![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Onze beschaving maakt vorderingen....
In het forum van ontdekisklam.nl woedt nu de discussie of dieven al dan niet de handen moeten worden afgehakt .....nog net niet terug naar de middeleeuwen of toch... Geplaatst: Wo Feb 08, 2006 10:57 am Onderwerp: Afhakken van de hand of niet? ![]() Een veel gemaakte denkfout is dat men denkt dat de straf bij diefstal het afhakken van de handen is. Maar is dit wel zo? Laten we de meest voorkomende vertaling bekijken van de vers die dit ons zou gebieden. 5.38. En snijdt de dief en de dievegge de hand af, als straf voor wat zij misdeden, een voorbeeldige straf van Allah. Allah is Almachtig, Alwijs. Vragen die mij naar boven komen, na het lezen van deze meest voorkomende vertaling zijn: 1. Waarom wilt God dat we de handen afhakken? 2. Zal deze vers niet allegorisch zijn bedoeld? 3. Worden er nog voorbeelden gegeven in de Koran zelf over hoe te handelen bij diefstal? 4. Klopt de vertaling wel? of is het wishfull thinking van mij. Vraag 1 zullen wij nooit kunnen weten omdat dit nergens wordt vermeld. bij vraag 2 kunnen we wel kijken naar de zinnebeeldige context. Het afhakken van de handen heeft als directe resultaat dat men niet meer met zijn handen kan werken. Dit leidt ook weer tot werkeloosheid, zeker in die tijd. Gevolg is dat men geen inkomen heeft en dus afhankelijk wordt van aalmoezen. Aangezien wij als verplichting de zakaat hebben. Dus het uitvoeren van die straf leidt tot: geen inkomen -> afhankelijk van aalmoezen. Met andere woorden de dief wordt krijgt een lijfstraf maar de burger zal ook zijn beste beentje voor moeten zetten want de dief moet toch wat te eten hebben. Maar we kunnen deze vers ook zinnebeeldig opvatten en de dief dus zijn recht op inkomen onthouden zonder zijn handen af te hakken. De vers die op 5.38 volgt. luidt: 5.39. Maar degene, die na zijn overtreding berouw heeft en zich betert – Allah zal Zich gewis in barmhartigheid tot hem wenden; voorwaar, Allah is Vergevensgezind, Genadevol. Iemand wiens handen zijn afgehakt zal geen normaal leven meer kunnen leiden. Is dit de Barmhartigheid van onze Heer? Dat zal toch niet zo kunnen zijn. Vraag 3 kunnen beantwoorden door te kijken naar hoofdstuk 12. Hoofdstuk 12 begint al met de volgende verklaring en eindigt met een nog mooiere verklaring. 12.1. Alif Laam Raa. Dit zijn de verzen van het Boek, dat alles verklaart: 12.2. Wij hebben het geopenbaard – als de Arabische Koran – opdat gij moogt begrijpen. 12.3. Wij verhalen u het schoonste verhaal door u deze Koran te openbaren, ofschoon gij voorheen onwetend waart. 12.111. Er is in hun verhaal gewis een les voor mensen van begrip. Het is niet iets, dat is verzonnen, doch een vervulling van hetgeen er vóór is en een uiteenzetting van alle dingen en een leiding en een barmhartigheid voor een volk, dat gelooft. Hoofdstuk 12 Jozef geeft een duidelijke voorbeeld van Jozef en diens broers. hierbij wordt de aandacht gelegd op diefstal en hoer er wordt gehandeld naar aanleiding van die diefstal. samenvattend komt het hier op neer. De dief wordt in dienstbaarheid gesteld van degene die de schade heeft geleden. Dit is voor bepaalde tijd. Wanneer de dief de schade vergoeding heeft afbetaald is hij weer vrij. Dus hoofdstuk 12 geeft ons een duidelijk voorbeeld. voor vraag 4 kijken we naar de vertaling van de meervoudsvorm die wordt gebruikt en wordt vertaald met handen. 5.38. Waalssariqu waalssariqatu faiqtaAAoo aydiyahuma jazaan bima kasaba nakalan mina Allahi waAllahu AAazeezun hakeemun Deze meervoudsvorm komen we ook nog ergens anders tegen in Koran namelijk in vers 38.45 38.45. Waothkur AAibadana ibraheema wa-ishaqa wayaAAqooba olee al-aydi waal-absari vertaling van ver 38.45 luidt. 38.45. En gedenk Onze dienaren Abraham, Izaak en Jacob, de bezitters van macht en inzicht. hier wordt de aydi vertaald met macht. Conclusie die ik hieruit trek is dat het afhakken van de handen zinnebeeldig is afgezien van een mogelijke verkeerde vertaling. Alle fouten zijn van mij. En dit is mijn inzicht op dit onderwerp op dit moment. Vrede en respect en geduld voor alle mensen op de wereld. Jullie broeder JA |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Laat me denken aan Belgisch Congo...
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Met z'n allen daarheen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=1938
selamou aleykoum Mogen we als moslims, de niet-moslims als vrienden nemen, wat denken jullie hierover mensen? uit mijn vrienden zitten er geen niet moslims tussen, wel ga ik met ze om, ik werk met ze, studeer met ze enz. maar niet-moslims vertrouwen doe ik nooit! ---an-nisaa--- 144.O, gij die gelooft, neemt geen ongelovigen tot vrienden boven de gelovigen. Wilt gij Allah een duidelijk bewijs tegen uzelf geven? Laatst gewijzigd door colargo : 9 februari 2006 om 23:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
op een dag vroeg een kind in de moskee aan imam bawa muhaiyaddeen wat ze moest antwoorden wanneer iemand naar haar godsdienst informeerde. de imam antwoordde: zeg "ik ben saivam (hindu)" en als ze vragen wat 'saivam' betekent, zeg dan dat saivam rein en puur betekent. zeg "ik ben christen" en als ze vragen wat 'christen' betekent zeg "het betekent dat ik de zuivere ziel volg" zeg "ik ben jood" en als ze vragen wat 'jood' betekent, zeg hen dan dat het betekent dat je vrij bent van alles wat ons in dit leven slaven maakt. zeg "ik ben muslim" en als ze vragen wat dat betekent zeg dan "islam is eenheid. la ila ila'llah, er is niets anders dan god. alles wat bestaat is allah, jij bent allah en ik ben allah. dit is de kalimah, de geloofsbeleidenis. je bevestigt dat het godelijke één is en dat jij er kracht uit put. mijn religie is zuiverheid en vrijheid, mijn familie is de islam." ik geloof dat iedere mens diep in zijn ziel gelovig is. hoewel de vorm van dat geloof van mens tot mens verschilt, komt de kern overeen. wij zijn gelovige mensen. ik kan me dus niet voorstellen dat ik ongelovige vrienden zou hebben, of dat ik ongelovigen zou vertrouwen. ik kan me niet eens voorstellen dat echt ongelovigen bestaan. maar dat is mijn idee alleen maar he. assalaam alaikum, redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() De letterlijke vertaling van wat er in de heilige geschriften staan (bijbel, koran, ...) gebeurt bij alle godsdiensten.
Neem nu ons scheppingsverhaal bijvoorbeeld, hoeveel mensen zouden zich al hebben afgevraagd wat er daarachter schuil gaat. Ik ben er van overtuigd dat, mocht men een rondvraag doen bij duizend Christenen dat het overgrote gedeelte een letterlijke interpretatie zouden geven. Laatst gewijzigd door Karma : 11 februari 2006 om 16:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat je nu ook doet of niet doet, wilt of niet wilt....Ze ZIET ! GreetZ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Citaat:
Even kort antwoorden: Wat is een mens zonder handen...een gekwetst hart met grote mond ...steeds vluchtend in zijn denken en voelen. Nen vinger zoals de Japanners had aanvaardbaarder euhmm mens vriendelijker geweest ...niet ?! Ach men kan niet een gehéél continent andere wetten laten maken om dit af te schaffen...het is immers al ingeburgerd . |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |