Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2006, 09:07   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Sharia testament mag niet.

ANP
DEN HAAG - Moslimouders in Nederland mogen geen testamenten opstellen op basis van islamitische wetgeving (sharia) waarin ze vastleggen dat dochters de helft erven van wat zonen krijgen.
Een notaris moet in zo'n geval weigeren om daaraan mee te werken. Dat stelde minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) gisteren in antwoord op schriftelijke vragen van fractievoorzitter Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid. Het is volgens de bewindsman uiteindelijk aan de rechter om te beoordelen of een wilsbeschikking de fundamentele grondslagen van de rechtsstaat schendt, zoals de gelijkheid van man en vrouw. Maar Hirsch Ballin wijst er al wel op dat een testament nietig is als de inhoud ervan in strijd is met de goede zeden of de openbare orde.

In dat kader moeten de mogelijke 'sharia-testamenten' in ons land volgens hem worden beoordeeld, ook als een achtergestelde dochter naar de rechter stapt om de geldigheid van zo'n wilsbeschikking te betwisten. Iemand die een testament opstelt, heeft in principe de vrijheid om te kiezen wie er van hem erft en hoeveel dat zal zijn. Het is echter 'onwenselijk' als dochters stelselmatig slechts de helft zouden krijgen van wat zoons ontvangen, aldus Hirsch Ballin. De minister weet niet hoe vaak dat gebeurt. De Nederlander

Ik denk niet dat dit in België mogelijk is, vermits we hier nogal strikte erfeniswetten hebben. Alhoewel: het staat hier iedereen vrij om één kindsgedeelte naar keuze aan iemand te geven. Dit zou betekenen dat het zoontje een extra kindsgedeelte krijgt (de echtgenote valt er dan wel af denk ik, vermits dat kindsgedeelte gewoonlijk aan de echtgenote wordt gegeven).

Weet iemand hier meer over?

Natuurlijk kan het zo zijn dat de dochters n�* de officiele erfenis gewoon hun sharia-teveel vrijwillig aan hun broers geven. Ik denk niet dat daar iets aan te doen is.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 24 december 2006 om 09:07.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 09:34   #2
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat vooral de dubbele nationaliteit(iets wat voor mij an sich geen probleem is) een obstakel kan zijn.
Welke wetgeving-Marokkaanse Sharia- of Belgische gelijkheidswetgeving- is er dan van toepassing?
Met name voor allochtonen die een buitenverblijf of bankrekening in Marokko hebben.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)

Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 24 december 2006 om 09:43.
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 09:41   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Waaruit weer maar eens blijkt dat "alle belgen gelijk voor de wet" dus niet telt voor elke belg!
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be