Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2013, 20:10   #1
Matthiasje
Vreemdeling

Standaard RVA en zelfstandigheid

Beste mensen

Ik heb vandaag een brief gekregen dat de RVA vermoed dat ik op zelfstandige basis werk. Ik ben werkloos geweest van 14feb tot 25 maart en ik heb al mijn geld gekregen van februari. Mijn dossier was goedgekeurd. Vandaag daarentegen kreeg ik namelijk die brief waarop stond dat mijn dossier niet volledig is omdat de RVA denkt dat ik op zelfstandige basis werk. Mijn bedrijfsbeheer is uitgeleend maar ik heb geen inkomsten uit de zaak noch werk ik daar. Ik heb totaal geen baat aan die zaak. Dit was normaal allemaal al duidelijk gesteld geweest. Het acv wil dat ik bij hun ga horen maar ik moet altijd werken op hun openingsuren. Wat is het beste dat ik zou kunnen doen? Kunnen ze dit allemaal zomaar? Ik bedoel komaan, ik heb niet eens een btw nummer of wat dan ook..
Matthiasje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2013, 20:54   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthiasje Bekijk bericht
Beste mensen

Ik heb vandaag een brief gekregen dat de RVA vermoed dat ik op zelfstandige basis werk. Ik ben werkloos geweest van 14feb tot 25 maart en ik heb al mijn geld gekregen van februari. Mijn dossier was goedgekeurd. Vandaag daarentegen kreeg ik namelijk die brief waarop stond dat mijn dossier niet volledig is omdat de RVA denkt dat ik op zelfstandige basis werk. Mijn bedrijfsbeheer is uitgeleend maar ik heb geen inkomsten uit de zaak noch werk ik daar. Ik heb totaal geen baat aan die zaak. Dit was normaal allemaal al duidelijk gesteld geweest. Het acv wil dat ik bij hun ga horen maar ik moet altijd werken op hun openingsuren. Wat is het beste dat ik zou kunnen doen? Kunnen ze dit allemaal zomaar? Ik bedoel komaan, ik heb niet eens een btw nummer of wat dan ook..
Je bent dus als ik kan volgen een vennoot, onbezoldigd welliswaar?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2013, 21:16   #3
Matthiasje
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je bent dus als ik kan volgen een vennoot, onbezoldigd welliswaar?
Wel niet echt, de zaak is een gewone café, geen bvba of eender wat. Mijn vader houd die open en ik leende alleen mijn certificaat uit. Volgens de wet mag dit ook. Ik betaal geen taxen op de zaak en ontvang geen inkomsten.
Oud 26 maart 2013, 22:08   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel niet echt, de zaak is een gewone café, geen bvba of eender wat. Mijn vader houd die open en ik leende alleen mijn certificaat uit. Volgens de wet mag dit ook. Ik betaal geen taxen op de zaak en ontvang geen inkomsten.
Idd dit mag. Maar nu met uw verhaal vraag ik me af hoe dit gaat aflopen.
Tenzij ik mij vergis mag dit tegenwoordig zelfs tot in de 3é graad van de familie.
Ik ben benieuwd naar de gevolgen voor u, en samen met mij allicht nog vele andere mensen.
ps: indien uw vader in spoed een bedrijfsbeheer nodig heeft kan dit tegenwoordig op 4,5 dag geregeld worden. Kost ongeveer 250€ en volledig conform de wet. (en inhoudelijk stelt de cursus echt niks voor voor wie soms wat schrik heeft).
Ik ken er 2 die het gedaan hebben en met succes.

Ik hoop echt dat ze u nu niet gaan inhouden op uw uitkering hiervoor. Vele mensen zouden daar wel eens onvrijwillig in dat systeem de dupe van kunnen worden.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 maart 2013 om 22:10.
Oud 26 maart 2013, 22:10   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Ge gaat hangen jongen.
Oud 26 maart 2013, 22:14   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ge gaat hangen jongen.
owowow...niet zo snel oordelen.
Vele zelfstandigen werken op het bedrijfsbeheer van een andere.
O.a. de meeste echtgenoten en dergelijke.
Het kan toch niet zijn dat die nu allemaal van enige werkloosheid ontslagen worden hiervoor?
Oud 26 maart 2013, 22:22   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
owowow...niet zo snel oordelen.
Vele zelfstandigen werken op het bedrijfsbeheer van een andere.
O.a. de meeste echtgenoten en dergelijke.
Het kan toch niet zijn dat die nu allemaal van enige werkloosheid ontslagen worden hiervoor?
Gedaan met profiteren, hij gaat hangen.

Oud 26 maart 2013, 22:47   #8
Matthiasje
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Gedaan met profiteren, hij gaat hangen.

Wauw, ik kan mijn bedrijfsbeheer om de slag weer intrekken ook hoor. Als ik geen geld krijg zal ik dit ook doen. Ik vroeg me gewoon af of er dergelijke mensen hier al ervaring mee hadden en tips hadden. Zo te zien niet. ik vraag me af waarom ze dan februari wel hebben betaald. Als dit slecht afloopt zal mijn vader zijn bedrijfsbeheer maar moeten halen. Ik kan niet telkens als ik zou zonder job vallen vrezen dat ik niets zal krijgen.
Oud 26 maart 2013, 22:48   #9
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste mensen

Het beste wat je kan doen? Dat is aantonen aan de RVA dat je niet op zelfstandige basis bezig bent. Hoe? Dat moet je aan de RVA vragen. Vragen wat ze moeten hebben, he.

Is dat nu zo moeilijk?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2013, 23:02   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wauw, ik kan mijn bedrijfsbeheer om de slag weer intrekken ook hoor. Als ik geen geld krijg zal ik dit ook doen. Ik vroeg me gewoon af of er dergelijke mensen hier al ervaring mee hadden en tips hadden. Zo te zien niet. ik vraag me af waarom ze dan februari wel hebben betaald. Als dit slecht afloopt zal mijn vader zijn bedrijfsbeheer maar moeten halen. Ik kan niet telkens als ik zou zonder job vallen vrezen dat ik niets zal krijgen.
Februari gaan ze terug eisen met interest, wees gerust.

Een voorbeeldje stellen, het profiteren van de zelfstandige moet en zal stoppen.
Oud 27 maart 2013, 00:30   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het enige goede nieuws dat ik je kan geven is dat je tegenwoordig zeer snel en zeer makkelijk dat attestje kan behalen.
Ik moet het adres eens opvragen hiervoor, maar ik kan het zeker terugvinden. Uiteindelijk zou dat ook voor uw vader het simpelste worden in de toekomst.

Anderzijds (maar dat ben ik niet % zeker) schijnt het zo te zijn dat er geen bedrijfsbeheer meer noodzakelijk zou zijn omdat dit in bepaalde europese landen ook niet noodzakelijk is. Dit moet je echter eens aan een goede boekhouder navragen.

Langs de andere kant kaart je hier wel degelijk een probleem aan dat velen waarschijnlijk nu aan het ondervinden zijn tegen wil en dank.

Ik ben alvast zeer benieuwd naar het gevolg hiervan.

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 maart 2013 om 00:33.
Oud 27 maart 2013, 17:57   #12
Matthiasje
Vreemdeling

Standaard

Ik heb het gevoel dat vele van jullie wat kritiek hebben maar niets positief kunnen bijdragen aan deze thread. Blijf dan weg hiervan. Morgenochtend ga ik naar het ACV, ik heb papieren van mijn vaders zaak meegenomen waarop duidelijk staat dat ik alleen mijn bedrijfsbeheer uitleen. Hopelijk kunnen ze mij daar dan verder helpen of het zal ook de laatste keer zijn dat zij nog een cent van mijn geld zien. Hopelijk zijn ze behulpzamer dan sommigen hier..
Oud 27 maart 2013, 19:54   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het gevoel dat vele van jullie wat kritiek hebben maar niets positief kunnen bijdragen aan deze thread. Blijf dan weg hiervan. Morgenochtend ga ik naar het ACV, ik heb papieren van mijn vaders zaak meegenomen waarop duidelijk staat dat ik alleen mijn bedrijfsbeheer uitleen. Hopelijk kunnen ze mij daar dan verder helpen of het zal ook de laatste keer zijn dat zij nog een cent van mijn geld zien. Hopelijk zijn ze behulpzamer dan sommigen hier..
Neem voldoende geld mee zodat je direct aan het terugbetalingsplan kan beginnen, zo dat men ziet dat ge van goeden wil zijt.

Laat wel uw hoogmoedige toon die je hier gebruikt achterwege daar, anders gaan ze u daar stropen gelijk een kornijntje. Begrijp je, oefen in de spiegel vanavond op uw treurigste gezicht, toon berouw.

Laat ons weten hoe het loopt. Onze steun hebt ge.

Oh, vervloek veelvuldig die smerige N-VA'ers die de eenheid van het land bedreigen, het zal daar in goede aarde vallen.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 27 maart 2013 om 19:58.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 20:00   #14
Matthiasje
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Neem voldoende geld mee zodat je direct aan het terugbetalingsplan kan beginnen, zo dat men ziet dat ge van goeden wil zijt.

Laat wel uw hoogmoedige toon die je hier gebruikt achterwege daar, anders gaan ze u daar stropen gelijk een kornijntje. Begrijp je, oefen in de spiegel vanavond op uw treurigste gezicht, toon berouw.

Laat ons weten hoe het loopt. Onze steun hebt ge.
Jah
Oud 27 maart 2013, 20:28   #15
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

op uw volgende afspraak zeg je: "de volgende keer dat ik u zie is't op uwen kop" en ge slaat een groot gat in de deur, wedden dat ze u met rust laten...het helpt als je je een beetje luizig aankleedt en naar bier ruikt...

Laatst gewijzigd door NoTuma : 27 maart 2013 om 20:29.
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 20:42   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
op uw volgende afspraak zeg je: "de volgende keer dat ik u zie is't op uwen kop" en ge slaat een groot gat in de deur, wedden dat ze u met rust laten...het helpt als je je een beetje luizig aankleedt en naar bier ruikt...
Ja, en zeg op elke vraag die ze u stellen, "ikke ni weet, ikke ni verstaan."

Je maakt er een lachertje van jij...

Laatst gewijzigd door Xenophon : 27 maart 2013 om 20:50.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 21:08   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Het is vrij simpel. In theorie moeten de instanties bewijzen dat U een verloning hebt gekregen voor uw bijstand in de zaak van uw vader, in welke hoedanigheid dan ook.

Helaas werkt het niet zo. U zal moeten aantonen dat U er niks voor gekregen hebt. En dan nog is er een systeem van "fictieve verloning", waarbij zelfs al kan U met behulp van wat dan ook aantonen dat U niks ontvangen hebt, men toch zal knippen in uw "uitkering".
U kan een analogie vinden in de BTW die iemand moet betalen als familie komt helpen in de bouw van die iemands woning.
Oud 27 maart 2013, 21:21   #18
Matthiasje
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is vrij simpel. In theorie moeten de instanties bewijzen dat U een verloning hebt gekregen voor uw bijstand in de zaak van uw vader, in welke hoedanigheid dan ook.

Helaas werkt het niet zo. U zal moeten aantonen dat U er niks voor gekregen hebt. En dan nog is er een systeem van "fictieve verloning", waarbij zelfs al kan U met behulp van wat dan ook aantonen dat U niks ontvangen hebt, men toch zal knippen in uw "uitkering".
U kan een analogie vinden in de BTW die iemand moet betalen als familie komt helpen in de bouw van die iemands woning.
Met andere woorden: eruit stappen om te vermijden dat ik volgende keer hetzelfde meemaak.
Oud 28 maart 2013, 08:41   #19
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Met andere woorden: eruit stappen om te vermijden dat ik volgende keer hetzelfde meemaak.
Tkan nog erger.Aangezien je enige beroepactiviteit in die periode,het bedrijfsbeheer van je vader was,is de zaak verplicht de sociale lasten van die periode te betalen.Dus verwacht je maar aan één kwartaal sociale lasten als zelfstandige,en een controle van de belastingen.Want die gaan er van uitgaan dat je wel een vergoeding kreeg.Zelf meegemaakt.En betaalt.Want in de clinch gaan met de RVA,de sociale lasten en de belastingen is een hopeloze zaak.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2013, 10:35   #20
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste mensen

Dag Matthiasje,

Stel aan de RVA de vraag op basis van welke informatie de RVA veronderstelt dat je op zelfstandige basis werkt.

Indien geen afdoend antwoord van RVA, stel de vraag na twee weken of zo terug.

Indien nog steeds geen antwoord, en je staat recht in je schoenen, maak een bemerking over aan de federale ombudsdienst.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be