![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Alweer een staaltje van koppige incompetentie. Het ziet er naar uit dat zijn opvolger zich vooral zal moeten bezig houden met het uitkuisen van de stal die boergeois ervan gemaakt heeft.
Van Quickenborne verzet zich tegen plannen Bourgeois voor reisbureaus,,Bourgeois draait de klok terug''Van onze redactrice ![]() © Photo News [/size]BRUSSEL - De Vlaamse minister van Toerisme, Geert Bourgeois (N-VA), wil de vestigingsvoorwaarden voor reisbureaus aanscherpen. De plannen alarmeren Vincent Van Quickenborne (VLD), de federale staatssecretaris voor de administratieve vereenvoudiging. GEERT Bourgeois heeft een werkgroep opgericht die de modernisering van het statuut van reisbureaus voorbereidt. De N-VA-minister wijst erop dat de huidige wetgeving dateert van 1965 en helemaal niet meer aansluit bij de reissector, met een verruimd aanbod en het exploderende aantal on-line-reisboekingen. Bourgeois wil de voorwaarden voor wie een reisbureau runt, verscherpen. ,,De voorwaarde voor de beroepsbekwaamheid, die nu enkel bestaat uit en bewijs van 'voldoende ervaring', is niet meer van deze tijd en garandeert geen kwaliteit. Ze houdt ook geen rekening met het uitgebreide studieaanbod op het vlak van toerisme.'' ,,Er zijn bijkomende voorwaarden nodig om het beroep af te lijnen, de sector is daar overigens vragende partij voor'', zegt Bourgeois' kabinetschef Ben Weyts. ,,Niet akkoord. Dit staat haaks op het federale beleid dat we al twee jaar voeren, namelijk het dereglementeren van de vestigingsvoorwaarden'', reageert Van Quickenborne. Voor acht van de 42 beroepen met vestigingsvoorwaarden, schafte Van Quickenborne de reglementeringen al af, onder meer voor fotografen, horlogemakers, wassalons en molenaars. ,,Ik wil Vlaanderen ervoor waarschuwen dat ze niet opnieuw de reglementitis invoert die wij afschaffen'', zegt hij. Volgens de VLD'er is het ook nonsens om strengere vestigingsvoorwaarden aan reisbureaus te willen opleggen, terwijl virtuele en buitenlandse operatoren in geen tijd onze markt hebben ingepalmd. ,,Als je wil dat er nog meer met ongelijke wapens wordt gestreden, dan moet je de voorwaarden nog eens gaan verstrengen. Dan wordt het de reisoperatoren nog moeilijker gemaakt'', zegt hij. En het argument van Bourgeois dat de reissector vragende partij is om alleen de ,,ernstige'' operatoren toe te laten? ,,Er bestaat al een hele reglementering door de wet op de reisorganisaties van 1994 en de wet op de handelspraktijken. Dat volstaat'', aldus de federale staatssecretaris. Met het nieuwe decreet op reisbureaus wil Geert Bourgeois ook dat er nauwer toegekeken wordt op socio-culturele organisaties die nu vaak een vrijstelling van vergunning voor het verkopen van reizen krijgen. ,,We willen het principe behouden. Zo zullen jeugdverenigingen geen vergunning moeten hebben als ze reizen organiseren. Maar we willen wel die vrijstellingen beter aflijnen. Dat zou de kwaliteitsgarantie voor reisbureaus ten goede moeten komen'', legt Ben Weyts uit. Hij wijst er op dat het net de bedoeling is van het nieuwe decreet voor de reisbureaus om de administratieve lasten te verlagen. ----------------------------------------------------------------------------------- Opmerking 1: ik wist niet dat Q nog leefde. Blijkbaar wel, als hij zijn oud-partijgenoot kan aanvallen. Over de competentie van Q zullen we het maar niet hebben, maar ik hoor overal dat de mensen zich afvragen: Is Q op vakantie of heeft die een jaar nodig om één beslissing door te voeren? Opmerking 2: het werd tijd dat de wildgroei eens wordt aangepakt. Q wijst ook graag dat hij de vestigingsvoorwaarden afschafte voor enkele beroepen. We zullen voor die beroepen al dus moeten uitkijken voor knoeiers. Nee wie hier tegen is ofwel tegen Bourgeois of verblind door een liberale zoneesteek.
![]() |
#2 | |||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Eindelijk! Vlaanderen Vrij! Citaat:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 24 september 2005 om 04:51. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jezus, wat is politiek saai.
Ik heb het zelfs niet gelezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Sorry, maar als ik op reis wil, wil ik wel advies van iemand die zijn vak kent. Zelfs nu zijn er nog zoveel klachten van toestanden die verkeerd uitdraaien, wat creëer je dan als je de boel helemaal op de loop laat? De tijd van de sjacheraars en de kwakzalvers ligt toch al heel ver achter ons dacht, maar blijkbaar willen de zelfverklaarde liberalen de klok terugdraaien.
Ik kan ook een reisbureau oprichten dan. Alleen moet ik nu al zeggen dat ik er een puinhoop van zal maken en dat dus vele mensen een slechte vakantie tegemoet gaan. Leuk hé?
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie is in deze materie iemand 'die zijn vak kent'? Een ervaren reiziger, of een piegem achter een burootje, die er alle belang bij heeft om u een zo duur mogelijke reis aan te smeren? Reizen is een zodanig individueel gegeven. Iedereen vult het in op zijn manier. Een touroperator kan u daar weinig of geen hulp in bieden. Als flamingant, zou je ook in deze materie moeten durven betrouwen op het adagium dat jullie zo hoog in het vaandel voeren: wat we zelf doen doen we beter. Pas dat toe op reizen: jij alleen weet wat je echt van een reis verlangt. Ga dat achterna, realiseer dat zelf.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Waar moeit Van Quickenborne zich trouwens mee? Het ontwerp van Bourgeois is een gemeenschaps- en gewestaangelegenheid ...
|
![]() |
![]() |