Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2006, 11:57   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Consument betaalt vorige olielening nog af

Citaat:
[SIZE=4]Consument betaalt vorige olielening nog af[/SIZE]

rr





De prefinanciering van 100 miljoen euro door de oliesector is geen primeur. Eind 2004 gaf hij de overheid al een lening.

De voorbije dagen is veel heisa ontstaan over de lening van 100 miljoen waarmee 16 oliemaatschappijen de stookoliekorting van de federale regering moesten prefinancieren. Het is niet de eerste keer dat de sector opgeroepen werd een inspanning te doen om een sociale maatregel van paars te helpen betalen.

Eind 2004 kondigde minister van Maatschappelijke Integratie, Christian Dupont (PS), de oprichting aan van een sociaal fonds voor stookoliegebruikers. Dankzij het fonds konden mensen met een beperkt inkomen vorige winter voor het eerst op een tussenkomst van 150 euro rekenen. Dat bedrag werd intussen opgetrokken tot 195 euro.

Het sociaal fonds wordt gestijfd door een heffing van 0,16 eurocent per liter stookolie. Bij de oprichting van het fonds in oktober 2004 was de kas echter nog leeg. Omdat de winter voor de deur stond, moest iemand geld op tafel leggen. Wachten tot de heffing genoeg had opgebracht, zou betekenen dat het fonds pas met een jaar vertraging kon starten.

De regering wilde zelf geen geld in het sociaal fonds pompen. Daarom werden enkele bedrijven uit de oliesector vriendelijk verzocht de vereiste 17 miljoen euro voor te schieten.

De terugbetaling van de renteloze lening voor het fonds gebeurt via een bijkomende heffing van 0,28 eurocent per liter stookolie. Het mechanisme is identiek aan het systeem waarmee de regering de stookoliekorting dit jaar wilde laten terugbetalen via een bijkomende heffing van 0,65 eurocent.

Op 31 maart zal de 17 miljoen terugbetaald zijn aan de sector. Vreemd genoeg is dat precies het ogenblik waarop de nieuwe heffing in werking zou treden. Nu die afgevoerd is, moet een liter stookolie binnenkort 0,28 eurocent goedkoper worden. Tenzij natuurlijk beslist wordt die prijsdaling niet aan de consument toe te kennen, maar ze bijvoorbeeld te gebruiken om de stookoliekorting te financieren.
More than meets the eye. Wachten op 2007 en hopen dat er niet nog erger gebeurt.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 26 januari 2006 om 11:58.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 21:35   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
Consument moest de dupe worden


,,De consument hoeft niet te betalen'', zeggen Reynders en Van den Bossche. Toch was dat wel degelijk het scenario.
MINISTER van Begroting Freya Van den Bossche (SP.A) werd de voorbije dagen zwaar onder vuur genomen. Heeft ze gelogen, hoe betrouwbaar is de federale begroting nog, welke invloed heeft dit op haar imago, wat is er mis met de communicatie van de SP.A of beter wat is er mis met de SP.A, profiteren liberalen of christen-democraten hier nu van, wie heeft het verhaal gelekt...

Van den Bossche heeft ongetwijfeld fouten gemaakt en zich zwaar in de voet geschoten. Maar door alleen op haar rol te focussen, is de aandacht afgeleid van de oorspronkelijke vraag: wie zal de stookoliekorting uiteindelijk betalen.

Ondanks de beweringen van de paarse ministers dat het nooit de bedoeling was dat de consument zou opdraaien voor de korting, blijkt uit de feiten het tegendeel.

Na kritiek op de hoge olieprijzen en het feit dat de schatkist daar miljoenen aan verdient, beloofde de paarse regering in augustus om een deel van de extra inkomsten aan de consument terug te geven.

Begin september ziet de stookoliekorting het licht. Twee maanden later, als blijkt dat de begroting op een klein tekort afstevent, wordt de petroleumsector gedwongen een lening toe te staan.

Op dat moment wordt het interessant. In het contract wordt vastgelegd wie zal betalen. Vandaag zegt de paarse regering dat er twee denksporen waren: de consument betaalt zijn eigen korting terug via een heffing of de regering betaalt de 100 miljoen.

Haast iedereen die bij de onderhandelingen betrokken was, benadrukt dat er eind vorig jaar alleen rekening werd gehouden met het scenario waarbij de consument via een benzine-, diesel- en stookolieheffing betaalt.


Dat blijkt ook met zoveel woorden uit het contract. Daarin is gedetailleerd vastgelegd hoe de heffing van 0,65 eurocent per liter in de praktijk moet worden ingevoerd. Hoe de verrekening gebeurt, wat er met de bedrijven gebeurt die niet hebben voorgefinancierd maar toch ook een jaar lang de hogere benzineprijs mogen aanrekenen...

Alleen als de overheid er voor 31 maart 2006 niet in slaagt dit systeem in te voeren via een wet of reglement, kan de sector zijn geld vanaf 1 april terugeisen. Het denkspoor dat de regering zelf terugbetaalt, was dus geen echte optie maar gewoon een stok achter de deur die de sector had geëist.

Het systeem om de consument uiteindelijk te laten betalen via een heffing, werd eind 2004 uitgedokterd. Toen gaven enkele petroleumbedrijven de overheid een lening om het sociaal stookoliefonds te stijven. Op het moment dat de bestaande heffing zou aflopen, moest de nieuwe ingaan. Die heffing werd wel uitgebreid tot benzine en diesel, anders zou het jaren duren voor de 100 miljoen was terugbetaald.

Alles wijst erop dat de regering gewoon van plan was met één hand een korting te geven die een half jaar later met de andere hand via een heffing zou worden teruggenomen. Jammer genoeg voor de regering doorkruiste een perslek over het contract die strategie.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be