![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Schaamteloos gekopiëerd van de site van Vivant;
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() €1500 basisinkomen lijkt mij ook onhaalbaar alleszins. Het al langer bekende idee is op zich wel zeer goed in mijn ogen. Alleen denk ik dat naast de verhoging van de consumptiebelasting (voor niet-levensnoodzakelijke producten) ook een heffing op milieugebruik een belangrijke bron zou kunnen zijn voor het financieren van zo'n basisinkomen. Ik vind ook de stem die die Straubhaar laat horen zeer interessant. Hij wil blijkbaar ook de financiële transacties en markten gaan belasten, wat mij een goed idee lijkt.
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 23 maart 2006 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
![]() Inderdaad. Door financiële transacties nog maar 1 klein procentje (of zelfs minder) te belasten, kan de overheid genoeg geld innen om te voorzien in allerlei projecten en uitkeringen. En dat zonder dat er iemand slechter van wordt! Laatst gewijzigd door Heftruck : 23 maart 2006 om 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Mijn radicale standpunt is om natuurlijke rijkdommen (grond, ertsen, waterreservoirs, ...) te collectiviseren en met een pachtsysteem te werken. Iets realistischer lijkt mij een systeem dat alle bestaande milieuheffingen en verdere op basis van wetenschappelijke gegevens bepaalde heffingen op het gebruik van 'milieu', in één duidelijk kader stopt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Vervuiling, ontginning, bewerking, ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Ik weet niet of dat helpt. Tenslotte zijn grondstoffen bijzonder belangrijk. Ik denk dat een beter alternatief inhoudt om de ontginning aan bepaalde voorschriften te laten voldoen of ze wordt stilgelegd. Sommige grote bedrijven kunnen belastingen en eventuele boetes gewoon betalen. Dat is niet eerlijk voor andere bedrijven en zeker bijzonder negatief voor het milieu. Grotere bedrijven ontginnen immers meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad,dankzij deze import "groeit" de economie in geld uitgedrukt,maar ze is ongeveer "jobless".De verliezen in de industrie worden niet helemaal gecompenseerd door de groei bij de dozen-verschuivers.... Enkele Duitse groothandelaars,zowel als Industrielen,zijn eigenlijk "markleiders" hierin..... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Da's helemaal het a-sociale Vivant standpunt: iedereen een minimuminkomen dat gefinancierd wordt door een belasting op consumptie.
Een onrechtvaardiger, a-socialer systeem bestaat bijna niet. Dit is gevaarlijk poujadistisch denken. Uit alle onderzoek blijkt dat mensen met weinig inkomen verhoudingsgewijs veel meer van hun budget uitgeven aan de aankoop van basisgoederen (die dus belast worden), terwijl zij die veel verdienen dat uiteraard veel minder doen (en veel meer beleggen). Dit is een open deur naar nog meer onrechtvaardigheid en nog meer uitbuiting door de patrons. Er is maar één ware oplossing: de invoering van een maximum-inkomen en de belasting op speculatie en kapitaal. Er is geen enkele filosofische, sociale, ideologische of politieke reden waarom een manager honderd miljoen frank per jaar zou moeten verdienen, terwijl gewone hardwerkende mensen het moeten stellen met een paar duizend frank en de rest zonder job zit. Er is ook geen enkele reden waarom alles belast zou moeten worden, behalve speculatief kapitaal. Met het gemiddelde jaarloon van een manager kan men veel mensen tewerkstellen. Met de gemiddelde opbrengst van kapitaal in belastingsparadijzen kan men evenzeer heel wat mensen een job geven. Ik kan mij niet inbeelden dat een manager niet tevreden zou zijn met pakweg vijftig miljoen per jaar in plaats van honderd miljoen per jaar. PS: de man is geen prof hé. Het is niet omdat je een doctoraat behaalt dat je prof bent. Laatst gewijzigd door oliepiek : 23 maart 2006 om 20:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vivant zegt niet "iedereen een minimuminkomen".Vivant wil wel een garantie van iedereen een minimaal gegarandeerd "staats-inkomen",aan te vullen in de "vrije markt" door ieder op zich naar beste arbeid en vermogen..... Over de eventuele merites hiervan kan inderdaad voor de zoveelste keer een boompje opgezet worden.... ondertussen: In de grote landen Duitsland en Frankrijk zitten ze met steeds grotere bevolkingsgroepen die uit de boot vallen,en serieuze concentratie van geld en eigendom .We zien ook de marginalisering,bespotting bijna ,van de dompelaars die overal van tussenuit vallen,de belediging van de ooit zo geroemde Duitse arbeiders.Het is niet de eerste keer,dit MOET brokken maken . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe hoger de financiële transakties, hoe meer procentjes belasting erop.Met een "plafond" als we aan 15% geraken bvb.Dan gaat het al over fantastische bedragen , op dat niveau word niemand er "armer" van. Ik heb ooit eens gehoord, dat met enkel 5% van de jaarlijkse opbrengst van de wapenverkoop in belgië (of was het nu in frankrijk?...), men voor alle armen in het land een villa kon bouwen, en hen een vrijgevige uitkering kon betalen, voor de rest van hun leven ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |