Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Stemplicht is discriminatie van Belgen?
Ja! 25 51,02%
Neen! 24 48,98%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2006, 18:26   #1
Chrisis
Provinciaal Statenlid

Chrisis's schermafbeelding

Standaard Stemrecht-Stemplicht

Na een beetje afwezigheid op het forum omwille van boekjaarafsluitingen, BTW-aangiftes en zaken die jullie verder niks aangaan... is Chrisis er weer!

En Chrisis heeft een vraagje aan de juridische snuffelaars onder jullie:

Kan iemand mij uitleggen waarom ik, in de hoedanigheid als Belg, automatisch verplicht ben om op 8 oktober een bolleke te gaan kleuren, en waarom een niet-Belg tijd heeft tot 1 augustus 2006 om te beslissen of hij al dan niet gaat stemmen op de tweede zondag van oktober?

Word ik nu gediscrimineerd? Of zien jullie dat anders?
Oud 8 februari 2006, 18:52   #2
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis Bekijk bericht
Na een beetje afwezigheid op het forum omwille van boekjaarafsluitingen, BTW-aangiftes en zaken die jullie verder niks aangaan... is Chrisis er weer!

En Chrisis heeft een vraagje aan de juridische snuffelaars onder jullie:

Kan iemand mij uitleggen waarom ik, in de hoedanigheid als Belg, automatisch verplicht ben om op 8 oktober een bolleke te gaan kleuren, en waarom een niet-Belg tijd heeft tot 1 augustus 2006 om te beslissen of hij al dan niet gaat stemmen op de tweede zondag van oktober?

Word ik nu gediscrimineerd? Of zien jullie dat anders?
U bent niet verplicht te stemmen, u bent verplicht te komen (opkomstplicht, geen stemplicht).
Wat niet wil zeggen dat ik geen voorstander ben van de afschaffing van de opkomstplicht, maar je moet de zaken niet gaan mengen
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 20:10   #3
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Het huidige systeem is discriminatie. Stemplicht voor iedereen. (op toch alleszins opkomstplicht)
In een democratisch systeem is de mening van iedereen van belang, en niet enkel diegenen die idealistisch genoeg zijn om voor verkiezingen uit hun bed te stappen.

Het feit dat allochtonen stemrecht hebben, is discriminerend. Niet het feit dat de Belgen stemplicht hebben.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 8 februari 2006 om 20:14.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 20:49   #4
Chrisis
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het huidig systeem is inderdaad discriminatie, een allochtoon mag stemmen, en ik moet stemmen. Dus ben ik gediscrimineerd. Een ander heeft meer vrijheid dan ik. Zo simpel is dat.

En het fabeltje van "iedereen moet opkomen" van jaani is net de veroorzaker van het a-politieke sfeertje in ons land.

En zou ik mogen vragen dat iedereen die stemt in deze peiling ook zijn mening zou verduidelijken? Het is me net om die verduidelijking te doen.
Chrisis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 21:04   #5
Chrisis
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
U bent niet verplicht te stemmen, u bent verplicht te komen (opkomstplicht, geen stemplicht).
Wat niet wil zeggen dat ik geen voorstander ben van de afschaffing van de opkomstplicht, maar je moet de zaken niet gaan mengen
Artikel 63 van de kieswet stelt duidelijk : "Deelneming aan de stemming is verplicht", maar aangezien de stemming geheim is kan niet worden gecontroleerd of er wel een geldige stem is uitgebracht.
Oud 9 februari 2006, 00:10   #6
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis Bekijk bericht
En het fabeltje van "iedereen moet opkomen" van jaani is net de veroorzaker van het a-politieke sfeertje in ons land.
Dus 25% van de Vlamingen stemmen op het Vlaams Blok omdat ze om de twee jaar eens moeten gaan stemmen? Het is nu niet dat we te voet of per ezel van Nazareth naar Bethlehem moeten, of zoiets...
Oud 9 februari 2006, 00:45   #7
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Geef eens een reden om niet te gaan stemmen?
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 13:52   #8
StevenD
Vreemdeling

StevenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Zeer goed punt.

We leven in een democratie en ik ben ervan overtuigd dat iedereen moet gaan stemmen. Zo zijn we zeker dat de stem van alle mensen meetelt. Ik heb mij al dikwijls afgevraagd hoe landen zonder stemplicht (opkomstplicht) zich een democratie durven noemen.
Oud 9 februari 2006, 14:30   #9
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het nadeel van al die stemmen die het resultaat zijn van deze stemplicht is dat we, om al deze stemmers ook een stem te geven opgezadeld zitten met een schijterij aan regeringen en parlementen om all die stemverzamelaars een stoel te geven van waarop ze hun stem, tot in den treure en zonder noemenswaardig resultaat, kunnen verheffen.
CutTheCrap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 17:14   #10
Chrisis
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Omdat in een democratie (het volk beslist) een burger ook het recht heeft om te beslissen of hij gebruik maakt van zijn recht om deel te nemen aan het beleid of niet. Een fundamenteel recht van te beschikken over het gebruik van tijd die de burger toehoort.

En dat recht wordt gewaarborgd voor de niet-Belgen, echter niet voor de Belgen. Een Belg heeft niet de mogelijkheid te bepalen hoe hij de tweede zondagvoormiddag van oktober iedere 6 jaar zal doorbrengen. Een niet-Belg ziet dat recht wél gewaarborgd, hoewel zijn stem evenzeer doorweegt op het beleid als de stem van een Belg.

Dit is m.i. een vorm van collectieve én discriminatoire vrijheidsberoving, wat in strijd is met de UVRM... Of niet?
Oud 9 februari 2006, 17:19   #11
Chrisis
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenD Bekijk bericht
Zeer goed punt.

We leven in een democratie en ik ben ervan overtuigd dat iedereen moet gaan stemmen. Zo zijn we zeker dat de stem van alle mensen meetelt. Ik heb mij al dikwijls afgevraagd hoe landen zonder stemplicht (opkomstplicht) zich een democratie durven noemen.
Dat zijn we niet zeker, al was het maar dat er de mogelijkheid is om blanco of ongeldig te stemmen. En gezien de stemming geheim is en moet blijven kan daar niks aan worden veranderd.

Stemmen is een vorm van uw mening geven (over het beleid in casu), en valt dus onder het recht van de vrije meningsuiting. Dit is een RECHT, maw, iemand die zich niet w�*l uitspreken kan daar ook niet toe worden gedwongen.
Oud 9 februari 2006, 17:40   #12
Denis
Vreemdeling

Denis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeer goed punt.

We zijn nu oud genoeg om van onszelf te kunnen weten of je je stem waardig vind of niet. wij moetne de vrijheid hebben om deze keuze te maken. Als je niet komt stemmen (ik spreek over landen met stemrecht) geef je dus je vertrouwen in de meerderheid van het land. Dit kan zijn omdat je van jezelf vindt dat je er niet genoeg over weet, of dat politiek je gewoon niet boeit.

Als je wel gaat stemmen wil dit zeggen dat je je keuze hebt gemaakt en zo het besluitvormingsproces wil sturen.

Dor te zien hoeveel (hoe weinig) er mensen gaan stemmen kan de regering afleiden of hun beleid al dan niet goed of slecht was, dit is eens oort van protest. Dit instrument heeft de belg niet (vergeet niet dat we bijna het eninge land zijn met opkomstplicht). En denken dat blanco dit gat opvult is zwaar ten onrechte.

Op het einde wou ik er nog aan toe voegen waar je het haalt dat belgië een democratie is als we nog niet eens zelf over onderwerpen kunnen beslissen. (dan heb ik het niet over hoe scheef ons kiesstelsel is, de scheiding der machten of over de zovele beperkingen op onze zogenaamde "vrije mening").

Denis

http://www.democratie.nu
http://www.aantekeningen.be
http://www.phaedrus.be
Denis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 18:10   #13
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeer goed punt.

Jij vindt dat iedereen moet gaan stemmen, dus iedereen moet gaan stemmen? Zouden we daar niet eens democratisch over kunnen stemmen, over het al of niet verplicht gaan stemmen?
Oud 9 februari 2006, 18:29   #14
Denis
Vreemdeling

Denis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Jij vindt dat iedereen moet gaan stemmen, dus iedereen moet gaan stemmen? Zouden we daar niet eens democratisch over kunnen stemmen, over het al of niet verplicht gaan stemmen?
Stemmen heeft toch niets met democratie te maken, anders zouden wij in België mogen stemmen aangezien België een democratie is, of ben ik fout ?

Democratie heeft te maken met een ingeperkte vrije mening en een vertegenwoordigende padre die alles beslist voor ons, of verwar ik democratie met particratie? Het stond nogtans zo in onze eindtermen van m'n onderwijs, en aangezien hier professionals aan hebben gewerkt veronderstel ik dat dat de waarheid is.

iig, zolang we in een vrije markt leven, waar op elke handeling taksen en papiermolens hangen, om niet te spreken over de beperkingen denk ik dat we in een vrije democratische rechtstaat zitten.

Je moet maar zeggen als ik dit alles verkeerd heb begrepen

Denis

http://www.democratie.nu
http://www.aantekeningen.be
http://www.phaedrus.be
Denis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 18:30   #15
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
Daarmee is de vraag eigenlijk niet beantwoord: waarom is er dan geen opkomstplicht voor niet-Belgen? Ze kunnen dan nog stemmen of niet stemmen eens ze in het hokje staan.
Mogelijk antwoord: indien er voor hen opkomstplicht zou zijn zou het werk om de niet-opgekomenen niet-Belgen op te sporen en te "bestraffen" een "héél" vervelende en onbegonnen klus zijn... en bepaalde groepen moeten met fluwelen handschoenen aangepakt worden, en liefst helemaal niet.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 18:41   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

België is geen democratie. Als het een democratie zou zijn, zouden we kunnen stemmen op competente mensen.
Niet op partijen die hun eigen zinnetje doen, en de beste zakkenvullers en kontlikkers op die pluche zetels neerplanten.

Stemplicht, geen probleem, maar geef de mensen eens een echte keuze.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 18:55   #17
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Daarmee is de vraag eigenlijk niet beantwoord: waarom is er dan geen opkomstplicht voor niet-Belgen? Ze kunnen dan nog stemmen of niet stemmen eens ze in het hokje staan.
Mogelijk antwoord: indien er voor hen opkomstplicht zou zijn zou het werk om de niet-opgekomenen niet-Belgen op te sporen en te "bestraffen" een "héél" vervelende en onbegonnen klus zijn... en bepaalde groepen moeten met fluwelen handschoenen aangepakt worden, en liefst helemaal niet.
Men spoort de niet-opgekomenen helemaal niet op. Persoonlijk ben ik ook nog maar 1x geweest in de 7 jaar dat ik kiesgerechtigd ben, ben nog nooit vervolgd geweest hiervoor.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 19:22   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
"Democratie" is niet hetzelfde als "stemmen". Anders zou je Irak als democratie kunnen beschouwen omdat er verkiezingen zijn. Was nazi-Duitsland dan een democratie? Het regime is toch via verkiezingen aan de macht gekomen.

Enkel een regering die aan de macht gekomen is, nadat zijn hele bevolking zich heeft uitgesproken, heeft de legitimiteit van een democratische regering. Een regering moet de steun krijgen van de helft van zijn bevolking, en niet van de helft van diegenen die de moeite willen doen om te komen stemmen.
Oud 10 februari 2006, 21:37   #19
Polma
Burger

Polma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Enkel een regering die aan de macht gekomen is, nadat zijn hele bevolking zich heeft uitgesproken, heeft de legitimiteit van een democratische regering. Een regering moet de steun krijgen van de helft van zijn bevolking, en niet van de helft van diegenen die de moeite willen doen om te komen stemmen.
goed antwoord

Lachen toch, altijd maar zoeken naar situatie's waarin ze ook eens werden gediscrimineerd, zodat ze zich minder schuldig zouden voelen wanneer ze
zelf discrimeneren.

Ik denk niet dat we kunnen zeggen dat de niet-Belgen een voordeel hebben gekregen. Het is gewoon uit praktische overwegingen. Anders moeten ze nog eens iedereen opsporen die aan de gestelde criteria voldoet, hetgeen veel werk vergt. Nu moeten ze enkel wachten en de mogelijke stemgerechtigden komen naar hun toe en ze moeten enkel controleren of ze wel voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd door Polma : 10 februari 2006 om 21:38.
Polma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 22:52   #20
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Je hebt een punt. Hetgeen ik discriminerend vindt is niet het feit dat zij stemrecht hebben en wij stemplicht maar dat zij stemrecht hebben gekregen.
Als je ziet hoe dat tot stand kwam en met welke politieke doeleinden vind ik dat een triestig zaak voor de democratie.
Ik merk dat een partij als het Vlaams Belang nu al bezig is om te werken op de aanwezigheid van hun kiezers op 8 Oktober. Want stel dat het erdoor komt ben je tenminste al voorbereid.
Ik denk dat voor iedere partij de propaganda gaat veranderen want dan zal het draaien om hun kiezers naar het stemhokje te krijgen.
Algemeen gezien heb je bij lage opkomsten linkse nederlagen.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be