![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op deze site kunt U opmerkingen kwijt over die inmiddels beruchte canon. Het rampjaar 1830 wordt er maar heel sumier in behandeld.
Bovendien schijnt de moord op Fortuyn (waar ik bij was) er helemaal niet in voor te komen. Zou die canon een voorbode zijn van een elitair fascistische dictatuur? http://www.entoen.nu/
![]() |
#2 |
Burger
|
![]() Dat de moord op Fortuyn er niet in staat kan ik nog berijpen; het is te recent om de historische invloed te kunnen vaststellen. Er zal altijd wel discussie zijn wat er wel en niet in moet en het resultaat kan nooit iedereen tevreden stellen. Ik vind het wel goed dat er nu eindelijk een soort basiskennis van de vadelandse geschiedenis op schrift gesteld wordt. Het geschiedenisonderwijs kon de laatste jaren niet beroerder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We wachten af, maar als een Sovjet-dissident al waarschuwt dat de EU op een dictatuur afstevent, waarom zou dat niet hier kunnen gebeuren?
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De multiculture samenleving, de EU, de verzorgingsstaat.
Jaja, geschiedenis als vak voor leerlingen wordt blijkbaar een handig middel om iedereen braaf te laten luisteren. Tiens, dat deden Hitler en Stalin ook.
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik had in Maatschappelijke Discussies al een draadje over de canon opgestart. En zoals ik daar al heb aangegeven: zo berucht als het huidige geschiedenisonderwijs zal de canon wel nooit worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Voorzover ik kan zien is het een simpel verhaal - dat in de beknoptheid veel vragen openlaat. Taalkundig klopt het ook niet helemaal - nee, hier schieten we niet veel mee op.
De Vlaams-Nederlandse geschiedenis is een onderwerp dat in mijn lagere- en middelbare schooltijd nauwelijks aan de orde kwam. Nu ben ik nog steeds bezig met de 100 jarige oorlog doende dus het zal nog wel even duren voordat ik in de post-napoleontische tijd beland. Frankrijk heeft ooit een plan opgesteld om Vlaams Belgie en Nederland (opnieuw) samen te voegen en die aan Duitsland te geven in ruil voor Elzas-Lotharingen. Dat was omstreeks 1860-70, plannen ontwikkeld door Hanoteaux et al, toen dat niet lukte - Duitsland had geen interesse in een dergelijke ruil (en de Elzassers ook niet) is uiteindelijk de Jeanne d'Arc legende naar boven gehaald die zou moeten aantonen dat Elzas-Lotharingen onverbrekelijk bij Frankrijk behoorde. Er bestaat een proefschrift omtrent dit complot - om Vlaams-Belgie en Nederland samen te voegen en aan de Duitsers te overhandigen. Gezien het duidelijke verschil in cultuur tussen Wallonie en Vlaanderen, vraag ik me eigenlijk af Hoe het er vóór de tiendaagse veldtocht erbij stond. Hierover weet ik in ieder geval veel te weinig!
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 21 oktober 2006 om 12:42. Reden: taalfout |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Partijlid
|
![]() Allé, de "Vlaams-Nederlandse" geschiedenis. Ik doe jullie een plezier en kijk even of ik de namen van het canon ken;
willem drees? aletta jacobs? willibrord? michiel de ruyter? Ah, die Vlaamse-Nederlandse geschiedenis toch hé |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik werk op het Media Park aldaar.
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Aletta Jacobs - Gelijkheid man/vrouw Willibrord - Zou u zeker moeten kennen... Michiel de Ruyter - Mijn avatar. Zonder hem had Nederland niet meer bestaan. Zeer boeiend persoon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
If wars were won by feasting, Or victory by song, Or safety found, by sleeping sound How England would be strong! But honour and dominion Are not maintained so, Threy’re only got by sword and shot And this the Dutchmen know! The moneys that should feed us you spend on your delight, How can you then, have sailor-men To aid you in your fight? Our fish and cheese are rotten, Which makes the scurvy grow – We cannot serve you if we starve, And this the Dutchmen know! Our ships in every harbour Be neither whole nor sound, And when we seek to mend a leak, No Oakum can be found, Or, if it is, the caulkers, and carpenters also, For lack of pay have gone away, And this the Dutch men know! Mere powder, guns and bullets, we scarce can get at all; Their price was spent in merriment and revel at Whitehall, While we in tattered doublets From ship to ship must row, Beseeching friends for odds and ends – And this the Dutchmen know! No King will heed our warnings, No Court will pay our claims – Our King and Court for their disport Do sell the very Thames! For, now De Ruyter’s topsails Off naked Chatham show, We dare not meet him with our fleet – And this the Dutchmen know!
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is nogal wat kritiek dat de canon te Hollands is en dat de provincie er bekaaid afkomt. Nu zijn 'wij' met 3 aan onze provincie gerelateerde vensters nog redelijk bedeeld, maar over Limburg bijvoorbeeld lees je weinig tot niets(ik zou zo ook ff geen typisch Limburgs stukje vaderlandse geschiedenis weten trouwens, maar dat terzijde).
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln Laatst gewijzigd door Weezer : 25 oktober 2006 om 14:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien heeft Limburg niet altijd bij Nederland gehoord. En binnen Holland zou er weer te veel aandacht zijn voor Amsterdam.
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Maar de Watersnoodramp en de Deltawerken zijn ook belangrijk natuurlijk. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Ja, het blijft toch in den Haag verzonnen hè.
|
![]() |
![]() |