Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2006, 12:17   #1
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard de gelovige

assalaam alaikum,

op een dag vroeg iemand aan de profeet mohammed (vzmh) welke daden volgens de islam goed zijn. de profeet antwoordde: "voed de armen en groet vriendelijk iedereen die je kent en die je niet kent".

(bukhari 2:27)

assalaam alaikum wa rahmat'ullah wa barakta,

redwasp
Oud 27 maart 2006, 12:36   #2
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

En wat als nooit iemand vriendelijk terug groet?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2006, 13:05   #3
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

eigen karma eerst. iedereen heeft het recht om zelf goed te doen, dat recht is niet afhankelijk van de vraag of de anderen ook goed doen. in het nederlands bestaat een gezegde "doe wel en zie niet om." volgens mij betekent dat dat wij allemaal als individu zelf verantwoordelijk zijn voor de weg die we kiezen. de goedheid of slechtheid van anderen mag daar in principe niets aan veranderen.

de romeinse keizer marcus aureleus schreef in zijn filosofisch dagboek: "daarom kan ik door geen van hen geschaad worden (niemand kan mij immers slechte dingen laten doen) en kan ik ook niet boos worden op wie met mij verwant is of hem haten. wij zijn toch geboren om samen te werken , zoals de voeten en de handen, de oogleden en de onder- en boventanden. elkaar tegenwerken is dus in strijd met de natuur en zich ergeren en zich afkeren is een vorm van tegenwerken." (notities II;1)

assalaam alaikum

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2006, 13:21   #4
StevenNr1

Standaard

Danku.
Oud 27 maart 2006, 13:34   #5
Jeng
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum,

assalaam alaikum wa rahmat'ullah wa barakta,

redwasp
Wat wil dit zeggen? Ik zie dit steeds terugkeren bij uw post, en vraag me dit wel af.
Oud 27 maart 2006, 13:39   #6
StevenNr1

Standaard

'Wees gegroet' ofzo in het Arabisch denk ik. Soit, dat is in het M-O toch zo'n standaardbegroeting dacht ik.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 27 maart 2006 om 13:40.
Oud 27 maart 2006, 14:46   #7
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

dit betekent "vrede zij met u", als het gevolgd wordt door "w rahmat'ullah wa barakta" betekent het "vrede en de barmhartigheid en zegeningen van god zijn met u."

assalaam alaikum

redwasp
Oud 27 maart 2006, 16:30   #8
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
En wat als nooit iemand vriendelijk terug groet?
Dan heum,....een beetje hem laten bijschaven.

Laatst gewijzigd door Lincoln : 27 maart 2006 om 16:33.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2006, 16:32   #9
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeng Bekijk bericht
Wat wil dit zeggen? Ik zie dit steeds terugkeren bij uw post, en vraag me dit wel af.
Dat is een manier van beleefdheid bij het groeten in de islaam.
Oud 27 maart 2006, 16:35   #10
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Dan heum,....een beetje hem laten bijschaven.
Of een citroensap in zijn gezicht smijten is ook geschikt.
Oud 27 maart 2006, 17:16   #11
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
assalaam alaikum,

eigen karma eerst. iedereen heeft het recht om zelf goed te doen, dat recht is niet afhankelijk van de vraag of de anderen ook goed doen. in het nederlands bestaat een gezegde "doe wel en zie niet om." volgens mij betekent dat dat wij allemaal als individu zelf verantwoordelijk zijn voor de weg die we kiezen. de goedheid of slechtheid van anderen mag daar in principe niets aan veranderen.

de romeinse keizer marcus aureleus schreef in zijn filosofisch dagboek: "daarom kan ik door geen van hen geschaad worden (niemand kan mij immers slechte dingen laten doen) en kan ik ook niet boos worden op wie met mij verwant is of hem haten. wij zijn toch geboren om samen te werken , zoals de voeten en de handen, de oogleden en de onder- en boventanden. elkaar tegenwerken is dus in strijd met de natuur en zich ergeren en zich afkeren is een vorm van tegenwerken." (notities II;1)

assalaam alaikum

redwasp
Zo ieder zo moeten handelen kunnen we praten van een begin van een beschaving,helaas zijn we in deze samenleving er nog ver van verwijderd!
Oud 27 maart 2006, 22:38   #12
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

ik meen me te herinneren dat de profeet mohammed (vzmh) ooit het volgende gezegd heeft (maar ik weet niet meer waar ik dit terug kan vinden): "als iemand vriendelijk is tegen je, groet hem dan vriendelijk. als iemand onvriendelijk doet, groet hem dan ook vriendelijk."

assalaam alaikum

redwasp
Oud 27 maart 2006, 23:20   #13
colargo
Banneling

colargo's schermafbeelding

Standaard

als iemand onvriendelijk is dan heeft hij daar een reden voor.

Als heel de wereld de buik vol heeft van moslims, dan is daar een reden voor. En neen, westerlingen blijven niet vriendelijk. Westerlingen zijn geen schijnhelige moslims. Het westen is en blijft Westers anders moet ge maar richting oosten gaan.
colargo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2006, 23:57   #14
StevenNr1

Standaard

Moslims zijn mensen weet u. Met allemaal verschillende persoonlijkheden, socio-economische, pedagogische en culturele achtergronden, gelaatstrekken, lichaamshoudingen, ... Maar ach, ze zijn toch allemaal door en door slecht, terroristisch en/of crimineel, want ze delen 'dezelfde' geloofsovertuiging hé?

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 27 maart 2006 om 23:57.
Oud 28 maart 2006, 00:18   #15
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

lieve colargo, de profeet mohammed roept mij, net als iedere andere profeet dat doet, op om ook tegen jou vriendelijk te zijn en ook jou als een schitterend deel van de mensheid te erkennen. ik kan het alleen maar jammer en pijnlijk vinden dat jij niet vriendelijk terug wil doen. dat is trouwens je volste recht. gelukkig hebben we ook allemaal individueel het recht om wel vriendelijk te doen. alhamduli'llah.

assalaam alaikum wa rahmat'ullah wa barakta

redwasp
Oud 28 maart 2006, 00:51   #16
ggolsteyn
Schepen

Standaard De gelovige MOSLIM !

Citaat:
assalaam alaikum,

ik meen me te herinneren dat de profeet mohammed (vzmh) ooit het volgende gezegd heeft (maar ik weet niet meer waar ik dit terug kan vinden): "als iemand vriendelijk is tegen je, groet hem dan vriendelijk. als iemand onvriendelijk doet, groet hem dan ook vriendelijk."

assalaam alaikum

redwasp
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Beste Redwasp,

Met gelovige bedoel je waarschijnlijk de gelovige moslim?

Je teksten uit de Koran kloppen niet, wil je de ongelovigen om de tuin leiden?
Ik vermoed dat je alleen de arabische tekst van buiten kent, maar er weinig van begrijpt!

In Soera : "Al-Nisa" (De vrouwen) 4:86 zegt de engel Djibril (Gabriël) tegen Muhammad:

hfdst: Opdrachten aan de gelovigen:
"En wanneer gij begroet wordt met een begroeting, groet dan met een nog schonere of beantwoordt haar."...

In dezelfde Soera 4: 91: ......"Indien zij dan zich niet van u terugtrekken en u vrede aanbieden en hun handen inhouden, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen aantreft."......

In dezelfde Soera: 4:101 ...... "De ongelovigen zijn waarlijk voor ulieden een klaarblijkende vijand."

Dezelfde Soera: 4: 56: "Zij die ongelovig zijn aan Onze tekenen, die zullen Wij braden in een Vuur. Telkens wanneer hun huid gebakken is, verwisselen Wij dit met andere huid opdat zij de bestraffing smaken. Allah is waarlijk geweldig en wijs."

En er is nog meer hoor! dat is voor een volgende les, als je eerst eens gebraakt hebt! Allah was waarschijnlijk een schoonheidschirurg?

Groetjes van een ongelovige (Godsvrije)!

Gerard Golsteyn.

~~~~~~~~~~~
(ddhh!)
Oud 28 maart 2006, 02:23   #17
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

met het woord 'gelovige' bedoel ik iedereen die zich onderwerpt aan god, of (om het met atheistisch jargon uit te drukken) die een spiritueel of religieus pad volgt. wie dat doet is een gelovige, een moslim (mu-slm, persoon die zich overgeeft aan god). ik bedoel dus inderdaad de gelovige muslims, maar reken bij die groep een heel aantal mensen die zichzelf niet met het woordje 'moslim' zouden aanduiden.

verder wil ik even opmerken dat er in de islam een onderscheid wordt gemaakt tussen de koran en de uitspraken en handelingen van de profeet mohammed (vzmh). deze laatsten worden 'hadith' (meervoud 'hadies') genoemd. ik verwees in mijn vorige uitspraak naar een hadith dat volgens mij uit de collectie van shahi muslim afkomstig is, maar ik vond het niet direct terug. daarom schreef ik "ik meen me te herinneren", ik ben namelijk niet honderd procent zeker van de herkomst.

op je verzen uit de koran ga ik hier niet in. ik heb al verschillender keren proberen uit te leggen dat het onzinnig is om mekaar met korte uittreksels uit heilige teksten om de oren te slaan. de eigenlijke betekenis van ieder ayat kan alleen maar onstaan als het in zijn context (het hele sura en eigenlijk de hele koran) wordt gelezen. hazrat ali ibn abu talib, neef en schoonzoon van de profeet mohammed en een van diens favoriete leerlingen zei dat ieder vers van de koran minstens vier betekenissen heeft. een letterlijke (al zahir), een overdrachtelijke (al batin), een morele (al hadd, letterlijk de beperkende) betekenis en een vierde betekenis als deel van het godelijk project (al mottala). dit in het achterhoofd houdend lijkt het me vrij logisch dat de interpretatie van een koranvers meer energie vraagt dan allen even het buitenlaagje van de letterlijke betekenis aanboren. ik hoop dat je je niet te veel ergert aan mijn weigering om op die verzen in te gaan en dat je mijn motieven daarvoor begrijpt. incha'allah.

assalaam alaikum wa rahmat'ullah wa barakta

redwasp
Oud 28 maart 2006, 09:42   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Als Allah dan toch zo almachtig is, waarom schrijft hij dan een boekske in een taal die niemand nog spreekt, waar op den duur geen kat nog aan uit kan, terwijl ergens op de eerste pagina staat dat het voor iedereen héél simpel, begrijpbaar en duidelijk is?

Laatst gewijzigd door circe : 28 maart 2006 om 09:43.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 12:58   #19
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

volgens mij heb je het mis als je denkt dat god een persoon is, of op de een of andere manier op een persoon lijkt.

slm,

redwasp
Oud 28 maart 2006, 13:04   #20
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als Allah dan toch zo almachtig is, waarom schrijft hij dan een boekske in een taal die niemand nog spreekt, waar op den duur geen kat nog aan uit kan, terwijl ergens op de eerste pagina staat dat het voor iedereen héél simpel, begrijpbaar en duidelijk is?
Zeg is circe wanneer is de koran neergezonden ?? Denk je dat de koran copyright anno 2006 is??
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be