![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() [SIZE=3]CHARTER voor Vlaamse éénheid in verscheidenheid. [/SIZE] Naar de woorden van Prof. Bouckaert : “In het Vlaanderen van de toekomst moeten alle vogeltjes kunnen zingen.” ![]() Godsvrede en verdraagzaamheid. ![]() ![]() ![]() ![]() ----------------------------------------------------------------------- - Stop het misbruik van IJzerwakes en IJzerbedevaarten voor eigen politieke doeleinden. - Misbruik niet langer de Vlaamse symbolen voor zaken die Vlaanderen verdelen. - Stop met Welkomgroepen om met leugens en halve waarheden, andere Vlamingen te besmeuren voor eigen politiek gewin. - Stop het schelden naar andere Vlaamsgezinden bij gebrek aan degelijke argumenten. - Verberg je NIET achter vrije meningsuiting, om haat te spuwen naar de NIEUWE VLAMINGEN. Gans de geschiedenis is gekenmerkt door immigratie. In de genen van de Vlamingen vindt men deze vreemde invloeden dan ook terug. - Verwerp extremisme en fundamentalisme, de Vlamingen waren en zijn nog steeds een verdraagzaam volk, niettegenstaande sommige excessen uit zijn verleden Extremisme verdeelt Vlaanderen. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Willen we resultaten boeken en onze Vlaamse doelstellingen bereiken, zijn alle Vlaamsgezinden nodig, tot welke partij ze ook behoren. Onze aller eis tot splitsing van de kieskring BHV is enkel mogelijk indien alle Vlaamse partijen (van links tot rechts) éénsgezind strijden boven de partijgrenzen heen Vlaamse onafhankelijkheid zal er pas komen, nadat we onze Waalse landgenoten ervan hebben kunnen overtuigen, af te zien van bestaande priviléges. België zal enkel stap voor stap barsten, wat valse profeten ook mogen beweren. Hoed je voor populistische slogans, werk inhoudelijk naar een zelfstandig Vlaanderen. Een onafhankelijk Vlaanderen zal moeten gedragen worden door de overgrote meerderheid van de Vlaamse bevolking, anders is ze tot mislukking gedoemd. De pogingen van de Vlaamsgezinden in beide wereldoorlogen om een zelfstandig Vlaanderen te promoten, hebben gefaald omdat ze NIET werden gedragen door een meerderheid van de Vlaamse bevolking. We mogen geen derde keer dezelfde vergissing begaan. Besluit Alleen als alle Vlaamsgezinden, over de partijgrenzen heen, streven naar hetzelfde doel, met respect voor elk zijn methode en gedrevenheid, zullen we verdere stappen kunnen zetten naar meer Vlaamse zelfstandigheid.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
[SIZE=3]Vlaamse Eénheid in verscheidenheid[/SIZE] Laatst gewijzigd door Willy Eeckhout : 16 september 2005 om 09:19. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mooie poging om het VB het boetekleed te laten aantrekken, en ze om te vormen tot een light-versie die zelfs met de CD&V mag meedoen.. Ik vrees dat het VB zoiets uit electoraal belang niet kan hard maken. ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 september 2005 om 09:26. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Willy Eeckhout]
[size=3] Citaat:
Citaat:
[/size] Heel mooi....... is trouwens mijn lievelingsthema...... eenheid in verscheidenheid. Wat niet mooi is is dit gedachtengoed misbruiken om België verder te verdelen, en eigenlijk de zo beheerde eenheid verkrachten. Nog wat oefenen in eenheid Professor. ![]() Maar samenwerking tussen alle Vlamingen is alvast een goed begin. Nu nog samenwerking in de wereld en we boeken vooruitgang in de evolutie van de mensheid.[edit] [size=1]Edit:[/size]
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 16 september 2005 om 11:27. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Vlaanderen en Wallonië hebben elk hun eigen noden. Van Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid kunnen de beide regio's enkel beter worden. Er zullen steeds materies zijn die beter op een hoger niveau worden geregeld dan op regionaal vlak. Hierbij denk ik aan de normen voor lawaai van vliegtuigen of aan eenzelfde wegenvignet.
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
als we het internationaal zelfbeschikkingsrecht der volkeren dus volgen is een parlementaire meerderheid in het Vlaams parlement voldoende (dit was wegens nog geen eigen vertegenwoordiging(parlement) in het verleden nooit het geval, nu wel. als semantiek nog een waarde heeft : confederalisme is per definitie het pact dat onafhankelijke staten aangaan om bepaalde welomschreven taken samen te gaan doen; confederalisme behelst dus als noodzakelijke voorwaarde onafhankelijkheid. confederalisme staat in het partijprogramma van CD&V N-Va Vld en Vlaams Belang totdaar de legitimiteit. ps een onverdacht professor (oud-gouverneur en belgicist Kinsbergen) vertelde mij ooit dat er geen land ter wereld is dat van unitair naar federaal en confederaal gaat dat overleeft; normaal gaat het stevast de andere kant uit (onafhankelijke entiteiten die steeds meer samen doen) ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Supe®Staaf U herhaalt hier wat ik in mijn charter schreef. Vlaamse onafhankelijkheid moet gestoeld zijn op een concensus van het overgrote deel van de Vlaamse bevolking, Anders is het tot mislukken gedoemd.
![]() |
![]() |
#7 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Willy Eeckhout]Labyrinth
Citaat:
Citaat:
Citaat:
U mag echt de eenheidsgedachte niet misbruiken als argument voor afscheiding.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Wat je schrijft klopt, maar in een democratie is het ook noodzakelijk dat mensen en groeperingen strijden voor een minderheidsstandpunt van hunner overtuiging, opdat het mogelijks een meerderheidsstandpunt zou worden en aldus met democratische legitimiteit kan worden gerealiseerd. U en ik zullen het er waarschijnlijk over eens zijn dat het hybride Belgische federaal model leidt tot een logge besluitvorming, een inefficiënte besteding van middelen en maatschappelijke spanningen. U meent dat deze staatsziekten overkomen zullen worden in een unitair België. Ik geloof dat niet, omdat dit niets wijzigt aan de onderliggende federale werkelijkheid: het land bestaat uit twee grotendeels homogeen gescheiden bevolkingsgroepen met verschillende opinievorming. Dezelfde argumenten die u doen pleiten voor een unitair België, laten mij pleiten voor een onafhankelijk Vlaanderen. Helaas meen ik dat de bevolking onze argumenten, die wij ruimschoots voldoende vinden voor de evolutie naar een andere staatsstructuur, ontoereikend acht. Vanuit een gezond conservatievisme oordeelt ze dat zolang het relatief goed gaat, er geen radicale veranderingen moeten komen. Ze opteert dus in meerderheid voor een federale staat (hoewel België eigenlijk nog geen volwaardig federale staat is, dixit opperbelg Herman De Croo). Voor kleine evolutieve veranderingen is de bevolking wel te vinden: zo is er aan Vlaamse kant een meerderheid voor het voorzichtig doorzetten van de regionalisering (federalisering) onder de vorm van meer Vlaamse bevoegdheden. Ik meen dus dat wij niet in staat zijn de bevolking met onze redelijke argumenten te overtuigen. Ik acht het weinig waarschijnlijk op een directe wijze de benodigde legitimiteit voor een onafhankelijk Vlaanderen te bekomen. Maar men kan ze ook op indirecte wijze bekomen, zoals de wijze waarop het Vlaams Belang rekent: eens links Wallonië (gedomineerd door de PS) wenst niet langer samen te werken met een tijdelijk rechts Vlaanderen (gedomineerd door een noodzakelijkerwijze omstreden Vlaams Belang). Wanneer door omgevingsfactoren een meerderheid bestaat in één van beide regio's om het land te splitsen, dan is dit de democratische legitimiteit voor een onafhankelijk Vlaanderen geregeld. En Hij zei: "laat er een onafhankelijk Vlaanderen ontstaan" En zo gebeurde het...
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached." "Matter doesn't matter, only interactions matter" Me & my autism |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Rood = mijn commentaar[edit] [size=1]Edit:[/size]
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 Laatst gewijzigd door A : 16 september 2005 om 14:14. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Vrijheid]@ Supe®Democraat,
. [quote] Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() De allochtonen, de Walen, de homoseksuelen....... Allemaal negatieve energie !
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached." "Matter doesn't matter, only interactions matter" Me & my autism |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Spreek eens voor uzelf jongen. Politici met haar op hun tanden, dat is wat Vlaanderen nodig heeft. Politici die walen en buitenlanders hun bloed kunnen drinken, dat is wat Vlaanderen nodig heeft. Politici die persoonlijk bereid zijn om de narrenclub in laken uit hun paleis te gaan schoppen, dat is wat Vlaandren nodig heeft. Politici die niet de arrogantie vertonen het steeds beter te weten dan Jan met de pet, dat is wat Vlaanderen nodig heeft. Politici die het principe "eigen volk eerst" op een consequente manier toepassen, dat is wat vlaanderen nodig heeft. ........................ En niet een hoop links gewauwel waarin u er al duizend en één in vooraf gegaan zijn. Verdraagzaamheid, mijn kloten. Leer eerst eens verdraagzaam te zijn tegenover de Vlaming zelf voor ge de wereldverbeteraar wil uithangen.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Riksken,
Vlaanderen heeft nood aan een éénsgezinde strategie van alle Vlaamse partijen die aan de onderhandelingen zullen deelnemen voor een nieuwe federale regering. Een strategie die vooraf duidelijk stelt aan welke principes er niet mag getornd worden. Geen politici zoals jij die beschrijft. Vlaanderen heeft geen behoefte aan bloedhonden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hou bij de ontroerende pogingen tot Vlaamse verzoening mijn gif en gal in dat ik er bijna ongezond van wordt. Doet een flamingant zélf dan toch wat ik deep down zelf verbaal had willen doen: heel dat Vlaams-front-gedoe bij een vlaming binnenrammen waar de zon zelden schijnt............. ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
In een omgeving vol vossen is de bloedhond de beste oplossing.
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België heeft nood aan een strategie van een partij zoals de N-Va, die aan de onderhandelingen deelnam voor de Vlaamse regering. Een strategie die vooraf duidelijk aan de achterban stelt onder welke condities ze al dan niet in de regering stapt om achteraf braafjes haar doemp binnen te pakken als de Belgische grote jongens ze met een schop in hun h*l, wandelen sturen. Voor België kunnen politici zoals Rikske ze beschrijft ophoepelen, samen met hun softe versie. Daar hebben wij allemaal geen behoefte aan. ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 september 2005 om 17:39. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() [quote=Willy Eeckhout]Labyrinth
Vlaanderen en Wallonië hebben elk hun eigen noden. Van Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid kunnen de beide regio's enkel beter worden. Er zullen steeds materies zijn die beter op een hoger niveau worden geregeld dan op regionaal vlak. Hierbij denk ik aan de normen voor lawaai van vliegtuigen of aan eenzelfde wegenvignet.[/QUOTE] Tiens, tiens, het verstand begint dan toch te komen. ![]() En als he iets federaal maakt, kan je direct ook alles federaal maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Die helpen eerder UW zaak dan de mijne.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||