonden, weigerde Harsch aan één tafel met zionisten te zitten. Orthodoxe antizionisten streven naar een terugkeer van de harmonieuze samenleving die hun voorouders in Palestina kenden voordat de zionisten het kwamen verpesten. Verzoening met moslims is daarbij vanzelfsprekend: "Is the current slavish devotion to Zionism realistic? Has it achieved anything except an endless body count and exacerbated anti-Semitism? The Almighty governs the affairs of men. Would all Jews see the evils of Zionism and then approach the Palestinian people in a spirit of reconciliation, with a sincere desire to relinquish control of the Holy Land the results would be surprisingly pleasant. In the meantime, though, our task is to disassociate ourselves from the heresy of Zionism and the evils it has perpetrated. By so doing we will sanctify the Creator's Name and restore the Torah dignity of the Jewish people". Weg met het zionisme Zoveel goede bedoelingen doen mijn fantasie op hol slaan. Hoe mooi zou de wereld er niet uit zien zonder het zionisme? Geen apartheid, uiteindelijk ook geen twee staten, maar joden en moslims die als broeders in een land samenleven. Natuurlijk zijn daarmee niet in één klap alle problemen uit de wereld. Zo is er ook nog de Amerikaanse aanwezigheid in het Midden-Oosten. Het leidt echter geen twijfel dat de ontmanteling van het zionisme ook in dit verband een stimulerende werking kan hebben. Een verbroedering tussen joden en moslims in Israël/Palestina zou zonder meer een inspiratiebron voor vrede en verdraagzaamheid in de rest van de wereld worden. Als deze volken een dergelijke stap kunnen zetten, dan is vrede elders in de wereld eveneens een realistische optie. Islamofobie en antisemitisme zouden niet alleen in Israël/Palestina drastisch gereduceerd worden, maar ook in de rest van de wereld. Terroristen wordt een belangrijk argument uit handen genomen als het zionisme is verdwenen. Bovendien neemt hun invloed in het Midden-Oosten in dat geval af, aangezien de Mossad dan geen moslimfundamentalisten meer hoeft te financieren om democratisering binnen Arabische landen de kop in te drukken. De wereld zou weer zonder angst kunnen leven. De mogelijkheden liggen voor het oprapen. Zo kunnen de enorme defensiegaranties, die de VS jaarlijks voor Israël uittrekt, mooi ingezet worden om de armoede onder de Palestijnen te bestrijden. Dat is een reële mogelijkheid als voorgoed afscheid van het zionisme is genomen. Ik weet zelfs al een naam voor het land waar joden en moslims als broeders naast elkaar leven. Het ligt voor de hand dat joden er niet voor zouden kiezen om in een land te leven dat Palestina heet en omgekeerd geldt hetzelfde voor de Palestijnen ten aanzien van Israël. Daarom stel ik me voor dat Israël/Palestina weer Kanaän zou gaan heten; naar het in het Oude Testament beschreven land dat zowel in de joodse als de islamitische traditie voor komt. In religieus opzicht zou de afschaffing van het zionisme voor een frisse wind zorgen. Onder invloed van het zionisme is het judaïstische uitgangspunt dat joden superieur zijn aan andere volken en geloven omdat zij volgens de Thora door God zijn uitverkoren, sterk geaccentueerd geraakt. Als gevolg is de religieuze beleving van veel gelovige joden in Israël eenzijdig gericht geraakt op de xenofobische aspecten die aan het judaïsme zijn verbonden. Het dient benadrukt te worden dat het zionisme een eenzijdig beeld van het judaïsme heeft doen ontstaan, want de geschiedenis leert dat het joodse geloof ook vaak langs allerlei humanistische wegen is geïnterpreteerd. Dat gebeurt tot op de dag van vandaag. Op dit punt verschilt het judaïsme niet wezenlijk van andere religies, want over het algemeen geldt dat het geloof een schizofrene aangelegenheid is. Religieuze systemen zijn vaak een bron van haat, maar paradoxaal genoeg kennen ze ook humanistische kanten. Zonder dat aspect had het concept religie zich waarschijnlijk niet zo lang op deze planeet kunnen handhaven. Zolang de elementen haat en verbroedering met elkaar in balans zijn, is het samenleven met vreemde volken en religies niet onmogelijk. Dat blijkt uit de situatie zoals die in het Midden-Oosten heerste voor de komst van het zionisme. Het zionisme heeft er echter voor gezorgd dat de balans zoek is geraakt, waardoor de humanistische verschijningsvorm van het geloof op de achtergrond terechtgekomen. Dat geldt zowel voor het judaïsme, als voor de islam. Want onder invloed van het zionisme hebben moslims ook niet bepaald het accent gelegd op de humanistische elementen binnen hun geloof. Een definitief afscheid van het zionisme zou ertoe leiden dat de balans weer hersteld wordt. Het zou tot gevolg hebben dat joden en moslims de humanistische kant van het geloof terugvinden. Zonder het door het zionisme opgelegde isolement zal er alle ruimte voor verbroedering blijken te zijn. De Israëlische publicist Israel Shamir formuleert het als volgt: "When Noah released the first dove from the ark, it had to return. The second dove, however, brought back an olive branch. The third dove did not come back. He found the deluge was over, and saw no reason to come back to the stifling air of the Arc. I am your third dove. You may take off your masks. The air outside is perfectly good. The deluge has subsided. Step outside to greet the human race, your brothers and sisters". Ik weet dat het allemaal heel onrealistisch en fantastisch klinkt wanneer als ik beweer dat het zionisme moet verdwijnen. Zeker in de situatie die recentelijk in de wereld is ontstaan. Ik heb er echter weinig zin in om me aan te sluiten bij het doemdenken van de laatste tijd over een Derde Wereldoorlog (die in de praktijk vooral een oorlog tegen de derde wereld is). Ik meen dat er wel degelijk oplossingen te bedenken zijn voor de problemen die de wereld momenteel beheersen. De ontmanteling van het zionisme is er daar zonder meer één van. Zo'n ontwikkeling zou eerder op gang kunnen komen dan velen vermoeden. Ik ben wat dat betreft niet pessimistisch. De laatste decennia hebben aangetoond dat er binnen een zeer kort tijdsbestek een einde kan komen aan verouderde ideologieën, dat blijkt wel uit de gebeurtenissen in Oost-Europa en Zuid-Afrika. Ik ben ervan overtuigd dat een dergelijke omwenteling ook in Israël tot de mogelijkheden behoort. Evenals in Zuid-Afrika zou er vervolgens een "waarheidscommissie" opgericht kunnen worden, die zowel de misdaden van het zionisme onderzoekt, als de Palestijnse reactie daarop. Maar het uiteindelijk doel dient verbroedering te zijn, met het uitgangspunt dat joden en moslims als broeders in één land kunnen wonen. Bronnen: - "Zionism in the Age of the Dictators", Lenni Brenner, Croom Helm Beckenham U.K., 1983. - "De keerzijde van het bedrog", Victor Ostrovsky. - "The Seventh Million, the Israelis and the Holocaust", Tom Segev, New York: Hill and Wang, 1993. - "Jewish Fundamentalism in Israel", Israel Shahak en Norton Mezvinsky, London: Pluto Press, 1999. - "ave We Always Be The Victims?", Israel Shamir, verschenen in "Israel Imperial News", juni 2001. - "The Third Dove", Israel Shamir, verschenen in "Israel Imperial News", juni 2001. - "Een blik in de spiegel, zionisme vijftig jaar later", Michael Warshawski, gepubliceerd in "De Brug" nummer 30, achtste jaargang. - Kijk eveneens eens op internetadressen www.netureikarta.org & www.jewsnotzionist.org |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
|
![]() Ik denk dat de niet-zionistische Joden het grootste slachtoffer zijn van het zionisme. Eigenlijk is het beter voor de Joden dat er problemen zijn met de moslims. Eens de problemen met de moslims zijn 'opgelost' gaat men de Joden lastigvallen.
Ik durf (tegenwoordig) niet altijd mijn mening te schrijven over het zionisme (schrik van jullie) .. Want de extremistische moslims gedragen zich niet veel beter. Het was natuurlijk veel beter dat er geen Israëlische staat was opgericht. De islam is ongelofelijk tolerant tegenover de christenen en de joden (op het forum worden er andere dinges geschreven). Jerusalem is een heilige stad. De joden zouden daar mogen wonen van de moslims. Na de Holocaust zijn ze blijkbaar geschrokken en hebben ze een staat financierd. Ze hadden het idee van; de 'losers' moeten kunnen migreren naar Israël, maar de 'geslaagden' moeten blijven lobbyen voor Israël. Als de joden het hadden gevraagd, dan zouden de moslims de joden vrije toegang geven om zich te vestigen in Palestina. De zionisten zijn toevallig begaafde mensen. Wat die klootzakken Turkije hebben aangedaan ![]() Toevallig zijn er veel mensen (o.a moslims,..) die zich laten misleiden. Ik was vroeger een anti-semiet, maar een 'echte'. Ik had nazi-vlaggen hangen op mijn kamer, ik viel de Joden die ik op straat tegenkwam lastig, het ergste van allemaal was dat ik bij een schoolbezoek aan Berendonk geen respect vertoonde aan de Joodse slachtoffers, toen zei ik tegen de gids dat ze Sharon vergeten waren. Waarom dacht ik zo over de Joden? Ik ben misschien geen lieverdje, maar ik heb ook een hart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||
Gouverneur
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
|
![]() Citaat:
Hebben de allochtonen niet genoeg problemen in Belgie dat ze zich zo fanatiek moeten bezighouden met problemen in Israel?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Pascal L. : 15 september 2005 om 17:49. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
|
![]() Citaat:
Israël vormt een bedreiging voor alle omringende landen. Daar kunnen we niet tegen. Dat ik hier zoveel schrijf over Israël is teken dat ik van de Joden hou. ![]() De zionistische staat moet verdwijnen. Indien niet, dan gaan de moslims ervoor zorgen. Ik heb geen problemen in België. Ik ben van plan om tijdens de Ramadan naar Jerusalem te gaan, zouden ze me daar goed verwelkomen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
|
![]() Zionisme is geen ideologie dat zegt dat de joden het RECHT hebben een eigen staat te hebben, verre van.
Zionisme is een ideologie dat zegt dat als we in stand willen blijven dat we een staat MOETEN creëeren, maakt niet uit waar, gewoon strategisch bekijken en zien waar het beste past. Niet voor niks had men 3 verschillende mogelijkheden, ergens in Afrika, Palestina of ergens in Zuid Amerika. Wereld van verschil dacht ik zo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
|
![]() Citaat:
Ik heb gehoord dat ze de moslims geen toegang verlenen tot Mescidi-Aksa tijdens de Ramadan ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
|
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
|
![]() Als moslim reizen vanuit België is zo is zo al verdacht voor Israel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
|
![]() Citaat:
Overigens raad ik dat boek aan, van eerste tot laatste blad zal je voortdurend kotsneigingen hebben die moderne nazistische ideologie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Banneling
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
|
![]() Citaat:
Gebouwen zetten kan iedereen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
Banneling
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Banneling
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |