Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2006, 16:00   #1
ilfalco
Minister-President

Standaard Nog sneller vrij

Nog sneller vrij

22.02.2006 15.25u - De regering-Verhofstadt wil de vrijlatingen van gedetineerden opnieuw drastisch vergemakkelijken. In de Kamercommissie Justitie wordt momenteel een wetsontwerp in die zin besproken. Op een persconferentie gaf Vlaams Belang-Kamerlid Bart Laeremans gisteren meer uitleg bij het paarse wetsontwerp.

Vrijlating na één derde van de straf zou een recht worden voor de veroordeelde. De rechter wordt dan namelijk verplicht tot vrijlating, tenzij in een zeer beperkt aantal gevallen, met name wanneer de veroordeelde niet in zijn behoeften kan voorzien, een risico vormt voor de fysieke integriteit van anderen of zijn slachtoffers opnieuw dreigt lastig te vallen. Met andere woorden: de persoonlijkheid van de veroordeelde, zijn gedrag én zelfs zijn houding tegenover de slachtoffers (bijvoorbeeld de vergoeding van de schade) mogen dus niet meer meespelen. Bij een veroordeling van minder dan drie jaar effectief (ruim 80% van de gevallen!) moet hij zelfs worden vrijgelaten wanneer er een manifest risico bestaat op het plegen van nieuwe strafbare feiten.

De fameuze wet-Onkelinx werd reeds goedgekeurd in de Senaat, met de steun van CD&V. Het Vlaams Belang heeft in de bevoegde kamercommissie 130 amendementen ingediend, waardoor de commissie verplicht is de wet grondig te bespreken.

In 2003 trok toenmalig SP.A-voorzitter Steve Stevaert naar de stembus met de belofte dat de wet-Lejeune voor zware misdadigers moest worden afgeschaft. Vandaag gebeurt precies het tegenovergestelde.

De enige verstrenging die wordt doorgevoerd, heeft betrekking op de levenslange gevangenisstraf nadat herhaling werd vastgesteld. Maar dit heeft betrekking op een extreem klein aantal gevallen. De verstrenging is overigens minimaal: dergelijke veroordeelden zullen in de toekomst niet na 14 jaar, maar na 16 jaar worden vrijgelaten. Dit blijft onaanvaardbaar kort. De vervroegde invrijheidsstelling zal na één derde van de straf voor de meeste gedetineerden in de praktijk een automatisme worden, waardoor België het meest lakse vrijlatingsbeleid ter wereld zal krijgen. Dankzij PS-minister Onkelinx en haar trouwe slippendragers van SP.A en VLD.

bron webstek Vb

zo lost men hier de overbevolking van de gevangenissen op...
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 16:05   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik snap dat niet. Als ze een veroordeling van 7 jaar op 2 jaar uitzitten, waarom veroordeelt men ze dan niet ineens tot 2 jaar gewoon?

Dat zou heel wat duidelijker zijn, voor daders en slachtoffers.

Dus ofwel alles uitzitten wat gezegd wordt, ofwel...
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 16:08   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hmm, waarom zou ik nog 20 jaar mijn botten afdraaien, als ik nu wa foefel met de budgeten en rekeningen, en ik hack mezelf in in de financiele applicatie, (voor mij is da geen probleem ik creer gewoon een account met full access, )

En ik schrijf 2 000 000 euro over op mijn rekening op de kaaimaneilanden, ik ben op de kaaimaneilanden als ik da doe, (via VPN ) (eigenlijk kunnen ze me dan al nie veel meer doen, maar stel dat ze mij toch pakken en in den bak steken ... )

Ik word veroordeeld voor 15 jaar, (omdat ik nie wil zeggen waar da geld is... ) en kom dus na 5 jaar, ongewassen buiten, (ja ik ga mijn stukske zeep nie laten vallen en voor de bewakers te kloten alleen al, was ik mij nie meer )

2 000 000 euro voor 5 jaar te "werken" rap verdiend hé, !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 16:08   #4
Thai
Burger

Standaard

Als men nu eens een vergoedingskas zou oprichten.

Iedereen die slachtoffer wordt van een criminele daad, wordt zonder vragen en totaal vergoed.
Waar gaat men dat geld vandaan halen? heel eenvoudig: uit de pensioenkas van de politieke verantwoordelijken: de ministers en hun de ministeries, de parlementsleden, de rechters, de politie en dergelijke ... wees gerust de criminaliteit zal snel dalen ...
Thai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 16:22   #5
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik snap dat niet. Als ze een veroordeling van 7 jaar op 2 jaar uitzitten, waarom veroordeelt men ze dan niet ineens tot 2 jaar gewoon?

Dat zou heel wat duidelijker zijn, voor daders en slachtoffers.

Dus ofwel alles uitzitten wat gezegd wordt, ofwel...
Dat is de logika zelve maar ik vermoed dat perceptie belangrijker is voor de ontwerpers van dit geniaal stuk wetgeving : zeggen dat vrijlating na 1/3de een recht wordt ipv een gunst komt helemaal anders over dan zeggen dat alle straffen voortaan door drie zullen gedeeld worden... dat zou de burger verontrusten en dat willen wij niet.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 16:35   #6
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

slachtoffers of nabestaanden die vinden dat de dader niet zwaar genoeg gestraft wordt moeten het recht dan maar zelf in handen nemen.
altijd dat geprofiteer van de overheid.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 22:26   #7
StevenD
Vreemdeling

StevenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
slachtoffers of nabestaanden die vinden dat de dader niet zwaar genoeg gestraft wordt moeten het recht dan maar zelf in handen nemen.
altijd dat geprofiteer van de overheid.
Dan kunde beter zwijgen !!!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be