Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2005, 14:46   #1
Masterlijke Allochtoon
Vreemdeling
 
Masterlijke Allochtoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2005
Locatie: den haag, nl
Berichten: 77
Standaard Joods/Islamitische vriendschap

door Peter Edel


Los van de vraag wie er precies opdracht tot de aanslagen in de VS heeft gegeven, lijkt er weinig twijfel over te bestaan dat de daders zich door de situatie in de door Israël bezette gebieden hebben laten leiden. De '911' aanslagen vallen op geen enkele manier goed te praten, maar waren zeer waarschijnlijk nooit gepleegd als Israël niet sinds 1967 (of eigenlijk 1948) met Amerikaanse steun de rechten van de Palestijnen had geschonden. Momenteel houdt de wereld zijn hart dus vast omdat een stel godsdienstfanaten uit de VS zonodig in de Gaza en de Westbank wil leven. Terug naar Brooklyn met die idioten zou je zeggen en het probleem is voor een groot gedeelte opgelost. Het Israëlische leger hoeft dan geen nederzettingen meer te beschermen, hetgeen de frustraties onder de Palestijnen aanmerkelijk zal beperken. Helaas liggen de zaken niet zo eenvoudig, want Israël kan zich niet uit de bezette gebieden terugtrekken aangezien dit strijdig zou zijn met de zionistische ideologie. En daar willen de Israëlische leiders tot het bittere einde aan vasthouden, zelfs als hun fanatisme tot aanslagen en oorlogen leidt.


Zionistisch georiënteerde media wekken graag de indruk dat moslims onmogelijk met joden in vrede kunnen leven en dat het systeem van apartheid in Israël daarom gerechtvaardigd is. Diezelfde media gaan er doorgaans aan voorbij dat joden en moslims in vroeger tijden heel goed in staat waren om in harmonie met elkaar te leven. Direct nadat de opmars van de islam door het Midden-Oosten was begonnen in de 7e eeuw, bleek al dat er niet zo'n grote kloof tussen de islam en het judaïsme bestaat als tegenwoordig vaak wordt gesuggereerd. Voor veel joden betekende de invoering van de islam destijds een terugkeer naar het oorspronkelijke geloof van Abraham en Mozes, dat zij met het ondoorzichtige karakter van de judaïstische inzichten uit Babylon enigszins uit het oog waren verloren. Als gevolg bekeerden velen onder hen zich tot de islam om vervolgens onder de Arabische bevolking te assimileren. Een eeuw later ontstonden in Spanje goede betrekkingen tussen joden en islamitische Moren, waarbij men zich in religieus opzicht over en weer liet inspireren. Joden vochten zelfs samen met moslims tegen het christelijke leger van Charles van Martel, die de opmars van de Moren uiteindelijk wist te stoppen. Tegen de 15e eeuw was er in de verstandhouding tussen joden en moslims niet veel veranderd in Spanje. Joden die het slachtoffer werden van christelijk antisemitisme, werden toen vaak door hun moslimbroeders in bescherming genomen.

In het moderne Israël zijn christenen allang niet meer de grote boeman. Hoewel er onder joodse fundamentalisten zeker veel minachting bestaat ten aanzien van het christelijke denken, zal men daar in het openbaar niet zo gauw voor uitkomen. Dat laatste natuurlijk vooral omdat zich onder christenen tegenwoordig de grootste pleitbezorgers van de joodse staat bevinden. In plaats van christenen zijn het tegenwoordig moslims die het allemaal hebben gedaan. Hoe heeft het zo kunnen lopen?

Charlie Biton
Gedurende de 19e eeuw was er nog niets aan de hand. De oriëntaalse joden, die in verschillende Arabische landen leefden, kenden weliswaar een andere religie, maar waren verder net zo verbonden aan het leven in het Midden-Oosten als de moslims. Daardoor konden beide bevolkingsgroepen toen in harmonie met elkaar samenleven. Dat veranderde allemaal toen de zionisten op het toneel verschenen. Het streven van de zionisten zagen de moslims terecht als een bedreiging van het recht om in hun geboorteland te leven. Gezien de goede betrekkingen die er eerder tussen joden en Arabieren hadden bestaan, ligt het voor de hand dat antisemitisme toen nog geen rol speelde. De eerste "aliya's" naar Palestina werden door moslims vooral opgevat als een Europese onderneming om Palestina te koloniseren en niet zozeer als een joodse invasie. Als het in plaats van joden Europese christenen waren geweest, die massaal naar Palestina trokken om daar een christelijke staat te vestigen, was er waarschijnlijk evenveel verontwaardiging onder de moslims in Palestina ontstaan. Later hebben zionisten de afwijzende reactie van Arabieren vaak op één lijn getracht te plaatsen met het "eeuwige antisemitisme" dat zij uit Europa kenden. Het feit dat joden en moslims in het Midden-Oosten geen problemen met elkaar kenden tot het moment dat het zionisme verscheen, spreekt dit argument echter tegen. De Israëliër Charlie Biton, die in de jaren zeventig namens de communistische partij "Rakach" in de Knesset zat, verklaarde in 1979 dat de anti-joodse opstelling van de Arabische wereld volgens hem pas met de zionistische immigratiegolven ontstond: "Anti-Semitism arose in industrial Europe. In Morocco there was no anti-Semitism. The European Jews were an exploitive class, and in Israel they are the same. The Zionist movement came here and turned this country into an offshoot of Europe".

Orthodox joodse antizionisten
Toen de zionisten naar Palestina kwamen, stonden de moslims niet alleen in hun protest. Een groep orthodoxe joden, die vijftig jaar eerder was gearriveerd, was evenmin enthousiast over de komst van de zionistische kolonisten. Deze groep wordt wel de "oude yishuv" genoemd (met het woord yishuv wordt de joodse gemeenschap in Palestina bedoeld). Zij trokken uit religieuze overwegingen naar Palestina en waren zeker niet van plan om een joodse staat op te richten. Het zionisme was naar hun mening zelfs strijdig met de Thora, het boekwerk dat christenen later het Oude Testament zijn gaan noemen. Orthodoxe joden meenden toen dat de verspreiding van de joden over de wereld een straf van God was. Het Opperwezen zou uiteindelijk een Messias sturen om aan die situatie een einde aan te maken. Volgens de Bijbelse profetieën is hij het -en niemand anders- die het volk naar het land Israëls zal leiden. Uit deze punctuele interpretatie van de Thora volgde dat het zionisme door orthodoxe joden in de 19e eeuw werd beschouwd als een stroming die vijandig stond ten aanzien van het judaïsme.

Over het algemeen geldt dat orthodoxe joden zich zeer nauwgezet aan de regels van de Thora houden. De geringste afwijking in dit verband staat voor hen gelijk aan ketterij. Voor dit beginsel is heel wat te zeggen, wanneer er vanuit wordt gegaan dat leden van een club zich aan de statuten dienen te houden. En in het geval van het judaïsme bestaan die statuten uit de Thora. Joden mochten volgens de orthodoxe leer uit de 19e eeuw best naar Palestina, maar niet als dat was om een joodse staat te stichten en de autochtone bevolking te overheersen. De orthodoxe joden die destijds naar Palestina vertrokken, gingen dan ook uit van respect voor de plaatselijke bevolking. Als gevolg werd de situatie in het Midden-Oosten toen niet beheerst door antisemitisme en islamofobie en was er sprake van een harmonieuze samenleving. Het zionisme maakte daar allemaal een einde aan.
In tegenstelling tot de orthodoxe joden kenden de zionistische kolonisten geen religieuze motivatie om naar Palestina te komen. Voor hen was het zaak dat in Palestina de "nieuwe jood" geboren werd; de zionistische superman die zich vol mystieke overgave aan het bewerken van de heilige Israëlische bodem wijdde. Met religie had dat weinig te maken; de zionisten dachten eerder in raciale termen. Het is te gek voor woorden, maar er leefde toen de veronderstelling dat het zionistische streven uiteindelijk tot een ideaal joods ras zou leiden met blond haar en blauwe ogen! Geheel terecht werd deze raciale waanzin verworpen door de orthodoxe joden die eerder naar Palestina waren gekomen. Zo ontstond temidden van de nieuwe Europese kolonisten in Palestina een orthodoxe gemeenschap die zeer wantrouwend stond ten aanzien van het zionisme.

Rabbijn Weissmandel
De opstelling van de zionistische wereldbeweging tijdens en voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog kon er niet voor zorgen dat het orthodoxe vertrouwen in het zionisme toenam. Waar de zionisten gedurende deze periode verreweg de meeste prioriteit gaven aan de opbouw van een joodse staat in Palestina, gingen orthodoxe joden tot het uiterste om hun geloofsgenoten uit de klauwen van de nazi's te redden. De orthodoxe rabbijn Michael Dov-Ber Weissmandel stuurde tijdens de Tweede Wereldoorlog plattegronden van Auschwitz en kaarten met spoorverbindingen naar joodse organisaties in Zwitserland. Hij voegde daar het verzoek bij om de geallieerde landen op te roepen tot het bombarderen van Auschwitz en de spoorlijnen die daar naartoe liepen. Later deed Weissmandel ook nog pogingen om joden van de nazi's vrij te kopen, maar al zijn plannen werden getorpedeerd door de "World Zionist Organisation" (WZO). Na de oorlog begon de woedende Weissmandel een campagne tegen het zionisme. Zijn ervaringen tijdens de oorlog beschreef hij in het Hebreeuwse boek "HaMaitzer" (Uit de diepten).

Tegenwoordig is hij min of meer het boegbeeld van antizionistische organisaties binnen de orthodoxe gemeenschap, zoals "Neturei Karta".
Ook na de stichting van de staat Israël in 1948 bleef er onder religieuze joden scepsis bestaan ten aanzien van de aanspraken die de zionisten maakten. Dat veranderde met de miraculeuze overwinning van het Israëlische leger in de oorlog van 1967, waarin velen de hand van God meenden te herkennen. Daar werd de conclusie aan verbonden dat het Opperwezen zijn goedkeuring had gegeven aan het feit dat de zionisten het land Israëls naar zich hadden getrokken. Er zijn ook nadien in Israël echter orthodoxe joden gebleven die van mening zijn dat de zionisten tegen de wensen van het Opperwezen zijn ingegaan, door Israël gewapenderhand in bezit te nemen, waar zij het van God hadden moeten krijgen. Zij blijven erbij dat er in het Oude Testament nergens staat dat God de joden naar Israël zou laten sturen door een stel atheïsten. Alleen de Messias is daar volgens hen toe gemachtigd. Niet-orthodox fundamentalistische joden stellen hier tegenover dat de "messiaanse periode" in 1967 is begonnen. De kolonistenorganisatie "Gush Emunim" maakt het nog bonter, want daar heeft men zichzelf tot een "collectieve Messias" uitgeroepen, die de weg moet banen voor de echte Messias. Het behoeft geen betoog dat in dit verband niets staat beschreven in de Thora. Dit is nu typisch zo'n religieuze dwaling die het zionisme met zich mee heeft gebracht.

Het aantal orthodox joodse antizionisten lijkt gering, maar is naar hun eigen zeggen veel groter. Veel orthodoxe joden zouden uit angst voor de macht van zionisten niet voor hun antizionistische gevoelens uit durven komen. Dat neemt niet weg dat er in Israël orthodoxe joden zijn die absoluut geen geheim maken van hun antizionistische denkbeelden. Zij gelden als de allerfanatiekste antizionisten. Neem bijvoorbeeld de orthodoxe rabbijn Harsch die begin jaren negentig aan Yasser Arafat's PLO was verbonden als minister voor "joodse aangelegenheden". Tijdens de onderhandelingen tussen de PLO en Israël die in 1992 in Madrid plaatsvonden, weigerde Harsch aan één tafel met zionisten te zitten.

Orthodoxe antizionisten streven naar een terugkeer van de harmonieuze samenleving die hun voorouders in Palestina kenden voordat de zionisten het kwamen verpesten. Verzoening met moslims is daarbij vanzelfsprekend: "Is the current slavish devotion to Zionism realistic? Has it achieved anything except an endless body count and exacerbated anti-Semitism? The Almighty governs the affairs of men. Would all Jews see the evils of Zionism and then approach the Palestinian people in a spirit of reconciliation, with a sincere desire to relinquish control of the Holy Land the results would be surprisingly pleasant. In the meantime, though, our task is to disassociate ourselves from the heresy of Zionism and the evils it has perpetrated. By so doing we will sanctify the Creator's Name and restore the Torah dignity of the Jewish people".

Weg met het zionisme
Zoveel goede bedoelingen doen mijn fantasie op hol slaan. Hoe mooi zou de wereld er niet uit zien zonder het zionisme? Geen apartheid, uiteindelijk ook geen twee staten, maar joden en moslims die als broeders in een land samenleven. Natuurlijk zijn daarmee niet in één klap alle problemen uit de wereld. Zo is er ook nog de Amerikaanse aanwezigheid in het Midden-Oosten. Het leidt echter geen twijfel dat de ontmanteling van het zionisme ook in dit verband een stimulerende werking kan hebben. Een verbroedering tussen joden en moslims in Israël/Palestina zou zonder meer een inspiratiebron voor vrede en verdraagzaamheid in de rest van de wereld worden. Als deze volken een dergelijke stap kunnen zetten, dan is vrede elders in de wereld eveneens een realistische optie. Islamofobie en antisemitisme zouden niet alleen in Israël/Palestina drastisch gereduceerd worden, maar ook in de rest van de wereld. Terroristen wordt een belangrijk argument uit handen genomen als het zionisme is verdwenen. Bovendien neemt hun invloed in het Midden-Oosten in dat geval af, aangezien de Mossad dan geen moslimfundamentalisten meer hoeft te financieren om democratisering binnen Arabische landen de kop in te drukken. De wereld zou weer zonder angst kunnen leven.

De mogelijkheden liggen voor het oprapen. Zo kunnen de enorme defensiegaranties, die de VS jaarlijks voor Israël uittrekt, mooi ingezet worden om de armoede onder de Palestijnen te bestrijden. Dat is een reële mogelijkheid als voorgoed afscheid van het zionisme is genomen. Ik weet zelfs al een naam voor het land waar joden en moslims als broeders naast elkaar leven. Het ligt voor de hand dat joden er niet voor zouden kiezen om in een land te leven dat Palestina heet en omgekeerd geldt hetzelfde voor de Palestijnen ten aanzien van Israël. Daarom stel ik me voor dat Israël/Palestina weer Kanaän zou gaan heten; naar het in het Oude Testament beschreven land dat zowel in de joodse als de islamitische traditie voor komt.

In religieus opzicht zou de afschaffing van het zionisme voor een frisse wind zorgen. Onder invloed van het zionisme is het judaïstische uitgangspunt dat joden superieur zijn aan andere volken en geloven omdat zij volgens de Thora door God zijn uitverkoren, sterk geaccentueerd geraakt. Als gevolg is de religieuze beleving van veel gelovige joden in Israël eenzijdig gericht geraakt op de xenofobische aspecten die aan het judaïsme zijn verbonden. Het dient benadrukt te worden dat het zionisme een eenzijdig beeld van het judaïsme heeft doen ontstaan, want de geschiedenis leert dat het joodse geloof ook vaak langs allerlei humanistische wegen is geïnterpreteerd. Dat gebeurt tot op de dag van vandaag. Op dit punt verschilt het judaïsme niet wezenlijk van andere religies, want over het algemeen geldt dat het geloof een schizofrene aangelegenheid is. Religieuze systemen zijn vaak een bron van haat, maar paradoxaal genoeg kennen ze ook humanistische kanten. Zonder dat aspect had het concept religie zich waarschijnlijk niet zo lang op deze planeet kunnen handhaven. Zolang de elementen haat en verbroedering met elkaar in balans zijn, is het samenleven met vreemde volken en religies niet onmogelijk. Dat blijkt uit de situatie zoals die in het Midden-Oosten heerste voor de komst van het zionisme. Het zionisme heeft er echter voor gezorgd dat de balans zoek is geraakt, waardoor de humanistische verschijningsvorm van het geloof op de achtergrond terechtgekomen. Dat geldt zowel voor het judaïsme, als voor de islam. Want onder invloed van het zionisme hebben moslims ook niet bepaald het accent gelegd op de humanistische elementen binnen hun geloof. Een definitief afscheid van het zionisme zou ertoe leiden dat de balans weer hersteld wordt. Het zou tot gevolg hebben dat joden en moslims de humanistische kant van het geloof terugvinden. Zonder het door het zionisme opgelegde isolement zal er alle ruimte voor verbroedering blijken te zijn. De Israëlische publicist Israel Shamir formuleert het als volgt: "When Noah released the first dove from the ark, it had to return. The second dove, however, brought back an olive branch. The third dove did not come back. He found the deluge was over, and saw no reason to come back to the stifling air of the Arc. I am your third dove. You may take off your masks. The air outside is perfectly good. The deluge has subsided. Step outside to greet the human race, your brothers and sisters".

Ik weet dat het allemaal heel onrealistisch en fantastisch klinkt wanneer als ik beweer dat het zionisme moet verdwijnen. Zeker in de situatie die recentelijk in de wereld is ontstaan. Ik heb er echter weinig zin in om me aan te sluiten bij het doemdenken van de laatste tijd over een Derde Wereldoorlog (die in de praktijk vooral een oorlog tegen de derde wereld is). Ik meen dat er wel degelijk oplossingen te bedenken zijn voor de problemen die de wereld momenteel beheersen. De ontmanteling van het zionisme is er daar zonder meer één van. Zo'n ontwikkeling zou eerder op gang kunnen komen dan velen vermoeden. Ik ben wat dat betreft niet pessimistisch. De laatste decennia hebben aangetoond dat er binnen een zeer kort tijdsbestek een einde kan komen aan verouderde ideologieën, dat blijkt wel uit de gebeurtenissen in Oost-Europa en Zuid-Afrika. Ik ben ervan overtuigd dat een dergelijke omwenteling ook in Israël tot de mogelijkheden behoort. Evenals in Zuid-Afrika zou er vervolgens een "waarheidscommissie" opgericht kunnen worden, die zowel de misdaden van het zionisme onderzoekt, als de Palestijnse reactie daarop. Maar het uiteindelijk doel dient verbroedering te zijn, met het uitgangspunt dat joden en moslims als broeders in één land kunnen wonen.

Bronnen:
- "Zionism in the Age of the Dictators", Lenni Brenner, Croom Helm Beckenham U.K., 1983.
- "De keerzijde van het bedrog", Victor Ostrovsky.
- "The Seventh Million, the Israelis and the Holocaust", Tom Segev, New York: Hill and Wang, 1993.
- "Jewish Fundamentalism in Israel", Israel Shahak en Norton Mezvinsky, London: Pluto Press, 1999.
- "ave We Always Be The Victims?", Israel Shamir, verschenen in "Israel Imperial News", juni 2001.
- "The Third Dove", Israel Shamir, verschenen in "Israel Imperial News", juni 2001.
- "Een blik in de spiegel, zionisme vijftig jaar later", Michael Warshawski, gepubliceerd in "De Brug" nummer 30, achtste jaargang.
- Kijk eveneens eens op internetadressen www.netureikarta.org & www.jewsnotzionist.org
Masterlijke Allochtoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 15:28   #2
JusticeLover
Banneling
 
 
JusticeLover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
Standaard

Ik denk dat de niet-zionistische Joden het grootste slachtoffer zijn van het zionisme. Eigenlijk is het beter voor de Joden dat er problemen zijn met de moslims. Eens de problemen met de moslims zijn 'opgelost' gaat men de Joden lastigvallen.

Ik durf (tegenwoordig) niet altijd mijn mening te schrijven over het zionisme (schrik van jullie) .. Want de extremistische moslims gedragen zich niet veel beter.

Het was natuurlijk veel beter dat er geen Israëlische staat was opgericht. De islam is ongelofelijk tolerant tegenover de christenen en de joden (op het forum worden er andere dinges geschreven). Jerusalem is een heilige stad. De joden zouden daar mogen wonen van de moslims.

Na de Holocaust zijn ze blijkbaar geschrokken en hebben ze een staat financierd. Ze hadden het idee van; de 'losers' moeten kunnen migreren naar Israël, maar de 'geslaagden' moeten blijven lobbyen voor Israël. Als de joden het hadden gevraagd, dan zouden de moslims de joden vrije toegang geven om zich te vestigen in Palestina.

De zionisten zijn toevallig begaafde mensen. Wat die klootzakken Turkije hebben aangedaan Er waren natuurlijk ook Turkse collaborateurs.

Toevallig zijn er veel mensen (o.a moslims,..) die zich laten misleiden.

Ik was vroeger een anti-semiet, maar een 'echte'. Ik had nazi-vlaggen hangen op mijn kamer, ik viel de Joden die ik op straat tegenkwam lastig, het ergste van allemaal was dat ik bij een schoolbezoek aan Berendonk geen respect vertoonde aan de Joodse slachtoffers, toen zei ik tegen de gids dat ze Sharon vergeten waren.

Waarom dacht ik zo over de Joden? Ik ben misschien geen lieverdje, maar ik heb ook een hart.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 17:49   #3
Pascal L.
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Ik denk dat de niet-zionistische Joden het grootste slachtoffer zijn van het zionisme.
Zionisme is de ideologie die zegt dat Joden recht hebben op hun eigen land. Niet-zionistische joden zijn eigenijk enkel die extreem-religieuzen die vinden dat Israel niet mag bestaan (omdat sommigen de bijbel interpreteren als zeggende dat Israel pas terug mag bestaan nadat de messias is gekomen).

Hebben de allochtonen niet genoeg problemen in Belgie dat ze zich zo fanatiek moeten bezighouden met problemen in Israel?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Pascal L. on 15-09-2005 at 18:49
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Ik denk dat de niet-zionistische Joden het grootste slachtoffer zijn van het zionisme.
Zionisme is de ideologie die zegt dat Joden recht hebben op hun eigen land. Niet-zionistische joden zijn eigenijk enkel die extreem-religieuzen die vinden dat Israel niet mag bestaan (omdat sommigen de bijbel interpreteren als zeggende dat Israel pas terug mag bestaan nadat de messias is gekomen).

Hebben de allochtonen niet genoeg problemen in Belgie dat ze zich zo fanatiek moeten bezighouden met problemen in Israel?[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Ik denk dat de niet-zionistische Joden het grootste slachtoffer zijn van het zionisme.
Zionisme is de ideologie die zegt dat Joden recht hebben op hun eigen land. Niet-zionistische joden zijn eigenijk enkel die extreem-religieuzen die vinden dat Israel niet mag bestaan (omdat sommigen de bijbel interpreteren als zeggende dat Israel pas terug mag bestaan nadat de messias is gekomen).

Hebt de allochtonen niet genoeg problemen in Belgie dat ze zich zo fanatiek moeten bezighouden met problemen in Israel?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Pascal L. : 15 september 2005 om 17:49.
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 17:55   #4
JusticeLover
Banneling
 
 
JusticeLover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
Zionisme is de ideologie die zegt dat Joden recht hebben op hun eigen land. Niet-zionistische joden zijn eigenijk enkel die extreem-religieuzen die vinden dat Israel niet mag bestaan (omdat sommigen de bijbel interpreteren als zeggende dat Israel pas terug mag bestaan nadat de messias is gekomen).

Hebben de allochtonen niet genoeg problemen in Belgie dat ze zich zo fanatiek moeten bezighouden met problemen in Israel?
De joden hebben recht op hun eigen land. Israël mag zijn gebieden (van '67) behouden. Maar tot daar toe.

Israël vormt een bedreiging voor alle omringende landen. Daar kunnen we niet tegen.

Dat ik hier zoveel schrijf over Israël is teken dat ik van de Joden hou.

De zionistische staat moet verdwijnen. Indien niet, dan gaan de moslims ervoor zorgen.

Ik heb geen problemen in België.

Ik ben van plan om tijdens de Ramadan naar Jerusalem te gaan, zouden ze me daar goed verwelkomen?
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 17:56   #5
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Zionisme is geen ideologie dat zegt dat de joden het RECHT hebben een eigen staat te hebben, verre van.

Zionisme is een ideologie dat zegt dat als we in stand willen blijven dat we een staat MOETEN creëeren, maakt niet uit waar, gewoon strategisch bekijken en zien waar het beste past.
Niet voor niks had men 3 verschillende mogelijkheden, ergens in Afrika, Palestina of ergens in Zuid Amerika.

Wereld van verschil dacht ik zo.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 17:57   #6
Pascal L.
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO

Ik ben van plan om tijdens de Ramadan naar Jerusalem te gaan, zouden ze me daar goed verwelkomen?
ik zou niet weten waarom niet .. Als u al problemen zou hebben dan zou het zijn aan de grens om Israel binnen te geraken, daar verwacht ik wel dat ze u vragen zouden stellen.
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 17:59   #7
JusticeLover
Banneling
 
 
JusticeLover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
ik zou niet weten waarom niet .. Als u al problemen zou hebben dan zou het zijn aan de grens om Israel binnen te geraken, daar verwacht ik wel dat ze u vragen zouden stellen.
Ik ga kippa,torah en een Israëlische vlag steken in mijn valies (=veiligheid).

Ik heb gehoord dat ze de moslims geen toegang verlenen tot Mescidi-Aksa tijdens de Ramadan ...
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:01   #8
Pascal L.
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
Standaard

  • [size=-1]
  • Definitions of Zionism on the Web:
  • Political and cultural movement calling for the return of the Jewish people to their Biblical home.
    fcit.coedu.usf.edu/holocaust/resource/glossary.htm [/size][size=-1]
  • The movement dedicated to establishing a Jewish homeland in Palestine.
    www.pbs.org/daringtoresist/tgglossary.html[/size][size=-1]
  • The doctrine that the Jews are a nation without a country and should have a country of their own in Israel/Palestine. The Zionist movement was founded as an official organization by Theodore Herzl in Basle in 1897.
    www.mideastweb.org/glossary.htm[/size][size=-1]
  • There are many "Zionisms"-religious, political, and cultural-all of which have in common the desire to see Jews from around the world settled permanently in a homeland in Palestine, the historical land of Israel. Religious Zionists believe that the gathering together of world Jewry into the land of Israel will fulfill biblical prophecy and bring on the millennium. Political Zionists seeks to build a nation state for the Jewish people, and cultural Zionists seek to strengthen Jewish cultural identity within their historic homeland. Jews who are not Zionists either oppose the existence of the Jewish state for religious reasons
    www.afsc.org/israel-palestine/learn/glossary.htm[/size][size=-1]
  • Movement founded by the Viennese Jewish journalist Theodor Herzl, who argued in his 1896 book Der Judenstaat (The Jewish State) that the best way of avoiding anti-Semitism in Europe was to create an independent Jewish state in Palestine. Zionism was named after Mount Zion in Jerusalem, a symbol of the Jewish homeland in Palestine since the Babylonian captivity in the 6th century BC. The movement culminated in the birth of the state of Israel in 1948.
    www.channel4.com/history/microsites/H/history/browse/glossary.html[/size][size=-1]
  • Belief in the centrality of Israel in Jewish historical & religious experience. http://www.jajz-ed.org.il/100/index.html
    www.jafi.org.il/education/hasbara/glossary.html[/size][size=-1]
  • The movement that arose at the end of the 19th century with the aim of establishing a homeland for Jews in (then) Palestine.
    www.bluethread.com/glossary.htm[/size][size=-1]
  • The national liberation movement of the Jewish people, which holds that Jews are entitled to a homeland in the Land of Israel. Theodore Herzl, the "father of modern Zionism," formally organized the Zionist movement in 1897.
    www.projectinterchange.org/glossary.htm[/size][size=-1]
  • Here is the dictionary definition for Zionism from The American Heritage Dictionary of the English Language: Fourth Edition: A Jewish movement that arose in the late 19th century in response to growing anti-Semitism and sought to reestablish a Jewish homeland in Palestine. Modern Zionism is concerned with the support and development of the state of Israel. Put simply, Zionism is the right of the Jewish state of Israel to exist within defined and defended borders, and the right to provide security for its citizens. The Arab/Muslim world and the useful idiots* of the far left have ascribed a
    clarityandresolve.com/candrlexicon.php[/size][size=-1]
  • philosophy of Theodor Herzl, late nineteenth-century German Jewish author of Der Judenstaat (1896). Herzl theorized that growing hatred of Jews in Europe and the slow assimilation of Jewish culture into wider European culture could only be stopped by the establishment of a Jewish homeland.
    faculty.juniata.edu/tuten/islamic/glossary.html[/size][size=-1]
  • Jewish ideology that has focused on establishing a homeland. The name is derived from the hill Zion, on which the Temple of Jerusalem was situated. http://i-cias.com/cgi-bin/eo-direct.pl?zionism.htm
    www.libraryreference.org/index.php[/size][size=-1]
  • The movement to restore the Jewish people to a sovereign homeland of their own.
    www.ksyonline.org/terms.html[/size][size=-1]
  • was a political movement, founded in the late nineteenth century by Theodor Herzl, aimed at fostering Jewish identity and nationalism. Its eventual goal was to found a Jewish homeland state in Palestine. Many Jews in Nazi Germany identified with the movement. Since the establishment of Israel in 1948, the world Zionist movement has led the effort to support it financially and morally, and encourages Jews to emigrate there.
    dhrc.wright.edu/faces/glossary.htm[/size][size=-1]
  • Mount Zion is an ancient Hebrew designation for Yerushalayim (Jerusalem). In Biblical times it began to symbolize the national homeland. The goal of Zionism is the political and spiritual renewal of the Hebrew-Israelite people in their ancestral homeland.
    www.dehrechhatorah.com/glossary.htm[/size][size=-1]
  • Jewish nationalist movement to establish a homeland in Palestine. This movement began in the late 1800s, as anti-Semitic feelings intensified in Europe. The main leader of this movement was a journalist by the name of Theodor Herzl. Herzl's dream of a homeland for Jewish peoples was realized in 1948 with the creation of Israel.
    regentsprep.org/Regents/global/vocab/topic_alpha.cfm[/size][size=-1]
  • Political movement securing the Jewish return to the land if Israel.
    re-xs.ucsm.ac.uk/gcsere/glossaries/judglos.html[/size][size=-1]
  • A Jewish nationalist movement to regain an autonomous Jewish homeland, begun in the 19th century and basically achieved with the establishment of modem Israel in 1948. It is primarily a political movement. Most Jews worldwide reject the religious view propagated by many Orthodox Jews in Israel that Jews outside Israel are in "exile" and can live a full life only in Israel. Zionism takes its name from Mount Zion, one of the hills of ancient Jerusalem. Zion often is used in the Bible in figurative references toJerusalem as the royal city and site of the Temple Of Solomon, the place
    stpaul.ptdiocese.org/catholicterms/catholictermsuz.html[/size][size=-1]
  • Idea to establish an autonomous Jewish home in Palestine. In modern times it was resurrected by Hungarian journalist Theodor Herzl (1860-1904). The Balfour Declaration of 1917 promised the British would hand over Palestine to the Jews. At the time many Jews viewed Palestine as their spiritual home only, but Hitler's prosecution changed their minds and the modern state of Israel came into being in 1948. In 1942 Zionist leaders met in New York (at the Biltmore Hotel) and demanded a Jewish Democratic Commonwealth as part of the new world order after the war - this became the Biltmore Programme. Today
    www.embassy.org.nz/encycl/z1encyc.htm[/size][size=-1]
  • The movement that has encouraged the creation and support of the nation of Israel.
    highered.mcgraw-hill.com/sites/0767420438/student_view0/chapter8/glossary.html[/size][size=-1]
  • Jewish nationalist movement advocating the migration of Jews from all over the world to Palestine; was instrumental in establishing the Jewish state of Israel on May 14, 1948.
    www.queens.edu/print_default.asp[/size][size=-1]
  • Movement of Jewish national revival calling for the return of the Jewish people to Palestine and the establishment of a nation-state there.
    www.p4pd.org/settlements/glossary.html[/size][size=-1]
  • the political movement of support for the modern State of Israel, especially that based on the religious belief that Palestine was the Promised Land which God gave to the ancient Israelites and therefore which ought now to belong to the Jewish people by divine right.
    www.jcu.edu/Bible/205/Readings/Glossary.htm[/size][size=-1]
  • Movement originating in Eastern Europe during the 1860s and 1870s that argued that the Jews must return to a Middle Eastern Holy Land; eventually identified with the settlement of Palestine. (p. 973)
    occawlonline.pearsoned.com/bookbind/pubbooks/stearns_awl/medialib/glossary/gloss_Z.html[/size][size=-1]
  • The rise of the Zionist movement in the late 19th cent. was influenced by nationalist currents in Europe, as well as by the secularization of Jewish life in Eastern Europe, which led many assimilated Jewish intellectuals to seek a new basis for a Jewish national life. One such individual was Theodor Herzl , a Viennese journalist who wrote The Jewish State (1896), calling for the formation of a Jewish nation state as a solution to the Diaspora and to anti-Semitism . In 1897 Herzl called the first World Zionist Congress at Basel, which brought together diverse proto-Zionist groups into one
    membres.lycos.fr/leastendhal/concepts.htm[/size][size=-1]
  • a policy for establishing and developing a national homeland for Jews in Palestine
  • a movement of world Jewry that arose late in the 19th century with the aim of creating a Jewish state in Palestine
    wordnet.princeton.edu/perl/webwn[/size][size=-1]
  • Zionism is a political movement among Jews (although supported by some non-Jews) which maintains that the Jewish people constitute a nation and are entitled to a national homeland. Formally founded in 1897, Zionism embraced a variety of opinions in its early years on where that homeland might be established. From 1917 it focused on the establishment of a Jewish national homeland or state in Palestine, the location of the ancient Kingdom of Israel. Since 1948, Zionism has been a movement to suppo
    en.wikipedia.org/wiki/Zionism[/size]


Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:01   #9
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Als moslim reizen vanuit België is zo is zo al verdacht voor Israel.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:03   #10
Pascal L.
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Als moslim reizen vanuit België is zo is zo al verdacht voor Israel.
tja, als Jood mag je zelf niet binnen in Saoudi Arabia. Da's nog andere koek.
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:03   #11
JusticeLover
Banneling
 
 
JusticeLover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Als moslim reizen vanuit België is zo is zo al verdacht voor Israel.
Ook als ik zou zeggen dat ik een Turk ben, dat ik trots ben op mijn identiteit omdat mijn voorouders de Spaanse joden onderdak hebben gegeven en joden hebben gered van Hitler?
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:04   #12
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Citaat:
Movement founded by the Viennese Jewish journalist Theodor Herzl, who argued in his 1896 book Der Judenstaat (The Jewish State) that the best way of avoiding anti-Semitism in Europe was to create an independent Jewish state in Palestine. Zionism was named after Mount Zion in Jerusalem, a symbol of the Jewish homeland in Palestine since the Babylonian captivity in the 6th century BC. The movement culminated in the birth of the state of Israel in 1948.
Heel toevallig heb ik die boek gelezen en netvan daaruit haal ik de informatie van de 3 mogelijke landen die in aanmerking kwamen.

Overigens raad ik dat boek aan, van eerste tot laatste blad zal je voortdurend kotsneigingen hebben die moderne nazistische ideologie.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:05   #13
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Citaat:

Ook als ik zou zeggen dat ik een Turk ben, dat ik trots ben op mijn identiteit omdat mijn voorouders de Spaanse joden onderdak hebben gegeven en joden hebben gered van Hitler?
Al draag je een keppel en laat je haar langs uw oren groeien. Ze halen u er zo uit, gij staat niet geregistreerd in hun nationale jodendatabank.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:05   #14
Pascal L.
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Ook als ik zou zeggen dat ik een Turk ben, dat ik trots ben op mijn identiteit omdat mijn voorouders de Spaanse joden onderdak hebben gegeven en joden hebben gered van Hitler?
ik denk niet dat het de geschiedenis is waarover ze bezorgd zijn.
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:06   #15
Pascal L.
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Al draag je een keppel en laat je haar langs uw oren groeien. Ze halen u er zo uit, gij staat niet geregistreerd in hun nationale jodendatabank.
hou toch op met die onzin
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:07   #16
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Ik denk dat de niet-zionistische Joden het grootste slachtoffer zijn van het zionisme.
Zit iets in. Zij worden met de nek aangekeken voor de misdaden van hun pro-zionistische geloofsgenoten en tegelijkertijd behandelen ook de zionisten zelf hen heel vijandig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Ik durf (tegenwoordig) niet altijd mijn mening te schrijven over het zionisme
Waarom niet? Als je als anti-zionist pleit voor een samenleven van joden en niet-joden in één land, bewijs je juist dat er ook verdraagzame moslims bestaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Ik was vroeger een anti-semiet, maar een 'echte'. Ik had nazi-vlaggen hangen op mijn kamer, ik viel de Joden die ik op straat tegenkwam lastig, het ergste van allemaal was dat ik bij een schoolbezoek aan Berendonk geen respect vertoonde aan de Joodse slachtoffers, toen zei ik tegen de gids dat ze Sharon vergeten waren.

Waarom dacht ik zo over de Joden? Ik ben misschien geen lieverdje, maar ik heb ook een hart.
Serieus bijgedraaid ondertussen? Wat gaf de doorslag om van mening te veranderen?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:07   #17
JusticeLover
Banneling
 
 
JusticeLover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
tja, als Jood mag je zelf niet binnen in Saoudi Arabia. Da's nog andere koek.
Sa is 200% zionistisch. Wat doen die stinkendrijke mensen voor de Islam?

Gebouwen zetten kan iedereen.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:09   #18
Pascal L.
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 maart 2003
Berichten: 1.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Sa is 200% zionistisch.
gij gebruikt het woord zionistisch voor alles wat gij slecht vindt ... het avondeten is zionistisch etc ... enkel onder die definitie kunt ge zeggen over saoudi arabie
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:12   #19
JusticeLover
Banneling
 
 
JusticeLover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 6.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Zit iets in. Zij worden met de nek aangekeken voor de misdaden van hun pro-zionistische geloofsgenoten en tegelijkertijd behandelen ook de zionisten zelf hen heel vijandig.
Hoe moeten wij dat nu eigenlijk aanpakken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Waarom niet?
Als je als anti-zionist pleit voor een samenleven van joden en niet-joden in één land, bewijs je juist dat er ook verdraagzame moslims bestaan.
Dat de Arabieren olie op het vuur doen, vind ik het ergste.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Serieus bijgedraaid ondertussen? Wat gaf de doorslag om van mening te veranderen?
"Angst en onwetendheid is de oorzaak van alle ellende." Ik wist niet veel over de situatie, ... Laten we zeggen dat ik nu beetje volwassen ben geworden
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 18:14   #20
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
Niet-zionistische joden zijn eigenijk enkel die extreem-religieuzen die vinden dat Israel niet mag bestaan (omdat sommigen de bijbel interpreteren als zeggende dat Israel pas terug mag bestaan nadat de messias is gekomen).
Dat is niet waar. Er bestaan ook seculier joodse anti-zionisten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
Hebben de allochtonen niet genoeg problemen in Belgie dat ze zich zo fanatiek moeten bezighouden met problemen in Israel?
Waar moei jij je mee? Wat geeft jou meer recht om te oordelen over Israël dan een moslim?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be