![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Belgische ziekte is nog steeds alive and kicking. We zijn de laatste maanden en weken getuige geweest van het zoveelse PS-schandaal. Van Cau, afkomstig uit de lelijkste stad van West-Europa, staat symbool voor de wijze waarop menig Waals politicus aan politiek doet. De vriendjespolitiek, het 'arrangeren', het sjoemelen, enz.
Allemaal kenmerken van de bekende 'Belgische' ziekte. Ik zeg 'Belgische' ziekte en niet 'Waalse' ziekte, omdat Vlaanderen vroeger ook besmet was. Gelukkig is die ziekte hier zo goed als uitgeroeid. In Vlaanderen wordt zoiets niet meer getolereerd, en gelukkig maar. In Wallonie darentegen blijft men PS stemmen, ondanks de schandalen. Ergens logisch, de PS zorgt immers voor de Walen. Heb je iets nodig? Koop even een partijkaart en het komt in orde. Zoals jouralist en Wallonie-kenner Guido Fonteyn al zei: er zullen nog schandalen naar boven komen, want zo werkt het systeem nu eenmaal in Wallonie. Het contrast met Vlaanderen wordt met de dag groter. De Vlaamse overheid is een modern en efficiënt bestuur. Het is geen toeval dat Leterme de populairte politicus van Vlaanderen is. Vergelijk maar even het succesvolle De Lijn met de logge NMBS, en je weet genoeg. Vorige week zag ik in 'Koppen' nog een reportage over de armoede in Seraing. Ik wist dat het erg was, maar zó erg had ik niet verwacht. Ik zag beelden die je eerder zou verwachten in Roemenie en Moldavie. Helaas, dit was Wallonie. Armoede, sociale achterstand, verpauperde en verloederde straten, gebouwen en huizen, torenhoge werkloosheid en compleet geen vertrouwen in de toekomst bij de plaatselijke bevolking. De mensen waren aan de drank, zagen het niet meer zitten. Is dit Belgie anno 2005? Is dit het Wallonie waarnaar jaarlijks 11 miljard Vlaamse euro's vloeien? Waarom worden deze mensen daar niet beter van? De recente PS-schandalen doet het ergste vermoeden waar dat geld terecht komt.... En owee, als de Vlaamse (N-VA)politici een transparante geldstroom vragen, want dan zijn het bekrompen egoïstische nationalisten. Is dit het Belgie waarop de belgicisten zo trots zijn?? Belgie is helemaal geen land om trots op te zijn. Belgie stinkt, Belgie is ziek. En Vlaanderen tracht zich stilaan maar zeker los te scheuren. Laten we hopen dat deze evolutie zich doorzet. En laten we hopen dat Wallonie ook een evolutie doormaakt zodat ook daar die politiek van het 'arrangeren' verdwijnt en de financiele steun uit Vlaanderen en de EU goed wordt besteed. En ik ben er 100% zeker van dat een zelfstandig Vlaanderen deze evolutie in Wallonie kan versnellen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Zeno! : 4 oktober 2005 om 10:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar zo slecht gaat het ook niet. Gisteren zei een Zuid-Afrikaan, die al 20 jaar in België woont, dat alleen de Belgen niet beseffen hoe goed ze het hier hebben. "Ze klagen de hele tijd," zei hij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En dan ?
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Zuid-Afrika is wel Noord-Korea niet, hè. Een beetje serieus blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Franstaligen Belgen die zelf in een slachtoffersrol kruipen voor de verandering. Beschuldig jij mensen die voor een echtscheiding kiezen inplaats van kopje onder te gaan aan de spilzucht van hun partner soms ook van apartheid?
![]() |
![]() |
#12 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zal een interpretatiepoging doen : jij weet dat België ten dode is opgeschreven, maar toch gun jij de Vlamingen hun onafhankelijkheid niet. Neen, indien België niet werkt moet iedereen maar emigreren maar dat Vlaanderen de logische conclusie trekt uit het falen van België dat mag niet. Je gunt het hen niet. Uit nijd?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Kaal : 4 oktober 2005 om 15:29. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Ja, ik voel me Fransman. Maar nee, ik leef niet IN Frankrijk. Maar wel MET Frankrijk. Frankrijk boeit me meer dan België. En dan? Waar is het probleem? 3. In België zijn communautaire discussies in het algemeen inderdaad brol. Trouwens, het zijn altijd de Vlamingen die met zo'n zever komen. En na dit, zijn we verbaasd dat het slecht in België gaat? 4. Ik ben niet voor de splitsing van het land; logisch dus dat ik de Vlamingen hun onafhankelijkheid niet gun. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dan kan je ze veel beter controleren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De bestuursstructuur in Wallonië is door en door verrot. Cliëntelisme en nepotisme vieren er hoogtij. Het is een direct gevolg van de inrichting van de belgische staat vanaf het begin en heeft niets te maken met het federalisme. Het federalisme rekt de ongelijkheid alleen wat langer.
Vanaf het begin heeft de frans(talig)e elite het voor het zeggen in België. Na de federalisering nog steeds. Deze elite is pervers en decadent. De geschiedenis van België laat zich lezen als een roman van Marquis De Sade: De liederlijkheid straalt er vanaf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
We zullen de visa-affaire gemakshalve maar even vergeten, zeker? Wat wel waar is is dat de Vlaamse politici handiger geworden zijn in het toedekken van hun smerige zaakjes. Laat U niet bedotten: Vandaag zijn het Waalse politici die door de mand vallen. Morgen zijn het weer Vlaamse politici. Dat zal blijven doorgaan tot de burger inspraak krijgt via directe democratie! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Hou er ook rekening mee dat hoe minder mandaten er te verdelen zijn, hoe minder strekkingen aan bod zullen komen en hoe minder oppositie er kan zijn.
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
|
![]() |
![]() |