Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2008, 22:19   #1
Alvader
Staatssecretaris

Standaard De ziekte "Francophonie"

Van de website van de N-VA. Vond ik persoonlijk een sterk stuk. De auteur en ikzelf leggen een groot deel van de verantwoordelijkheid bij onze EIGEN pers, links en dus hypocriet. ( http://www.n-va.be/programma/nieuws/...ail.asp?ID=389.

De scheiding der geesten (22/07/08)

Koning en Kardinaal hebben gesproken. Dat hoort er bij op een 21 juli. "De scheiding der geesten is geen fataliteit”, zegt Albert II, “eenheid en verdraagzaamheid, met eerbied voor de identiteit van elke gefedereerde entiteit, zijn de enige uitweg in onze democratische samenleving. In ons land moeten wij nieuwe vormen van samenleven bedenken. "
Kardinaal Danneels van zijn kant, roept in de Brusselse kathedraal de hulp van de hemel in opdat er een beter begrip zou ontstaan tussen de burgers en gemeenschappen van ons land. “Wat ook hun verschillen mogen zijn". De woorden van vorst en prelaat krijgen grote weerklank in onze pers.

Voor wie geneigd zou zijn om net als Albert te geloven dat de scheiding der geesten geen fataliteit is, of voor wie met de kardinaal wil bidden voor de goede verstandhouding, laat ik ter overweging even meegenieten van het soort proza dat wij in de Vlaamse Rand rond Brussel in onze brievenbussen krijgen. Aangezien B-H-V nog altijd niet gesplitst is, doen de Franstalige partijen namelijk actief aan stemmenronselarij in Halle-Vilvoorde. In een huis-aan-huis blaadje van MR lezen we naast de gebruikelijke pleidooien tegen de splitsing van de kieskring en voor de uitbreiding van Brussel het volgende: “S'il y a une patrie �* donner aux francophones, s'il y a une patrie �* leur faire aimer, c'est une patrie francophone, une Belgique francophone. ” (Als er een vaderland bestaat voor Franstaligen, dan is dat een Franstalig vaderland, een Franstalig België.)
Het zijn de slotwoorden van een stuk, ondertekend door niemand minder dan Didier Reynders. En hij tekent niet alleen als partijvoorzitter, maar ook als minister en vice-premier van de federale regering. Dezelfde man die op 21 juli minzaam glimlachend naar de preek van de kardinaal luistert en naast de koning op de tribune voor het paleis zit.

Dit soort provocaties, dat illustreert hoe fataal de scheiding der geesten wel geworden is, en dat bij veel inwoners van de Vlaamse Rand terecht in het verkeerde keelgat schiet, krijgt weinig of geen weerklank in de media… Nochtans is de Vlaamse Rand voor het overige niet weg te branden uit de actualiteit. Het marktreglement van Merchtem, de speelpleinwerking van Liedekerke, de sociale kavels in Zaventem, de sociale koopwoningen in Vilvoorde, het taalmeldpunt van Overijse…. Allemaal pogingen om het Vlaams karakter van de gemeenten van de Vlaamse Rand te beschermen en te versterken. De Franstalige media schreeuwen iedere keer moord en brand. Uit hun duiding blijkt een moreel superioriteitsgevoel. Zij zijn de verdedigers van de vrijheid. Wij zijn de verdrukkers. Zij zijn een voorbeeld van openheid, wij zijn achterlijk in het beklemtonen van onze eigenheid. Maar ook in bepaalde Vlaamse media huilen de wolven dagelijks mee. “Wat is er toch aan de hand in de Vlaamse Rand,” vraagt journaliste Liesbeth Van Impe zich af in een analysestuk in De Morgen, “het lijstje van gemeenten die de grenzen van de taalpolitiek aftasten, wordt stilaan onrustwekkend lang.” ….Onrustwekkend, u leest het goed. Het probleem is dat nogal wat redacteurs van Franstalige media in de Vlaamse Rand wonen en dus betrokken partij zijn -hoofdredactrice Béatrice Delvaux van Le Soir woont bijvoorbeeld in Dilbeek-, terwijl de meeste Vlaamse hoofdredacteurs daarentegen ver van de realiteit in de Vlaamse Rand wonen.

Franstalige politici vechten de Vlaamse wooncode aan bij de Europese Commissie en de VN, ze halen vervolgens de Raad van Europa naar hier voor een onderzoek naar de niet-benoeming van drie wetsovertreders tot burgemeester… En meer is er blijkbaar niet nodig opdat ook sommige Vlaamse politici hun kluts kwijtraken. Zo reageert Vlaams minister Keulen scherp op een taalmeldpunt in Overijse. “Middeleeuws” zegt hij, en “ongrondwettelijk”. Later moet hij die woorden wel terugtrekken, maar goed. Volksvertegenwoordiger Vera Dua (Groen!) uit Gent voelt zich in het Vlaams Parlement geroepen om ons, de lokale politici van de Rand, de mantel uit te vegen. Wij zitten volgens haar op een gevaarlijke glijbaan naar totale onverdraagzaamheid en bezorgen Vlaanderen een beeld van een bekrompen maatschappij. Haar zedenpreken contrasteren schril met haar stilzwijgen in andere dossiers. Als ik bijvoorbeeld in het Vlaams Parlement herhaaldelijk interpelleer over de schande van de Nederlandsonkundige dringende medische hulpverlening in Brussel en de Vlaamse Rand, kijkt mevrouw Dua de andere kant uit. Ze blijft afwezig in het debat, net als een groot deel van de pers.

We zijn ontgoocheld en boos omdat dit debat niet eerlijk wordt gevoerd. We nemen als lokale bestuurders in de Vlaamse Rand 101 initiatieven om de integratie van anderstaligen te bevorderen. Terwijl wij worden gebrandmerkt als kleingeestig, zijn het wel de Franstaligen die in de Vlaamse Rand op puur etnische basis aan politiek doen. Het enige bindmiddel van de lokale UF-lijsten is de Franstaligheid ! Je moet er hun pamfletten maar eens op nalezen. En al jaren nemen de Frantaligen probleemloos initiatieven die verdacht veel lijken op die waarvoor wij aan het kruis genageld worden. Het taalmeldpunt van Overijse wordt afgebrand als middeleeuws. Maar de Franstaligen hebben al jaren een eigen taalmeldpunt via het ‘Office des Consommateurs Francophones’, via ‘Carrefour’ en ‘Maison de la Francité’. Zo kan je bijvoorbeeld op hun website lezen dat er in het Brusselse shoppingcentrum Basilix naar hun zin te veel Nederlands gesproken wordt, of dat ze elders in Brussel tussenkomen als er te veel Nederlandstalige reclameaffiches hangen…. Heeft de Vlaamse pers hierover ooit zijn misprijzen geventileerd? Middeleeuws? Neen dus. De gemeente Liedekerke wordt gestigmatiseerd omdat ze de toevloed van anderstalige kinderen op haar speelplein uit veiligheidsoverwegingen wil inperken. “Discriminerend”, schrijft onze pers. Maar in de brochure over de speelpleinen van de Brusselse gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe lezen we het volgende: “Pour des raisons d’organisation, seuls les enfants capables de s’exprimer en français (notions de base) et, pour les petits, qui ne portent plus de langes (Sauf pour la sieste – Prévoir, dans ce cas, des langes-culottes) sont acceptés aux activités'. Burgemeester van Sint-Lambrechts-Woluwe is FDF-voorzitter Olivier Maingain. Nederlandstalige kinderen komen zijn Brusselse speelpleinen dus niet op! Heeft iemand hierover iets gelezen in de Vlaamse pers, hebt u mevrouw Dua iets horen pruttelen over discriminerend…? Ik ook niet. Toen ik minister Keulen begin april hier in het Vlaams Parlement op wees was zijn enige reactie: “Over die gemeente heb ik geen enkele bevoegdheid. ” Wij worden met de vinger door sommige van onze eigen Vlaamse politici…. Werd Maingain terecht gewezen door de andere Franstalige politici? Niet dus.

Twee maten, twee gewichten. We kennen het ondertussen… maar wennen doet het niet. De scheiding der geesten niet fataal, Sire? Wat is ze dan wel? Auteur:
Mark Demesmaeker
Vlaams parlementslid

U wil reageren:
E-post: [email protected]
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 22:32   #2
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Laurette Onckelinx zei vandaag in het nieuws dat er volgen haar geen crisis is.
Kan zijn dat men dit gelooft, kan zijn van niet.
Wil maar zeggen dat de media niet meer blindelings gevolgd wordt (hopelijk)
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 22:42   #3
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Iets om in te kaderen.
Oud 22 juli 2008, 23:03   #4
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

ga ik volledig mee akkoord
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 23:13   #5
Anna List
Banneling

Standaard

goeie gast die Mark Demesmaeker.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 23:14   #6
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Zeer correct, betwijfel wel dat we iets kritisch in "onze" pers zullen lezen hierover de komende dagen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 23:18   #7
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht

Op het forum hebben we ook zo iemand zitten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Crisis is eenvoudig op te lossen.

Iedereen moet gewoon inzien dat er geen crisis is.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 00:37   #8
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Kan zijn dat men dit gelooft, kan zijn van niet.
Wil maar zeggen dat de media niet meer blindelings gevolgd wordt (hopelijk)
Als er geen crisis is, kan men gerust het been stijf houden en BHV eenzijdig splisten. En dit integesteling tot wat DS vandaag weer beweert.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 04:56   #9
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

e-mail aan dhr Demesmaeker

Geachte heer,

Via het forum politics.be las ik uw tekst die blijkbaar op de website van NVA geplaatst is (http://www.n-va.be/programma/nieuws/...ail.asp?ID=389. De scheiding der geesten (22/07/08))

U verwijt daarin andere Vlaamse politici dat zij de andere kant opkijken. Doet de NVA dat ook niet ? Kijkt NVA eerst niet van wie de wetsontwerpen vóór ze al dan niet goed te keuren?

NVA beschikt over weinig zetels in het parlement, zetels die broodnodig zijn voor de regering om een Vlaamse meerderheid te halen. Ondanks alle beloften en showstukken steunt NVA echter deze ramp voor Vlaanderen. Waar is nu uw consequentie ?

In tegenstelling tot de Franstaligen heerst er bij de Vlaamse partijen een kinderlijk gekibbel. Waar Franstalige partijen onmiddellijk samenslaan over alle politieke tegenstellingen heen om de Franstalige heerszucht te beschermen steunt uw partij de uitschakeling van een Vlaamse partij met +/- 1000000 kiezers. Waar is nu uw Vlaamse inborst??

IK ben van geen enkele partij lid, noch sympathisant om de simpele reden dat ik geen enkele politieker vertrouw niet VB niet NVA niet een van de andere kwalllen verzameling. Omdat zij eerder hun eigen profijtjes laten primeren dan de werkelijke ontwikkeling naar een onafhankelijk Vlaanderen, een Meer Vlaanderen waar zij enkel lippendienst bewijzen om eigen gewin.

Laat zien dat u consequent bent en maak een einde aan het wangedrocht belgië (met opzet met kleine b)

Met vriendelijke groeten noko
Oud 23 juli 2008, 08:10   #10
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

goed stuk text van die kakkerlak
Oud 23 juli 2008, 10:30   #11
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Azert en de andere fans van Radio 1 en De Morgen zijn dus weer gerustgesteld. En janPieter kan weer een flesje champagne opentrekken...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 10:45   #12
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Azert en de andere fans van Radio 1 en De Morgen zijn dus weer gerustgesteld. En janPieter kan weer een flesje champagne opentrekken...
[azert]moet weten Milquet heeft gezegd dat er geen crisis is. En VL kan geen crisis hebben want dan brussel kwijt[/azert]

Voila... gezagsargument + dreiging van brussel. azert moet zelf al niet meer reageren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 10:47   #13
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Opmerkelijk is dat het feit van die ééntalige speelpleinen te S-L-W reeds in April tot in het parlement gekend was, maar dat dat pas gisteren, op een verwaterde manier, tot in het nieuws is geraakt.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 13:15   #14
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Opmerkelijk is dat het feit van die ééntalige speelpleinen te S-L-W reeds in April tot in het parlement gekend was, maar dat dat pas gisteren, op een verwaterde manier, tot in het nieuws is geraakt.

Zijn de vlaamse politiekers eigenlijk bezorgt over "hun" vlamingen of zitten die daar effectief alleen maar om van alle sociale voordelen dat het verkozen zijn met zich meebrengt te profiteren?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 21:49   #15
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Als er geen crisis is, kan men gerust het been stijf houden en BHV eenzijdig splisten. En dit integesteling tot wat DS vandaag weer beweert.
En Bart Somers zei vandaag op het nieuws dat op 31 juli hij zijn koffers aan het pakken is om op reis te gaan.
Moest het land in zo een crisis zijn en de fameuze koopkracht in gevaar zijn, zouden de mensen van het beleid dan niet beter present zijn om indien nodig in te grijpen.
Niet dat ik ook maar iemand een vakantie misgun, maar als iets ernstig is, wil ik toch altijd alles op de voet volgen.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 22:05   #16
Insano
Burger

Insano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
[azert]moet weten Milquet heeft gezegd dat er geen crisis is. En VL kan geen crisis hebben want dan brussel kwijt[/azert]

Voila... gezagsargument + dreiging van brussel. azert moet zelf al niet meer reageren.
Deze doen me telkens glimlachen. Na een paar discussies met azert/straatrue heb ik alle irrationele argumenten al gehoord. Jammer, want ik ben echt van mening dat iedere mens een gezond verstand heeft als hij het maar wilt gebruiken. Blijkbaar kunnen sommigen die knop omdraaien waardoor niks hen meer bereikt dat hen niet aanstaat.
Insano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 22:07   #17
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Insano Bekijk bericht
Deze doen me telkens glimlachen. Na een paar discussies met azert/straatrue heb ik alle irrationele argumenten al gehoord. Jammer, want ik ben echt van mening dat iedere mens een gezond verstand heeft als hij het maar wilt gebruiken. Blijkbaar kunnen sommigen die knop omdraaien waardoor niks hen meer bereikt dat hen niet aanstaat.
Als ik me niet vergis hebt u zojuist het intra en extraverte psychologische type weer ontdekt.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 22:19   #18
Insano
Burger

Insano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Als ik me niet vergis hebt u zojuist het intra en extraverte psychologische type weer ontdekt.
Geen idee, ik hou me in mijn vrije tijd en studies enkel bezig met positieve wetenschappen. Wees vrij om me verder in te lichten
Insano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 19:27   #19
FDM
Banneling

Standaard

frans spreken gaat vaak gepaard met stroperij
dit marshall1-kadaver is wat overblijft van een industrieel gebouw dat door de amerikanen na de oorlog werd geschonken aan de streek van Mons

slechts 15 jr later zag het er zo uit , gestroopt tot op het bot
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 21:15   #20
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
frans spreken gaat vaak gepaard met stroperij
dit marshall1-kadaver is wat overblijft van een industrieel gebouw dat door de amerikanen na de oorlog werd geschonken aan de streek van Mons

slechts 15 jr later zag het er zo uit , gestroopt tot op het bot
Ja wat dacht je, dat ze het gingen gebruikeom in te werken?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be