Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2006, 12:59   #1
Starlight
Burgemeester

Starlight's schermafbeelding

Standaard Zijn mensen van nature individualisten,...

kudde'dieren' of iets tussenin?...vraag ik me af.
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 13:15   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Van nature wel. Of eerder opportunisten.
Sommigen zijn genetisch bepaald een kuddebeest, een ander zet er zich van nature tegen af.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 14:01   #3
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Van nature wel. Of eerder opportunisten.
Sommigen zijn genetisch bepaald een kuddebeest, een ander zet er zich van nature tegen af.
Idd, denk ook dat we van nature eerder kuddedieren zijn. De meeste mensen kunnen niet denken. De weinigen die het wel kunnen, blijven meestal steken in het overdenken van wat anderen bedacht hebben. Ze bedenken nooit wat zelf. Als ze zelf al eens wat bedenken, hebben ze de neiging te schrikken van wat het eigen gezonde verstand hen ingefluisterd heeft. Slechts een enkeling kan echt denken en beschikt tegelijkertijd over de moed om zijn eigen waarheid voor beter te houden dan de waan van de dag. Schone zaak natuurlijk, we zouden geen leefbare maatschappij hebben als iedereen buiten de kuddegeest kon denken.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 14:18   #4
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Iets tussen de twee natuurlijk. De meesten willen er wel bij horen, maar willen ook iets dat specifiek voor hen geldt.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 14:26   #5
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K Bekijk bericht
Idd, denk ook dat we van nature eerder kuddedieren zijn. De meeste mensen kunnen niet denken. De weinigen die het wel kunnen, blijven meestal steken in het overdenken van wat anderen bedacht hebben. Ze bedenken nooit wat zelf. Als ze zelf al eens wat bedenken, hebben ze de neiging te schrikken van wat het eigen gezonde verstand hen ingefluisterd heeft. Slechts een enkeling kan echt denken en beschikt tegelijkertijd over de moed om zijn eigen waarheid voor beter te houden dan de waan van de dag. Schone zaak natuurlijk, we zouden geen leefbare maatschappij hebben als iedereen buiten de kuddegeest kon denken.
Als iedereen buiten de kuddegeest denkt, dan waren we dat gewoon en zouden we da ni als onleefbaar zien...
Oud 19 februari 2006, 19:04   #6
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Als iedereen buiten de kuddegeest denkt, dan waren we dat gewoon en zouden we da ni als onleefbaar zien...
Kritisch staan tov de kudde is goed, maar je hoeft het niet noodzakelijk altijd oneens te zijn met die kudde. Als iedereen zich zou proberen af te zetten tegen de kuddegeest, hou je uiteindelijk geen kudde (of samenleving) meer over, denk ik.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 22:54   #7
Bhairav

Standaard

Nee toch...
Oud 20 februari 2006, 12:16   #8
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Mensen zijn evolutief gezien kuddedieren. Dat is gemakkelijk aan te tonen. Mensen hebben de drang om voor elkaar te zorgen, om bij elkaar te blijven. Wanneer je je de pijn van een ander aantrekt, of voor iemand wil zorgen bewijst dat dat er genetisch een kuddegeest aanwezig is. Sociale interactie is namelijk de essentie van het vormen van een kudde.

Wanneer mensen biologisch individualistisch zouden zijn, zou je de emoties van anderen niet kunnen aflezen, zou je je de pijn van anderen niet aantrekken.

We kunnen ook naar onze nauwe verwanten onder de apen kijken en zien dat ook zij in groepen leven met een zeer sterke sociale hiërarchie en interactie.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2006, 15:23   #9
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starlight Bekijk bericht
kudde'dieren' of iets tussenin?...vraag ik me af.
Jagen , eten doet men samen maar voorbereidingen waren indivudualistisch van aard .

Misschien dat klank & taal ons bij het kampvuurtje brachten omzo een godheid te mogen ontmoeten en kudde te zijn ...misschien is ons onderbewust zijn indivudueel van aard maar onze bewuste geest & ziel niet .

Zo zijn er nog vele voorbeelden die ikzelf zo interpreteer .

Dan zijn we allen bewuste gewoonte en kudde beesjes moh in wezen dus ook niet ...kuntge nog volgen ?!

Laatst gewijzigd door duncan : 12 maart 2006 om 15:25.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 21:55   #10
Starlight
Burgemeester

Standaard

Best wel interessant... mercikes allemaal.

Ik denk voorlopig dat het idd zo een beetje in het midden ligt.
Liefs
Oud 13 maart 2006, 22:08   #11
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Maar er is nog een andere vraag die geldt voor alle kuddedieren: wat is de optimale grootte van de kudde? Hebben mensen iets weg van in groep levende primaten (gorilla's, bonobo's,...), waar de "kudde" klein en overzichtelijk is en waar iedereen ook een duidelijke positie bekleedt; of zien we de mens als een wezen dat dichter bij de gnoe staat : in kuddes van honderdduizenden stuivend over de savanne?

Ik ben geneigd te denken dat mensen serieuze (identiteits)problemen krijgen wanneer ze met te veel op een te kleine ruimte worden samengepakt en/of worden geforceerd in te complexe samenlevingsvormen.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:55   #12
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum,

gewoon een vraagje hoor. hoe elitaristisch is de vraag of mensen (de Anderen) eigenlijk kuddedieren zijn? een antwoord als in bericht 3 riekt toch echt al wel naar een behoorlijk elitair wereldbeeld.

slm

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 08:06   #13
Starlight
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum,

gewoon een vraagje hoor. hoe elitaristisch is de vraag of mensen (de Anderen) eigenlijk kuddedieren zijn?
Goedemorgen,
Ik vind niet dat mijn vraag elitaristisch is, hoor. Ik spreek van de mensen, waartoe ik ook behoor, dus niet de Anderen, trouwens.
Liefs

Citaat:
Ik ben geneigd te denken dat mensen serieuze (identiteits)problemen krijgen wanneer ze met te veel op een te kleine ruimte worden samengepakt en/of worden geforceerd in te complexe samenlevingsvormen.
Misschien heeft niet iedereen daar last van, maar waarschijnlijk wel een groot deel. Als ik naar mezelf kijk, ik heb in ieder geval nood aan rust, afstand, op tijd en stond eens alleen zijn...hoe graag ik de anderen rondom mij ook heb.
Liefs
Oud 15 maart 2006, 08:36   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Laten we beginnen met te stellen dat ieder mens wel degelijk een mens is, en dat ieder mens van nature of opvoeding uit een bepaalde voorkeur heeft inzake wereldbeeld; dat sommigen daarbij eerder op de ander steunen zoals de ander bij hen, of enkel op zichzelf wensen te steunen.

De mens is zo'n complex dier, dat enorm ver gevorderdis op het gebied van sociale relaties/omgangsvormen en zelfberedding (als men daar de kans toe krijgt), dat het bijna nonsens is om te zeggen: "de mensheid is óf in haar geheel een kudde, óf een gehele bende individualisten."
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be