Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2003, 13:31   #1
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Dames en Heren,

Binnen enkele dagen zal het 10 jaar geleden zijn dat koning Boudewijn, ons geheel onverwacht heeft verlaten. Op deze Nationale Feestdag wou ik aan enkele waarden herinneren, die hij zo treffend belichaamde, en sommige thema's aanhalen die hem na aan het hart lagen. Dit is een prachtige gelegenheid om hem hulde te betuigen, om koningin Fabiola, die dertig jaar aan zijn zijde stond, van harte te danken en de wens uit te spreken dat het streven van mijn broer ons verder moge inspireren.

De fundamentele waarden van ons mens-zijn stelde hij hoog op prijs. Hij bracht ze dikwijls ter sprake maar hij paste ze vooral toe in het dagelijks leven en in zijn contacten met zoveel verschillende personen: zowel prominenten als gewone burgers, kinderen onder toezicht van de jeugdrechter, slachtoffers van mensenhandel en ook nog de vele door het leven gekwetste mensen. Diezelfde bezorgdheid leidde tot de oprichting van de Koning Boudewijnstichting waarvan de hoofdopdracht luidt: alle initiatieven steunen die de levensomstandigheden van onze bevolking trachten te verbeteren.

Ter gelegenheid van het Staatsbezoek aan Nederland in mei 1993, enkele maanden voor zijn heengaan, onderstreepte hij, en ik citeer: "Het is evenzeer onontbeerlijk dat onze gezinnen, onze verenigingen, onze samenlevingsverbanden opnieuw oog krijgen voor de fundamentele waarden van onze beschaving: respect voor het gezin, de waardigheid van iedere persoon, solidariteit, rechtvaardigheid en verdraagzaamheid. Telkens de maatschappij het gezicht van deze waarden afwendt, lijdt zij er zelf onder en doet zij anderen lijden." Einde citaat.

Zijn werkelijk beleven van die waarden verklaart de diepe ontroering van de bevolking bij zijn overlijden. Die waarden zijn immers universeel zoals priester Guy Gilbert eraan herinnerde tijdens het huwelijk van Laurent en Claire. Zij stoelen op liefde en eerbied voor anderen en dat moet ons allen inspireren welke onze overtuiging of onze cultuur ook moge wezen.

Koning Boudewijn was het symbool en tevens de vurige advocaat van de eenheid en de cohesie van het land, in volle eerbied voor zijn verscheidenheid. Hij beschouwde het multicultureel karakter van België als een fantastische troef en een rijkdom, een unieke kans om openheid ten opzichte van anderen te bewerken en beter begrip op te brengen voor allerhande verschillen. Daarom onderstreepte hij vaak de nood aan verdraagzaamheid, maar hij wees ook op de te leveren inspanning om een betere kennis te verkrijgen van wat in onze verschillende gemeenschappen en gewesten leeft, ook bij de immigranten. Die eenheid in verscheidenheid, waaraan de overgrote meerderheid van onze medeburgers sterk is gehecht, dient ons blijvend te inspireren. Het algemeen enthousiasme bij de successen van Justine en van Kim getuigt eveneens van onze verbondenheid.

Een ander thema dat mijn broer na aan het hart lag was zijn overtuiging dat het correct beleven van ons federaal model een stimulerend effect kon hebben op de Europese eenmaking. Hij was van oordeel dat die eenmaking onontbeerlijk was voor onze welvaart en voor de bevordering van vrede, rechtvaardigheid en solidariteit in de wereld. De recente oorlog in Irak en zijn gevolgen hebben die dwingende noodzaak nogmaals bevestigd. Dat grootse plan, dat de uitbreiding van de Unie beoogt maar ook een gemeenschappelijk internationaal optreden en defensiebeleid inhoudt, dienen wij verder te realiseren.

Hij was tevens zeer geschokt te moeten vaststellen dat de kloof tussen arme en rijke landen steeds maar groter werd. Ook vandaag de dag treft het ons nog pijnlijk dat minder dan 20% van de wereldbevolking over meer dan 80% van het wereldinkomen beschikt. Het wordt de hoogste tijd om de mondialisering van de solidariteit te bewerken. Het is precies die doelstelling die de Organisatie voor billijke handel nastreeft waarvoor ze overigens, enkele weken geleden, de Internationale Koning Boudewijnprijs voor Ontwikkelingswerk heeft ontvangen.

Met het oprichten van die prijs heeft mijn broer de solidariteit tussen de geïndustrialiseerde en de ontwikkelingslanden willen aanmoedigen. Hij stond erop iedereen te steunen die in een overheidsinstelling of in een NGO die onrechtvaardigheid tracht weg te werken. De grote noden van Afrika troffen hem zeer evenals de vaak onbillijke positie van de vrouw in de derde wereld. Laat ons dan ook verder elk initiatief aanmoedigen dat vrede, ontwikkeling en de heropbouw van Centraal-Afrika tot doel heeft, net als de inspanning die in sommige landen wordt gedaan om er de positie van de vrouw te verbeteren.

Om te besluiten wensen de Koningin en ikzelf allen van harte te danken die ons hun sympathie betuigen naar aanleiding van 10 jaar Koningschap en die de verschillende evenementen, te dezer gelegenheid georganiseerd, bijwonen.

Onze ganse familie, die almaar groter wordt, wenst U een vrolijke 21 juli in volle broederlijkheid.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2003, 13:34   #2
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boudewijn volgens Albert II
Het is evenzeer onontbeerlijk dat onze gezinnen, onze verenigingen, onze samenlevingsverbanden opnieuw oog krijgen voor de fundamentele waarden van onze beschaving: respect voor het gezin, de waardigheid van iedere persoon,
Respect dus voor de waardigheid van iedere persoon, tenzij die persoon Patrice Lumimba heet.
Oud 20 juli 2003, 14:10   #3
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Een beetje spammen :
Lees:
[size=6]Albertus secundus, orator et rex![/size]
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4980
Hoewel er al verdraagzame flaminganten dapper de topic in de soep laten draaien.
Oud 20 juli 2003, 14:19   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Dat onderwerp was van in het begin al vort, gepost door verdraagzame belgicisten
Oud 20 juli 2003, 14:23   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dat onderwerp was van in het begin al vort, gepost door verdraagzame belgicisten
Die smiley verhult niet dat je het eigenlijk meent.
Weerleggen wat ik erin postte is weer een andere affaire.
Aantonen dat ik onverdraagzaam ben, nog moeilijker, gezien o.a. mijn feestwens aan jullie adres op http://forum.politics.be/viewtopic.p...light=feestdag
Steek het maar rap op de hitte of de drank of een combinatie van beiden, tantist.................
Oud 20 juli 2003, 14:27   #6
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
U veronderstelt wel heel veel he? Ik wist niet dat u kon gedachtenlezen
Oud 20 juli 2003, 14:30   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
U veronderstelt wel heel veel he? Ik wist niet dat u kon gedachtenlezen
Je zou er versteld van staan. 8)
Oud 20 juli 2003, 19:01   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Citaat:
Het is evenzeer onontbeerlijk dat onze gezinnen, onze verenigingen, onze samenlevingsverbanden opnieuw oog krijgen voor de fundamentele waarden van onze beschaving: respect voor het gezin, de waardigheid van iedere persoon,
Respect dus voor de waardigheid van iedere persoon, tenzij die persoon Patrice Lumimba heet.
Je vergeet er een paar miljoen, vrees ik...
Oud 20 juli 2003, 23:01   #9
ferro
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Citaat:
Je vergeet er een paar miljoen, vrees ik...
Ja die Boudewijn ,was me dat een stukske crapuul !
ferro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2003, 23:42   #10
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert II
De fundamentele waarden van ons mens-zijn stelde hij hoog op prijs. Hij bracht ze dikwijls ter sprake maar hij paste ze vooral toe in het dagelijks leven en in zijn contacten met zoveel verschillende personen: zowel prominenten als gewone burgers, kinderen onder toezicht van de jeugdrechter, slachtoffers van mensenhandel en ook nog de vele door het leven gekwetste mensen.
Enkele fundamentele menselijke waarden die Boudewijn ter sprake bracht:

1) Grootnonkel Leopold II is een genie, want hij heeft een paar miljoen zwartjes laten doden. Slim hé.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boudewijn, toespraak bij onafhankelijkheidsfeesten van Congo, Kinsjasa, 1960
De onafhankelijkheid van Congo betekent de bekroning van het werk dat door het genie van koning Leopold II ontworpen is, aangevat door hem met volhardende moed en met overtuiging verder gezet door België. Zij markeert een beslissend moment in de bestemming van niet alleen Congo zelf, maar - ik aarzel niet om het te beklemtonen - van gans Afrika.
2) Zwarten zijn kleine kinderkes, je moet dus ook tegen hen spreken zoals tegen kleine kinderkes. Zwartekes krijgen onafhankelijkheid omdat ze braaf zijn, en het schoon vragen, niet omdat ze er recht op hebben. Je moet hen wel duidelijk zeggen dat ze braaf moeten blijven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boudewijn, toespraak bij onafhankelijkheidsfeesten van Congo, Kinsjasa, 1960
De grote onafhankelijkheidsbeweging die gans Afrika meesleept, heeft bij de Belgische bewindsvoerders, het grootste begrip gevonden. Ten overstaan van het eensgezinde verlangen van uw bevolkingen, hebben wij niet geaarzeld om U vanaf nu deze onafhankelijkheid toe te kennen.

Aan u, heren, komt het toe om nu te tonen dat wij gelijk gehad hebben u te vertrouwen.
3) Als een zwarteken niet beleefd reageert, mag je hem laten doodmaken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrice Lumumba (1925-1961, eerste premier Congo 1960) :
Reactie op de toespraak van koning Boudewijn bij de onafhankelijkheidfeesten van Congo (Kinsjasa, 30 juni 1960)
Wat ons lot is geweest gedurende 80 jaar koloniaal bewind, onze wonden zijn nog te vers en te pijnlijk opdat wij ze uit ons geheugen zouden kunnen wissen. Wij hebben afmattende arbeid gekend, tegen een loon dat ons niet toeliet onze honger te stillen, ons goed te kleden of fatsoenlijk te huisvesten, onze kinderen op te voeden als kostbare wezens.

Wij hebben de steken, de beledigingen, de spot, die we elke morgen, middag en avond moesten ondergaan, gekend omdat we zwarten waren. Wie zal vergeten dat men bij een zwarte altijd 'tu' gebruikte, zeker niet zoals bij een vriend, maar wel omdat het eerbare 'vous' alleen maar voor blanken was voorbehouden?

Wij hebben het meegemaakt dat onze gronden geplunderd werden in naam van zogezegde wetteksten, die niets anders deden dan het recht van de sterkste erkennen.

Wij hebben het meegemaakt dat de wet nooit dezelfde was als het over een blanke of over een zwarte ging, inschikkelijk voor de enen, wreed en onmenselijk voor de anderen.

Wij hebben het leed van de uitgewezen ter wille van politieke of godsdienstige overtuigingen gekend; uitgewezen uit hun eigen vaderland, was hun vertrek zelfs erger dan hun dood. *

Wij hebben het meegemaakt dat in de steden schitterende huizen stonden voor de blanken en bouwvallige hutten voor de zwarten, dat een neger niet toegelaten was noch in bioscopen of restaurants, noch in de winkels van de Europeanen: dat een zwarte reisde in het ruim van een boot, aan de voeten van de blanke in zijn luxekajuit.

Wie zal tenslotte de schietpartijen vergeten waardoor zovele van onze broeders zijn omgekomen, de cellen waar diegenen brutaal werden ingeworpen, die zich niet meer wilden onderwerpen aan een bewind van een rechtspraak die onderdrukking en uitbuiting betekende. (applaus)

Aan dit alles, mijn broeders, hebben wij heel diep geleden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be