Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2006, 11:50   #1
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard Handboeien en peperspray bij MIVB: goede zaak !

]De federale regering heeft onlangs de wet aangepast, zodat het voor veiligheidsagenten van NMBS, De Lijn en de MIVB mogelijk zou zijn om agressieve reizigers aan te pakken met handboeien en pepersprayGoede zaak als je 't mij vraagt. Het Vlaams Belang is hier trouwens reeds jaar en dag vragende partij voor, maar VB-voorstellen terzake werden steeds door minister Smet en zijn voorganger Chabert weggewuifd. Volgens Pascal Smet is er op het MIVB-net nauwelijks sprake van agressie, en interpellaties en voorstellen hierover doet hij steevast af als het scheppen van een atmosfeer van haat en angst. Tijdens een bijeenkomst van de Commissie Infrastructuur in april 2005 sneerde hij nog dat het Vlaams Belang – naar aanleiding van een interpellatie over de veiligheid op het MIVB-net – niet moest doen alsof de lijnen van de MIVB onveilig zijn geworden. Volgens Smet was er hoogstens sprake van een paar tientallen gevallen van agressie per jaar.

In een reactie op de nieuwe wetswijziging laat de MIVB echter weten zelf reeds jarenlang vragende partij te zijn om meer veiligheidsbevoegdheden te krijgen. Want, zo stelt de MIVB, in 2005 hadden we af te rekenen met maar liefst 1.629 gevallen van agressie – tegenover 1.250 het jaar ervoor. Dat is al wat anders dan de paar tientallen gevallen per jaar van Smet, en zijn beweringen dat de MIVB er jaar na jaar veiliger op wordt. Het is goed dat de overheid intussen heeft ingezien dat er wel degelijk een veiligheidsprobleem bij het openbaar vervoer bestaat. , maar het is triest vast te stellen dat de problemen reeds lang bekend zijn, en dat er zo lang gewacht werd om maatregelen te treffen. Reeds in de jaren 1990 vroeg het toenmalige Vlaams Blok de mogelijkheid voor veiligheidspersoneel van de MIVB om peperspray te mogen gebruiken. Op 12 maart 1999 vroeg Brussels Volksvertegenwoordiger Dominiek Lootens tijdens de plenaire zitting letterlijk: “De aanwerving van extra begeleiders voor de bussen en trams kost handenvol geld en heeft geen enkele zin wanneer deze begeleiders niet de bevoegdheid hebben op te treden wanneer nodig. (…) Het lijkt me dus evident dat wanneer er aanwervingen worden gedaan voor extra begeleiding in bussen en trams, de nieuwe personeelsleden een gedegen opleiding hebben genoten en ze een maximale politiebevoegdheid toebedeeld krijgen.” En verder tijdens diezelfde zitting: “Het overnemen van voorstellen van het Vlaams Blok is geen schande”. Het duurde helaas nog zes jaar voordat men dit doorhad.

Laatst gewijzigd door De Knut : 17 januari 2006 om 11:52.
De Knut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 12:03   #2
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

ik weet niet of pepperspray het meest geschikte wapen is op een trein ma bon.
ge zou er wat mannen moeten zetten die lappen kunnen uitdelen als 't moet.
een soort 'buitenwippers' voor op den trein.

reizigers die herhaaldelijk ambras maken zouden een reisverbod moeten krijgen, zijn we daar vanaf.

ma ze moeten nie zomaar zonder reden beginnen te controleren en van dat.
hou ik niet van.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 12:26   #3
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zo ne keer ne conducteur zien uitvaren tegen een man met Gilles de la Tourette omdat hij 'teveel lawaai' maakte.
Vanaf nu kunnen ze die mens gewoon bewerken met pepperspray of wat?
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 12:31   #4
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik heb zo ne keer ne conducteur zien uitvaren tegen een man met Gilles de la Tourette omdat hij 'teveel lawaai' maakte.
Vanaf nu kunnen ze die mens gewoon bewerken met pepperspray of wat?
Ja, weet je wat. Laat ons voor die ene uitzondering die duizenden crapulekes gewoon doen.
Niks geen controles meer, geen peperspray, zelf geen kijvend vingertje. Alles kan en alles mag. Want we zouden ooit misschien ooit eens één keertje iemand met GdlT kunnen tegenkomen
Oud 17 januari 2006, 12:33   #5
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
reizigers die herhaaldelijk ambras maken zouden een reisverbod moeten krijgen, zijn we daar vanaf.
Op zich een goed idee.
Alleen jammer dat zo'n verbod door crapuul toch niet wordt nageleefd. En ALS ze dan al eens gecontroleerd worden, door wie ga je ze dan van de trein laten zetten?
Oud 17 januari 2006, 12:44   #6
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ik weet niet of pepperspray het meest geschikte wapen is op een trein ma bon.
ge zou er wat mannen moeten zetten die lappen kunnen uitdelen als 't moet.
een soort 'buitenwippers' voor op den trein.

ma ze moeten nie zomaar zonder reden beginnen te controleren en van dat.
hou ik niet van.
pepperspray niet op eentram bus of trein... geweld tegen geweldenaars gebruiken is het meest efficiënt, vermits ze toch geen andere taal verstaan !
Dan kunnen ze gaan blijten bij kifkif... ze kunnen wel best albanezen of ex-joegoslaven inzetten om klachten wegens racisme te vermijden.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 12:46   #7
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut Bekijk bericht
Ja, weet je wat. Laat ons voor die ene uitzondering die duizenden crapulekes gewoon doen.
Niks geen controles meer, geen peperspray, zelf geen kijvend vingertje. Alles kan en alles mag. Want we zouden ooit misschien ooit eens één keertje iemand met GdlT kunnen tegenkomen
Ik weet niet of dat zo'n goed idee is.

Soit, misschien kunnen ze er toch voor opteren eens mensen in te zetten die wat verstand hebben. En dat hebben ze duidelijk niet allemaal.

Zoals een psychotische vriend van mij die ze vorige week hebben opgepakt omdat hij weer eens op de baan aan 't wandelen was. Cel in, alles afgepakt, tot daar ok, maar ze vertikten het ook nog eens om zijn neuroleptica te laten innemen, waardoor 'm helemaal beginnen flippen is. Nu heeft 'm ook nog eens een PV voor weerspannigheid aan z'n been omdat 'm beginnen flippen is.

Leve de machtswellust.
Oud 17 januari 2006, 12:47   #8
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut Bekijk bericht
Op zich een goed idee.
Alleen jammer dat zo'n verbod door crapuul toch niet wordt nageleefd. En ALS ze dan al eens gecontroleerd worden, door wie ga je ze dan van de trein laten zetten?
Misschien door die 'buitenwippers' die hij voorstelt?
Oud 17 januari 2006, 12:54   #9
De Knut
Minister

Standaard

Dat kan pas als je die buitenwippers politionele bevoegdheden geeft.
Net zoals het VB dus voorstelde.
Anders mogen die alleen maar eens kwaad kijken en zeggen dat ge braaf moet zijn
Oud 17 januari 2006, 12:55   #10
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:

Soit, misschien kunnen ze er toch voor opteren eens mensen in te zetten die wat verstand hebben. En dat hebben ze duidelijk niet allemaal.

Zoals een psychotische vriend van mij die ze vorige week hebben opgepakt omdat hij weer eens op de baan aan 't wandelen was. Cel in, alles afgepakt, tot daar ok, maar ze vertikten het ook nog eens om zijn neuroleptica te laten innemen, waardoor 'm helemaal beginnen flippen is. Nu heeft 'm ook nog eens een PV voor weerspannigheid aan z'n been omdat 'm beginnen flippen is.

Leve de machtswellust.
Dat is een ander probleem.
Dat is het probleem dat men dat soort mensen niet vrij mag laten rondlopen omdat ze zichzelf en anderen in gevaar brengen.
Oud 17 januari 2006, 13:48   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
pepperspray niet op eentram bus of trein... geweld tegen geweldenaars gebruiken is het meest efficiënt, vermits ze toch geen andere taal verstaan !
Dan kunnen ze gaan blijten bij kifkif... ze kunnen wel best albanezen of ex-joegoslaven inzetten om klachten wegens racisme te vermijden.

Als ge dien albanees dan een briefke van 50 € geeft, doet die nog wel iets extra ook 8)
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 13:56   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Leve de machtswellust.
Ja de flikken weten natuurlijk nie voor wat die neuroleptica dienen, in veel gevallen, zullen ze dat woord zelf niet eens in een keer juist kunnen uitspreken, laat staan da ze weten waarvoor het dient.

Kijk ik versta wel wat ge bedoelt, als mijne suikerspiegel laag genoeg daalt, krijg ik ook genoeg agressie in mijn lijf om iemand in mekaar te slaan, als hij tussen mij en een bord eten staat. ik weet gelukkig nog wel van mezelf wanneer het moment daar is... (en da is nie om mee te lachen, op zo'n momenten ben ik daar echt toe in staat)

Een verklaring van nen dokter (op een papierke) in uw portefueille hebben, kan natuurlijk helpen nietwaar ? Ik heb ook attesten bij om spuiten en dat soort toestanden aan boord van ne vlieger te smokkelen.

(er zijn dus medische redenen om gewapend aan boord van een vliegtuig te stappen, cool, ! )
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be