![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Dames en Heren,
Binnen enkele dagen zal het 10 jaar geleden zijn dat koning Boudewijn, ons geheel onverwacht heeft verlaten. Op deze Nationale Feestdag wou ik aan enkele waarden herinneren, die hij zo treffend belichaamde, en sommige thema's aanhalen die hem na aan het hart lagen. Dit is een prachtige gelegenheid om hem hulde te betuigen, om koningin Fabiola, die dertig jaar aan zijn zijde stond, van harte te danken en de wens uit te spreken dat het streven van mijn broer ons verder moge inspireren. De fundamentele waarden van ons mens-zijn stelde hij hoog op prijs. Hij bracht ze dikwijls ter sprake maar hij paste ze vooral toe in het dagelijks leven en in zijn contacten met zoveel verschillende personen: zowel prominenten als gewone burgers, kinderen onder toezicht van de jeugdrechter, slachtoffers van mensenhandel en ook nog de vele door het leven gekwetste mensen. Diezelfde bezorgdheid leidde tot de oprichting van de Koning Boudewijnstichting waarvan de hoofdopdracht luidt: alle initiatieven steunen die de levensomstandigheden van onze bevolking trachten te verbeteren. Ter gelegenheid van het Staatsbezoek aan Nederland in mei 1993, enkele maanden voor zijn heengaan, onderstreepte hij, en ik citeer: "Het is evenzeer onontbeerlijk dat onze gezinnen, onze verenigingen, onze samenlevingsverbanden opnieuw oog krijgen voor de fundamentele waarden van onze beschaving: respect voor het gezin, de waardigheid van iedere persoon, solidariteit, rechtvaardigheid en verdraagzaamheid. Telkens de maatschappij het gezicht van deze waarden afwendt, lijdt zij er zelf onder en doet zij anderen lijden." Einde citaat. Zijn werkelijk beleven van die waarden verklaart de diepe ontroering van de bevolking bij zijn overlijden. Die waarden zijn immers universeel zoals priester Guy Gilbert eraan herinnerde tijdens het huwelijk van Laurent en Claire. Zij stoelen op liefde en eerbied voor anderen en dat moet ons allen inspireren welke onze overtuiging of onze cultuur ook moge wezen. Koning Boudewijn was het symbool en tevens de vurige advocaat van de eenheid en de cohesie van het land, in volle eerbied voor zijn verscheidenheid. Hij beschouwde het multicultureel karakter van België als een fantastische troef en een rijkdom, een unieke kans om openheid ten opzichte van anderen te bewerken en beter begrip op te brengen voor allerhande verschillen. Daarom onderstreepte hij vaak de nood aan verdraagzaamheid, maar hij wees ook op de te leveren inspanning om een betere kennis te verkrijgen van wat in onze verschillende gemeenschappen en gewesten leeft, ook bij de immigranten. Die eenheid in verscheidenheid, waaraan de overgrote meerderheid van onze medeburgers sterk is gehecht, dient ons blijvend te inspireren. Het algemeen enthousiasme bij de successen van Justine en van Kim getuigt eveneens van onze verbondenheid. Een ander thema dat mijn broer na aan het hart lag was zijn overtuiging dat het correct beleven van ons federaal model een stimulerend effect kon hebben op de Europese eenmaking. Hij was van oordeel dat die eenmaking onontbeerlijk was voor onze welvaart en voor de bevordering van vrede, rechtvaardigheid en solidariteit in de wereld. De recente oorlog in Irak en zijn gevolgen hebben die dwingende noodzaak nogmaals bevestigd. Dat grootse plan, dat de uitbreiding van de Unie beoogt maar ook een gemeenschappelijk internationaal optreden en defensiebeleid inhoudt, dienen wij verder te realiseren. Hij was tevens zeer geschokt te moeten vaststellen dat de kloof tussen arme en rijke landen steeds maar groter werd. Ook vandaag de dag treft het ons nog pijnlijk dat minder dan 20% van de wereldbevolking over meer dan 80% van het wereldinkomen beschikt. Het wordt de hoogste tijd om de mondialisering van de solidariteit te bewerken. Het is precies die doelstelling die de Organisatie voor billijke handel nastreeft waarvoor ze overigens, enkele weken geleden, de Internationale Koning Boudewijnprijs voor Ontwikkelingswerk heeft ontvangen. Met het oprichten van die prijs heeft mijn broer de solidariteit tussen de geïndustrialiseerde en de ontwikkelingslanden willen aanmoedigen. Hij stond erop iedereen te steunen die in een overheidsinstelling of in een NGO die onrechtvaardigheid tracht weg te werken. De grote noden van Afrika troffen hem zeer evenals de vaak onbillijke positie van de vrouw in de derde wereld. Laat ons dan ook verder elk initiatief aanmoedigen dat vrede, ontwikkeling en de heropbouw van Centraal-Afrika tot doel heeft, net als de inspanning die in sommige landen wordt gedaan om er de positie van de vrouw te verbeteren. Om te besluiten wensen de Koningin en ikzelf allen van harte te danken die ons hun sympathie betuigen naar aanleiding van 10 jaar Koningschap en die de verschillende evenementen, te dezer gelegenheid georganiseerd, bijwonen. Onze ganse familie, die almaar groter wordt, wenst U een vrolijke 21 juli in volle broederlijkheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een beetje spammen
![]() Lees: [size=6]Albertus secundus, orator et rex![/size] http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4980 Hoewel er al verdraagzame flaminganten dapper de topic in de soep laten draaien. ![]()
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat onderwerp was van in het begin al vort, gepost door verdraagzame belgicisten
![]()
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weerleggen wat ik erin postte is weer een andere affaire. Aantonen dat ik onverdraagzaam ben, nog moeilijker, gezien o.a. mijn feestwens aan jullie adres op http://forum.politics.be/viewtopic.p...light=feestdag Steek het maar rap op de hitte of de drank of een combinatie van beiden, tantist.................
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
1) Grootnonkel Leopold II is een genie, want hij heeft een paar miljoen zwartjes laten doden. Slim hé. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |