![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Hippoliet Jan van Peene werd op 1 januari 1811 geboren te Kaprijke (bij Eeklo). Hij was actief in de vereniging «Broedermin en Taelyver», een select clubje taalneukers waar hij zich, na zijn noeste dagtaak als geneesheer, naar hartelust kon uitleven.
Hij schreef toneelstukken (zowel drama's als blijspelen) waarvan de bekendste zijn: Keizer Karel en de Berchemse boer, Jacob van Artevelde en Wit en zwart. Ook was hij (of meende hij talent te hebben als) regisseur, acteur en dichter. Van een hoog niveau was zijn werk niet. Evenmin getuigden zijn 32 stukken van grote veelzijdigheid. Het was volks, sensatiezuchtig, pompeus en kluchtig theater, grotendeels (soms letterlijk) geïnspireerd door Franse (!) blijspelen. Zijn taal was dientengevolge doorspekt met tenenkrullende gallicismen. Zijn belangrijkste verdiensten behelsden de oprichting van de Minardschouwburg en het schrijven van de tekst van «De Vlaamse Leeuw». Deze overladen, oorlogszuchtige tekst is bepaald niet losjes gebaseerd op het anti-Franse Rheinlied van Becker: Sie sollen ihn nicht haben / den freien deutschen Rhein. Of hoe een prutser van de elfendertigste orde toch nog een vingerafdruk naliet. Van Peene stierf op 19 februari 1864 in Gent. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
|
Citaat:
Had u nu gezegd dat het standbeeld dat ze voor hem opgericht hebben lelijk als de nacht was, had u nog enigszins objectief geklonken.
|
|
|
|
#4 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 | ||
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#6 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
euh who cares wie da schreef seg..
|
|
|
#7 | |
|
|
Citaat:
Overigens is Van Peene, die ik bij deze hartelijk groet, de oom van Karel Miry, de leukerd die heel die ellende op muziek zette. Net als de tekst is ook de muziek een voorbeeldje van originaliteit: het is namelijk grotendeels gebaseerd op Schumanns «Sonntags am Rhein». ![]() Den groote Hyppoliet. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Nope, mirco is dus niet vatbaar voor rede... Jammer
|
|
|
#9 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Blijkbaar is uw topic zelf niet echt een voorbeeldje van originaliteit. U mag uw onnozele poging om de Vlaams-Nationalisten een steek te geven dus weer wegsteken (in de schuif bij uw fotooke van Den groote Hyppoliet misschien). |
||
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Banneling
|
Voor de flaminganten is de geschiedenis uiteraard enkel "goed" wanneer ze in hun kraam past.
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Of is dit teveel gevraagd van een Libanees-Belg ? LOL |
|
|
|
|
|
|
#13 | ||
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
|
|
|
|
#14 | |||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#15 | ||||
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
U gaat er vanuit dat een Libanees-Belg minder begaafd is ofzo? Nuja ontken maar weer..
|
|
|
|
#16 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#17 | |||||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#18 | ||||||
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Waarom zeg je dat anders zo explicitiet (LIBANEES-BELG) ?????
|
|
|
|
#19 |
|
Minister-President
|
Tijdens dat optreden gisteren in Brussel sprak de presentator van een oeroud lied. Ik snap het niet. Overigens was het wel heel mooi gezongen, moet ik zeggen.
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|