Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2006, 22:03   #1
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard economie

klein vraagske voor de economen:
"als de economische activiteit in land x stijgt neemt de intrest voet toe en wordt kapitaal aangetrokken" dat laatste lijkt mij duidelijk maar hoe komt het dat dieje intrestvoet stijgt??
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 22:06   #2
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
"als de economische activiteit in land x stijgt neemt de intrest voet toe en wordt kapitaal aangetrokken" dat laatste lijkt mij duidelijk maar hoe komt het dat dieje intrestvoet stijgt??
Als er meer economische activiteit is, wordt er meer geld verbruikt, zodat het schaarser wordt en zodus de intresten stijgen.

De economen zullen misschien wel grijs haar krijgen van deze uitleg, maar zo zie ik het.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 22:11   #3
Ambiorix

Standaard

hmmmm ok

en dat laatste moet ook iemand verduidelijken hoor
allé als de intrestvoeten stijgen (dus je moet meer % betalen bij een terugbetaling van een lening, ja toch?) zou er dan meer kapitaal moeten afkomen op dat land? waar zit de logica??
Oud 31 januari 2006, 22:13   #4
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Ik zou denken dat de interest dan toeneemt omdat het dan 'minder normaal' wordt dat je je geld oppot. Gezond verstand zou het in de bloeiende economie investeren en daarmee een veel grotere return krijgen.

(Maar dat is ook maar wat ik er van denk.)

Aah wacht, ik verwar rente met interest?

(Ik ken er eigenlijk de balle van.)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 31 januari 2006 om 22:14.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 22:16   #5
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Aah wacht, ik verwar rente met interest?

(Ik ken er eigenlijk de balle van.)
ik verwar ze precies ook
dus interest is niet hetzelfde als rente? en interest is toch hetzelfde als intrestvoet?

jong jong wat een ***vak

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 31 januari 2006 om 22:16.
Oud 1 februari 2006, 07:30   #6
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
ik verwar ze precies ook
dus interest is niet hetzelfde als rente? en interest is toch hetzelfde als intrestvoet?

jong jong wat een ***vak
Heb nu de tijd niet om het uit te leggen, zou trouwens ook nog even mijn ekonomie moeten nakijken. Maar vlug kan ik al zeggen dat interest opbrengsten zijn en rente kosten (voor de consument dan toch).

De intrestvoet kan aangepast worden door de monetaire overheid (nationale bank). Deze kan door de "open marktpolitiek" de vraag en aanbod op de geldmarkt beïnvloeden; dit gebeurt door de financiële activa te (ver)kopen. Ook (te) (hoge) inflatie zorgt voor een stijging van de i.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 09:58   #7
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Gunstig economisch klimaat brengt meestal rentestijging mee. De bedoeling is om inflatie niet te laten stijgen. Greenspan heeft gisteren de Amerikaanse lange termijnrente opnieuw verhoogd om inflatie onder controle te houden.

Bij minder goede economische tijden verlaagt men de rente om bedrijven aan te moedigen geld te lenen en economie vooruit te helpen.
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 10:18   #8
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
alles hangt af in welk model je werkt....

flexibele economie? starre prijzen (IS-LM-BB-model) of dynamisch AV AA model. Nominale vs reele interestvoeten? De implicaties kunnen zeer ver uiteenlopen want in bepaalde gevallen zal de reele interestvoet zelfs dalen ipv stijgen. Zo zal in een flexibele grote open economie met perfecte kapitaalmobiliteit de interestvoet dalen wanneer je te maken hebt met een positieve aanbodschok.

Om u te helpen heb ik meer info nodig. Kapitaalmarkten ook in rekening houden? Wat soort wisselkoers ? Welk beleid wordt er gevoerd ..

een mogelijke oplossing via de geldmarkt:

M/P= L(i,Y)
M= geldbasis (geldaanbod)
P= prijsniveau
L(i,Y) is de geldvraag, stijgend bij een hogere Y, dalend bij stijgende i.

Wanneer Y stijgt, zal de geldvraag stijgen, in een land met vlottende WK is de geldbasis vast en bij starre prijzen (vb erg korte termijn) zal het prijsniveau ook niet kunnen wijzigen.
De enige variabele dat nog voor een evenwicht op de markt kan zorgen is uw (nominale) interestvoet. Daar deze negatief gecorreleerd is met de geldvraag moet deze stijgen om de stijging aan Y te compenseren.

Maar nogmaals alles hangt af van het model waarbinnen je werkt. Voor elke cursus macro-economie is het cruciaal dat je de voorwaarden van je model nagaat vooraleer je een oplossing probeert te bedenken.
Oud 1 februari 2006, 10:19   #9
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist Bekijk bericht
Heb nu de tijd niet om het uit te leggen, zou trouwens ook nog even mijn ekonomie moeten nakijken. Maar vlug kan ik al zeggen dat interest opbrengsten zijn en rente kosten (voor de consument dan toch).
en renteniers dan? ik neem aan dat die geld krijgen ipv moeten betalen

maar goed, ik begin het zowat te snappen denk ik
danke ook Shiezie
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be