Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moet de Villepin toegeven aan de studenten of doorzetten met zijn CPE
de Villepin moet doorzetten met zijn CPE 29 58,00%
de Villepin moet toegeven aan de studenten 21 42,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2006, 19:27   #1
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Moet de Villepin toegeven aan studentenprotest of doorzetten

Voorlopig ziet het er nog naar uit dat de Franse Eerste Minister de Villepin wil doorzetten met zijn CPE (contrat premier embauche), ondanks het groeiende protest van studenten en vakbonden (en uiteraard de oppositie).
Persoonlijk denk ik dat de Villepin met zijn CPE de vinger op de wonde legt: zolang werkgevers niet over grotere flexibiliteit kunnen bescikken mbt het aanwerven van nieuw personeel zullen ze liever bestaand personeel overuren laten presteren. Als ze daarentegen zeker zijn dat ze een nieuwe medewerker die niet voldoet ook vlot weer kwijtgeraken, dan zullen ze sneller het risico nemen om extra-personeel aan te werven. Blijkt de nieuwe werknemer een goede kracht, dan zal die na 2 jaar zeker een vast contract krijgen. Werkgevers willen hun goede werknemers immers niet verliezen.
De houding van de protesterende studenten (niet alle studenten) is in mijn ogen kortzichtig. Ze willen blijkbaar liever geen werk ipv werk te aanvaarden waarbij ze zich in de eerste twee jaar zullen moeten bewijzen.
In mijn ogen heeft dit alles niets te maken met het terugdringen van essentiële sociale rechten maar wel alles met het verhelpen aan de te grote rigiditeit van de arbeidsmarkt.
Conclusie: ik hoop dat de Villepin vasthoudt aan de essentie van zijn CPE.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 19:58   #2
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Voorlopig ziet het er nog naar uit dat de Franse Eerste Minister de Villepin wil doorzetten met zijn CPE (contrat premier embauche), ondanks het groeiende protest van studenten en vakbonden (en uiteraard de oppositie).
Persoonlijk denk ik dat de Villepin met zijn CPE de vinger op de wonde legt: zolang werkgevers niet over grotere flexibiliteit kunnen bescikken mbt het aanwerven van nieuw personeel zullen ze liever bestaand personeel overuren laten presteren. Als ze daarentegen zeker zijn dat ze een nieuwe medewerker die niet voldoet ook vlot weer kwijtgeraken, dan zullen ze sneller het risico nemen om extra-personeel aan te werven. Blijkt de nieuwe werknemer een goede kracht, dan zal die na 2 jaar zeker een vast contract krijgen. Werkgevers willen hun goede werknemers immers niet verliezen.
De houding van de protesterende studenten (niet alle studenten) is in mijn ogen kortzichtig. Ze willen blijkbaar liever geen werk ipv werk te aanvaarden waarbij ze zich in de eerste twee jaar zullen moeten bewijzen.
In mijn ogen heeft dit alles niets te maken met het terugdringen van essentiële sociale rechten maar wel alles met het verhelpen aan de te grote rigiditeit van de arbeidsmarkt.
Conclusie: ik hoop dat de Villepin vasthoudt aan de essentie van zijn CPE.
Volledig akkoord. Het CPE is een goede maatregel, en misschien is er zelfs nood aan nog veel meer flexibilisering en deregulering van de arbeidsmarkt. Meer in het algemeen zou er werk moeten worden gemaakt van een afschaffing van het wettelijk minimumloon, zouden de regelingen inzake arbeidsduur en overuren drastisch moeten worden versoepeld (kwestie van de mensen de kans te geven om meer uren te werken ten einde zo meer te verdienen), zouden de wettelijke ontslagregelingen drastisch moeten worden versoepeld, enz.

Ook zouden de passieve uitkeringen voor wat werkbekwamen betreft, moeten worden afgeschaft en vervangen worden door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij werkbekwamen zonder werk alleen nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per effectief gepresteerd uur gemeenschapsdienst, zodat enerzijds alle onvrijwillige armoede zou worden opgelost, terwijl anderzijds de brave belastingbetalers tenminste waar zouden krijgen voor hun geld. Een dergelijk systeem zou de werklozen aanmoedigen een gewone job te zoeken met een uurloon hoger dan 5 euro.

Een bovenvermeld gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem, zou ook fungeren als een correctiemechanisme op een vrije arbeidsmarkt. Het zou beletten dat de uurlonen zouden dalen onder de 5 euro.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 19 maart 2006 om 20:00.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 20:24   #3
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

de Villepin is géén eerste minister, hij is gewoon een knecht van het Groot Kapitaal.Deze mensen hun droom is de klok 150 jaar achteruit zetten, en geen arbeiders, maar wel een troep makke schapen tot hun beschikking hebben.Voor de jongeren van minder dan 26 jaar is dit nieuw kontrakt een echte oorvijg, ze worden nu totaal rechtloos gedurende 2 jaar, kunnen van de ene dag op de andere buitenvliegen, en vervangen worden.Jonge mensen in deze situatie gaan het nog moeilijker hebben als tegenwoordig om een woning te huren, ze worden immers niet beschouwd als iemand die vast werk heeft.En dat speelt zijn rol in Frankrijk, waar je een vast werk moet hebben om in de stad een woning te huren, waar je 2 maand waarborg vooruit betaalt, en waar de huisbaas dan ook nog vraagt of andere mensen borg voor je willen staan, je ouders bvb. en dit zelfs voor mensen die reeds een stuk in de 20 zijn.Om een krediet te krijgen , bvb. om een auto te kopen, word ook een vast werk verlangd.Daar kunnen ze dus ook achter fluiten.Om nog maar te zwijgen over dezen die ouder dan 26.Die vinden dan helemaal geen job meer, vermits de bazen rechtloze jongeren zal verkiezen.Tot nu toe, als je zonder werk viel in Frankrijk, had je nog een beetje hoop om terug iets te vinden als je jonger dan 50 was (daarna niet meer!), nu zal de "arbeids-hoop-grens" nog een aantal jaren lager liggen...Ondertussen zijn daar reeds 1 miljoen 200.000 RMI-sten (zoiets zoals het OCMW= 400 euros per maand voor een alleenstaande), evenveel C.E.S-ers (door de staat gefinancieerde half-time nep- jobs voor langdurig werklozen=500 euros per maand) en een paar honderduizend mensen die nergens ingeschreven staan (landlopers, illegalen enz enz).Met de bende van de Villepin, Sarkozy en Chirac gaat Frankrijk steeds dieper de put in...Ben eens benieuwd wie er in 2007, bij de nieuwe verkiezingen , aan de macht zal komen deze keer....
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 20:27   #4
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad carlgustaaf, daar kan ik niet veel aan toevoegen.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 20:34   #5
Jozef Ostyn

Standaard

Ik denk dat juist door de CPE-maatregel meer jongeren een kans zullen hebben om een job te vinden. En al die zaken ivm een eigen woning, toekomstzekerheid, enz. ... die heb je zeker niet als je gewoon werkloos bent.
Oud 19 maart 2006, 20:36   #6
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

'Een job' = snertjob vol onzekerheid en stress en onder alle voorwaarden die de baas hen oplegt vermits anders direct met ontslag wordt gedreigd ?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 20:40   #7
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
'Een job' = snertjob vol onzekerheid en stress en onder alle voorwaarden die de baas hen oplegt vermits anders direct met ontslag wordt gedreigd ?
Dus liever werkloosheid?
Oud 19 maart 2006, 20:41   #8
Cynicus
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie zijn werk goed doet, loopt weinig risico ontslagen te worden. Die maatregel is enkel bedoeld om de werkgevers de kans te geven het kaf van het koren te scheiden. Het is toch maar normaal dat een patroon zich moet kunnen ontdoen van ongewenste elementen.
Oud 19 maart 2006, 20:42   #9
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Frankrijk kampt met 23% jeugdwerkloosheid. Hoe denken de Franse vakbonden, studenten en communisten dit aan te pakken? Of is de enige goede job die ze kunnen doen betogen en vandaliseren? Wat zijn eigenlijk hun alternatieven? Ik vrees dat Europa een generatie verwende luizakken heeft gecreeerd die denken dat de staat voor alles een oplossing moet hebben maar waar persoonlijke verantwoordelijkheid alleen nog maar bestaat uit rechten en weinig plichten.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 20:44   #10
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Frankrijk kampt met 23% jeugdwerkloosheid. Hoe denken de Franse vakbonden, studenten en communisten dit aan te pakken? Of is de enige goede job die ze kunnen doen betogen en vandaliseren? Wat zijn eigenlijk hun alternatieven? Ik vrees dat Europa een generatie verwende luizakken heeft gecreeerd die denken dat de staat voor alles een oplossing moet hebben maar waar persoonlijke verantwoordelijkheid alleen nog maar bestaat uit rechten en weinig plichten.
Een correcte analyse vrees ik.
Oud 19 maart 2006, 20:49   #11
Cynicus
Banneling

Standaard

Citaat:

Oorspronkelijk bericht door longhorn
[SIZE=1]Frankrijk kampt met 23% jeugdwerkloosheid. Hoe denken de Franse vakbonden, studenten en communisten dit aan te pakken? Of is de enige goede job die ze kunnen doen betogen en vandaliseren? Wat zijn eigenlijk hun alternatieven? Ik vrees dat Europa een generatie verwende luizakken heeft gecreeerd die denken dat de staat voor alles een oplossing moet hebben maar waar persoonlijke verantwoordelijkheid alleen nog maar bestaat uit rechten en weinig plichten.[/SIZE]

Een correcte analyse vrees ik.

Dat denk ik ook. Een argument te meer om een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem in te voeren ten einde zo resoluut komaf te maken met al die moreel verwerpelijke luiheid die onze maatschappij compleet ondermijnt.
Oud 19 maart 2006, 21:00   #12
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Dat denk ik ook. Een argument te meer om een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem in te voeren ten einde zo resoluut komaf te maken met al die moreel verwerpelijke luiheid die onze maatschappij compleet ondermijnt.
Gewoon de sociale zekerheid afschaffen samen met de daar aan inherente uitkeringen. Dan kan de loonlast verlaagd worden om de consumptie van de werkenden en van het kapitaal te bevorderen.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 21:13   #13
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

luiheid is niet moreel verwerpelijk....

soms vraag ik mij af waar de meeste asociale typkes hier wonen.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 21:21   #14
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Luiheid is niet moreel verwerpelijk, gecompenseerde luiheid wel.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 21:23   #15
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Gewoon de sociale zekerheid afschaffen samen met de daar aan inherente uitkeringen.
Dat gaat mij te ver. De sociale zekerheid vervult een belangrijke en essentiële rol die moet gevrijwaard blijven. Dat wil niet zeggen dat ook hier geen hervormingen nodig zijn.
Oud 19 maart 2006, 21:30   #16
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat gaat mij te ver. De sociale zekerheid vervult een belangrijke en essentiële rol die moet gevrijwaard blijven. Dat wil niet zeggen dat ook hier geen hervormingen nodig zijn.
De sociale zekerheid is niets anders dan de betonnering van het profitariaat en wie daar tegen is, is zelf een profiteur. Ik heb de sociale zekerheid niet nodig, maar ik mag ze wel betalen.
Oud 19 maart 2006, 21:31   #17
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
De sociale zekerheid is niets anders dan de betonnering van het profitariaat en wie daar tegen is, is zelf een profiteur. Ik heb de sociale zekerheid niet nodig, maar ik mag ze wel betalen.
Er is ook nog zoiets als solidariteit.
Oud 19 maart 2006, 21:35   #18
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er is ook nog zoiets als solidariteit.
Dat is synoniem van profitariaat want solidariteit komt altijd van dezelfde kant ... die van de rijken ...
Oud 19 maart 2006, 21:39   #19
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou het per definitie een snertjob zijn?

Waarom zou een werkgever iemand in dienst nemen als hij er enkel met veel moeite en kosten vanaf raakt als het een verkeerde keuze blijkt? Een kandidaat-werknemer een kans geven wordt dan een risicovolle aangelegenheid.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 21:40   #20
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Dat is synoniem van profitariaat want solidariteit komt altijd van dezelfde kant ... die van de rijken ...
We zijn het niet eens over deze zaak. Laat ons terugkeren tot het onderwerp van deze thread: het CPE van de Villepin.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be