Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2005, 17:09   #1
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard Wantoestanden takeldiensten niet nieuw!

[size=3]N-VA pakt willekeur wegtakeling voertuigen aan[size=2]
[/size]
[/size][size=2]Patrick De Groote
[/size][size=2]Kamerlid N-VA[/size]

[size=2]De laatste dagen duiken regelmatig getuigenissen op van mistoestanden bij het takelen van voertuigen. Dit soort berichten zijn –helaas- niet nieuw. Daarom dienden reeds in december 2001 de toenmalige N-VA kamerleden Frieda Brepoels en Geert Bourgeois een wetsvoorstel in om een einde te stellen aan de misbruiken en om duidelijkheid te brengen in de regelgeving.

Ondanks alle beloften voor een snel en efficiënt bestuur, slaagde de paarse regering er niet in om enige verbetering aan de wetgeving aan te brengen. Patrick De Groote dient daarom het voorstel Brepoels-Bourgeois opnieuw in.

Krachtlijnen van het N-VA-wetsvoorstel
Het wetsvoorstel van de N-VA maakt een onderscheid naargelang de redenen voor het wegslepen van een voertuig. Bij een verkeersinbreuk, meestal wanneer het voertuig niet reglementair is geparkeerd, moeten de takelkosten betaald worden door het opdrachtgevend bestuur, dat de kosten moet terugvorderen van de overtreder. Het voertuig moet onmiddellijk worden teruggegeven aan de eigenaar en de kosten moeten teruggevorderd worden.

Gebeurt de wegtakeling om administratieve redenen (in geval van bvb. brand, een gasontploffing….) dan vallen de kosten ten laste van de gemeente.

Daarnaast voert het wetsvoorstel ook de verplichting in voor de politie om, in de mate van het mogelijke, na te gaan of de bestuurder zich niet in de onmiddellijke omgeving bevindt zodat wegtakeling kan vermeden worden.

In het wetsvoorstel van de N-VA moet de politie ook een inspanning leveren om de bestuurder op de hoogte te brengen. Dit kan bvb. door het gebruik van zelfklevers die worden aangebracht op de plaats waar de auto stond, zoals momenteel in Spanje gebruikelijk is. De politie kan het telefoon- of GSM-nummer van de betrokkene zoeken en hem waarschuwen. Immers, al te vaak slaat de bestuurder die zijn wagen niet terugvindt in paniek. Hij twijfelt of de wagen wel op die plaats achtergelaten werd en begint te zoeken, of hij denkt dat het voertuig gestolen is. Vermoedt men toch dat de auto weggetakeld is, dan weet men niet waar naartoe.

Tevens moet de politie in het PV duidelijk de omstandigheden en de redenen van het wegtakelen vermelden: verkeersinbreuk, administratieve redenen, ander misdrijf…

Daarnaast moet de kostenregeling in de wet opgenomen worden, zodat elke wettelijke betwisting uitgesloten is en een aantal procedures overbodig worden.

Tot slot moet de Minister van Binnenlandse zaken de politieraden de opdracht geven om de wegtakeling aan te besteden overeenkomstig de wet van 24 december 1993 inzake overheidsopdrachten. Zo verdwijnt de huidige willekeur inzake tarieven: binnen elke politiezone geldt hetzelfde tarief en de verschillen tussen de politiezones worden minimaal. Vanzelfsprekend blijft de mogelijkheid tot een ander eenheidstarief behouden bij nacht, op zaterdag-, zon- en feestdagen.

Weer een probleem dat Paars al 4 jaar lang op de loop laat! Doen ze daar eigenlijk wel nog iets anders?
Het zoveelste kleine voorteken van het wankelende Paars.
[/size]
Oud 15 september 2005, 18:00   #2
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Die toestand met die takeldiensten/garages heeft altijd bestaan, niets nieuw onder de zon.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 22:23   #3
giserke
Banneling

Standaard

idd, tijd om ze aan te pakken
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 22:33   #4
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Een takeldienst heeft niet het recht om je voertuig in beslag te nemen totdat de takelkosten zijn betaald. Zonodig kan je de politie PV laten opstellen als de takeldienst weigert onvoorwaardelijk je wagen terug te geven.

Veel te veel brave burgers laten zich intimideren en betalen toch.
Als je problemen maakt rond de takelkosten (die zowiezo altijd te hoog uitvallen), dan kan de takeldienst niets anders dan je dagvaarden voor het verschuldigde bedrag en dan kan je nog een leuk potje discussiëren. Mochten automobilisten dit consequent doen, dan zouden de takeldiensten in kwestie niet meer zo happig zijn om nog op te draven.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 23:07   #5
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Die toestand met die takeldiensten/garages heeft altijd bestaan, niets nieuw onder de zon.
Zoals met taxi's trouwens ook.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 23:10   #6
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Een takeldienst heeft niet het recht om je voertuig in beslag te nemen totdat de takelkosten zijn betaald. Zonodig kan je de politie PV laten opstellen als de takeldienst weigert onvoorwaardelijk je wagen terug te geven.

Veel te veel brave burgers laten zich intimideren en betalen toch.
Als je problemen maakt rond de takelkosten (die zowiezo altijd te hoog uitvallen), dan kan de takeldienst niets anders dan je dagvaarden voor het verschuldigde bedrag en dan kan je nog een leuk potje discussiëren. Mochten automobilisten dit consequent doen, dan zouden de takeldiensten in kwestie niet meer zo happig zijn om nog op te draven.
De politiediensten zullen zich wel spoeden om een pv op te stellen, nadat ze eerst hun smeergeld in ontvangst genomen hebben. Denk dat ge wel wat overredingskracht aan de dag zult moeten leggen (en als ge niet oppast zelf ne pv aan Uw broek, voor weet ik wat).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 14:15   #7
duncan
Banneling

Standaard

Mijn oom zijn auto ook door Antwerpse flikkers meegenomen het excuus was toen dat dit gebruikenlijk is.

Ik weet beter en vetrouw niets meer van die gekostumeerde klowns zelfs klachten bij federgon,comité P .... andere nep organisaties werken enkel voor wel stellende mensen niet de "kleine arbeiders".

Meeste politie diensten kunnen noch schrijven of communiceren mé mij of serieus gekleed rondlopen, auto's hier in Antwerpse zijn ook soms niet in orde bij de politie morja voorbeeld functies kan moeilijk zijn kweet het ben zelf ook opvoeder geweest en poets nu liever.
Ik heb zelf geen rijbewijs en algoe want ik had mischien regelrecht enkele klowns omver gereden per ongeluk iets da ongezond is denk k kweetni

10 jaar terug was buitenlands circuit opgerold bestond ook uit interne corruptie.

Wat raar is sinds dat ik zo poets ziekenlijk bezig ben en advocaat nodig had hier in Antwerpen zodat die vuil corrupte flikken en andere rijk mismaakte verslaafden me gerust laten.

Jammer was wel dat men tegenwoordig een advocaat nodig had om RECHT te hebben op sociaal woningetje.

Voor mij part zijn er in het Antwerpse zo duizenden politie neppers die staat veel geld kost of zouden ze het in opdracht van hogeraf doen...ik denk van wel .
10 jaar terug konden Antwerpse burgemeesters 1 miljioen schuld hebben bij electrabel of horeca rekening; maarja blind rijkenlijk verslaafde nep sociale mensen komen toch vroeg of laat op nen rooster te liggen

Hopenlijk is de boekhouding op den Antwerpsen Oudaan ook al verbetert of ik zal me eens komen moeien en rond strooien wat de eigenlijke hobby's zijn van bepaalde politici of flikkers

Iederéén de groetn en den eerst volgende flik die ge ziet die ni in orde is in het Antwerpse gooi jezelf voor zen stuur of aanzicht en klaagt die'n aan uiteindelijk doen die rijke " muggezifters " en hun politie diensten da ook
ta ta[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by duncan on 20-09-2005 at 15:18
Reason:
--------------------------------

Mijn oom zijn auto ook door Antwerpse flikkers meegenomen het excuus was toen dat dit gebruikenlijk is.

Ik weet beter en vetrouw niets meer van die gekostumeerde klowns zelfs klachten bij federgon,comité P .... andere nep organisaties werken enkel voor wel stellende mensen niet de "kleine arbeiders".

Meeste politie diensten kunnen noch schrijven of communiceren mé mij of serieus gekleed rondlopen, auto's hier in Antwerpse zijn ook soms niet in orde bij de politie morja voorbeeld functies kan moeilijk zijn kweet het ben zelf ook opvoeder geweest en poets nu liever.
Ik heb zelf geen rijbewijs en algoe want ik had mischien regelrecht enkele klowns omver gereden per ongeluk iets da ongezond is denk k kweetni

10 jaar terug was buitenlands circuit opgerold bestond ook uit interne corruptie.

Wat raar is sinds dat ik zo poets ziekenlijk bezig ben en advocaat nodig had hier in Antwerpen zodat die vuil corrupte flikken en andere rijk mismaakte verslaafden me gerust laten.

Jammer was wel dat men tegenwoordig een advocaat nodig had om RECHT te hebben op sociaal woningetje.

Voor mij part zijn er in het Antwerpse zo duizenden politie neppers die staat veel geld kost of zouden ze het in opdracht van hogeraf doen...ik denk van wel .
10 jaar terug konden Antwerpse burgemeesters 1 miljioen schuld hebben bij electrabel of horeca rekening; maarja blind rijkenlijk verslaafde nep sociale mensen komen toch vroeg of laat op nen rooster te liggen

Hopenlijk is de boekhouding op den Antwerpsen Oudaan ook al verbetert of ik zal me eens komen moeien en rond strooien wat de eigenlijke hobby's zijn van bepaalde politici of flikkers

Iederéén de groetn en den eerst volgende flik die ge ziet die ni in orde is in het Antwerpse gooi jezelf voor zen stuur of aanzicht en klaagt die'n aan uiteindelijk doen die rijke " muggezifters " en hun politie diensten da ook
ta ta[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

ta ta

Vooral als het gaat over politie diensten of andere sociaal nep politieke dingen die op geen reet trekken[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door duncan : 20 september 2005 om 14:18.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 14:29   #8
Claudine
Banneling

Claudine's schermafbeelding

Standaard

Iedereen verdient toch graag een centje ?
Claudine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 14:42   #9
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
[size=2]Het zoveelste kleine voorteken van het wankelende Paars.[/size]
Dat zijn geen kleine voortekens, maar laatste stuiptrekkingen...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 23:08   #10
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Claudine
Iedereen verdient toch graag een centje ?

Inderdaad iederéén ook ik maar moet je nog mogen en kunnen werken maar niet iederéén hoort daar bij naar mijn gevoel en mening
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be