Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2006, 16:48   #1
tony46
Provinciaal Gedeputeerde

tony46's schermafbeelding

Standaard Inburgeringstoest al doen in land van herkomst

Inburgeringstoets in buitenland kan beginnen DEN HAAG (ANP) - Migranten die naar Nederland willen komen, moeten vanaf maart in het land van herkomst een inburgeringsexamen afleggen. Een meerderheid van de Tweede Kamer gaf minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) donderdag het groene licht om met de toets te beginnen. Maar dat kan volgens de Kamer alleen zolang de kandidaten maar niet de dupe worden van de kinderziekten die zich nog zullen voordoen. ,,Een historisch moment'', zei de opgetogen VVD-bewindsvrouw na afloop van het overleg. Volgens haar durft Nederland voor het eerst eisen te stellen aan migranten van buiten de Europese Unie die zich hier in het kader van gezinshereniging of -vorming willen vestigen. Nu zijn veel huwelijksmigranten niet goed voorbereid op een leven in onze samenleving. De verplichte inburgering in het buitenland dwingt hen om zich daar al in het thuisland op voor te bereiden. Ze moeten op een ambassade of consulaat een examen gaan afleggen dat de kennis van de Nederlandse taal en samenleving toetst. Dat gebeurt in het Nederlands via een telefonische verbinding met een computer met spraakherkenning. Over de kwaliteit en betrouwbaarheid van die nieuwe technologie (phonepass-systeem) lopen de meningen van deskundigen uiteen. Maar Verdonk nam op basis van een advies van onderzoeksinstituut TNO het besluit het systeem alvast in te voeren en een en ander ondertussen in de praktijk te onderzoeken om waar nodig de kwaliteit te verbeteren. Volgens haar zijn er inmiddels voldoende waarborgen om ermee te beginnen. Zo worden de computeruitslagen van de eerste vijfhonderd kandidaten tijdelijk opnieuw bekeken door vier examinatoren in Nederland om te voorkomen dat iemand onterecht zakt. Als er verschillen zijn, geldt volgens Verdonk het gunstigste oordeel. Bij technische problemen mag een kandidaat het examen gratis overdoen. Ook zal een onafhankelijke commissie van deskundigen het hele proces volgen en de resultaten bekijken. Daarnaast zal TNO een wetenschappelijk eindoordeel geven, waarna de Kamer erover spreekt.
tony46 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 21:54   #2
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Heel goed, maar dat zou niet moeten gelden voor de mensen die dat niet kunnen betalen (in eigen land) of daar in de verkeerde omstandigheden voor zijn.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 22:12   #3
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

- als er blijkbaar niet eens een lesgever is die hen die taaltest kan afnemen, hoe moeten ze dan in hemelsnaam Nederlands leren?
- hoe leer je een samenleving kennen als je die nog niet van nabij hebt gezien?
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 22:18   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
- als er blijkbaar niet eens een lesgever is die hen die taaltest kan afnemen, hoe moeten ze dan in hemelsnaam Nederlands leren?
Eens vragen aan degenen die in de VS will binnengeraken misschien?

Niemand verbiedt hen trouwens om mt hun nieuwe huwelijkspartner in het 'andere' land te blijven wonen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 00:38   #5
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken een franstalige jongen die absoluut in Noorwegen wilt gaan wonen.Hij vind dat een prachtig land.Hij heeft al tientallen boeken over Noorwegen en diens Scandinavische buurlanden uit de bibliotheek gehaald, en kent prima heel hun geschiedenis, kultuur en gewoontes.Hij studeert ook de Noorse taal, en is al flink gevorderd ( heeft eerst nederlands en engels geleerd).Deze 19- jarige student, zoon van vrienden van mij, doet in de vakantie jobs gedurende 2 maanden, om de derde maand in zijn uitverkoren land op vakantie te kunnen gaan.Nu hij de taal zowat machtig is, zoekt hij een vakantiejob ter plaatse...
Ik weet niet, Magrebijnen bvb. hebben het mischien wat moeilijker als deze gast om nederlands te leren ginderachter bij hun thuis, maar totaal achterlijke landen zijn dat niet hoor: je hebt daar eveneens bibliotheken, universiteiten, computers enz.Als je echt wil, kan je best enige kennis over de taal en het land waar je heenwilt opdoen.Je moet het wel willen natuurlijk.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 10:04   #6
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Ik ken een franstalige jongen die absoluut in Noorwegen wilt gaan wonen.Hij vind dat een prachtig land.Hij heeft al tientallen boeken over Noorwegen en diens Scandinavische buurlanden uit de bibliotheek gehaald, en kent prima heel hun geschiedenis, kultuur en gewoontes.Hij studeert ook de Noorse taal, en is al flink gevorderd ( heeft eerst nederlands en engels geleerd).Deze 19- jarige student, zoon van vrienden van mij, doet in de vakantie jobs gedurende 2 maanden, om de derde maand in zijn uitverkoren land op vakantie te kunnen gaan.Nu hij de taal zowat machtig is, zoekt hij een vakantiejob ter plaatse...
Ik weet niet, Magrebijnen bvb. hebben het mischien wat moeilijker als deze gast om nederlands te leren ginderachter bij hun thuis, maar totaal achterlijke landen zijn dat niet hoor: je hebt daar eveneens bibliotheken, universiteiten, computers enz.Als je echt wil, kan je best enige kennis over de taal en het land waar je heenwilt opdoen.Je moet het wel willen natuurlijk.
Noors is een goed voorbeeld van een moeilijk leerbare taal. Niet omdat het zo moeilijk is, wel omdat er zeer weinig taalcursussen zijn (bijv. in vergelijking met Zweeds).
In mijn regio heb ik géén cursus gevonden.
Aangezien het combineerbaar moet zijn met mijn job, kan ik niet voor een cursus 200 km verder gaan kijken.
Afstandsleren behoort tot de mogelijkheden, maar is een slechte manier om een taal te leren, aangezien er niemand is om mee te oefenen, niemand die je kan corrigeren.... Ik slaag niét op een mondelinge taaltoets Noors als ik het uit zo'n boekske moet leren. Ik ga de taal begrijpen, maar voldoende kennis om een basisgesprek vlot aan te knopen, zonder al teveel fouten te maken, hebben de meeste mensen niét.
je hebt enkel een grote voorsprong: eens je in het land zelf bent, kun je eindelijk gaan oefenen, krijg je eindelijk feedback, en ga je met rasse schreden vooruit.
Als er in een land geen of onvoldoende taalcursussen aanwezig zijn, zullen er niet veel mensen slagen (wat natuurlijk de bedoeling is van die maatregel).
Een ander aspect is het financiële: goedmenende mensen die écht naar hier willen komen, zullen daar veel geld moeten insteken. Allemaal goed en wel, maar je zult zien dat veel mensen gewoon berooid hier zullen toekomen, en hier dus minder kapitaalkrachtig zijn.
Een ander aspect is het criminele: waar reglementen zijn, is misbruik. Ge zult zien dat er massaal zal omgekocht worden. Mensen die goed staan bij de maffia zullen dus eigenlijk meer kans hebben om voor dat examen te 'slagen'. Gevolg: een proportioneel aandeel van de nieuwkomers zal crapuul zijn.

Trouwens, inderdaad die landen zijn niet achterlijk, maar ik vraag me af hoeveel taalcursussen Nederlands je gaat vinden in landen waar amper basisonderwijs voorzien is.

Over het tweede punt zeg je vanzelfsprekend niks: kennis opdoen over een samenleving. Kun jij me zeggen hoe het is om te leven in bijv. Rwanda als je daar nog nooit geweest bent? Kun jij me uitleggen hoe mensen daar met elkaar omgaan, wat voor informele regels ze daar hebben, wat de specifieke gebruiken zijn? Denk je dat je dat uit een boekske kunt halen?

Je kunt een samenleving enkel leren kennen van binnenuit. Algemene feitjesover een land kun je leren uit een boekske, maar een samenleving zelf: nee.

Ik vind ook dat er voorwaarden mogen gesteld worden aan mensen die hier aankloppen in het kader van gezinshereniging of -vorming, maar er moet goed nagedacht worden over wat precies die voorwaarden zijn.
'we laten de mensen zich voorbereiden in hun thuisland' is op zich een goed idee, maar denk goed na over hoe je zoiets in elkaar steekt.
Wat met kinderen en ouderen? Wat met mensen die bijv. door een neurologisch deficiet erg moeilijk een taal leren? Impliceert deze regeling dat enkel horende mensen kans maken om naar hier te komen?
Zijn de nederlanders voorbereid op de tussenkomst van de maffia in de verdeling van de toelatingsbewijzen?

Enzovoort.
Oud 26 januari 2006, 14:39   #7
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Noors is een goed voorbeeld van een moeilijk leerbare taal. Niet omdat het zo moeilijk is, wel omdat er zeer weinig taalcursussen zijn (bijv. in vergelijking met Zweeds).
In mijn regio heb ik géén cursus gevonden.
Aangezien het combineerbaar moet zijn met mijn job, kan ik niet voor een cursus 200 km verder gaan kijken.
Afstandsleren behoort tot de mogelijkheden, maar is een slechte manier om een taal te leren, aangezien er niemand is om mee te oefenen, niemand die je kan corrigeren.... Ik slaag niét op een mondelinge taaltoets Noors als ik het uit zo'n boekske moet leren. Ik ga de taal begrijpen, maar voldoende kennis om een basisgesprek vlot aan te knopen, zonder al teveel fouten te maken, hebben de meeste mensen niét.
je hebt enkel een grote voorsprong: eens je in het land zelf bent, kun je eindelijk gaan oefenen, krijg je eindelijk feedback, en ga je met rasse schreden vooruit.
Als er in een land geen of onvoldoende taalcursussen aanwezig zijn, zullen er niet veel mensen slagen (wat natuurlijk de bedoeling is van die maatregel).
Een ander aspect is het financiële: goedmenende mensen die écht naar hier willen komen, zullen daar veel geld moeten insteken. Allemaal goed en wel, maar je zult zien dat veel mensen gewoon berooid hier zullen toekomen, en hier dus minder kapitaalkrachtig zijn.
Een ander aspect is het criminele: waar reglementen zijn, is misbruik. Ge zult zien dat er massaal zal omgekocht worden. Mensen die goed staan bij de maffia zullen dus eigenlijk meer kans hebben om voor dat examen te 'slagen'. Gevolg: een proportioneel aandeel van de nieuwkomers zal crapuul zijn.

Trouwens, inderdaad die landen zijn niet achterlijk, maar ik vraag me af hoeveel taalcursussen Nederlands je gaat vinden in landen waar amper basisonderwijs voorzien is.

Over het tweede punt zeg je vanzelfsprekend niks: kennis opdoen over een samenleving. Kun jij me zeggen hoe het is om te leven in bijv. Rwanda als je daar nog nooit geweest bent? Kun jij me uitleggen hoe mensen daar met elkaar omgaan, wat voor informele regels ze daar hebben, wat de specifieke gebruiken zijn? Denk je dat je dat uit een boekske kunt halen?

Je kunt een samenleving enkel leren kennen van binnenuit. Algemene feitjesover een land kun je leren uit een boekske, maar een samenleving zelf: nee.

Ik vind ook dat er voorwaarden mogen gesteld worden aan mensen die hier aankloppen in het kader van gezinshereniging of -vorming, maar er moet goed nagedacht worden over wat precies die voorwaarden zijn.
'we laten de mensen zich voorbereiden in hun thuisland' is op zich een goed idee, maar denk goed na over hoe je zoiets in elkaar steekt.
Wat met kinderen en ouderen? Wat met mensen die bijv. door een neurologisch deficiet erg moeilijk een taal leren? Impliceert deze regeling dat enkel horende mensen kans maken om naar hier te komen?
Zijn de nederlanders voorbereid op de tussenkomst van de maffia in de verdeling van de toelatingsbewijzen?

Enzovoort.
Wie wil er absoluut naar hier komen?Waarom moeten wij hun de pap in de mond geven? Wie zegt dat het leven makkelijk is? Als die mensen willen komen en er intrede-voorwaarden zijn, moeten zij het klaarspelen om in die voorwaarden te voldoen, en daarmee uit.Natuurlijk zal dit wel opzettelijk gedaan zijn, juist om wat te filteren, om hier enkel mensen met een sterke motivatie over de drempel te krijgen, en niet enkel alle arme sloebers en/of schorremorrie van de hele aardbol.Vroeger waren er niet zulke voorwaarden, en dat berouwt men zich nu, daarom is er ook verandering in gekomen.Het werd trouwens hoog tijd...het moet maar eens gedaan zijn met vreemden die met nationale papieren rondlopen en al van de 3de generatie inwijkelingen zijn, maar die nog steeds geen behoorlijk nederlands praten, niet van plan zijn daar verandering in te brengen, en zich nog steeds buitenlander voelen, en dit volgens hun eigen zeggen.
Oud 26 januari 2006, 14:50   #8
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Wie wil er absoluut naar hier komen?Waarom moeten wij hun de pap in de mond geven? Wie zegt dat het leven makkelijk is? Als die mensen willen komen en er intrede-voorwaarden zijn, moeten zij het klaarspelen om in die voorwaarden te voldoen, en daarmee uit.Natuurlijk zal dit wel opzettelijk gedaan zijn, juist om wat te filteren, om hier enkel mensen met een sterke motivatie over de drempel te krijgen, en niet enkel alle arme sloebers en/of schorremorrie van de hele aardbol.Vroeger waren er niet zulke voorwaarden, en dat berouwt men zich nu, daarom is er ook verandering in gekomen.Het werd trouwens hoog tijd...het moet maar eens gedaan zijn met vreemden die met nationale papieren rondlopen en al van de 3de generatie inwijkelingen zijn, maar die nog steeds geen behoorlijk nederlands praten, niet van plan zijn daar verandering in te brengen, en zich nog steeds buitenlander voelen, en dit volgens hun eigen zeggen.
En denk je nu echt dat je met zo'n regeling "enkel mensen met een sterke motivatie" over de drempel krijgt, die géén "schorriemorrie" zijn?

Wie denk je dat er het meest gemotiveerd zal zijn om te proberen 'binnenraken'?
- die nogal armoedige vrouw met laaggemiddelde intelligentie uit een doorsnee milieu die nooit een vlieg kwaad zal doen
- die intelligente moslimfundamentalist die banden heeft met terreurgroepen die ook diegenen die de toelatingen uitdeelt lekker onder druk zet om die toelating te geven.

Als je gezinshereniging en -vorming toestaat, denk dan na over hoe je het doet.
Oud 27 januari 2006, 00:48   #9
carlgustaaf
Banneling

Standaard

[quote=Nynorsk;1521752]En denk je nu echt dat je met zo'n regeling "enkel mensen met een sterke motivatie" over de drempel krijgt, die géén "schorriemorrie" zijn?

Wie denk je dat er het meest gemotiveerd zal zijn om te proberen 'binnenraken'?
- die nogal armoedige vrouw met laaggemiddelde intelligentie uit een doorsnee milieu die nooit een vlieg kwaad zal doen
- die intelligente moslimfundamentalist die banden heeft met terreurgroepen die ook diegenen die de toelatingen uitdeelt lekker onder druk zet om die toelating te geven.

Als je gezinshereniging en -vorming toestaat, denk dan na over hoe je het doet.[/quote]Ik zou gezinsvereniging en -vorming doodgewoon afschaffen.Veel eerlijker.Weten ze direkt dat er hier niets meer te rapen valt.Ik zou niemand valse hoop geven.
Oud 27 januari 2006, 06:25   #10
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Met die fantastische ideeën altijd...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be