![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() We hebben het dagelijks over 'cultuur'.
Echter: ik vraag mij af waar ik in deze maatschappij echte cultuur moet gaan zoeken. Het is niet omdat je over overblijfselen beschikt uit cultuurrijke tijden, dat je noodzakelijk cultuur HEBT. Onbekende stammen in de meest afgelegen gebieden hebben MEER cultuur dan deze maatschappij. Cultuur: vereist dat geen EENHEID VAN STIJL, zoals de grote filosoof het stelt? Quaeritur! Beton, glas, staal, wetenschap, werk, economie, winst en cijfers: DAT is de cultuur van deze tijd. Benieuwd hoe archeologen over 2000 jaar over onze 'cultuur' zullen denken. Ik denk dat ze gewoon door onze laag heengraven. ![]() Het atomium is misschien wel imposant, maar allesbehalve GROOTS! Het is wellicht het meest typerende voorbeeld van de 'cultuur' van deze tijd. Of... hoe het atomium voor mij PERMANENT zijn glans heeft verloren Cheers! A free spirit |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wens er aan te herinneren dat we van "Het Oude Egypte" en "Het Oude Griekenland" ook niet veel meer weten dan wat een immense hoop oude stenen en geschriften opgesteld door de "Upper class" ons tonen en mededelen.
Waar gewone mensen mee bezig waren,waar ze van genoten,wat ze zongen,welke grappen er populair waren,....de cultuur met de "kleine c" dus......daar hebben we slechts een vaag idee van.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Partijlid
|
![]() Geachte
U noemt daar wel de cultureel meest hoogstaande époques uit de menselijke geschiedenis. Het is steeds de culturele visie van de upper class die bepalend is voor de cultuur van een maatschappij. Vandaar dat we nu geen cultuur meer hebben. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Beste Jimmy, ik weet niet goed wat jij onder "cultuur" verstaat.
Het woord op zich refereert naar het sedentair worden van de mens, dus het bouwen van steden. In Antwerpen wonend (en dat zal elders wel niet anders zijn) kan ik al vast bevestigen dat er veel gebouwd wordt. In deze tijden is het produceren van Televisieprogramma's wel de toonaangevendste vorm van cultuur, maar ook op gebied van "beeldende" kunsten en in de meest vulgarizerende uiting ervan nl. de digitale fotografie komt er meer en meer "cultuurbeleving" zelfs bij eerder zwakke "cultuurgebruikers". Zelf bv. hou ik me veel onledig met digitale fotografie van markante gevels en gebouwen (oa. de nieuwe justitietempel in Antwerpen de verzameling frietzakken). Enfin ik kan zo doorgaan met diverse uitingen van "cultuur" die in onze beschavingstijd voor mij belangrijk zijn. Welke zijn de Uwe ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() met een goed zalfje krijg je die 'cultuur' wel weg.