![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Nederlanders zijn anders dan Vlamingen? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
17 | 77,27% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
5 | 22,73% |
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik werk dag in en dag uit met een Nederlander. Een heel fijn mens is hij wel,maar hij denkt toch op zo een andere manier dan wij als Vlaamse collega's. Is dat te verklaren op één of andere manier?
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja. Hij is de enige nederlander in een groep vlamingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() omdat vlamingen vaak bekrompen seuten zijn vergeleken met nederlanders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Ik heb een nederlander in de familie, woont samen met mijn dochter, hij is perfect tweetalig, kan moeiteloos omschakelen tussen de twee talen, maar woont liever in België en vindt Nederlanders toch wel wat arrogante mensen, Belgen vindt hij een stuk rustiger en zijn meer levensgenieters, dit zijn niet mijn maar zijn woorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mmmmm leg uit A.U.B.. Weer iets met Uwe drugs?
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() zeg zoek het zelf eens uit ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gij zijt ne straffe hoor Ge zegt iets(onzin) en ik moet het zelf uitzoeken. Klein manneke bent jij. Voor Uw woorden ben je zelf verantwoordelijk hé(....)
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerlijk vraag,zit jij aan de drugs? Of zit jij in een instelling? Maar normaal zijn Uw antwoorden niet hoor
![]() |
#10 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik jeb in mijn leven dikwijls met NL ers te maken, heb NL vrienden enz..
ik zie minder verschil tussen een NLer en een Vl er dan bv; tussen een Limburger en een Westvlaming. Er wonen/werken bv. ook nogal wat NL ers in Luik en je ziet of hoort geen verschil met andere Luikenaars. Wat wel wonderlijk is is het feit dat als Walen in Maastricht zijn zij wel moeite doen om behoorlijk Nederlands te praten (alhoewel we dat niet mogen veralgemenen - hoeveel Walen kunnen zich perfect als japanse toeristen voordoen ?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Dus je hebt maar één voorbeeld hiervoor? Uiteraard zitten er verschillen tussen beide, maar de verschillen tussen Vlamingen onderling zijn veel groter.
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() O.K. elk dorp heeft zijne gek
![]()
![]() |
#15 |
|
![]() ...zei de kinkel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Laten we maar snel een zuiver Dietsland oprichten,zonder vremde
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() zuiver? als in..........? Je bent dus van mening dat de verschillen klein zijn?
![]() |
![]() |
#18 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik woon net naast de grens, mijn beste vriend is van Nederlandse afkomst, en ik kom er vrij regelmatig. Er zijn volgens mij toch kleine verschillen in de mentaliteit denk ik.
Enkele voorbeelden: Nederlanders laten de rolluiken veel langer open in de avond, in Vlaanderen is de zon nog maar aan het ondergaan en alles moet toe. Nederlanders zijn opener, bv. Als je bij vrijwel onbekenden blijft slapen, en er is maar 1 bed zal in vlaanderen vlug iemand op de zetel slapen (zeker als je een partner hebt) in Nederland kruipt iedereen gezellig bij elkaar. (Zelf ondervonden). Die Nederlanders zeiden toen ook dat het bij ons (Vlamingen) niet zo gewoon is en bij hun wel. (Ben toen toch apart gaan slapen ![]() Nederlanders zijn (over het algemeen) recht voor de raap. Hebben een grotere mond zal ik maar zeggen ![]() Het verschil in "poepen" ![]() Gastvrijheid in het algemeen is groter in Nederland volgens mij. En ik heb de indruk dat Nederlanders meer belang aan hun familie hechten dan wij. Trouwe bondgenoten zeg maar. Waarom denken zij wat anders? Geen idee... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Ik probeer het toch nog een keer:
Als er één nederlander is tussen een groep vlamingen dan zal die nederlander altijd anders denken dan 'de groep' en vallen de verschillen op, juist omdat hij nederlander is. In dezelfde groep vlamingen zal ook weleens iemand anders denken dan de rest van de aanwezigen en de nederlander zal het weleens met de meerderheid van de vlamingen eens zijn. Dat valt dan minder op. Dit is argumenteren in de categorie: 'Het valt mij op dat het bruine paard nét even langer is dan de groep zwarte paarden.' Dat één paard (toevallig zwart) nét even kleiner is dan de rest van de paarden (bruin of zwart) valt dan minder op. En 'rolluiken open of dicht' of 'waar slaap ik vanavond?' is ook niet echt een argument. Die verschillen zijn eerder streek- of zelfs plaatsgebonden. Ik zie meer overeenkomsten tussen antwerpenaren en rotterdammers, en tussen hasselters en hasselters, en de verschillen daartussen dan de vermeende verschillen tussen vlamingen en nederlanders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten, maar er zijn ook enkele kleine verschillen volgens mij hoor...
|
![]() |
![]() |