Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de regering onmiddellijk maatregelen nemen bij overschrijding jaarnorm fijn stof
Ja natuurlijk 10 38,46%
Enkel maatregelen die op lange termijn soelaas brengen. 8 30,77%
Eigenlijk wel, maar wat kan ze doen? 3 11,54%
Maar nee, dat is allemaal overroepen. 5 19,23%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 maart 2006, 16:41   #1
Makkie
Lokaal Raadslid
 
Makkie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Berichten: 335
Standaard Fijn stof

Gisteren werd voor de zesendertigste keer de norm voor fijn stof overschreden in Zwijndrecht.

Citaat:
De Standaard van 21/03/06:
Jaarnorm fijn stof in Zwijndrecht overschreden

BINNENLAND


De norm voor fijn stof in de lucht ligt op 50 microgram per kubieke meter en die norm mag slechts 35 dagen per jaar overschreden worden. Na nauwelijks 2,5 maanden is die grenswaarde, vastgelegd door Europa, al overschreden in de gemeente Zwijndrecht. Gisteren was het 36ste dag met te veel stof. Ook in Roeselare en de Gentse kanaalzone zullen de Europese norm snel overschreden worden. Op beide meetpunten is de daggrenswaarde dit jaar al 34 keer overschreden. Oorzaak zijn de uitzonderlijke weersomstandigheden. Zo kwam de wind meer dan normaal uit het oosten, waardoor vervuilde lucht uit het Ruhrgebied werd aangevoerd. In november 2005 stelden de ministers van Milieu Bruno Tobback (SP.A) en Kris Peeters (CD&V) nog een gezamenlijk actieplan voor. Ze rekenen vooral op bijkomende fiscale stimulansen voor milieuvriendelijke auto's.
Dit is een voorbeeld van een werkelijk probleem. De regering blinkt echter uit in laksheid en machteloosheid. Er moeten onmiddellijk acties komen zoniet, kunnen we ons blijven afvragen waarom toch zoveel mensen kanker krijgen.

De getroffen gemeenten moeten er bij de federale en de Vlaamse overheid op aandringen een beleid te voeren dat overschrijdingen van de grenswaarde voor fijn stof in de omgevingslucht voorkomt.
Op korte termijn kan de snelle invoering van een dieselroetfilter soelaas brengen. Zo'n filter kan tot 90% van de gevaarlijke roetdeeltjes tegenhouden. LPG geeft 30 % minder uitstoot van fijn stof dan diesel. Een subsidiebesluit voor de installatie van dergelijke filters naar Duits model kan een eerste stap zijn. Vroeger werd LPG gepromoot, maar sinds Groen! uit de regering is verdwenen, werd ook die promotie teruggeschroefd.
Waarom neemt de minister - in overleg met de locale besturen geen effectieve maatregelen wanneer de 35 dagengrens overschreden wordt? Volgens de Vlaamse milieuwetgeving is de minister ten andere verplicht op dat ogenblik een Actieplan uit te werken.
Bovendien is het absoluut noodzakelijk de meest kwetsbare inwoners - met name kinderen, astmalijders en ouderen - tijdig en volledig te verwittigen van de risico's van toekomstige pieken van luchtvervuiling. Een preventief gezondheids- en welzijnsbeleid is nodig; zeker in die gemeenten waar het fijn stof voor ontoelaatbare gezondheidsrisico's zorgt.
__________________
I'm green and I'm proud. I say it clear, I say it loud.
Makkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 17:55   #2
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Makkie Bekijk bericht
Gisteren werd voor de zesendertigste keer de norm voor fijn stof overschreden in Zwijndrecht.



Dit is een voorbeeld van een werkelijk probleem. De regering blinkt echter uit in laksheid en machteloosheid. Er moeten onmiddellijk acties komen zoniet, kunnen we ons blijven afvragen waarom toch zoveel mensen kanker krijgen.

De getroffen gemeenten moeten er bij de federale en de Vlaamse overheid op aandringen een beleid te voeren dat overschrijdingen van de grenswaarde voor fijn stof in de omgevingslucht voorkomt.
Op korte termijn kan de snelle invoering van een dieselroetfilter soelaas brengen. Zo'n filter kan tot 90% van de gevaarlijke roetdeeltjes tegenhouden. LPG geeft 30 % minder uitstoot van fijn stof dan diesel. Een subsidiebesluit voor de installatie van dergelijke filters naar Duits model kan een eerste stap zijn. Vroeger werd LPG gepromoot, maar sinds Groen! uit de regering is verdwenen, werd ook die promotie teruggeschroefd.
Waarom neemt de minister - in overleg met de locale besturen geen effectieve maatregelen wanneer de 35 dagengrens overschreden wordt? Volgens de Vlaamse milieuwetgeving is de minister ten andere verplicht op dat ogenblik een Actieplan uit te werken.
Bovendien is het absoluut noodzakelijk de meest kwetsbare inwoners - met name kinderen, astmalijders en ouderen - tijdig en volledig te verwittigen van de risico's van toekomstige pieken van luchtvervuiling. Een preventief gezondheids- en welzijnsbeleid is nodig; zeker in die gemeenten waar het fijn stof voor ontoelaatbare gezondheidsrisico's zorgt.
Enkele vragen die eigenlijk beantwoord zouden moeten worden, vooraleer zo'n poll zinnig kan ingevuld worden:


- Over welk soort 'fijn stof' gaat het? Fijn stof kan bestaan uit zeezout, of fijn zand, of roet, enz en de effecten op de gezondheid ed zijn zeer waarschijnlijk in ieder van die gevallen totaal verschillend.

- Wat is de oorzaak van de toename? Is er op de linkeroever ergens een fabriek die één of andere soort fijn stof uitspuwt? Of is er misschien een natuurlijke oorzaak waaraan geen regering iets kan doen? Zolang men de oorzaak niet kent kan men toch niet zeggen of er ja dan nee moet ingegrepen worden?!

- Waar komt die rare periode van zegge & schrijve 35 dagen vandaan, boven dewelke het fijn stof gevaarlijk wordt, ook wanneer men niet weet welk type fijn stof precies in het spel is? Ik vind het in elk geval zeer raar dat zo'n preciese periode kan opgegeven worden ivm zo'n vaag gedefinieerd begrip als 'fijn stof'.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 11:44   #3
Makkie
Lokaal Raadslid
 
Makkie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Berichten: 335
Standaard

Sinds 1 januari van 2005 is een nieuwe Europese richtlijn van kracht met concrete normen voor fijn stof , stofdeeltjes met een diameter kleiner dan een duizendste van een millimeter. Op jaarbasis mag deze norm maximaal 35 keer overschreden worden. In de eerste drie maanden van dit jaar werden in Zwijndrecht en Hoboken echter al 25 overschrijdingen vastgesteld en in Borgerhout 24. Zwijndrecht kende zelfs een piek van liefst 135, bijna drie keer zo veel als toegelaten. Maar ook in meetposten op de Luchtbal en in de haven werden al heel wat overschrijdingen opgetekend. In Schoten werd ook een piek van 133 µg/m3 gehaald. De stad Mechelen doet het iets beter, maar ook daar werd de norm voor schone lucht toch al 13 keer overschreden dit jaar. Opvallend is ook de Rupel-piek : een aantal overschrijdingen van maar liefst 24 te Ruisbroek.

Fijn stof, vooral een gevolg van industrie, verkeer en verwarming zijn nochtans zeer gevaarlijk: ze leiden tot meer kans op hartaanvallen, beroertes en ademhalingsproblemen.

Vanaf dit jaar geldt een Europese norm voor de aanwezigheid van fijn stof in de lucht. "Fijn stof" is een verzamelnaam voor stofdeeltjes met een diameter kleiner dan een duizendste van een millimeter. Dat fijn stof komt vrij in het verkeer, de industrie en bij de verwarming van gebouwen. Ze kunnen diep doordringen in de ademhalingswegen en zelfs rechtstreeks in de bloedbaan en leiden tot meer kans op hartaanvallen, beroertes en ademhalingsproblemen.

De daggrenswaarde voor fijn stof - opgenomen in de Vlaamse milieuwetgeving (Vlarem 2) - werd door Europa vastgelegd op 50 µg/m3 of 0,05 milligram per kubieke meter. Deze norm mag maar 35 keer per jaar (of 35 dagen per jaar) overschreden worden. Maar: tussen 1 januari en 12 april van dit jaar werd die norm in Zwijndrecht en Hoboken echter al 25 keer overschreden! In Borgerhout gebeurde dat over diezelfde periode 24 keer, op de Luchtbal 23 keer en in Schoten 20 maal. Kortom: nog enkele dagen warm weer en de Europese norm wordt in verschillende Antwerpse districten en gemeenten overschreden. Dat is vooral erg voor de gezondheid van voornamelijk kinderen en ouderen.
Fijne stofdeeltjes zijn immers bijzonder schadelijk voor de gezondheid. Hoe kleiner de deeltjes, hoe gevaarlijker ze zijn en hoe dieper ze in de longen en de longblaasjes doordringen. De allerkleinste deeltjes kunnen zelfs rechtstreeks in de bloedbaan terecht komen. Dit maakt ze des te schadelijker, vooral omdat ongewenste stoffen zoals PAK's, zware metalen, dioxines, PCB's,.. zich aan deze kleine stofdeeltjes hechten…
In Vlaanderen werd in het meest recente milieurapport (MIRA-T 2004) berekend dat milieuverontreiniging de Vlaming gemiddeld 5 gezonde levensmaanden kost. De hoofdschuldige daarvoor is fijn stof (71%).
In Vlaanderen zorgen industrie, energiecentrales, huishoudelijke verwarming en verkeer voor de meeste uitstoot van fijn stof. Verkeer zou globaal verantwoordelijk zijn voor een kwart van het fijn stof, het autoverkeer voor een vijfde.
Binnen steden zoals Antwerpen evenwel is verkeer de grote boosdoener. Autoverkeer en dan vooral dieselwagens blijken de hoofdverantwoordelijken voor de vervuiling met kleine stofdeeltjes in steden met veel autoverkeer. In het stadscentrum veroorzaakt het autoverkeer tot 3/4de van de fijn stofvervuiling. Ongeveer de helft komt dan van vrachtwagens en bussen, de andere helft van diesel- personenwagens. Om in steden de norm te halen en de lucht gezond te houden, zijn dus in de eerste plaats maatregelen nodig om het autoverkeer te beperken of minder stofvervuilend te maken.
Makkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 11:47   #4
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Makkie Bekijk bericht
Gisteren werd voor de zesendertigste keer de norm voor fijn stof overschreden in Zwijndrecht.



Dit is een voorbeeld van een werkelijk probleem. De regering blinkt echter uit in laksheid en machteloosheid. Er moeten onmiddellijk acties komen zoniet, kunnen we ons blijven afvragen waarom toch zoveel mensen kanker krijgen.

De getroffen gemeenten moeten er bij de federale en de Vlaamse overheid op aandringen een beleid te voeren dat overschrijdingen van de grenswaarde voor fijn stof in de omgevingslucht voorkomt.
Op korte termijn kan de snelle invoering van een dieselroetfilter soelaas brengen. Zo'n filter kan tot 90% van de gevaarlijke roetdeeltjes tegenhouden. LPG geeft 30 % minder uitstoot van fijn stof dan diesel. Een subsidiebesluit voor de installatie van dergelijke filters naar Duits model kan een eerste stap zijn. Vroeger werd LPG gepromoot, maar sinds Groen! uit de regering is verdwenen, werd ook die promotie teruggeschroefd.
Waarom neemt de minister - in overleg met de locale besturen geen effectieve maatregelen wanneer de 35 dagengrens overschreden wordt? Volgens de Vlaamse milieuwetgeving is de minister ten andere verplicht op dat ogenblik een Actieplan uit te werken.
Bovendien is het absoluut noodzakelijk de meest kwetsbare inwoners - met name kinderen, astmalijders en ouderen - tijdig en volledig te verwittigen van de risico's van toekomstige pieken van luchtvervuiling. Een preventief gezondheids- en welzijnsbeleid is nodig; zeker in die gemeenten waar het fijn stof voor ontoelaatbare gezondheidsrisico's zorgt.
Laten we beginnen met van milieu weer een federale bevoegdheid te maken. Dan kunnen we dit nijpend probleem eindelijk eens globaal aanpakken. Bovendien zien we in Zaventem waartoe de versnippering van bevoegdheden leidt: chaos over geluidsnormen die de toekomst van de luchthaven hypothekeert en ons (rechts)onzekerheid creëert.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 11:51   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Zo kwam de wind meer dan normaal uit het oosten, waardoor vervuilde lucht uit het Ruhrgebied werd aangevoerd.
Kijk, dit gaat mijn petje te boven!

Helemaal vanuit het ruhrgebied maakt dat stof een tocht van honderden kilometers om dan netjes in Zwijndrecht neer te vallen.

In 95% van de tijd zit de wind richting rechteroever (Antwerpen). De vervuiling van het industriegebied op de Linker Scheldeoever gaat dus die kant op.
Nu niet, de wind zit anders.
Nu komt de vervuiling het van het RUHRgebied!

Allez! en sinterklaas bestaat ook.

Laatst gewijzigd door circe : 22 maart 2006 om 11:53.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 11:53   #6
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Laten we beginnen met van milieu weer een federale bevoegdheid te maken. Dan kunnen we dit nijpend probleem eindelijk eens globaal aanpakken.
Sinds wanneer in België een wereldrijk?
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 12:27   #7
Makkie
Lokaal Raadslid
 
Makkie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Berichten: 335
Standaard

Citaat:
Kijk, dit gaat mijn petje te boven!

Helemaal vanuit het ruhrgebied maakt dat stof een tocht van honderden kilometers om dan netjes in Zwijndrecht neer te vallen.

In 95% van de tijd zit de wind richting rechteroever (Antwerpen). De vervuiling van het industriegebied op de Linker Scheldeoever gaat dus die kant op.
Nu niet, de wind zit anders.
Nu komt de vervuiling het van het RUHRgebied!

Allez! en sinterklaas bestaat ook.
Inderdaad. Het lijkt me ook sterk dat die vervuiling van daar komt. Het kan natuurlijk een alibi zijn om zelf niets te moeten doen: het komt van den Duits, dus...
Makkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 18:09   #8
mad_drone
Gouverneur
 
mad_drone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: destelbergen
Berichten: 1.280
Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

gezien de afstand waarover fijn stof verspreid kan worden door wind, is het aangewezen dat porbleem op nationaal én europees niveau aan het pakken. Die richtlijn van 35 dagen is overigens een europese richtlijn.
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 18:25   #9
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Een aantal zaken zijn alvast heel duidelijk:

1. fijn stof kan inderdaad over een enorme afstand getransporteerd worden. Iedereen kent wel het voorbeeld waarbij de familiewagen na een fikse regenbui bedekt is met een fijn laagje modder: dit zand komt in vele gevallen van de Sahara ! Allerhande weers- en klimaatsfenomen zijn verantwoordelijk voor het transport, en wij kunnen daar in feite niets aan doen (zie ook het persbericht, waarbij een combinatie van oostelijke wind, open hemel en lage temperaturen aan de basis ligt van de huidige piekwaarden).

2. fijn stof kent -net zoals ongeveer alle polluenten- antropogene én natuurlijke bronnen. Aan de kust rondwandelen (laat staan wonen) is bvb. een gegarandeerde winner voor de opname van fijn stof. Antropogene bronnen zijn: roetuitstoot, opwaaien door transport, ...

3. fijn stof is intrinsiek gevaarlijk, maar enkel als bepaalde drempels overschreden worden. Niet alle fijn stof is ook even gevaarlijk. Zo werd Pb (lood) als klopmiddel uit benzine verwijderd, nadat empirisch werd vastgesteld dat de Pb-uitstoot gepaard ging met hersenletsels bij kinderen. Andere kleine partikeltjes kunnen echter een pak minder gevaar inhouden.

Moet de oveheid dus iets doen aan "fijn stof"? Ja, indien mogelijk, maar ze (en ook wij als burgers) moet ook niet direct gaan panikeren. Het is vooral een kwestie van maatregelen met zo minimale kost maar zo groot mogelijk effect te selecteren en te implementeren, en een beetje realist te zijn (proberen de huidige trend van de consumentbepaalde keuze voor dieselwagens om te buigen naar LPG is dat niet; het promoten/verplichten van roetfilters is dat wel).
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 18:37   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Laten we beginnen met van milieu weer een federale bevoegdheid te maken. Dan kunnen we dit nijpend probleem eindelijk eens globaal aanpakken. Bovendien zien we in Zaventem waartoe de versnippering van bevoegdheden leidt: chaos over geluidsnormen die de toekomst van de luchthaven hypothekeert en ons (rechts)onzekerheid creëert.
Zucht....

Staat er al iets over dit 'nijpend' probleem in jouw partijprogramma, Hans?

Neen?

Al goed dat er zich plots nog eens een 'nijpend probleem' voordoet anders hoefde je je mond niet eens meer open te doen.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het zowiso beter voor je zou dat je hem dichtplakt anders denkt iederéén binnenkort nog dat je in cocurrentie treedt met Zijne Taaie Hoogheid van Laeken.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 19:21   #11
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Kijk, dit gaat mijn petje te boven!

Helemaal vanuit het ruhrgebied maakt dat stof een tocht van honderden kilometers om dan netjes in Zwijndrecht neer te vallen.

In 95% van de tijd zit de wind richting rechteroever (Antwerpen). De vervuiling van het industriegebied op de Linker Scheldeoever gaat dus die kant op.
Nu niet, de wind zit anders.
Nu komt de vervuiling het van het RUHRgebied!

Allez! en sinterklaas bestaat ook.
Ik ben géén specialist maar ik woon in Zwijndrecht en denk dat de oorzaak makkelijk aan te duiden is.....de Kennedytunnel.
Véél vrachtwagens komen met een lage snelheid onder in de tunnel en moeten dan alle PK's aanspreken om terug boven te komen in Zwijndrecht.
Een tijd geleden sprak men ervan remdrempels om deze reden te verwijderen.
Aan de rechteroever hetzelfde verhaal.
Voeg hier nog bij dat er regelmatig files staan aan linker- en rechterzijde waar de vrachtwagens continu roetdeeltjes uitblazen.
Wie wil mag de test eens nemen.
Gelukkig hebben wij hier een burgemeester van GROEN!
Die zal het voor ons eens gaan vertellen in Brussel en gelukkig krijgen wij er nog de Oosterweelverbinding bovenop !
Tussen de 2 kokers in zit een fietstunnel, die ik af en toe neem, de lucht is er niet om in te ademen.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 19:22   #12
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Fijn stof is idd een groot probleem in België.

Maar de partij Groen! is te platvloers en vulgair om daar iets van te snappen.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 19:26   #13
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Mocht de Kennedytunnel de oorzaak zijn dan zit er maar één ding op: het verkeer een hondertal meter onder een waterspray laten rijden, veiligheid ?????
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 19:26   #14
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Tussen de 2 kokers in zit een fietstunnel, die ik af en toe neem, de lucht is er niet om in te ademen.
Kzou die tunnel nooit nemen als ik u was. Besef dat er waarden tot 10 KEER de europese limiet is bereikt deze winter, en dat in open lucht. In zo'n tunnel waar de ventilatie beperkt is, ga je quasi contant zulke waardes hebben (en waarschijnlijk nog veel hoger).

ps: Fijn stof ruik je (helaas) niet.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 19:29   #15
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Kijk, dit gaat mijn petje te boven!

Helemaal vanuit het ruhrgebied maakt dat stof een tocht van honderden kilometers om dan netjes in Zwijndrecht neer te vallen.

In 95% van de tijd zit de wind richting rechteroever (Antwerpen). De vervuiling van het industriegebied op de Linker Scheldeoever gaat dus die kant op.
Nu niet, de wind zit anders.
Nu komt de vervuiling het van het RUHRgebied!

Allez! en sinterklaas bestaat ook.
De essentie van fijn stof is net dat het relatief vrij kan zweven in de lucht. De archimedes kracht is van dezelfde grootte-orde als de zwaartekracht op het deeltje.

Dus niet afstand, maar wel wind is de bepalende factor waar zo'n deeltje uiteindelijk terecht komt.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 01:15   #16
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Makkie Bekijk bericht
Sinds 1 januari van 2005 is een nieuwe Europese richtlijn van kracht met concrete normen voor fijn stof , stofdeeltjes met een diameter kleiner dan een duizendste van een millimeter. Op jaarbasis mag deze norm maximaal 35 keer overschreden worden. In de eerste drie maanden van dit jaar werden in Zwijndrecht en Hoboken echter al 25 overschrijdingen vastgesteld en in Borgerhout 24. Zwijndrecht kende zelfs een piek van liefst 135, bijna drie keer zo veel als toegelaten. Maar ook in meetposten op de Luchtbal en in de haven werden al heel wat overschrijdingen opgetekend. In Schoten werd ook een piek van 133 µg/m3 gehaald. De stad Mechelen doet het iets beter, maar ook daar werd de norm voor schone lucht toch al 13 keer overschreden dit jaar. Opvallend is ook de Rupel-piek : een aantal overschrijdingen van maar liefst 24 te Ruisbroek.

Fijn stof, vooral een gevolg van industrie, verkeer en verwarming zijn nochtans zeer gevaarlijk: ze leiden tot meer kans op hartaanvallen, beroertes en ademhalingsproblemen.

Vanaf dit jaar geldt een Europese norm voor de aanwezigheid van fijn stof in de lucht. "Fijn stof" is een verzamelnaam voor stofdeeltjes met een diameter kleiner dan een duizendste van een millimeter. Dat fijn stof komt vrij in het verkeer, de industrie en bij de verwarming van gebouwen. Ze kunnen diep doordringen in de ademhalingswegen en zelfs rechtstreeks in de bloedbaan en leiden tot meer kans op hartaanvallen, beroertes en ademhalingsproblemen.

De daggrenswaarde voor fijn stof - opgenomen in de Vlaamse milieuwetgeving (Vlarem 2) - werd door Europa vastgelegd op 50 µg/m3 of 0,05 milligram per kubieke meter. Deze norm mag maar 35 keer per jaar (of 35 dagen per jaar) overschreden worden. Maar: tussen 1 januari en 12 april van dit jaar werd die norm in Zwijndrecht en Hoboken echter al 25 keer overschreden! In Borgerhout gebeurde dat over diezelfde periode 24 keer, op de Luchtbal 23 keer en in Schoten 20 maal. Kortom: nog enkele dagen warm weer en de Europese norm wordt in verschillende Antwerpse districten en gemeenten overschreden. Dat is vooral erg voor de gezondheid van voornamelijk kinderen en ouderen.
Fijne stofdeeltjes zijn immers bijzonder schadelijk voor de gezondheid. Hoe kleiner de deeltjes, hoe gevaarlijker ze zijn en hoe dieper ze in de longen en de longblaasjes doordringen. De allerkleinste deeltjes kunnen zelfs rechtstreeks in de bloedbaan terecht komen. Dit maakt ze des te schadelijker, vooral omdat ongewenste stoffen zoals PAK's, zware metalen, dioxines, PCB's,.. zich aan deze kleine stofdeeltjes hechten…
In Vlaanderen werd in het meest recente milieurapport (MIRA-T 2004) berekend dat milieuverontreiniging de Vlaming gemiddeld 5 gezonde levensmaanden kost. De hoofdschuldige daarvoor is fijn stof (71%).
In Vlaanderen zorgen industrie, energiecentrales, huishoudelijke verwarming en verkeer voor de meeste uitstoot van fijn stof. Verkeer zou globaal verantwoordelijk zijn voor een kwart van het fijn stof, het autoverkeer voor een vijfde.
Binnen steden zoals Antwerpen evenwel is verkeer de grote boosdoener. Autoverkeer en dan vooral dieselwagens blijken de hoofdverantwoordelijken voor de vervuiling met kleine stofdeeltjes in steden met veel autoverkeer. In het stadscentrum veroorzaakt het autoverkeer tot 3/4de van de fijn stofvervuiling. Ongeveer de helft komt dan van vrachtwagens en bussen, de andere helft van diesel- personenwagens. Om in steden de norm te halen en de lucht gezond te houden, zijn dus in de eerste plaats maatregelen nodig om het autoverkeer te beperken of minder stofvervuilend te maken.
Als ze er niet tegen kunnen moeten ze maar..........(invullen op de stippellijn), maar we gaan de dieselstinkers toch geen filter doen kopen? Norm of niet, we leven toch in een liberale vrijemarkteconomie, of niet? De vrije markt vraagt fiscaal interessante diezelstinkers. Dat in de realiteit en wie daartegen is, die is een ......(invullen op de stippellijn)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 09:06   #17
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als ze er niet tegen kunnen moeten ze maar..........(invullen op de stippellijn), maar we gaan de dieselstinkers toch geen filter doen kopen? Norm of niet, we leven toch in een liberale vrijemarkteconomie, of niet? De vrije markt vraagt fiscaal interessante diezelstinkers. Dat in de realiteit en wie daartegen is, die is een ......(invullen op de stippellijn)
racist ?
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 09:10   #18
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
De essentie van fijn stof is net dat het relatief vrij kan zweven in de lucht. De archimedes kracht is van dezelfde grootte-orde als de zwaartekracht op het deeltje.

Dus niet afstand, maar wel wind is de bepalende factor waar zo'n deeltje uiteindelijk terecht komt.
ik spreek dat helemaal niet tegen, maar ik heb er wel mijn twijfels bij dat het fijne stof in een wolkje vanuit het Ruhrgebied komt overvliegen en dan enkel in Zwijndrecht zou naar beneden vallen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 09:12   #19
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Ik ben géén specialist maar ik woon in Zwijndrecht en denk dat de oorzaak makkelijk aan te duiden is.....de Kennedytunnel.
Véél vrachtwagens komen met een lage snelheid onder in de tunnel en moeten dan alle PK's aanspreken om terug boven te komen in Zwijndrecht.
Een tijd geleden sprak men ervan remdrempels om deze reden te verwijderen.
Aan de rechteroever hetzelfde verhaal.
Voeg hier nog bij dat er regelmatig files staan aan linker- en rechterzijde waar de vrachtwagens continu roetdeeltjes uitblazen.
Wie wil mag de test eens nemen.
Gelukkig hebben wij hier een burgemeester van GROEN!
Die zal het voor ons eens gaan vertellen in Brussel en gelukkig krijgen wij er nog de Oosterweelverbinding bovenop !
Tussen de 2 kokers in zit een fietstunnel, die ik af en toe neem, de lucht is er niet om in te ademen.
hallo stoffige gemeentegenoot!

Dat de Kennedy vervuilt is een feit. Maar dan zouden we constant een verhoging van die fijne stof waarden moeten hebben, gelijk van waar de wind waait.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 09:22   #20
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik spreek dat helemaal niet tegen, maar ik heb er wel mijn twijfels bij dat het fijne stof in een wolkje vanuit het Ruhrgebied komt overvliegen en dan enkel in Zwijndrecht zou naar beneden vallen.
Als je een kei wegwerpt komt dat een paar meter verder neer door de zwaartekracht. T'geeft u dus ne schuine worp.

Als je een tennisballetje pakt, wat veel lichter is, gaat dat al veel verder geworpen kunnen worden, de gravitatieversnelling is't zelfde, maar de massa is veel kleiner, dus ook de zwaartekracht. Die tennisbal gaat dus verder.

Een zandkorreltje vanuit de Sahara kan tot in België neervallen, meegenomen met de wind.

Zo'n fijn stof deeltje heeft die limiet niet. In praktijk zal dat niet gebeuren, en daar zijn allerlei statistische berekeningen voor om aan te tonen dat ze ofwel gemiddeld hoog in de atmosfeer gaan rondzweven, ofwel gemiddeld crashen op de grond.

Maar mits gunstige omstandigheden, zoals temperatuur, vliegen die deeltjes zelfs de wereld rond.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be