![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: De toekomst van het persoonlijk transport ligt in: | |||
herwaardering van massatransport, openbaar vervoer |
![]() ![]() ![]() |
3 | 20,00% |
exotische vormen van openbaar vervoer, zoals maglev systemen |
![]() ![]() ![]() |
1 | 6,67% |
volledig electrische personenautos |
![]() ![]() ![]() |
1 | 6,67% |
hybriede wagens, met eventueel biobrandstoffen (zeer efficiente combinatie) |
![]() ![]() ![]() |
2 | 13,33% |
waterstofwagens |
![]() ![]() ![]() |
5 | 33,33% |
hybride vormen van collectief transport: kleine high-tech luxe-autobussen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
éénpersoonsbuggies, hip, snel, vinnig, ultra-modern en electrisch |
![]() ![]() ![]() |
1 | 6,67% |
fietspaden van Antwerpen naar Brussel |
![]() ![]() ![]() |
1 | 6,67% |
alles laten zoals het min of meer is, Europa wordt toch rolstoelenland |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
ik formuleer mijn eigen exotische oplossing in een antwoord |
![]() ![]() ![]() |
1 | 6,67% |
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Laten we eens rustig wat scenario's bekijken en bedenken rond de toekomst van persoonlijk transport. Dit wordt een grote uitdaging voor onze generatie, en het perspectief moet globaal en internationaal zijn.
In deze thread bekijken we zowel technische aspecten van (alternatieve) vormen van persoonlijk verkeer en transport, als de meer filosofische, ethische en politieke overwegingen. Ik stel voor, om de goede orde te bewaren, dat wanneer uw post eerder technisch van aard is, dat u dan in dikke hoofdletters "TECHNISCH" vermeldt; wanneer uw bijdrage eerder van "culturele" of "filosofische" aard is, dan vermeldt u "CULTUUR". Ik vermoed dat deze thread boeiend en uitgebreid kan worden. Hier al een eerste aftastende poll waarin verschillende ideeën-lagen elkaar overlappen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik vergat een poll-optie die me net te binnenschiet: een soort "skyway" met persoonlijke vliegmachientjes. De NASA werkt aan een dergelijk scenario.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() technisch/filosofich/parapsychologisch.
Alles is 1: astraal verkeer. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burger
|
![]() Zou het niet tof zijn om één groot botsauto circuit te maken?
Het zou wel enkele dagen duren om aan die snelheid in brussel te graken, maar het is dikke leute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Banneling
|
![]() Astrale botsautos.
Nog iemand ideeën? ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door oliepiek : 20 september 2005 om 19:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() De brandstofcel is de toekomst. Ze kan ook een bepaald vermogen dragen en dat is toch nodig voor vervoer.
De olie geraakt ooit op, wij kunnen wel zuiniger er mee gaan omspringen maar dan zal bvb. China wel zijn best doen om alles in rook te doen opgaan. Wie hier een voorsprong kan mee opbouwen heeft een economisch voordeel. De opslag van energie staat trouwens nog in zijn kinderschoenen. Sinds de ontwikkeling van de batterij meer dan 100 jaar geleden lijkt er nog niet veel veranderd te zijn. ![]() Er is dringend een uitvinder nodig, zoals bvb. Thomas Edison, om ons uit de penarie te helpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Over het internet via teleportatie!!!
![]()
![]() |
#9 |
|
![]() Roethoudende dieselmotoren, dat is de toekomst
![]()
![]() |
#10 | |
|
![]() Of nee, ge kunt misschien ook een teletijdmachine gaan gebruiken, dat doen Suske en Wiske ook. Voor de bediening moet ge enkel de talloze Suske en Wiske - stripverhalen natrekken
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() mensen zouden beter gewoon wat meer blijven waar ze zijn ipv van hot naar her te reizen om zichzelf het gevoel te geven dat ze 'léven'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Het is mij trouwens volstrekt onduidelijk wat dit onderwerp bij de internationale afdeling van Politics.be te zoeken heeft. Hoort dit niet eerder bij de maatschappelijke discussies thuis?
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar we dwalen af. Tgaat hier over alledaags transport in de toekomst. Naar het werk enzo...
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Radikaal een nieuw "ssysteem" opzetten lijkt me niet direct voor de hand te liggen.
Inmiddels is het wel zo dat de nieuwe brandstoffen reeds uitvoerig getest worden in het openbaar vervoer. zo rijden er reeds bussen op waterstof, waarvan de brandstof gegenereerd wordt via windenergie. gisteren zag ik op National geographic een groot nieuw metrostation in New York - waar 4 metrolijnen samenkomen, waarvan het dak volledig uit zonnecollectoren bestaat, zodat de helft van de energie nodig voor dit station hernieuwbare zonne-energie is. Ook de gebouwen - kantoren - winkels - woonenheden worden alsmaar groter en geinterconnecteerd bij middel van liften, rollende tapijten, roltrappen... Grote massa's mensen worden dagelijks steeds verder door diverse methodes van massatransport verplaatst... In een nabije toekomst denk ik dat men hoe langer hoe minder zelf over individueel transport beschikt, maar dit naargelang de behoefte zal inhuren, in steeds mindere mate: nl pas dan als het openbaar transport niet flexibel genoeg is om een bepaalde transportbehoefte in te dekken.. zo zal men het individueel transport niet meer gebruiken omnaar het werk of het stadscentrum te gaan en het slechts dan gebruiken als men met veel bagage ergens naartoe moet e.d. Gelijkaardige problemen zullen zich voordoen op het gebied van het goederenvervoer. Waar de trend eerder was "Just in time" levering om stockage en de administratie die dit voor gevolg heeft te vermijden,gaat men nu op zoek naar systemen om de verkeersknopen te vermijden pù betrouwbaardere transportwegen te vinden.
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Uiteindelijk worden we allemaal kleine zelfstandigen (klassiek arbeidscontract verdwijnt), dus lijkt thuiswerken de beste oplossing. Kunnen we af en toe eens vergaderen in het plaatselijk café en blijft het woon-werk verkeer grotendeels beperkt tot het navigeren tussen de badkamer en de keukentafel. Fabrieksarbeid zal er niet meer zijn en in den bouw rijden ze nu al met minibuskes. Autostrades worden voor 80% benut door grote vrachtwagens (88 ton, zoals in Australië). Rekeningrijden zal ervoor zorgen dat niemand nog nodeloos op de baan gaat: de kleine middenstand herleeft, meer fietsers (betere gezondheid), meer openbaar vervoer voor middellange afstanden (snelbussen op de vrijgekomen ruimte op de autosnelwegen bvb.).
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zal niet veel gebeuren de komende jaren. Alles zal gewoon weer eens duurder worden dan het al is en iedereen zal lustig verder snorren in hun mobieltjes. Een beetje meer index zal het worden en dat is alles.
De lonen zullen natuurlijk nog meer onbetaalbaar worden dan ze al zijn en de polen zullen hier pretparken komen opendoen (figuurlijk). Arme mensen zullen nog meer weg gestoken worden dan ze nu al doen en de frieten en het pintje zullen een dagloon beginnen kosten. Na een tijdje zullen er dan ook geen café's of frietkotten meer zijn. Wat ik persoonlijk nog het ergste aan gans het verhaal begin te vinden. Enfin nog een goede avond verder.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 21 september 2005 om 18:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veilig, én toch sneller dan nu in de ochtendfile!
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() binnenkort gaat alles door de lucht
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ga voor auto's met klassieke verbrandingsmotoren die H2 omzetten, milieuvriendelijk en je hebt tenminste nog het gevoel dat je met een auto rijdt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Staatssecretaris
|
![]() Fiets (in alle mogelijke varianten) zal het enige zijn wat overblijft:
Werk zal er steeds minder en minder zijn. Geen werk= geen inkomsten= o.a. geen auto Brandstof veel te duur. Te veel onkosten (verzekering, garagekosten, rijtaksen, verkeersboetes,...) Al de rest zal niet betaalbaar zijn of onmogelijk gemaakt worden door de heersende olieklasse. Hoe vlugger de olie op is hoe liever da'k het heb. Geen vervuiling meer, geen auto meer nodig (er is dan toch geen brandstof ![]() Besluit: Back to Basics en daar hoort de fiets bij (en een biertje ![]() |
![]() |
![]() |