Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: BETROUWBAAR ? Stemmen via het internet
ja , het systeem is waterdicht 1 2,08%
neen, sommigen zijn tot alles in staat om de macht te behouden 40 83,33%
geen mening , ken er niets van 7 14,58%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2005, 10:42   #1
Georgette
Banneling

Georgette's schermafbeelding

Standaard HOE BETROUWBAAR : stemmen via het internet

Test internetstemmen bij gemeenteraadsverkiezingen

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2006 komt er in een of twee gemeenten een proefproject voor stemmen via internet. Lukt de test, dan volgt er een ruimere toepassing vanaf de verkiezingen voor Kamer en Senaat in 2007.

Test
In één of twee gemeenten zullen de internetters de kans krijgen om thuis via het internet te stemmen. Daarnaast zullen ze echter ook naar de echte stembus moeten. De test is nodig om na te gaan hoe de problemen met internet-stemmen (geheimhouding, opslaan van stemmen tot de telling, nagaan of iemand gestemd heeft, enz.) kunnen worden opgelost.

betrouwbaar ?
voor iedereen even gemakkelijk ?
sommigen gaan , zonder toezicht van derden, familieleden of andere zwakkeren met geweld dwingen om voor een partij te stemmen... denk maar aan de tsjeeven die oudjes en gehandicapten dwingen of hun stem proberen af te nemen via volmachten ... </STRONG></EM></U></I></B>[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Georgette on 14-10-2005 at 11:52
Reason:
--------------------------------

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2006 komt er in een of twee gemeenten een proefproject voor stemmen via internet. Lukt de test, dan volgt er een ruimere toepassing vanaf de verkiezingen voor Kamer en Senaat in 2007.

Test
In één of twee gemeenten zullen de internetters de kans krijgen om thuis via het internet te stemmen. Daarnaast zullen ze echter ook naar de echte stembus moeten. De test is nodig om na te gaan hoe de problemen met internet-stemmen (geheimhouding, opslaan van stemmen tot de telling, nagaan of iemand gestemd heeft, enz.) kunnen worden opgelost.

betrouwbaar ?
sommigen gaan , zonder toezicht van derden, familieleden of andere zwakkeren met geweld dwingen om voor een partij te stemmen... denk maar aan de tsjeeven die oudjes en gehandicapten dwingen of hun stem proberen af te nemen via volmachten ... </STRONG></EM></U></I></B>[/size]

[size=1]After edit by Georgette on 14-10-2005 at 11:44
Reason:

Test

betrouwbaar ?
sommigen gaan , zonder toezicht van derden, familieleden of andere zwakkeren
met geweld dwingen om voor een partij te stemmen...</STRONG></EM></U></I></B>[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Test

betrouwbaar ?
sommigen gaan , zonder toezicht van derden, familieleden of andere zwakkeren
met geweld dwingen om voor een partij te stemmen...</STRONG></EM></U></I></B>[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Georgette : 14 oktober 2005 om 10:52.
Georgette is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 10:47   #2
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Wat een idioot plan ... bij zo'n belangrijk iets nu al een technologie als het internet gebruiken lijkt me idioot, kunnen ze neit hun geld ergens anders in investeren ... zo moeilijk is dat nu ook weer niet om om de paar jaar in dat hokje te gaan stemmen.

Daarbij komt nog eens het probleem van de beveiliging, geloof me, zo'n systeem zal nooit waterdacht zijn er zijn altijd achterpoortjes, het is gewoon een kwestie van tijd. En ik vind verkiezingen veel te belangrijk om op die manier te laten verlopen... veel mensen zouden het vertrouwen rap verliezen bij een onverwachte uitslag ...
Oud 14 oktober 2005, 10:51   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

BROV via internet lijkt mij wél wat..
Hebben ze daar voldoende vertrouwen in?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 11:02   #4
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Zo wordt het natuurlijk heel gemakkelijk om mensen te dwingen voor die of die partij te stemmen. De politici kunnen dan gewoon komen meekijken of ge wel voor hen stemt. De vrijheid en het geheim van de stemming kunnen enkel gewaarborgd worden in het stemhokje.
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 11:04   #5
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Stemmen via het Internet? Absoluut onbetrouwbaar.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 11:09   #6
VSAP
Vreemdeling

VSAP's schermafbeelding

Stuur een bericht via Yahoo naar VSAP
Standaard

Ik betrouw het internet niet. Het is zo lek als kweniewa! Hackers, Trojans en anderen boel. No sir! Geef mij maar den goeie owe rooie potlood![edit]
[size=1]After edit by VSAP on 14-10-2005 at 12:09
Reason:

Ik betrouw het internet niet. Het is zo lek als kweniewa! Hackers, Trojans en anderen boel. No sir! Geef mij maar den goeie owe rooie potlood![/size]

Ik betrouw het internet niet. Het is zo lek als kweniewa! Hackers, Trojans en anderen boel. No sir! Geef mij maar den goeie owe rooie potlood![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door VSAP : 14 oktober 2005 om 11:09.
VSAP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 11:33   #7
Diether
Lokaal Raadslid

Diether's schermafbeelding

Standaard

Idioot idee
Diether is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 11:36   #8
VSAP
Vreemdeling

VSAP's schermafbeelding

Stuur een bericht via Yahoo naar VSAP
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diether
Idioot idee
Beter kan ik het niet zeggen!
Oud 14 oktober 2005, 11:38   #9
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Absoluut tegen.

Ik zie het al voor mij. Mohammed heeft 1 vrouw en 3 meerderjarige dochters en 2 grootouders en 2 schoonouders. Dan kan hij 9 keer stemmen zonder dat een kat het ziet.

of

De baas van rusthuis laat iedereen stemmen van zijn rusthuis. 100 stemmen in één keer kan hij doen.[edit]
[size=1]After edit by Geertje on 14-10-2005 at 12:40
Reason:

Absoluut tegen.

Ik zie het al voor mij. Mohammed heeft 1 vrouw en 3 meerderjarige dochters en 2 grootouders en 2 schoonouders. Dan kan hij 9 keer stemmen zonder dat een kat het ziet.

of

De baas van rusthuis laat iedereen stemmen van zijn rusthuis. 100 stemmen in één keer kan hij doen.[/size]

Absoluut tegen.

Ik zie het al voor mij. Mohammed heeft 1 vrouw en 3 meerderjarige dochters en 2 grootouders en 2 schoonouders. Dan kan hij 9 keer stemmen zonder dat een kat het ziet.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Geertje : 14 oktober 2005 om 11:40.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 11:41   #10
wave5
Vreemdeling

Standaard

Niet stemmen via internet, maar afschaffen van de stemplicht en invoeren van het stemrecht!
wave5 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 11:45   #11
krizis
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Absoluut tegen.

of

De baas van rusthuis laat iedereen stemmen van zijn rusthuis. 100 stemmen in één keer kan hij doen.
janee simpele, zo makkelijk zat dat nu ook weer niet zijn om te manipuleren ... mij gaat het er gewoon over dat je dan niet meer anoniem stemt en dat je stem een hele weg meot afleggen, op die weg kan heel wat gebeuren...
en uhm, wrom zou dat een allochtoon zijn die er misbruikt van maakt? Dat is maar 7% van de mensend ie gn stemmen, maak u daar niet duk over ... tzijn eerder de politiek partijen en belangengroepen/lobby's die handig gebruik maken van IT'ers die tegen hoge betaling de stemming te manipuleren... niets is waterdicht ...
Oud 14 oktober 2005, 11:46   #12
bob.
Provinciaal Statenlid

bob.'s schermafbeelding

Standaard

[quote=Geertje]Absoluut tegen.

Tel er bij die 3 dochters maar zes zonen bij .
Het gemiddeld doordeweekse Marokkaans maghrebse gezin heeft tussen de 6 en de 12 onschuldige en absoluut wetnalevende spruitjes.
bob. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 11:47   #13
krizis
Gouverneur

Standaard

[quote=bob.]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Absoluut tegen.

Tel er bij die 3 dochters maar zes zonen bij .
Het gemiddeld doordeweekse Marokkaans maghrebse gezin heeft tussen de 6 en de 12 onschuldige en absoluut wetnalevende spruitjes.
En waar haalt gij die cijfers nu weer uit ... trouwens, je doet precies alsof iemand van Marrokkaanse afkomst minderwaardig zou zijn ...
Oud 14 oktober 2005, 11:49   #14
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krizis
janee simpele, zo makkelijk zat dat nu ook weer niet zijn om te manipuleren ... mij gaat het er gewoon over dat je dan niet meer anoniem stemt en dat je stem een hele weg meot afleggen, op die weg kan heel wat gebeuren...
en uhm, wrom zou dat een allochtoon zijn die er misbruikt van maakt? Dat is maar 7% van de mensend ie gn stemmen, maak u daar niet duk over ... tzijn eerder de politiek partijen en belangengroepen/lobby's die handig gebruik maken van IT'ers die tegen hoge betaling de stemming te manipuleren... niets is waterdicht ...
Het is maar een voorbeeld hé. Iedereen kan er misbruik van maken. Hij die baas is in huis zou al de stemmen kunnen opeisen van al zijn medebewoners.

Dat lijkt mij een onoplosbaar probleem.
Oud 14 oktober 2005, 11:49   #15
Diether
Lokaal Raadslid

Diether's schermafbeelding

Standaard

Als ik rap ben neem ik de paspoorten van mijn pa en ma en zuster, en kan ik vier keer stemmen ofzo? Hoe gaan ze dat controleren?
Diether is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 11:50   #16
Geertje

Standaard

Citaat:
Als ik rap ben neem ik de paspoorten van mijn pa en ma en zuster, en kan ik vier keer stemmen ofzo? Hoe gaan ze dat controleren?
Ze kunnen dat niet controleren.
Oud 14 oktober 2005, 11:52   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kunt ge nu ook al als ge gaat stemmen met een burka.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 12:07   #18
JOHN_ZONDER_VREES
Burger

JOHN_ZONDER_VREES's schermafbeelding

Standaard

de HACKERS zijn al stand by !

als hackers kunnen binnen dringen in militaire & burgerlijke systemen om daar hun akties uit te voeren zal het hun niet moeilijk lijken een of andere PRUTsite van FGOV.BE een hak te zetten )

vul zelf de top 3 in die de hackers zouden kunnen beinvloeden in de stemmingsuitslag:
1:
2:
3:

...religion is the opium for poor minded people...science is the healthfood for atheists !

http://users.pandora.be/diaboloxxx/d...e_of_islam.wmv
JOHN_ZONDER_VREES is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 12:11   #19
JOHN_ZONDER_VREES
Burger

JOHN_ZONDER_VREES's schermafbeelding

Standaard

QUOTE:het gemiddeld doordeweekse Marokkaans maghrebse gezin heeft tussen de 6 en de 12 onschuldige en absoluut wetnalevende spruitjes UNQUOTE

bedoelt u ISLAMwetnalevende ?? )
maar...belgie is toch geen ISLAMland ??[edit]
[size=1]After edit by JOHN_ZONDER_VREES on 14-10-2005 at 13:12
Reason:

QUOTE:het gemiddeld doordeweekse Marokkaans maghrebse gezin heeft tussen de 6 en de 12 onschuldige en absoluut wetnalevende spruitjes UNQUOTE

maar...belgie is toch geen ISLAMland ??[/size]

het gemiddeld doordeweekse Marokkaans maghrebse gezin heeft tussen de 6 en de 12 onschuldige en absoluut wetnalevende spruitjes

maar...belgie is toch geen ISLAMland ??[/size]
[/edit]

...religion is the opium for poor minded people...science is the healthfood for atheists !

http://users.pandora.be/diaboloxxx/d...e_of_islam.wmv

Laatst gewijzigd door JOHN_ZONDER_VREES : 14 oktober 2005 om 12:12.
JOHN_ZONDER_VREES is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 12:11   #20
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Wedden dat straks de trad. partijen er geen graten inzien om te stemmen via internet...........

Met potlood , en niet anders

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be