Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2006, 12:54   #1
bk232214
Gouverneur

Standaard Werkplicht

In Nedrland is de werkplicht in voegen ,wat gebeurt er nu duizende zien af van bijstand .De vlaamse regering moet deze maatregeling ook treffen , wie gaat er op studiereis naar Nederland
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 13:10   #2
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bk232214 Bekijk bericht
In Nedrland is de werkplicht in voegen ,wat gebeurt er nu duizende zien af van bijstand .De vlaamse regering moet deze maatregeling ook treffen , wie gaat er op studiereis naar Nederland
Ik ga niet, ik haal maar 3,4 op hun inburgeringstest, ik mag daar niet binnen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 13:19   #3
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

alleen gefokte slaven kennen zoiets als werkplicht

alleen gefokte slaven laten zich verplichten om voor de rijkdom van een ander te werken laat staan om nutteloos werk te verrichten voor een stelletje cultuurfascisten !

meer info over de perverse plannen van de regering balken zonder einde kan men hier vinden.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 januari 2006 om 13:21.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 13:19   #4
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bk232214 Bekijk bericht
Werkplicht? daar zitten heel wat mitsen en maren aan. Volgens mij is het trouwens meer een sollicitatieplicht dan een echte werkplicht, want als je geen baan vind en het is niet je eigen schuld, dan mag je gewoon je uitkering behouden. En ik dacht dat je de echte bijstand altijd mocht behouden aangezien het echt het laatste redmiddel zou zijn.
Oud 10 januari 2006, 13:31   #5
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Werkplicht? daar zitten heel wat mitsen en maren aan. Volgens mij is het trouwens meer een sollicitatieplicht dan een echte werkplicht, want als je geen baan vind en het is niet je eigen schuld, dan mag je gewoon je uitkering behouden. En ik dacht dat je de echte bijstand altijd mocht behouden aangezien het echt het laatste redmiddel zou zijn.
Met het "Work first" systeem moet je onbezoldigd werken, de meest idiote taken krijg je, zoals kauwgom van de stoep halen, schroefjes in doosjes steken,.... Wie weigert verliest zijn uitkering. Soms moet er ook gevaarlijk werk gedaan worden en wordt men vernederd. Sommigen houden dit niet vol en breken, gevolg is dat ze dan zonder uitkering verder moeten.
Misschien is het zelfmoordpilletje in een aantal gevallen nog humaner dan deze "Work first" ellende.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 13:33   #6
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

sommigen zouden graag deze taferelen terugzien denk ik.
die hadden ook 'werkplicht'.

Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 13:52   #7
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Met het "Work first" systeem moet je onbezoldigd werken, de meest idiote taken krijg je, zoals kauwgom van de stoep halen, schroefjes in doosjes steken,.... Wie weigert verliest zijn uitkering. Soms moet er ook gevaarlijk werk gedaan worden en wordt men vernederd. Sommigen houden dit niet vol en breken, gevolg is dat ze dan zonder uitkering verder moeten.
Misschien is het zelfmoordpilletje in een aantal gevallen nog humaner dan deze "Work first" ellende.
Hte is best wel een goed idee om mensen met een uitkering simpel werk voor de maatschappij te laten doen, desnoods gaan ze helpen in bejaardentehuisen. Maar dit werk mag nooit vernederend of te gevaarlijk zijn en er moet natuurlijk de mogelijk zijn om dit werk te weigeren, maar dan zal je wel met de consequentie van een veel lagere uitkering moeten leven.
Oud 10 januari 2006, 14:01   #8
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dat die slavendrijvers maar ni denken dat mensen dat gaan blijven pikken.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 14:01   #9
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Hte is best wel een goed idee om mensen met een uitkering simpel werk voor de maatschappij te laten doen, desnoods gaan ze helpen in bejaardentehuisen. Maar dit werk mag nooit vernederend of te gevaarlijk zijn en er moet natuurlijk de mogelijk zijn om dit werk te weigeren, maar dan zal je wel met de consequentie van een veel lagere uitkering moeten leven.
In de praktijk is het echter wel zinloos, ongezond of gevaarlijk werk.
Mensen helpen in een rustoord is inderdaad beter, maar werken met behoud van een uitkering is in feite vrijwilligerswerk. Gedwongen vrijwillig werken is toch al te gek voor woorden.
Ik zou trouwens niet graag hebben dat mijn grootmoeder verzorgd wordt door mensen die dit onder dwang doen ipv uit motivatie.

Het lijkt bijna alsof mensen die van een uitkering leven straf verdiend hebben. Een mens kiest er over het algemeen niet voor om in armoede te leven. Een beetje respect voor mensen die moeten overleven met een uitkering is wel op zijn plaats.
Oud 10 januari 2006, 14:05   #10
DeoSolis
Schepen

DeoSolis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
alleen gefokte slaven kennen zoiets als werkplicht

alleen gefokte slaven laten zich verplichten om voor de rijkdom van een ander te werken laat staan om nutteloos werk te verrichten voor een stelletje cultuurfascisten !

meer info over de perverse plannen van de regering balken zonder einde kan men hier vinden.

Wat zou er dan veranderen?
Ik bedoel ,wat gaat er dan anders zijn dan nu.
Wij zijn geboren leeghoofdige slaven, die ganse dagen, in bedrijven gaan gaan beulen, die strenger en uitzichtlozer zijn dan onze gevangenissen.
Om een boterhammetje, of een mooier steentje op onze oprit dan onze buur.
Terwijl de "elite" onze wijven en kinderen beuken.
Wat is er in feite veranderd bij duizend jaar geleden?
Misschien het feit dat de slaven van eertijds ervan op de hoogte waren dat ze slaven waren.
Degeneratie.
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 14:08   #11

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis Bekijk bericht
Wij zijn geboren leeghoofdige slaven, die ganse dagen, in bedrijven gaan gaan beulen, die strenger en uitzichtlozer zijn dan onze gevangenissen.
Om een boterhammetje, of een mooier steentje op onze oprit dan onze buur.
Terwijl de "elite" onze wijven en kinderen beuken.
Wat is er in feite veranderd bij duizend jaar geleden?
Misschien het feit dat de slaven van eertijds ervan op de hoogte waren dat ze slaven waren.
Degeneratie.
mee eens alleen gaat het voor mij niet op - ttz ik sterf nog liever dan gedwongen te werken. Maar ik besef wel dat ik dat alleen maar kan zeggen omdat ik geen kinderen heb die van mijn beslissingen afhangen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 januari 2006 om 14:15.
Oud 10 januari 2006, 14:10   #12
DeoSolis
Schepen

Standaard

Citaat:
In de praktijk is het echter wel zinloos, ongezond of gevaarlijk werk.
Mensen helpen in een rustoord is inderdaad beter, maar werken met behoud van een uitkering is in feite vrijwilligerswerk. Gedwongen vrijwillig werken is toch al te gek voor woorden.
Ik zou trouwens niet graag hebben dat mijn grootmoeder verzorgd wordt door mensen die dit onder dwang doen ipv uit motivatie.

Het lijkt bijna alsof mensen die van een uitkering leven straf verdiend hebben. Een mens kiest er over het algemeen niet voor om in armoede te leven. Een beetje respect voor mensen die moeten overleven met een uitkering is wel op zijn plaats.
O.k.
Het is wel een illusie te denken dat mensen die in bejaardentehuizen (de wachtzaal naar de eeuwigheid) tewerkgesteld zijn dit doen uit motivatie voor hun job.
Omdat zij zoveel van oudjes houden.
Oud 10 januari 2006, 14:14   #13
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:

Uiteraard kan een beetje respect geen kwaad, ze hebben het al zwaar genoeg, maar er zijn ook mensen die kiezen voor een uitkering of dan toch op zijn minst geen of weinig moeite doen om een baan te vinden. Dat kan je die mensen niet verwijten (elke maand geld op de rekening krijgen zonder ook maar iets te doen, klinkt mij ook leuk in de oren ), maar je zal er toch voor moeten zorgen dat ze een reden hebben om weer aan het werk gaan. Anders wordt de maatschappij namelijk vrij onbetaalbaar.

Je kan dit op verschillende manieren doen:
*de uitkeringen verlagen, maar ik denk dat weinig mensen dit een goed idee vinden
*het minimum inkomen omhoog, is economisch ook niet echt aan te raden.
*de werkplicht invoeren, dit stimuleert mensen om een baan te zoeken; als je dan toch moet werken, zoek dan ook maar een baan die meer betaald dan je nu al erg lage uitkering.
*er zullen nog wel meer manieren zijn, maar volgens mij is de werkplicht toch een manier die goed zal werken.
Oud 10 januari 2006, 14:15   #14
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis Bekijk bericht
O.k.
Het is wel een illusie te denken dat mensen die in bejaardentehuizen (de wachtzaal naar de eeuwigheid) tewerkgesteld zijn dit doen uit motivatie voor hun job.
Omdat zij zoveel van oudjes houden.
Vrijwilligers doen wel degelijk uit motivatie. Ik ken mensen die dat werk doen en dat met heel veel plezier doen ook.

Laatst gewijzigd door debbie : 10 januari 2006 om 14:15.
Oud 10 januari 2006, 14:17   #15
DeoSolis
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat die slavendrijvers maar ni denken dat mensen dat gaan blijven pikken.
Och..... ik maak mij geen illusies meer......de mensen pikken alles.

Verdeel en heers.
Oud 10 januari 2006, 14:17   #16

Standaard

Citaat:
Uiteraard kan een beetje respect geen kwaad, ze hebben het al zwaar genoeg, maar er zijn ook mensen die kiezen voor een uitkering of dan toch op zijn minst geen of weinig moeite doen om een baan te vinden. Dat kan je die mensen niet verwijten (elke maand geld op de rekening krijgen zonder ook maar iets te doen, klinkt mij ook leuk in de oren ), maar je zal er toch voor moeten zorgen dat ze een reden hebben om weer aan het werk gaan. Anders wordt de maatschappij namelijk vrij onbetaalbaar.

*de uitkeringen verlagen, maar ik denk dat weinig mensen dit een goed idee vinden
*de werkplicht invoeren, dit stimuleert mensen om een baan te zoeken; als je dan toch moet werken, zoek dan ook maar een baan die meer betaald dan je nu al erg lage uitkering.
*er zullen nog wel meer manieren zijn, maar volgens mij is de werkplicht toch een manier die goed zal werken.
en waarom zou je geen geld ( een onvoorwaardelijk basisinkomen dat je basibehoeften dekt bvb. )kunnen krijgen om niks te doen ? Dit ter compensatie van de diefstal van je natuurlijk erfdeel of heeft adam soms aan god moeten betalen voor de wereld ?

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 januari 2006 om 14:18.
Oud 10 januari 2006, 14:28   #17
debbie
Minister

Standaard

Citaat:

Elke maand geld op je rekening krijgen wat niet eens genoeg is om elke dag eten te kopen klinkt jouw leuk in de oren?

Uit onderzoek is trouwens gebleken dat dit "work first" gedoe echt niet zo ideaal is.

- "Ongeveer driekwart van de huidige cliënten van de sociale diensten zijn moeilijk bemiddelbaar. De vraag is of het met veel tamtam gepresenteerde Work first-model daar het meest geschikte model voor is. Het model wordt doorgaans ingevoerd bij nieuwe instromers, maar het hanteren ervan bepaalt ook het klimaat voor ‘het zittend bestand’. Work first straalt vooral het idee uit van dwang en drang ten aanzien van cliënten van wie men suggereert dat ze onwillig zouden zijn om te gaan werken: mensen missen werkritme en werkervaring en dat moet hen met straffe hand worden bijgebracht. Meestal zijn er echter heel andere problemen in het spel. De vraag is of daar voldoende aandacht voor is bij zo’n grote gerichtheid op uitstroom naar betaalde arbeid"

- "De eigen zeggenschap en inbreng van cliënten komen weinig uit de verf. Cliënten worden vooral gezien als behandelingsobjecten die op het juiste spoor gedwongen moeten worden en niet als subjecten die zelf hun toekomst ter hand nemen en daarbij ondersteund worden."

http://www.socialealliantie.nl/column/Work_First.doc

Oud 10 januari 2006, 14:31   #18
DeoSolis
Schepen

Standaard

Citaat:

Leg uit............

Of is dat ook weer zoiets dat je gehoord hebt op VTM, of gelezen in Knack.
Waarom zou dit economisch niet aan te raden zijn.

De enige oplossing om uit onze economische warboel te geraken is juist de koopkracht versterken.

Of je nu werkloos bent, arbeider, bediende........van zodra je iets koopt
worden daar winsten op gemaakt, belastingen taksen enz.........
Geld moet bewegen, moet rollen en iedereen moet daarvan kunnen profiteren.
Oud 10 januari 2006, 14:38   #19
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
en waarom zou je geen geld ( een onvoorwaardelijk basisinkomen dat je basibehoeften dekt bvb. )kunnen krijgen om niks te doen ? Dit ter compensatie van de diefstal van je natuurlijk erfdeel of heeft adam soms aan god moeten betalen voor de wereld ?
Dat moet ook wel kunnen, maar als je niks doet, dan zal je er ook maar mee moeten leren leven dat je alleen maar de echte basisbehoefte gedekt krijgt.
Oud 10 januari 2006, 14:39   #20
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Elke maand geld op je rekening krijgen wat niet eens genoeg is om elke dag eten te kopen klinkt jouw leuk in de oren?

Uit onderzoek is trouwens gebleken dat dit "work first" gedoe echt niet zo ideaal is.

- "Ongeveer driekwart van de huidige cliënten van de sociale diensten zijn moeilijk bemiddelbaar. De vraag is of het met veel tamtam gepresenteerde Work first-model daar het meest geschikte model voor is. Het model wordt doorgaans ingevoerd bij nieuwe instromers, maar het hanteren ervan bepaalt ook het klimaat voor ‘het zittend bestand’. Work first straalt vooral het idee uit van dwang en drang ten aanzien van cliënten van wie men suggereert dat ze onwillig zouden zijn om te gaan werken: mensen missen werkritme en werkervaring en dat moet hen met straffe hand worden bijgebracht. Meestal zijn er echter heel andere problemen in het spel. De vraag is of daar voldoende aandacht voor is bij zo’n grote gerichtheid op uitstroom naar betaalde arbeid"

- "De eigen zeggenschap en inbreng van cliënten komen weinig uit de verf. Cliënten worden vooral gezien als behandelingsobjecten die op het juiste spoor gedwongen moeten worden en niet als subjecten die zelf hun toekomst ter hand nemen en daarbij ondersteund worden."

http://www.socialealliantie.nl/column/Work_First.doc

Je kan natuurlijk ook bij echt onbemiddelbare mensen een opleiding aanbieden ipv werk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be