![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dagelijks verandert er gemiddeld 2.21 miljard euro van eigenaar in België (gegevens van de UCV, de "Rekenkamer") Dat is maar liefst 806 miljard per jaar...
Als daar nu eens een Tobin-taks van een half promille zou worden op geheven, dan zou dit jaarlijks ongeveer 500 miljoen euro in de staatskas kunnen brengen, zonder dat de kleine man daar iets van voelt. Een half promille is niks voor onze dagelijkse betalingen, maar voor de transfert van de grote kapitalen duidelijk voelbaar indien het gaat over korte-termijn-speculaties... Sociaal rechtvaardig?
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ja, afhankelijk van de wijze van aanwending van de opbrengsten.
Ook moet dit internationaal gebeuren (of minstens binnen de EU) -of we schieten in ons eigen been. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dit is niet verboden of onwenselijk, het gaat over een taks op betalingen die vertrekken vanop een Belgische rekening. Geld dat naar het buitenland gaat wordt ermee belast, geld dat binnenkomt niet. Investeren kost niks, de winst naar buitensluien wel... Of heb ik het verkeerd?
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk het wel. Zulke zaken kan je niet straffeloos unilateraal doorvoeren. En de bewijzen zijn er. De repatriëring van zwartgelden mits allerlei aantrekkelijke amnestie-voorstellen maakt 'opgeld'. En jij wil met een boete uitpakken? Dat noem ik in eigen been schieten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
En ik ben ook voorstander van fiscale amnestie en repatriëring van buitenlandse fondsen. Dus zei ik het al, enkel op geld dat op een Belgische rekening vertrekt, niet op geld dat binnenkomt. Of die betaling nu iets te maken heeft met het buitenland of niet. de betalende rekenig betaalt 0,05 procent, verwaarloosbaar voor de gezinnen, een groot verschil voor de beursspeculeerders, inversteerders hebben daar geen last van!
![]() |
![]() |
#6 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Blijft unilateraal en dus hopeloos. Een Tobin taks is een algemene taks, overal, op snelverplaatsend speculatie-kapitaal. Daar ben ik wel voor. Niet voor dat Belgische Tobin-taksje voor eigen binnenlands gebruik.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 11 oktober 2005 om 10:52. |
|||||
![]() |
![]() |