![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||||
Banneling
|
![]() Dat is natuurlijk altijd een goeie leiddraad geweest in de Internationale Politiek. Zeker als het een kwestie van leven of dood en van oorlog of vrede is, moeten we vooral op ons gevoel afgaan...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Iran is een bedreiging voor de zionisten, ja, dat is waar. Maar ga je elke anti-zionist bombarderen? En indien ja, in wiens opdracht gebeurt dat dan, denk je? Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() U stelt het vertrouwen in het IAEA en El Baradei maar zijn het niet de Iraniers die vorige week gewoon niet zijn komen opdagen voor de meeting met het IAEA? Ook zijn vandaag de VN-zegels aan hun nucleair onderzoekscentrum verbroken door Iran. Ik vrees dat u teveel vertrouwen stelt in de VN en El Baradei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Iedere opiniemaker met iets of wat verstand in z'n kop, heeft van bij het begin gewaarschuwd voor de gevolgen van de VS' "pre emptive" strategie.
En for the record: ik heb een bloedhekel aan dat stelletje moslimfanaten in Iran, maar laat ons eerlijk zijn: kan je ze hun strategie kwalijk nemen? Pakistan heeft kernwapens, wordt niet aangevallen. Israel heeft kernwapens, wordt niet aangevallen. Rusland heeft kernwapens, wordt niet aangevallen. India heeft kernwapens, wordt niet aangevallen. N-Korea heeft kernwapens, wordt niet aangevallen. Vietnam had geen kernwapens..... Cambodja had geen kernwapens... Nicaraqua had geen kernwapens.... Afghanistan had geen kernwapens... Irak had geen kernwapens.... Moet er nog een tekening bij? Allesinds niet voor de president van Iran, it seems. ![]() Laatst gewijzigd door democratsteve : 9 januari 2006 om 18:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk bericht door kaatd [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG] De zegels zijn weggehaald door het IAEA zélf, op vraag van Iran. Zo werkt dat. Het IAEA volgt de werkzaamheden, ze monitort wat er gebeurt. Ik stel in ieder geval meer vertrouwen in het IAEA en El Baradei (Nobelprijswinnaars voor de vrede) dan in de VS. Ik denk dat de ontwikkelingen en onthullingen in verband met Irak me daartoe nogal wat argumenten geven. Het is namelijk aangetoond dat de VS bstuurd worden door leugenaars en hypocrieten. Dat kan je van het IAEA niet zeggen. Citaat: De directeur van het VN-Agentschap voor Atoomenergie (IAEA) stak evenmin zijn ongenoegen onder stoelen of banken. ,,De wereld begint zijn geduld met Iran te verliezen'', verklaarde Mohammed ElBaradei in een gisteren uitgezonden interview. De Standaard Kaatd krijgt de bal terug gekaatdst... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
De vraag is vervolgens : stel dat IAEA en EU concluderen dat Iran inderdaad kernwapens maakt, wat dan ? De feiten : Momenteel hebben beide "controleurs", IAEA en EU, problemen om met Iran samen te werken, oftewel Iran wil geen informatie geven. Wel zijn beide organisaties verontrust over de herstart van het atoomprogramma, en wil men een inspectiesysteem opzetten om zeker te stellen dat Iran de technologie inderdaad alleen voor energie-opwekking gebruikt. Iran staat dit niet toe. Tot zover de huidige stand van zaken, ik hoop dat we het hierover eens zijn. Stel nu dat de situatie zich vanuit deze stand van zaken nadelig gaat ontwikkelen. Dan moeten we toch willen inzien dat we gevaar lopen. Struisvogelpolitiek met betrekking tot dit type wapens is gewoon te gevaarlijk. En als we dan gedwongen zijn om in te grijpen, dan kunnen we starten met sancties, maar die zijn niet altijd effectief zo heeft de geschiedenis geleerd. De militaire optie (=wegbombarderen van de centrales) kan dan noodzakelijk zijn. Mijn hele argumentatie berust op het Europese belang, Amerikaanse of Israelische belangen (vaak suspect in Europa) spelen geen rol in mijn overwegingen. Ik hoop hiermee meer begrip te kweken, en ook enige naiviteit weg te nemen. Pacifisme moet ook geen dogma worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Men kan moeilijk ontkennen dat het regime in Iran zeker niet eentje van vrede, vrijheid en democratie is. Daar wordt om de maand wel iemand opgehangen, gestenigd of tegen een muurtje gezet zodat een paar familie-leden hem/haar kunnen doodschieten.
Een land dat ondanks haar sterke schijn, toch intern te kampen heeft met fameuze instabiliteit, en mijn voornaamste vrees is dat, _als_ ze zouden beschikken over kernwapens, en de instabiliteit ooit dat regime zal doen wankelen, er maar een zucht voorbij zal gaan voordat de kernwapens op weg zijn richting Israël en Europa. (Europa? Ja, ook Europa. De westerse duivel is heus niet beperkt tot Israël en Amerika) Immers wat hebben ze dan te verliezen? Radicale moslims die een atoombom werpen op kafir, daarvoor krijg je 10x het martelaarschap. En op wie ga je de bommen terugsmijten hé ![]() T'is zoals toelaten dat Al Qaeda een atoombom in handen krijgt, hun recht hiertoe verdedigen, om te hopen dat ze dan kunnen meedoen aan het vredes-proces dat onstaat door het ensured-mutual-destruction principe. Dat is naïviteit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Men kan moeilijk ontkennen dat het regime in Iran zeker niet eentje van vrede, vrijheid en democratie is. Daar wordt om de maand wel iemand opgehangen, gestenigd of tegen een muurtje gezet zodat een paar familie-leden hem/haar kunnen doodschieten.
Een land dat ondanks haar sterke schijn, toch intern te kampen heeft met fameuze instabiliteit, en mijn voornaamste vrees is dat, _als_ ze zouden beschikken over kernwapens, en de instabiliteit ooit dat regime zal doen wankelen, er maar een zucht voorbij zal gaan voordat de kernwapens op weg zijn richting Israël en Europa. (Europa? Ja, ook Europa. De westerse duivel is heus niet beperkt tot Israël en Amerika) Immers wat hebben ze dan te verliezen? Radicale moslims die een atoombom werpen op kafir, daarvoor krijg je 10x het martelaarschap. En op wie ga je de bommen terugsmijten hé ![]() T'is zoals toelaten dat Al Qaeda een atoombom in handen krijgt, hun recht hiertoe verdedigen, om te hopen dat ze dan kunnen meedoen aan het vredes-proces dat onstaat door het ensured-mutual-destruction principe. Dat is naïviteit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
In dit kader wou ik trouwens opmerken dat het de klungelende CIA was die in 2000 de Iraniërs geholpen heeft bij hun kernwapenprogramma dankzij alweer een 'intelligence' fiasco. Dat staat althans te lezen in het boek 'State of war' van James Risen Een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in MO-politiek en de betrokkenheid van de VS. ![]() Een uittreksel hieronder : (volledig artikel hier) Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() dubbel
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als u een nieuwe wereldoorlog wil, mag u het ook gewoon hardop zeggen hoor. Ik vraag me alleen af wie daar bij gediend is. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wel ben ik , om geopolitieke redenen, er geen voorstander van om Iran toe te laten tot de club van landen met atoomwapens. Het hele punt is vervolgens dat je voldoende krachtig optreedt voor het "te laat" is. Dat wil daarom niet zeggen dat je meteen tot militaire actie dient over te gaan. Maar je moet je wel dermate 'hard' opstellen dat de nadelen voor Iran groter zijn dan de voordelen, indien ze toch zouden volharden in hun voornemen. Uiteindelijk zal Iran, dat toch een voldoende rationele actor is, inzien dat het geen zin heeft om door te duwen. Citaat:
slippery slope redenering. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat acties tegen Iran onmiddellijk tot een derde wereldoorlog zouden leiden.
It's deep how you can be so shallow Laatst gewijzigd door lyot : 10 januari 2006 om 20:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar tante Kaat en Co zijn er gerust in... Ook deze zaak zal de VS beschadigen, hopen ze... Want als er ingegrepen moet worden, wie zal het dan moeten doen? Juist ja... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Met andere woorden: loopt u pas gevaar als Iran kernwapens heeft of zijn kernwapens tout court een gevaar? Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar tante Kaat en Co zijn er gerust in... Ook deze zaak zal de VS beschadigen, hopen ze... Want als er ingegrepen moet worden, wie zal het dan moeten doen? Juist ja... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Au fond ben ik er dus tegen dat Iran kernwapens zou ontwikkelen, zoals ik er tegen ben dat Israël, de VS, Noord-Korea, China, Rusland en andere landen dat doen. De vraag die ik me stel is waarom we ons plots zo'n zorgen maken over Iran, waarbij de gelijkenissen met de verantwoording voor de oorlog in Irak me niet ontgaan, terwijl er geen haan kraait naar de Israëlische kernwapens. Me dunkt dat Iran hoog spel speelt en daar reden toe heeft: ze hebben waarschijnlijk een paar troefkaarten die ze willen uitspelen en de vraag is wat ze willen in ruil voor de mogelijkheden om zelf uranium te verrijken. Wat de EU of Rusland in de aanbieding hadden, blijkt niet te voldoen. Doen we dan een hoger bod? Citaat:
Citaat:
Citaat:
De enige beperking waaraan ze onderhevig zijn is het ontzien van de burgerbevolking. Al-Zarqawi doet dat niet en daarmee kan ik dus niet instemmen. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() dubbelzicht
Laatst gewijzigd door kaatd : 10 januari 2006 om 21:15. |
![]() |
![]() |