![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Pascal Bruckner,
Frans filosoof, over Europa en de VS 'In tegenstelling tot de VS, die zeggen het terrorisme te willen verpletteren en de democratie te willen invoeren in het Midden-Oosten, heeft Europa geen wereldbeschouwing. Het is voor het status-quo, het heeft geen voorstellen, tenzij een samenwerking met Rusland, dat schuldig is aan de afslachting van de Tsjetsjenen. De diplomatie van Jacques Chirac is daar een voorbeeld van : men verkondigt grootse ideeen maar men doet niks' 'Europa moet kiezen: ofwel wordt het volwassen, bevestigt het zich als een wereldmacht en neemt het daar de verantwoordelijkheid voor, ofwel wordt het een hyper-Zwitserland, de weke buik van de wereld, waar zich een rijke bevolking verschanst die ouder wordt en kleiner wordt, en afhankelijk is van Washington of Moskou. Een luxe-sanatorium, voorspoedig, genietend van de nabijheid van zijn historische meesterwerken, waar het goed leven is...maar dat zijn politieke bestemming heeft laten varen. Dat is ongetwijfeld de wens van een meerderheid van Europeanen, van Warschau tot Londen. De andere keuze voor Europa is een democratische mogendheid worden, en naast de VS - niet tegen de VS, dat zou absoluut puberaal zijn - de tweede wereldmacht worden.' (verschenen in Tendances) (geciteerd in de F.E.T.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik onderschrijf zijn mening, dat was goed gezegd.
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() ik ook
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad, economisch is Europa een reus, maar op politiek en militair gebied een dwerg. Het wordt tijd dat we op deze 2 gebieden ook een wereldmacht worden en zo een evenwicht kunnen vormen t.o.v. de VSA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
-torenhoge heffingen op europese producten en niet-aflatende klachten tegen europese landen via de WTO -de oorlog in ex-joegoslavië, -de eis tot onvoorwaardelijke steun voor de laatste Golfoorlog, -het uitspelen van eerst Polen en daarna Turkije tegen België ivm NAVO hoofdkwartier. De eis tot opheffing van bankgeheim in Europa, -systematische militaire interventies in de ganse wereld. -De tsjetsjenen? Hoe is dat probleem ontstaan? Toen de US een bezopen russische president Jeltsin (die de doema onder bedreiging van tanks wilde doen werken) steunden en uit dat machtsvacuum natuurlijk middelpuntvliedende krachten ontstonden...gevoed door oudstrijders uit de Afghaanse oorlog (wéér een oorlog waarin de VS een minder mooie rol speelden) Moet Europa een dergelijke aggressieve politiek voeren? Dan zullen openlijke conflicten met de VS niet lang uitblijven, vermoed ik... De VS wenst géén tweede mogendheid naast zich en zal veel doen om juist d�*t te verhinderen, dus moet Europa kiezen: die onafhankelijke tweederangsrol aanvaarden, of zich voorbereiden op een conflict met de VS, d�*t is méér dan duidelijk voor wie aan politieke analyze ipv filosofie doet! Het lijkt Bruckner er vooral om te doen zijn, Europa zijn onafhankelijke positie te doen inruilen voor die van VS-vazal... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Honderd procent akkoord ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Elke grootmacht is gedoemd te verdwijnen, tenzij men tegen de lessen van de geschiedenis in een absoluut status-quo verkrijgt en kan behouden. Na de "val" der Verenigde Staten zal er waarschijnlijk enige tijd een machtsvacuüm ontstaan, waarna anderen het zullen overnemen. Ik geloof echter niet dat Europa daartoe in staat is, we moeten onze blik dus elders richten. Iedereen weet nu over wie ik het heb...
![]() |
#8 | |||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Lees meer hierover in bijvoorbeeld "de verleiding van de onschuld", hoofdstuk "oorlogspropaganda". Citaat:
Citaat:
Hiermee sluit ik wat mezelf betreft dit topic af, lees voor meer info zelf een boek van Bruckner, zou ik zeggen. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
We hebben vrije keuze; ofwel emigreren naar australie of de VS of ons gezellig bekeren tot de islam, t leven kan toch simpel zijn! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En sterk genoeg om de islamietische gekkenwereld verder te neutraliseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() Ik had het over China :) , de moslimlanden kwamen niet eens in me op.
China? Tolerant? Ik heb geen zin om beschuldigd te worden van rascisme, maar onze spleetogige Chinese broeders zijn niet bepaald het meest tolerante volk op aarde. Dat geen enkele religie er ooit doorbrak is daar ook niet vreemd aan. De naam "Rijk van het midden [van de wereld]" evenmin. Akkoord dat ontwikkeling dat zou kunnen neutraliseren, het is maar de vraag of die voldoende zal doorsijpelen naar het gigantische platteland.