![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() De telecomunicatiesector lag er een tiental jaar geleden even belabberd bij als het spoor nu. Eén bedrijf had een monopolie. Voor Wallonië diende dit bedrijf zoveel mogelijk mensen tewerk te stellen, waarvan liefst de helft Franstaligen. De Vlamingen ergerden zich vooral aan de gebrekkige dienstverlening: particulieren en bedrijven moesten soms wekenlang wachen op een veel te dure aansluiting.
De Vlaamse regering Van den Brande forceerde de feitelijke regionalisering van de telecommunicatiesector. Telenet werd opgericht, en bood internet en telefonie via de kabel aan. Vanuit de federale regering werd flink tegengas gegeven. De vrijmaking van de telecommunicatiemarkt werd weliswaar opgelegd door Europa, maar Di Rupo - toen minister van telecommunicatie - vertraagde de uitvoering met jaren. Met vallen en opstaan groeide Telenet uit tot een stevige marktspeler. Door de concurrentie werd Belgacom verplicht om zijn dienstverlening over gans België vlotter en goedkoper te maken. Ook Wallonië deed er zijn voordeel bij: het ganse land behoort nu tot de wereldtop inzake penetratie van breedband internet. Tot eind 2005 gaat het bedrijf 50 miljoen euro investeren om zijn netwerk te verbeteren. De downloadsnelheid wordt opgetrokken van 4 Mbps tot 51 Mbps. Uploaden zou ook een pak sneller worden: van 0.2 naar 30Mbps. Dit alles heet ExpressNet, en zal tegen eind 2005 beschikbaar zijn voor 99% van de Vlamingen. Belgacom doet iets gelijkaardigs. Daar heet de oplossing broadway, kost meer dan 500 miljoen euro, en zal eind 2006 (een jaar later) slechts 46%van gans belgië bestrijken. Bovendien is de downloadsnelheid een stuk lager: tussen de 30 en 40Mbps. Luchtvaart en telecommunicatie zijn intussen door Europa geliberaliseerd. Nu pakt Europa de spoormonopolies aan. De Vlaamse regering staan nu voor een keuze: accepteren we voor de NMBS een Sabena-scenario, of gaan we voor een Telenet-scenario? Mijn keuze is duidelijk. Wat we zelf doen, doen we immers beter, veel beter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een fraaie lofzang op het (Amerikaanse?-Callaghan?) Telenet-netwerk.
Buiten de kwaliteit van het internet-product lijkt deze hagiografie toch wel aan wat nuancering toe.
Om niet versleten te worden voor een zeurderige zeikstraal toch even vermelden dat
![]()
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had ADSL op mijn eerste computer en heb het nu op al mijn computers, vanzelfsprekend vind ik het veel beter dan Telenet.
![]() Leve BELGacom |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ADSL valt gewoon in het niets wat dat betreft, is niet overal verkrijgbaar (iets waar Telenet aanvankelijk ook mee kampte) en is snelheidsafhankelijk ten opzichte van je situering en afstand van een 'kabientje'
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De Telenet-aanpak verschilt daarvan radicaal. De Vlaamse regering besloot toen enkel de geschikte randvoorwaarden te creëeren, en investeerders aan te trekken. De investeerders dienden het bedrijf uit te bouwen, dat was niets voor de politiek. Voor de NMBS is een dergelijke Vlaams-Waalse tegenstelling ook aanwezig. Een oplossing dringt zich ook hier op. b) De Telenet aanpak was destijds grensverleggend: je maakte een afspraak, en de operator daagde effectief op de afgesproken dag op. Nu doet Belgacom dat ook, onder druk van de Telenet-concurrentie. Doen we het beter? Mogelijk, maar het niet doen was in dit geval veel slechter geweest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() Een héél juiste analyse, John! PS: Zondag loopt Rock Werchter af. Duizenden jongeren kunnen niet met de BELGISCHE treinen naar huis wegens staking (de NMBS is zo rot als wat), ware het niet voor het VLAAMSE De Lijn, dat zomaar 200 extra bussen inlegt om de festivalgangers naar alle Vlaamse provinciehoofdsteden te brengen. Of hoe Vlaanderen weeral moet inspringen waar Belgie faalt.... ![]() Wat we zelf doen, doen we beter? Ook in dit geval klopt het. Belgie barst. En liefst zo snel mogelijk. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dank u.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Kan iemand mij uitleggen wat Telenet is? Als het geen ADSL is, wat is het dan wel?
Ik heb wel het idee dat het een stuk sneller is dan ADSL. Wij werken nog met Kbps, jullie blijkbaar al met Mbps. ADSL is hier 768 Kbps stroomafwaarts en 128 Kbps (evenveel als met Telenet) stroomopwaarts. Er is nog een uitgebreidere ADSL-versie die resp. 1536 en 256 Kbps is. Maar ja, wij zijn dan ook nog grotendeels afhankelijk van KPN. Er is ook nog Cistron DSL, maar die is nog lang niet overal in Nederland beschikbaar. Cistron gaat tot 7800 Kbps (8 Mbps?) afwaarts en 512 Kbps (0,5 Mbps?) opwaarts, maar dan betaal je wel €99 per maand. Bovendien is er een datalimiet, hoewel 100 GB moeilijk te overtreffen is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() Telenet is, net zoals Belgacom, een telecommunicatiebedrijf. Maar dan geen Belgisch, maar een Vlaams. Telenet is opgericht onder impuls van de (vorige) Vlaamse regering. Telenet is dus een volwaardige concurrent van Belgacom op de Vlaamse markt. Telenet biedt, naast telefonie, ook supersnel internet aan via de kabel. Telenet heeft heel Vlaanderen uitgerust met de glasvezelkabel. ![]() Citaat:
![]() http://www.telenet.be http://breedband.telenet.be |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Telenet biedt zijn diensten aan via de glasvezelkabel.
ADSL is via de analoge lijn, maar wel sneller dan de vroegere 8bps. De snelheid ervan is wel afhankelijk van de afstand tot de dichtsbijzinde telefoonkabine. Buiten het verwaarloosbaar lagere abonnementsgeld t.o.v. de kabel (-5 Euro) moet je wél beschikken over een telefoonlijn (+15 Euro), wat in het GSM tijdperk niet meer zo een evidentie is. De kabel kan je perfect zonder bijkomende kost benutten. Wens je geen TV, dan wordt die daarvoor gesperd, en betaal je niks. De exacte technologie ken ik niet. ![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Telenet is trouwens een stuk vernieuwender dan Belgacom.
Zo beginnen ze met het aanbieden van draadloos internet: Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Aha, het is internet via de kabel. Ja, dat kan in Nederland ook, alleen is dat niet altijd even snel. De snelheid is ook afhankelijk van de drukte. In ieder geval is het langzamer dan het Vlaamse kabelinternet. Dat zal dan wel komen doordat nog lang niet overal glasvezelkabels liggen.
Citaat:
Ik heb trouwens al wel gehoord van plannen om internet via het stopcontact aan te gaan bieden. Ik weet alleen niet hoelang dat nog kan gaan duren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik huur enkel een telefoonlijn voor mijn ADSL connectie. De vaste telefoon zelf gebruik ik nooit. Per maand spendeer ik een vast bedrag (pakweg 12 euro) aan een GSM abonnement, maar dat bedrag is dan wel meteen goed voor een evenwaardig belkrediet. Aangezien ik nooit voldoende bel om dat belkrediet op te gebruiken (het restant wordt trouwens overgezet naar de volgende maand), heb ik dus minder GSM-kosten mèt het bellen erbij dan dat mijn vaste lijn kost zònder het bellen erbij...
Ik denk dat internet via het stopcontact pas uitgetest geweest is in een wijk in Nederland, maar dat het stopgezet is wegens (voorlopig) onhaalbaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch zijn er mensen die, wanneer het niet aangesloten is, het niet meer in huis halen, en door oordeelkundig GSM-gebruik de totale communicatiekost lager houden. Zolang mijn zoon geen telefoonfreak wordt, zou het mij goedkoper uitkomen om enkel mobiel te bellen........... Voor dergelijke gevallen, waar geen telefoonlijn ligt, zou het een serieuze meerkost betekenen om het noodzakelijke telefoon-abonnement én ADSL te nemen.....
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Heb je daar info over? Of is dat te vertrouwelijk?
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Heb je daar info over? Of is dat te vertrouwelijk?[/quote] Ik moet het thuis eens nakijken straks, want ze (Mobistar) hebben pas enkele wijzigingen doorgevoerd in hun formules. Ik denk dat het vroeger de Flexo was, maar ik kan mis zijn. Nu heet het ding "Mobistar Friends" denk ik (even spieken op de site). http://www.mobistar.be/www/nl/friends/what/index.jsp |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Onzin verspreiden doet het Vlaams-nationalisme inderdaad véél beter.
Zo zou er een Vlaamsch volk bestaan. Geen enkele wetenschappelijke studie wordt hiervoor ter ondersteuning aangebracht, alleen maar slogans die gescandeerd worden door steeds weer dezelfde vijf personen op dit forum. Het Vlaams-nationalisme is op sterven na dood. En daar is geen studie voor nodig ! ![]() |
![]() |
![]() |