![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Separatisme is oudbollig, passé. Al die dooddoenertjes kunnen niet verhelpen dat mensen en staten zich organiseren zoals ze het best kunnen functioneren. Duitsland verenigt zich, Tsjechoslovakije gaat vriendschappelijk uiteen... Bang conservatisme als van de BUB is retrograad in zo'n geval.
Om sofistische kritiek uit de weg te ruimen, heb ik alle dekolonisaties uit de lijst geschrapt, hoewel die in wezen ook secessies zijn en het ontstaan van nieuwe staten.
Dat zijn 33 staten van de 193 soevereine staten die na de Tweede Wereldoorlog onafhankelijk geworden zijn, zonder de dekolonisaties niet mee te tellen. Tel je die wel mee, dan zou je bekomen dat meer dan de helft van de 193 staten pas onlangs onafhankelijk is geworden.
|
|
|
#2 |
|
|
Ik mis Suriname, gedekoloniseerd in 1954 en onafhankelijk geworden in 1975.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Ik heb ALLE vormen van dekolonisatie er uit gesmeten...
|
|
|
#4 |
|
Europees Commissaris
|
Hoeveel daarvan staan er in de top 10 van de landen met het meeste welvaart?
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er wordt het separatisme vaak verweten dat het een economisch groepsegoïsme is, maar blijkbaar is dat niet het geval: een afscheiding is niet noodzakelijk ingegeven door economische motieven. |
|
|
|
|
|
|
#6 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
nu ben ik gewoon sprakeloos... . . . . |
||
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Haha, mooi gecountered Jan. Toont mooi het dubbel krijt aan waarmee belgicisten schrijven.
Over die top 10... De landen met het grootste BNP per hoofd: 1. Luxemburg 2. Zwitserland 3. Japan 4. Denemarken 5. Noorwegen 6. USA 7. Duitsland 8. Singapore 9. Oostenrijk 10. IJsland Hiervan maakten 7 landen vroeger (we spreken hier over de eind 18e eeuw, dus vrij recent als het op geschiedenis aankomt) deel uit van een groter staatsverband. 7 staten hebben minder dan 10 miljoen inwoners, en 2 van de 3 anderen zijn federale landen.
|
|
|
#9 | |||||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mooi gecountered, Jan! |
|||||||
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Paulus, je schrijft enkel verder met dubbel krijt...
JIJ zegt dat landen die splitsen arm zijn, terwijl belgicisten als JIJ altijd zeggen dat het uit groepsegoïsme is dat we willen splitsen.
|
|
|
#11 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
graag wat meer uitleg? |
|
|
|
|
|
|
#12 | ||
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#13 | |||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Lees eventueel eens elke topic die over 'miljardenstromen' gaat. Die hoeven zelfs niet naar boven getakeld te worden. Je moet ook eens leren een onderscheid te maken tussen wat iemand zegt over de onafhankelijkheid van Vlaanderen en over een land waar we geen vergelijkbare situatie aantreffen. Uw poging met deze topic iets aan te tonen is dan ook vrij ridicuul. |
|||
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Voila, eerst zullen we arm worden, dan komt ie weer af met zijn groepsegoïsten...
Leugenpropaganda ten top...
|
|
|
#15 | |
|
|
Citaat:
U wilt aantonen dat men door secessie arm wordt, hoewel u eerder en daarna iets anders zegt. U sprak over ridicuul? Dat slaat dus blijkbaar op jouw poging...
|
|
|
|
#16 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
We praten eens verder als je hoofdje wat afgekoeld is. |
||
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Waarschijnlijk bedoelen Tantist en Jan, dat het feit, dat recent onafhankelijk geworden staten niet al te rijk zijn, aangeeft dat financieel eigenbelang voor die staten niet het voornaamste argument was om onafhankelijk te worden en hopen zij dat de belgicisten eindelijk inzien dat dat voor Vlaanderen ook niet het belangrijkste argument is, terwijl Paulus waarschijnlijk wil aangeven dat de positie van onafhankelijk geworden staten laat zien dat het veel gehoorde argument van de financiële voordelen bij onafhankelijkheid blijkbaar niet op gaat voor de recent onafhankelijk geworden staten en dus geen goed argument is van de flaminganten. (ja, lees 'm nog maar een keer)
Tja, jullie zouden allemaal gelijk kunnen hebben, 't is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Dus mag ik concluderen dat een onafhankelijk vlaanderen voor Flaminganten een win-win situatie is. 8)
|
|
|
#19 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De overige 11 zijn (bijna) allemaal van oudere datum: de Korea's... Noord-Korea: geslaagde secessie? Pakistan en India: nucleaire proliferatie,Bangladesh is één v.d. armste landen ter wereld,Israël is een gevolg van dekolonisatie (en in wezen Eur. problematiek naar Midden-Oosten), Signapore is een rechtstreeks produkt van dekolonisatie (ex-Maleisie zeker van in jaren '50-65?), Oost-Timor is een gerechtvaardigde onafhankelijkheid -schaamteloos misbruikt door N-VA- van een bloedige onderdrukking,Eritrea het resultaat van een gewapend conflict,Niue moest ik even opzoeken, volgens CIA World factbook (toch een betrouwbare bron) is het eiland in een vrije associatie- met bevoegdheden voor interne aangelegenheden- met Nieuw Zeeland. Het staatshoofd?chief of state: Queen ELIZABETH II (since 6 February 1952); the UK and New Zealand are represented by New Zealand High Commissioner John BRYAN (since NA May 2000) . Bezwaarlijk onafhankelijk te noemen. Bhutan (vgl. Signapore) is een produkt van dekolonisatie en Namibië tenslotte één van het einde v.d. apartheid. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Het verschil met het gros van die 33 landen is dat zij vroeger al een eenheid waren, iets wat bezwaarlijk van Vlaanderen kan gezegd worden. Het Vlaanderen van nu heeft pas een zogenaamde "identiteit" verworven binnen de contouren van de Belgische staat (grotendeels gebaseerd op een gemeenschappelijk anti-Franse/anti-Waalse houding, niet op basis van een "natuurlijke verbondenheid").
|
|
|
|