![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 24 april 2005
Berichten: 17
|
![]() Het is verschrikkellijk op zich, maar getuigt het niet van ongelooflijke zwakte?
Een afvallige van het islamitisch geloof is blijkbaar zo'n bedreiging voor de "ultieme waarheid" van de koran dat hij moet geëxecuteerd worden..... Of zou de zgn. ultieme waarheid in het geval van de koran en mohammed dan toch de ultieme leugen zijn? bron: http://www.news.com.au/story/0,10117...-38197,00.html Man faces death over Christianity From: Reuters By Sayed Salahuddin in Kabul March 19, 2006 A MAN detained by police for converting from Islam to Christianity could face the death penalty if he refused to become a Muslim again, an Afghani judge said today. Islamic sharia law proposes the death sentence for Muslims who abandon the religion. Afghanistan's new constitution says "no law can be contrary to the sacred religion of Islam". Supreme Court judge Ansarullah Mawlavizada said the suspect, Abdur Rahman, was arrested after members of his family informed police of his conversion. He would be charged with abandoning Islam, Mr Mawlavizada said. "The prosecutor says he should be executed on the basis of the constitution," Mr Mawlavizada said, who added that Mr Rahman could come back to Islam. "If he does not ... he will be punished," he said. Afghanistan is a conservative Islamic country and 99 per cent of its more than 25 million people are Muslim. Several legal officials said they could not recall a previous prosecution for abandoning Islam in Afghanistan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
|
![]() assalaam alaikum,
de naam abdurahman betekent dienaar van de rechtvaardige. sommige taliban magistraten zouden daar eens over moeten nadenken... slm redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
Volume 9, Book 83, Number 17:
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burgemeester
Geregistreerd: 30 maart 2005
Berichten: 558
|
![]() Tot christendom bekeerde Afghaan hangt doodstraf boven het hoofd
![]() ap document.write(''); ![]() Een tot het christendom bekeerde Afghaan wordt voor een rechtbank in Kabul vervolgd en kan op grond van de in Afghanistan geldende islamitische shariah-wetgeving ter dood worden veroordeeld, aldus de rechter. De 41-jarige Abdul Rahman werd vorige maand gearresteerd nadat zijn familie hem had aangegeven. Tijdens het vorige week gehouden proces gaf Rahman toe dat hij zestien jaar geleden van de islam tot het christendom was overgegaan, toen hij als medische hulpverlener voor een christelijke organisatie werkte onder Afghaanse vluchtelingen in Pakistan. ,,Wij zijn niet tegen een bepaalde religie. Maar in Afghanistan is dit tegen de wet. Het is een aanval op de islam", zei rechter Mawlavezada. Aanklager Abdul Wasi zei dat hij Rahman heeft aangeboden om de aanklacht in te trekken als Rahman weer moslim wordt. ,,Maar hij zei dat hij christen was en altijd zal blijven." Betrapt met bijbel Ondanks herhaalde verzoeken lukte het niet om Rahman te spreken te krijgen. Zijn vader, Abdul Manan, zei dat zijn zoon na vier jaar in Pakistan te hebben gewerkt naar Duitsland was vertrokken. Toen hij negen jaar later in 2002 naar Afghanistan terugkeerde, probeerde hij de voogdij te krijgen over zijn nu 13 en 14 jaar oude dochters, die hun leven lang bij hun grootouders hadden gewoond. Er kwam ruzie van en de politie werd ingeschakeld. Tijdens het onderzoek kwam aan het licht dat Rahman christen was en een bijbel bij zich had, waarna hij onmiddellijk werd gearresteerd, aldus de vader. sdg Hier, in onze contreien beroept men zich op godsdienstvrijheid om een godsdienst te promoten die zelf geen godsdienstvrijheid toelaat. Een van de rabiate promotoren is het Centrum voor de Islam in Europa (www.cie.ugent.be), verbonden aan de VRIJZINNIGE universiteit van Gent.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
|
![]() this is a biiiiiiiig bulshit
als ze maar gaan toelaten om uit te kiezen voor twee mogelijkheden ofwel christ worden ofwel levenslang gevangenis ga ik - mischien EN als ik de islam niet goed begrijp - voor christ worden uitkiezen, dit is het geval bij onze broer Abderrahman. dit klopt helemaal niet, islam is geloof en wetgeving . Je mag geloven in wat je wilt, in de koran staat duidelijk, "Er is geen dwang in de godsdienst". In Algerije gaan ze daar naar mensen om hun produkt te verkopen, wordt een christ en je krijgt 1000 € . !!!! ze zijn Europpa vergeten, 97% zijn atheisten... en ze gaan naar arme mensen, naar een land waar burgeroorlog wordt uitgevoerd, naar een land waar je nooit onderwijs kunt terug vinden what is this? mensen zijn arm ! mensen in een staat die kapot is door jarenlang oorlogen egen communisten en tegen amerikanen en onderling zijn analfabeet, weten niet veel over islam, als je geld geeft en je zegt tegen hem word een budhist gaat hem een budhist worden, als hij een moslim is zonder islam, maar een moslim met islam gaat zo iets nooit doen. doodstarf ?? mm, this is a bog lie?? is hij een espion geworden voor de vijanden van het staat ? http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert2.htm tegenwoordig zijn er heel veel mensen die praten zonder kennis, als er iets mis gaat met mijn pc dan ga ik naar pc-techinus om de probleem op te lossen, ik ga niet naar een bakker of afwasser. Wat doet CIE ?? Islam promoten ?? is islam tegen godsdienstvrijheid ?? woon je hier op de aarde of watte ?? waarom zeg jij iets dat je niet wee over islam ??? hou je bek op ! Ik ga mischien als individu mijn geloof promoten, maar ik ga je geen geld geven om moslim te worden, wees maar gerust (afghanistan, algerije), ik ga je geen voeding en kleren geven om moslim te worden (afrika, sudan, somalië), ik ga je niet vermoren om moslism te worden (kruistochten, palastina), wees maar gerust als je bang bent. In islam zit er logica in, Allah (God) is één, de schepper. de hele koran vraagt geen blind aanvaarden, de koran van a tot z gaat over nadenken, logica, leren, en kennis opdoen .. de eerste woord die op de profeet Moahmmed is geopenbaard is "Lees in de naam van uw heer die heeft geschappen ...", Lees is het eerste woord, het woord van islam (overgave en vrede), dialoog en discussie uitvoeren is een ISLAMIC MUST met non-muslims .. als je niets weet over de islam dan zwijg of anders vraag de mensen die geleerden zijn in dit geloof..
__________________
>>>>> Defending islam in the west <<<<< FaithFreedom //.. Is islam een religie of een sekte?...\\ Answering-Islam ** An Islamic History of Europe ** Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 21 maart 2006 om 02:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verhaal wordt gebracht door gezaghebbende bronnen. Het afdoen als een dikke leugen is wel echt makkelijk. Verder doe je in jouw verhaaltje mee aan de gebruikelijke tendens onder migranten tegenwoordig. Europeanen worden niet meer Fransman of Belg of Vlaming, noch Nederlander genoemd. Ze worden tegenwoordig "ongelovige" genoemd.
__________________
The oncoming storm Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 21 maart 2006 om 02:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
Maar er is geen DWANG hoor! Net zomin als de maffia ooit DWANG uitoefende: wel dezelfde praktijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Er worden in Algerije geen zieltjes gewonnen voor het christendom door mensen om te kopen. En al helemaal niet aan 1.000 €/stuk; is dat één van die sprookjes die ze er in de moslimmiddens op nahouden? Sorry, onverdunde leugens. Trouwens, als niet-moslim loop je nog altijd "bijzondere risico's" in bepaalde regio's van dat land.
Dat het uitgerekend de islam is die profiteert van armoede en ellende, wordt nogmaals schitterend aangetoond in Pakistan. Terwijl de mensen daar zich elke dag verwarmen onder dekens die het Westen heeft geschonken, zakken de moslimfundamentalisten uit de bergen af en prediken haat tegenover datzelfde Westen. Zieltjes winnen is heel gemakkelijk als je andermans inspanningen moeiteloos kan recupereren. De schuld ligt bij het Westen, dat jammergenoeg uit misplaatste "politieke correctheid" niet de strijd is aangegaan tegen het moslimfundamentalisme. We hadden verdomme een heel leger dominicanen moeten sturen, gewapend met de Bijbel! Eerst een weesgegroetje en dan een kom rijst of een deken. Hoe intolerant de islam wel is, merk je onmiddellijk zodra je ook maar één voet aan de grond zet op de luchthaven van Ryadh. Dat "arabieren" (die niet-bestaande etnie, weetjenogwel?) die zich bekeren tot het christendom gevaar lopen wordt vooral duidelijk in landen als Afghanistan of Iran. Dat ze het bloed onder de nagels worden gepest, blijkt ten overvloede in Saudi-Arabië. Wie dat niet wil zien, raad ik aan om eens heel onbevangen een reisje doorheen die regio (de onderbuik van de islam) te maken. Vrouwen liefst thuis laten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burgemeester
Geregistreerd: 30 maart 2005
Berichten: 558
|
![]() In Marokko staat in de grondwet ingeschreven dat het verboden is om zich tot een andere godsdienst te bekeren of om te verklaren dat men de islam heeft verlaten. Een tijd geleden werden in Marrakech een aantal mensen opgepakt omdat ze zich in het geheim hadden bekeerd tot het christendom. Ze werden opgesloten in de gevangenis.
In een islamitisch bestel geldt voor niet-moslims (joden en christenen) het statuut van dhimmi. Dhimmi's zijn onderworpen aan een aantal discriminaties (die niet altijd aldus worden toegepast): In Andalousië moesten ze een bijzondere belasting betalen (jizaya) voor het verkrijgen van veiligheid en bescherming, ze mochten geen wapens dragen, ze mogen geen openbare functies bekleden (want een moslim mag geen bevelen krijgen van een christen of jood), ze moesten zich vestimentair onderscheiden van moslims, de beruchte (nazi) JODENSTER vindt hier haar oorsprong. Het islamitische Andalousië betekende geenszins een vreedzame samenleving tussen moslims, christenen en joden, gezien joden en christenen waren onderworpen aan de islamitische wetten en de bijhorende disriminatie van andersdenkenden. Het project van de onwetende, naïve Chantal Pauwels in Antwerpen, Cordoba aan de Schelde, is dan ook een doodgeboren kind en een belediging aan het adres van niet-moslims. Andersdenkenden (niet-moslims) worden verondersteld te zullen branden in de hel (koranvers 18.29 al-Kahf: "Het is de waarheid van uw Heer: laat daarom geloven die geloven wil en niet geloven, die niet wil. Voorwaar, wij hebben de boosdoeners een Vuur bereid, welks omheining hen zal insluiten. Indien zij om hulp roepen, zullen zij worden begoten met water als gesmolten lood, dat hun gezicht zal verbranden. Hoe verschrikkelijk is de drank en hoe vreselijke de rustbank." In Turkije worden Assyrische christenen nog steeds vervolgd. In Antwerpen woont een hele gemeenschap Assyrische christenen uit Turkije die halverwege de jaren '90 werd verdreven uit het dorp Yaramis. Assyrische christenen uit Turkije wonen nu overal verspreid in West-Europa. Van deze uitdrijving van christenen uit Turkije zijn door Amnesty International rapporten opgemaakt. Het laatste seminarie in Turkije werd enkele jaren geleden gesloten, zodat het christendom er op termijn wellicht volledig zal verdwijnen, zoals de patriarch vreest. Wat er nog rest van het christendom, de orthodoxe kerk, bezit geen rechtsperoonlijkheid. Nochtans werden in Turkije (Efeze, Antioche, Constantinopel), de eerste christelijke gemeenschappen gesticht (Paulus), waarvan men nu nog enkel de ruïnes kan bezichtigen. In Iran wordt heden de kleine minderheid van Assyrische christenen gediscrimineerd. De Assyrische christenen vormen er samen met Armeniërs en Zorostrianen (de oorspronkelije godsdienst voor de komst van de islam) de christelijke minderheid van het land. In Iran is een christen een ongelovige die nooit baas mag zijn van een gelovige moslim in de werksfeer, daarom zijn er weinig of geen Assyriërs werkzaam bij de overheid . Ook onderwijs- en gezondheidsinstellingen zijn taboe voor christenen. Er werken geen christelijke Assyriërs bij de politie, in het leger, als rechter of als piloot. Het gevolg van de islamitische politiek is dat hoog opgeleide Assyriërs geen werk vinden en vaak genoegen moeten nemen met jobs onder hun niveau. De 33-jarige Assyrische econome Ishtar uit Urmina ziet voor zichzelf maar twee mogelijkheden: "We kunnen genoegen nemen met een onderbetaalde job of het land verlaten. Vaak worden we door werkgevers om onduidelijke reden afgewezen en in sommige gevallen wordt het hardop gezegd: 'uw christelijke geloof is een probleem'." Naast de discriminaties op het werk bestaan er nog tal van andere discriminaties, die het leven van christenen in Iran bijna onmogelijk maken. Zo moeten christenen die bij een auto-ongeval betrokken raken, meer betalen dan moslims. Ook de boeren in de provincie Urmira, waar een deel van de Assyrische christenen van oudsher woont, ondervinden veel last van discriminaties. Islamitische groothandels kopen hun producten niet, waardoor hun oogst kapot gaat. Met de komst van de nieuwe conservatieve president hebben de christenen hun laatste hoop verloren en de politie die de kledingvoorschriften controleert is nu veel actiever. De politie bezoekt winkels om niet-moslims te waarschuwen om de kledingvooschriften (ook niet-moslim vrouwen moeten zich sluieren) streng na te leven. (Ook in sommige wijken in Brussel is reeds zo een mutawa actief, die erop toeziet dat vrouwen die in winkels werken wel strict islamitisch zijn gekleed en erop toeziet dat er geen alcohol wordt verkocht.) Duizenden christenen hebben Iran reeds verlaten en weken uit naar VS, Canada of Australië. Laatst gewijzigd door marjan : 21 maart 2006 om 11:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
Geregistreerd: 3 maart 2006
Berichten: 1.977
|
![]() Algerijns parlement keurt wet tegen religieus proselytisme goed
Bron: RKnieuws.net ALGIERS - Het Algerijns parlement heeft maandag een wet goedgekeurd die celstraffen voorziet voor pogingen om "een moslim te bekeren tot een andere godsdienst". Dat heeft het Algerijnse persagentschap APS gemeld. In Algerije is de islam staatsgodsdienst. De wet voorziet celstraffen van 2 tot 5 jaar en boetes van 5.000 tot 10.000 euro tegen elke persoon die " aanzet, dwingt of verleidelijke middelen gebruikt die er op gericht zijn een moslim te bekeren tot een andere godsdienst’. De wet voorziet soortgelijke straffen tegen elke persoon die gedrukte documenten of audiovisueel materiaal aanmaakt, opslaat of verdeelt dat het islamitische geloof doet wankelen". Ook verbiedt de wet de uitoefening van het niet islamitische geloof "buiten de gebouwen die daarvoor bestemd zijn". Voor de bestemming van gebouwen voor de uitoefening van de cultus voorziet de wet een voorafgaandelijke toelating. Volgens de woordvoerder van het ministerie van religieuze Zaken is het belangrijkste doel van de nieuwe wet "het proselytisme en clandestiene evangelisatiecampagnes te verbieden". De katholieke gemeenschap is de belangrijkste religieuze minderheid in Algerije. Ze zou nog amper 11.000 leden tellen waarvan 110 priesters en 170 religieuzen. Voor de onafhankelijkheid van het land in 1962 telde de katholieke gemeenschap meerdere honderdduizenden leden. (tb) jaja, islam religion of peace and tolerance .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
|
![]() Ik ga mischien als individu mijn geloof promoten, maar ik ga je geen geld geven om moslim te worden, wees maar gerust (afghanistan, algerije), ik ga je geen voeding en kleren geven om moslim te worden (afrika, sudan, somalië), ik ga je niet vermoren om moslism te worden (kruistochten, palastina), wees maar gerust als je bang bent.
In islam zit er logica in, Allah (God) is één, de schepper. de hele koran vraagt geen blind aanvaarden, de koran van a tot z gaat over nadenken, logica, leren, en kennis opdoen .. de eerste woord die op de profeet Moahmmed is geopenbaard is "Lees in de naam van uw heer die heeft geschappen ...", Lees is het eerste woord, het woord van islam (overgave en vrede), dialoog en discussie uitvoeren is een ISLAMIC MUST met non-muslims .. als je niets weet over de islam dan zwijg of anders vraag de mensen die geleerden zijn in dit geloof.. Ik ga naar een paus, preiester of preacher of rabbi, ik ga zeker niet naar een christ in Mozambique (zuid afrika) die analfabeet en arm is, ik ga hem geen geld of kleren geven om zich te bekeren naar de islam, ik ga hem niet bedreigen met dood of levensgevangenis om moslim te worden zoals het geval in Afghanistan is en vroeger (kruistochten) ![]() http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert2.htm
__________________
>>>>> Defending islam in the west <<<<< FaithFreedom //.. Is islam een religie of een sekte?...\\ Answering-Islam ** An Islamic History of Europe ** Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 21 maart 2006 om 17:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
|
![]() Citaat:
kijk 1- "Er is geen dwang in het geloof" (Koran) je mag geloven in wat je wilt, maar als je je bekeert naar een geloof van een volk die tegen de islamitische staat (1400 jaar geleden) en je wordt een espion voor hen, dan is dat een andere verhaal .. Lees de boeken van geleerden in de islam, niet van anti-islam of ant-moslims. http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert2.htm 2- beschermingsgeld ?? waar in Saudie Arabië ? in Marokko? waar? ik denk dat je 'Jizya' bedoelt in een islamitische staat vroeger. !!! 'Jizya' is een soort van belasting en moet betaald worden door niet-moslims, de moslims moeten 'Zakat' betalen ![]() ![]() Ik woon hier in België, ik ben moslim, en ik moet ook Belastingen betalen .. ![]() wuahahhaha, het is heel gemakkelijk, maar ant-islam, willen ze dat altijd anders interpreteren, zodat andere gaan denken dat islam tegen vrijheidsgeloof is enz.. http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert10.htm hhahah ..
__________________
>>>>> Defending islam in the west <<<<< FaithFreedom //.. Is islam een religie of een sekte?...\\ Answering-Islam ** An Islamic History of Europe ** Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 21 maart 2006 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Burgemeester
Geregistreerd: 30 maart 2005
Berichten: 558
|
![]() De vrijheid van godsdienst neemt steeds meer af - Michiel Hegener ![]() Volgens de grondwet heeft iedere persoon het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. Sindsdien lijkt de vrijheid van godsdienst een evidentie. Een recht dat een vreedzaam samenleven tussen mensen met uiteenlopende religieuze en culturele visies mogelijk maakt. Tot voor enkele decennia. Sinds de strijd tussen Israël en de Arabische landen, de Iraanse revolutie in 1979, de aanslagen van 11 september en de daaropvolgende terreurdaden zijn de spanningen tussen christenen en moslims toegenomen. Vandaag kennen we nieuwe spanningen tussen mensen met diverse religieuze overtuigingen. Niet alleen in de betrokken landen, maar ook in België en Nederland. Over de impact en effectiviteit van de vrijheid van godsdienst, het belang van artikel zes van de Nederlandse grondwet, de mening van religieuze leiders en juristen terzake, en andere aspecten van het geloof en de invloed ervan op het maatschappelijk denken schreef free lance journalist Michiel Hegener het opvallende boek Vrijheid van godsdienst. Dirk Verhofstadt had een gesprek met de auteur. Artikel zes van de Nederlandse grondwet garandeert zwart op wit de vrijheid van godsdienst. Toch schrijft u dat dit voor vele mensen dode letter blijft. Wat is er aan de hand? Michiel Hegener: De grondwet werkt in principe verticaal, van overheid naar burger. In artikel zes staat eigenlijk: ‘de Nederlandse overheid zal de burgers vrij laten in godsdienstig of levensbeschouwelijk opzicht’. En dat gebeurt, dat zit helemaal goed. Maar de grondwet heeft ook een horizontale werking, tussen de mensen onderling. Ze moeten elkaar ook vrij laten in godsdienstig/levensbeschouwelijk opzicht. En dat gebeurt bij veel groepen niet. Sektes zijn het klassieke voorbeeld. Als een sektelid grote moeite heeft uit een sekte te komen, is dat een schending van de horizontale werking van de grondwet. Anderzijds, als de ouders van een sektelid de indruk hebben dat hun kind in de sekte vast zit aan onzichtbare ketenen, maar het kind voelt dat niet zo, dan kunnen die ouders weinig beginnen. Het kind ontvoeren uit de sekte en vervolgens deprogrammeren is ook een schending van de horizontale werking van de grondwet. Daar hebben we in Nederland verschillende gerechtelijke uitspraken over gehad. De ouders moeten het kind vrij laten in godsdienstig opzicht, en dat houdt ook in: de vrijheid om in een sekte te zitten. Cruciaal is dus dat een gelovige, van welke pluimage ook, eruit wil en niet kan. Dan treedt de horizontale werking van de grondwet in werking - of althans, dat zou moeten gebeuren. In Nederland hebben we nu bijna een miljoen moslims, en de islam stelt onomwonden dat het niet is toegestaan de islam te verlaten, ook niet als je er bij je geboorte in terecht kwam. Mohammed stelde daar de doodstraf voor in, en veel islamitische landen doen dat ook. Maleisië heeft heropvoedingskampen voor wie uit de islam wil. Dat gebeurt toch niet in Nederland of België. Michiel Hegener: Dat klopt. In Nederland en België gelden die straffen niet van overheidswege, maar mensen die in een islamitisch milieu zijn geboren en radicaal en met opgaaf van redenen met de islam willen breken, lopen groot gevaar. Er is dreiging van geweld hier in het Westen, en die dreiging wordt veel erger als de afvallige terugkeert naar de bakermat. Dus het gros van de afvallige moslims praat er met niemand over en pretendeert nog steeds moslim te zijn. Daarover bestaat veel informatie want op websites voor islamverlaters kunnen ze hun verhaal wel kwijt, in anonimiteit. Ik las van een Pakistaanse jongen in Engeland die schreef dolgelukkig te zijn dat hij met de islam had gebroken, en tegelijk heel verdrietig omdat hij de rest van zijn leven toneel moest spelen, uit lijfsbehoud. Die jongen heeft veel gelijken in Nederland, en ongetwijfeld ook in België. En dat is in strijd met de horizontale werking van vrijheid van godsdienst. Kun je het belang van die horizontale werking van de vrijheid van godsdienst toelichten? Michiel Hegener: De horizontale werking van de grondwet is een vreemd juridisch verschijnsel. Die werking leidt een sluimerend bestaan, totdat blijkt dat er grootschalige schending optreedt. Dus die schending moet er zijn, en ten tweede moet die ook door grote, toonaangevende delen van de samenleving worden opgemerkt. In Nederland hadden we dat in de jaren zestig en zeventig met discriminatie. Het recht om niet gediscrimineerd te worden ligt in Nederland vast in artikel één van de grondwet. En vanaf ongeveer 1965 zag je dat de horizontale werking van artikel één op veel niveaus werd uitgewerkt. Er kwamen nieuwe strafrechtelijke- en civielrechtelijke verboden op discriminatie, anti discriminatieraden, meldpunten discriminatie, en veel overheidsvoorlichting waarin de burgers werden aangespoord elkaar niet meer te discrimineren etcetera. Dat moet mijns inziens ook gebeuren met de horizontale werking van artikel zes van de Nederlandse grondwet, en artikel 19 van Titel II van de Belgische grondwet. Zijn er Nederlandse moslims die van geloof veranderen? En hoe verhoudt zich dat tegenover andere godsdiensten? Michiel Hegener: Het aantal is minimaal. Tot nu toe enkele tientallen Marokkanen op een totaal van 300.000 en misschien 200 Turken op eenzelfde totaal. Van die Turken zijn de meeste weer Alevieten, een Islamitische stroming onder Turken en Koerden die luchtiger omgaat tegen geloofsverandering. Anderzijds stapten tienduizenden Nederlandse christenen over op het boeddhisme, maar onder de nieuwe boeddhisten is er geen enkele ex-moslim, voor zover mij bekend. Hindoes getuigen van hun vrijheid van godsdienst in horizontale zin door met honderden, en in alle openheid, over te stappen op het christendom. Hun familie is er misschien niet blij mee, maar er overkomt hen niets, voor zover ik kon nagaan zelfs geen sociale uitstoting. Dat laatste zie je nog wel bij enkele streng christelijke groepen in Nederland, al neemt het snel af. Volgens Rob Tielman, emeritus hoogleraar sociologie aan de universiteit Utrecht en gewezen voorzitter van het internationaal humanistisch verbond, vindt de overgrote meerderheid van de moslims in Nederland dat je vrij moet zijn om van religie te veranderen, maar de meeste onder hen durven het niet hardop durven te zeggen. Ze zouden geterroriseerd worden door een kleine groep die op internet heel erg actief is. Klopt dit met uw bevindingen? Michiel Hegener: Globaal wel. Tielman denkt aan een procent of vijf van de moslims die bereid is geweld te gebruiken tegen afvalligen. Denk aan de brief voor Ayaan Hirsi Ali die Mohammed Bouyeri op 2 november 2004 achterliet op het lichaam van de vermoorde Theo van Gogh. Hirsi Ali zou de volgende zijn en werd aangesproken met ‘afvallige’. Ik denk dat de groep moslims die afvalligheid echt onduldbaar vindt, veel groter is dan 5 procent. Eind 2004 bleek uit een enquête dat ongeveer 30 procent van de Nederlandse moslims voorstander is van invoering in Nederland van de sharia, die de doodstraf stelt op het verlaten van de Islam. U schrijft dat heel wat mensen in Nederland, vooral moslims, gedwongen worden om bij hun geloof te blijven en desnoods fysiek worden bedreigd. Uit wat blijkt dat? Michiel Hegener: De Evangelische Omroep in Nederland heeft begin 2004 een documentaire gemaakt (te zien op hun website, in de serie Het zal je maar gebeuren) over islamverlaters. Ze vonden er twee die voor de camera wilden spreken, en beiden waren bedreigd: een met fysiek geweld hij had zich teweer moeten stellen, en de andere, een vrouw, zag haar kinderen bedreigd met ontvoering om een christelijke opvoeding te verhinderen. Ik sprak met professor Hans Jansen, Islamoloog aan de Universiteit van Utrecht. Hij vertelde dat hij ooit had mogen aanzitten bij een diner van Nederlandse ex-moslims, die dus echt gebroken hadden. Voorwaarde was dat hij hun namen nooit zou bekendmaken. Hij vertelde me ook over islamitische studenten die worstelden met hun moslim-zijn. Ik vroeg: wat gebeurt er met die studenten als ze daar thuis over praten en misschien zelfs aangeven te willen breken met de islam? Welke straffen wachten hen? Jansen antwoordde: “Geen enkele, want ze zullen thuis nooit iets zeggen over hun ongeloof.” Nochtans ken ikzelf heel wat moslims, ook in Nederland, die zich niet of nauwelijks aan de islamitische voorschriften houden. Overdrijft u het probleem niet? Michiel Hegener: Ik ken er zelf zeker tien, misschien wel twintig - en geen van allen hebben ze met de islam gebroken. Ze hebben hun geloof laten versloffen, ze doen er niks meer aan. Dat mogen ze van hun geloofsgemeenschap. Breken ze echt, snijden ze de laatste draden door die hen met de islam verbinden, en spreken ze daar openlijk over, dan komen ze in problemen. Zo'n breuk wordt bijvoorbeeld duidelijk als ze openlijk overstappen naar een ander geloof, welk het ook is, inclusief het atheïsme. Ik vroeg onlangs aan een prominente moslim uit het Midden Oosten en werkzaam in Nederland of hij echt kon breken met de islam, zoals honderdduizenden christenen braken met het geloof waarin zij werden opgebracht. Ik ken hem al lang en wist dat hij nooit iets aan de islam deed, ik heb hem er nooit een woord over horen zeggen. Toen ik de vraag stelde keek hij me verschrikt aan en zei: “O nee! Ik zou gedood kunnen worden, misschien al hier en veel waarschijnlijker als ik terug ga naar waar ik vandaan kom.” Sommigen zeggen dat het probleem van het samenleven van mensen met diverse religieuze overtuigingen zich op termijn wel zal oplossen. Denkt u dat ook? Michiel Hegener: Nee, de individuele vrijheid van godsdienst neemt snel af in Nederland. Daarom heb ik mijn boek geschreven. De vrijheden en rechten van religieuze groepen zijn prima geregeld, dat is het probleem zeker niet. De verslechtering komt ten eerste doordat we zitten met een snel in omvang toenemende groep, de moslims, die het de leden niet toestaat om de groep te verlaten. Natuurlijk zijn er heel veel moslims die vinden dat dit een individuele vrijheid is, om van religie/overtuiging te veranderen. Maar ten eerste neemt het aantal moslims snel toe. Dus als pakweg een derde vindt dat afvalligheid echt niet is toegestaan, en dat blijft continue een derde, dan hebben we toch een stijgend aantal burgers die vinden dat verandering van godsdienst niet is toegestaan (behalve uiteraard toetreding tot de islam). Iets anders is dat immigratie van moslims tegenwoordig grotendeels immigratie van huwelijkspartners is. Veel Turkse en Marokkaanse mannen willen een vrouw uit Turkije respectievelijk Marokko, en die huwelijkspartners komen voor de grote meerderheid uit milieus waar het verbod op afvalligheid totaal niet ter discussie staat. Twee redenen dus waarom de situatie steeds slechter wordt. Met slechter bedoel ik dat een fundamenteel grondrecht voor zes procent van de Nederlandse bevolking niet of nauwelijks van kracht is. Dat is slecht voor de ontplooiing van die mensen. En het is ook slecht voor Nederland als we toestaan dat onze grondrechten niet goed worden toegepast. Dan zit de rechtsstaat op een hellend vlak. Hoe staat men in moslimlanden zelf tegenover 'afvalligheid'? Michiel Hegener: De situatie is verschrikkelijk, in mijn boek geef ik tientallen voorbeelden. Lees bijvoorbeeld Leaving islam. Apostates speak out van Ibn Warraq. En het wordt snel erger. De individuele vrijheid van godsdienst en levensbeschouwing van mensen die in een islamitisch milieu zijn geboren wordt zwaar geschonden in alle landen waar moslims in de meerderheid zijn. In landen als Soedan, Mauretanië, Saoudie-Arabië, Iran, Maleisië vinden die schendingen plaats van staatswege, dus strafrechtelijk. En in veel meer landen kijkt de overheid de andere kant op bij de horizontale schending van vrijheid van godsdienst. Turkije is een voorbeeld: de sharia is er al in 1926 afgeschaft, iedereen is officieel vrij om zelf een godsdienstige/levensbeschouwelijke richting te kiezen. Maar een Turk die in een islamitisch milieu ter wereld kwam en die van die vrijheid gebruik maakt en daar ruchtbaarheid aan geeft, komt veelal in grote sociale problemen - zeker op het platteland, minder in een stad als Istanbul. De vraag is: wat doet de Turkse overheid tegen die sfeer van bedreiging? Niets voor zover ik weet. Als Turkije wil worden van de Europese Unie zal de Turkse overheid een grootscheeps programma moeten opzetten om iedereen eraan te herinneren dat godsdienst en levensbeschouwing puur individuele zaken zijn, en dat iedereen, ook ieder kind, net zo vaak van godsdienst/levensbeschouwing mag veranderen als hij/zij wil. Dat moet dus ook heel duidelijk aan de orde worden gesteld op alle Turkse scholen, islamitische scholen in het bijzonder. Maar zoals ik al zei: ook de Nederlandse overheid kijkt de andere kant op. Geweld tegen afvalligen wordt uiteraard vervolgd, maar vooral omdat het geweld is. Dreiging tegen afvalligen, de sfeer van dreiging, is een compleet non-issue in dit land waar moslims binnenkort de grootste religieuze groep zullen zijn. Is het binnen andere religies en binnen het atheïsme dan beter gesteld? Mij dunkt wordt afvalligheid daar ook sociaal veroordeeld. Michiel Hegener: Zeker. Ik ken een prominente afvallige atheïst, hij stapte over op het katholicisme, en die heeft het zwaar te verduren gehad. Er zijn in Nederland nog wel een paar kleine christelijke groepen waar het ook moeilijk is om uit te treden, op het platteland vooral. We hebben het dan over vormen van sociale uitsluiting. Dat is natuurlijk ook erg, ook dat moeten we aanpakken. Maar het is niet te vergelijken met wat afvallige moslims overkomt en bedreigt. Bedenk ook dat de islam de enige religie is met een verbod op afvalligheid, en een straf, de doodstraf. Mohammed was daar heel duidelijk over, en dat is nu geen dode letter helaas. Op welke manier wilt u de vrijheid van godsdienst in de praktijk concreet maken? Michiel Hegener: Beleidsmatig door middel van voorlichting waarbij we allemaal worden herinnerd aan de horizontale werking van het zesde grondrecht. Ook meldpunten, hulp bij problemen, en in het algemeen verspreiding van het idee dat persoon A helemaal niets heeft te zeggen over de religie of levensbeschouwing van persoon B. En dat persoon B daarover geen verantwoording schuldig is, zelfs niet als persoon A een ouder is van B. Strafrechtelijk is het lastig. Het slachtoffer zal aangifte moeten doen en willen getuigen over de ervaren bedreigingen. De verbetering ten opzichte van de huidige situatie die ik zou wensen is aanmoediging van het doen van aangifte. Het blijft moeilijk, want veelal gaat het om een sfeer van dreiging. Wie of wat is de bron precies? Civielrechtelijk is elk Nederlands kind vrij om ongeacht leeftijd een eigen religieuze of levensbeschouwelijke voorkeur te hebben en te belijden. Dat volgt uit internationale mensenrechtenverdragen en hoe Nederland die uitlegt. In België is dat min of meer identiek, ook België heeft die verdragen geratificeerd. Ouders die die keuzes niet respecteren zouden uit de ouderlijke macht gezet kunnen worden, zoals ook gebeurt als ze hun kinderen mishandelen. Natuurlijk moet de vraag gesteld worden of het middel dan niet erger is dan de kwaal. Er zijn ook lichtere middelen om mee te beginnen. Maar twee kernideeën staan voor mij vast. Een: wijs kinderen op alle scholen op hun vrijheid van godsdienst en levensovertuiging. En dat geldt ook voor kinderen uit atheïstische gezinnen: ze hebben alle vrijheid om toch het geloof op te zoeken als ze dat willen, al zijn er niet veel atheïstische ouders die daar tegen in gaan. Twee: wijs kinderen op de plekken waar ze hulp kunnen krijgen en zorg dat die hulp er is. U pleit voor het strafbaar stellen ‘van het verkondigen van het idee dat verandering van geloof niet is toegestaan’. Dat lijkt mij een betwistbaar voorstel. Botst dat niet met onze zo geroemde vrijheid van meningsuiting? Michiel Hegener: Waar vrijheden botsen moeten we kiezen. Het idee dat je de islam niet uit mag moeten wij - in Nederland en in de rest van het vrije westen - met wortel en tak uitroeien. Daar passen harde maatregelen. Voor alle duidelijkheid: iemand die graag moslim wil zijn heeft mijn volledige zegen. Als de keus maar in vrijheid is gemaakt, en voor zover de keus op elk ogenblik ongedaan gemaakt kan worden zonder vrees voor repercussies. Hoe staat u tegenover het vak godsdienst in ons onderwijs? Michiel Hegener: Matig idee. Ik vind dat je kinderen moet opvoeden zodat ze hun eigen keus kunnen maken. Dat impliceert ook dat er, ik gaf het al aan, veel aandacht komt voor vrijheid van godsdienst, en de rechten en plichten die daarbij horen. Wat mij betreft wordt dat een verplicht schoolvak. Leer kinderen dat ze nooit een ander mogen belemmeren bij het uitoefenen van zijn of haar vrijheid van godsdienst of levensovertuiging. En ten tweede: Leer kinderen om welke vragen het gaat bij religie en levensbeschouwing, en welke antwoorden er bij verschillende stromingen circuleren. Zoals George Harrison zei: “Het gaat om simpele vragen: Waar kom ik vandaan, waar ga ik naartoe, en waarom ben ik hier?” Vertel kinderen hoe humanisten, boeddhisten, christenen, hindoes, moslims, atheïsten, zoroastrianisten, enzovoort tegen die vragen aankijken. Heel simpel, net als bij politieke vorming: vertel ze wat er speelt, welke vraagstukken, welke antwoorden. En laat het bepalen van meningen terzake aan de kinderen zelf over. U bent ook gekant tegen het feit dat ouders hun kinderen in de geest en de vorm van hun religie opvoeden. Is het geen utopisch idee dat het ooit anders wordt? Michiel Hegener: Wat mij betreft is dat niet utopisch, mijn ouders lieten hun kinderen volledig vrij, echt in alle opzichten, terwijl ze zelf religieus waren. Daar hadden ze het vaak genoeg over, maar het idee de kinderen op te voeden tot aanhangers van hun eigen geloof was hen vreemd. Dat was ook moeilijk geweest want ze geloofden zelf verschillende dingen. Mijn vader was Nederlands Hervormd maar wel heel erg met het geloof bezig, en zoekende. Hij was ook vrijmetselaar. Mijn stiefvader was Rooms Katholiek en werd, via het protestantisme, steeds humanistischer en minder religieus. Mijn moeder was Doopsgezind met een sterk theosofische inslag. Mijn moeder geloofde in reïncarnatie, mijn stiefvader niet. Dus hoe hadden ze dan één geloof aan hun kinderen moeten overdragen? Ik ben ervan overtuigd dat geen twee mensen op aarde hetzelfde geloven. Als je in de details afdaalt en vraagt wat mensen precies geloven, komen ze nooit met precies identieke antwoorden op alle vragen. In mijn boek staat een relitest. Als ik die test compleet maak zal hij uit enkele duizenden stellingen bestaan, en bij elke stelling moet de geënqueteerde op een schaal van 1 tot 5 aangeven in hoeverre hij of zij in de juistheid ervan gelooft. Als ik dan alle zes miljard mensen op aarde zo gek krijg alle vragen te beantwoorden, zal blijken dat ze alle zes miljard een eigen geloof hebben. En als iedereen een jaar later weer de hele test doet, zal blijken dat vrijwel iedereen enigszins van geloof is veranderd. Zo hoort het ook. “We zijn niet op aarde om te geloven maar om te leren”, zei de Dalai Lama ooit. Ouders die hetzelfde denken te geloven, hebben wat mij betreft alle recht om hun eigen overtuiging voor te leven, en erover te vertellen aan de kinderen. Een kind van drie gaat daarin mee natuurlijk, een kind van zes ook vermoed ik, maar naarmate kinderen ouder worden en zelf ideeën beginnen te krijgen moeten die ideeën aandacht krijgen in het gezin, en serieus worden genomen. Wie weet kunnen de ouders er wel van leren. Veel kinderen zijn wijzer dan hun ouders. Interview door Dirk Verhofstadt |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
|
![]() Citaat:
Veroordelingen voor conversie van mohammedaan naar christene zijn er niet alleen in Afghanistan en Iran, maar ook in Indonesië en Maleisië, landen die we in het Vrije Westen doorgaans niet als "fundamentalistisch" zien. In Pakistan is het vanzelfsprekend, maar ook in Egypte, Soedan, etc. etc. In de Maghreb lopen er nog stees processen van mensen die probeerden een bijbel "binnen te smokkelen". Nou moe. Dat is dan tolerantie? "No compulsion in religion?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
|
![]() Citaat:
En, zoals je zei: als je niets weet over de mohammedaanse leerstellingen, dan doe je er beter het zwijgen toe. Ik vrees dat je jezelf nu oeverloos belachelijk maakt. Er zitten op dit forum mensen die meer over de "islam" weten dan jij. De logica in de mohammedaanse leer werd geband met de Mutaziliten, en dat is zo'n duizend jaar geleden. Als men zijn leven moet kopen door onderwerping aan de mohammedaanse ideologie te aanvaarden, dan zit er wel degelijk iets verkeerd in die mohammedaanse "logica". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
|
![]() Citaat:
Geleerden in de islam? Er is slechts één moslimse wetenschapper die ooit een Nobelprijs gewonnen heeft. Moet er nog iets meer gezegd worden over mohammedaanse "geleerden" de laatse 500 jaar? Laten we tolerant wezen: de laatste 1000 jaar? 1400 jaar Kom nu. De mohammedaanse leer is tot stand gekomen tussen de jaren 700 en 1000. Dat is hooguit 1305 jaar, geen 1400. En onze Jean-Baptiste kent het woordje "jizyah"! Laten we het echter niet over de transcriptie hebben. Vandaag betaalt elke betaler van belastingen en sociale zekerheid voldoende "jizyah" om alle illegale en legale vluchtelingen (economische en andere) uit de mohammedaanse wereld rijkelijk te voorzien van leefgeld. Men mag kiezen: stempelgeld, leefgeld, OCMW. Zelfd de advokatenindustrie die de illegalen verdedigt wordt betaald uit de "jizyah" die door de brave belastingbetaler zonder morren gelammerd wordt. Tja, de uitzonderingen kunnen misschien de regel bevestigen, alhoewel ik me afvraag hoeveel Jean-Baptiste afdraagt aan belastingen en sociale zekerheid. P.S.: voor zover het niet duidelijk zou zijn: met Yahya bedoelen de moslims eigenlijk Joannes de Doper, in het Frans "Jean-Baptiste". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
|
![]() Citaat:
Verdere vaststellingen kunnen gedaan worden in het dagelijkse leven, en ook in vergelijkende studies die te vinden zijn op onder meer de sites van Amnesty International, of Religious Freedom. Ik wil het dan nog niet hebben over de sites die te maken hebben met de vervolging van Christenen in de mohammedaanse wereld, of de onderdrukking van de vrouwen aldaar. Misschien kan ik in verband met dit laatste toch een site aanbevelen: http://www.secularislam.org/women/index.htm Laatst gewijzigd door Basy Lys : 21 maart 2006 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 19 december 2004
Locatie: Nederland
Berichten: 936
|
![]() stel dat het een moslim was in Amerika
dan stond de hele wereld op zijn kop maar nu zie ik diezelfde mensen die dan bloed en moord zouden scheeuwen de andere kant op kijken walgelijk... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 21 maart 2006
Berichten: 23
|
![]() Citaat:
__________________
Wat is waarheid? |
|
![]() |
![]() |