![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wat zou je gedaan hebben tijdens de WO2 | |||
Ik zou gewoon proberen te overleven |
![]() ![]() ![]() |
24 | 47,06% |
Ik zou collaboreren |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,80% |
Ik zou collaboreren en vrijwillig aan Ostfront gaan vechten |
![]() ![]() ![]() |
6 | 11,76% |
Ik zou alles doen om mijn land te bevrijden = verzet |
![]() ![]() ![]() |
11 | 21,57% |
Ik weet het niet ![]() |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,80% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Als ik in Belgie was tijdens de tweede wereldoorlog zou ik waarschijnlijk gewoon proberen te overleven, collaboratie met de Duitsers zou zeker uitgesloten zijn. Verzet ook vrees ik...
Jullie mening ? Wat zouden jullie gedaan hebben ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zou zeker ook proberen te overleven moest ik een gezin hebben in die tijd. Had ik dat niet, dan is het een heel andere affaire. In een natuurlijke staat als Nederland zou ik in het verzet gaan, in zo'n gedrocht als België zou de Duitse propaganda mij kunnen verleiden.
Een immorele staat als België zet ook aan tot immoreel gedrag zoals collaboratie met de nazi's. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Ik zou gaan lopen.
Die extase van lafheid....hmmmmm!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Me dunkt dat de leeftijd heel belangrijk is.
Een 14-15 jarige(denken nog heel zwart-wit) kan men via propaganda gemakkelijk verleiden. Mensen, die wel voldoende maturiteit hebben, moeten echter verder kunnen kijken dan de propaganda.
Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 16 januari 2006 om 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Schepen
|
![]() Pragmatisch denken en handelen = proberen te overleven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() voor mij keuze vier, net zoals nu trouwens onder het naziregime van de wael
![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 januari 2006 om 13:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Schepen
|
![]() [quote=Shizie;1510161]quote]
Als ik in Belgie was tijdens de tweede wereldoorlog zou ik waarschijnlijk gewoon proberen te overleven, collaboratie met de Duitsers zou zeker uitgesloten zijn. Verzet ook vrees ik... Jullie mening ? Wat zouden jullie gedaan hebben ? __________________ STOP MET ROKEN! http://www.whyquit.com Tijdens de WO2 zou ik.. Stoppen met roken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() En als de grenzen hermetisch gesloten zijn? Kunt ge dan nog gaan lopen?
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() op 16 jarige leeftijd hebben gecollaboreerd
op 26 jarige leeftijd het verzet hebben vervoegd op 36 jarige leeftijd geprobeerd hebben te overleven |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() lekker niks.
wachten tot de bevrijders komen, anderen het vuile werk laten doen etcetera... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() jawadde...
Laatst gewijzigd door Mitgard : 16 januari 2006 om 16:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Ik zou als Vlaming en Germaan mijn PLICHT doen en aansluiten bij de legers van het verenigde Europa.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar het opsporen en elimineren van Partisanen zowel hier als in het buitenland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Dat kunt ge schoon achteraf komen vertellen...
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou ik mijn kop uitsteken voor de belastingsheffers? 't Is al erg genoeg dat ze mijn portefeuille leegzuigen, maar ze betalen in Bloed, liever niet.
't word wel anders als ze beginnen te verplichten. Ik zou liever niet gedwongen worden iets te doen. Maar tja, tijdens de bezetting was er niet veel keuze. Het leger, en dus het oostfront. Of "dwang"arbeid in Duitsland. Of een noodzakelijk beroep hier hebben. Onderduiken bracht je familie in gevaar. Niet onderduiken, en gedwee de regeltjes volgen bracht jezelf en je familie in gevaar na de bevrijding. Kwestie om eens te bekijken in W O I. De grens tussen België en Nederland. http://www.greatwar.nl/draad/draad.html Laatst gewijzigd door maddox : 16 januari 2006 om 17:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() en lekker meeprofiteren van de bevrijding natuurlijk, en misschien eens rochelen naar de collaborateurs als die op de schandwagen door de stad worden gevoerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() een kogeltje door uw kopke doorjagen ^^; Ik heb gehoord dat mensen zoals gij massaal afgeslacht werden na de bevrijding = volledig terecht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik weet het niet. Ergens zou ik verblind door de coole uitrusting wel veel voelen voor een carrière bij de Luftwaffe als jachtpiloot. Essentiële vraag daarbij lijkt mij of je zou weten wat je nu weet ivm de holocaust e.d. of niet. Indien niet zou ik waarschijnlijk wel collaboreren in de hoop dat dit voor Vlaanderen goed zou zijn en omdat ik het Duits leger nu eenmaal 'keicool' vond. (Vergeet ook niet dat de situatie van Vlaanderen anno 1940 nog veel veel slechter was dan nu). Indien ik wel zou weten wat ik nu weet, ik weet het niet. Ik zie mezelf bvb wel onderduikers helpen, maar zie mezelf geen aanslagen plegen op Duitse soldaten. Dat waren immers evengoed voor het overgrote deel misleide sukkelaars zonder keuze. En het blijft een 'broedervolk'... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
|
![]() Hitler een kogel door zijn kop jagen....