Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat vind u van "nieuws'' dat vooraf in scene wordt gezet?
Moet kunnen 1 6,25%
Gevaarlijk, kan misbruikt worden 15 93,75%
Weet het niet 0 0%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2006, 02:32   #1
Torenvalk
Banneling

Standaard Gaan politici binnenkort PREFAB-verklaringen afleggen?

Wie vandaag goed geluisterd heeft naar de uitleg van de hoofdgast van "De Laatste Show" op TV1 kon wellicht zijn oren niet geloven: Jan Verheyen kwam vertellen dat hij een productiemaatschappij gaat opstarten die voor televisie-journaals "oude" en "gearchiveerde" of "geprefabriceerde" televisiebeelden gaat leveren alsof het om "nieuwe" en "actuele" beelden gaat die passen bij het op dat moment in het journaal ter sprake gebrachte nieusonderwerp. Om dit goed te praten argumenteerde Verheyen dat onze politici teveel van hun dagelijkse werk worden afgehouden door steeds interviews te moeten afleggen, dat zou hen teveel van hun kostbare tijd kosten. Verheyen denkt het gat in de media-markt gevonden te hebben en wil hier een mouw aan passen door de voornaamste regeringsleiders en ministers op voorhand "gestandariseerde" verklaringen te laten afleggen die voor duizend-en-een los van elkaar staande gebeurtenissen bij herhaling kunnen worden vertoond in het nieuws. Bijvoorbeeld: Morgen ontploft een grote fabriek en duizend arbeiders komen jammerlijk om het leven. Dat wordt dan als een hoofdstuk van het nieuws gepresenteerd met daar achteraan een verklaring van de eerste minister, in scene gezet voor er ooit sprake was van de ramp. Die verklaring zou dan als volgt kunnen luiden: "Als eerste minster betreur ik heel erg wat hier gebeurd is. Bij deze wil ik mijn medeleven overmaken aan de nabestaanden namens mijzelf en het kabinet..."

Verheyen liet doorschemeren dat dergelijk standaard-interview voor een gelijkaardige gebeurtenis opnieuw gebruikt kan worden, een dag, week of enkele jaren later, bijvoorbeeld (bedenk ikzelf nu) wanneer de Koning komt te overlijden. Verheyen wil met betaalde acteurs ook momentopnamen maken van betogingen, bankovervallen, oorlogsscenes en tal van andere gebeurtenissen en deze bij elk nieuwsfeit opnieuw opvoeren als ging het om de actuele gebeurtenissen... Toen ik dit alles hoorde rezen de haren mij ten berge... Dit riekt heel erg sterk naar een verderfelijk soort "staatstelevisie" zoals gebruikelijk bij communistische regimes zoals China en Rusland er gekend hebben... Verheyen gaf een moslim-betoging als voorbeeld aan en argumenteerde iets in de trant van: "Wat maakt dat nu verschil, of we nu beelden tonen van moslims betogend anno 1995 in de straten van Cairo of anno 2006 in de straten van Teheran? Het soort mensen en het soort spandoeken lijken toch hetzelfde, geen kijker die dat doorheeft...!!!

Ik wil alle forum-leden ernstig waarschuwen voor dit soort evoluties in ons media-landschap en iedereen oproepen hier met man en macht tegen in het verweer te komen. Dit voorstel dat Verheyen er wil doorduwen is maar een klein stapje verwijderd naar totale volksmisleiding. Want wat moeten we dan nog geloven en voor waar aannemen? Dit is het apocalyptische toekomstvisioen "1984" van Orwell ten voeten uit! We wisten allang dat die Verheyen een groot liefhebber was van horrorfilms maar wat hij ons nu wil verkopen slaat alles en is wat mij betreft het meest lugubere denkbaar:
ons nieuws-watchers een dagelijks fictie-journaal voorschotelen uit de koker van een gestoorde regisseur!

Laatst gewijzigd door Torenvalk : 21 maart 2006 om 02:38.
Torenvalk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 02:45   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik heb de laatste show niet gezien. Was Jan Verheyen een grapje aan het maken of is dit echt ?
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 02:50   #3
Torenvalk
Banneling

Standaard

Werkelijk, zo echt als maar zijn kan! Hij heeft er bijna een kwartier over gewauweld schat ik zo...!!!
Oud 21 maart 2006, 02:53   #4
Torenvalk
Banneling

Standaard

Het strafste wat hij zei was dit vond ik: "had ik een vooraf-gemaakte verklaring van Dewael naar aanleiding van de ontsnapping van Erdal dan kon Dewael rustigjes in zijn vakantie-oord zijn gebleven en was er veel minder heisa rond die zaak geweest" (niet letterlijk geciteerd, maar zo ongeveer klonken de woorden van Verheyen). Die is dringend op zoek naar een dwangbuis vrees ik!
Oud 21 maart 2006, 07:42   #5
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Beeldarchieven zijn zo oud als de televisie zelf; Verheyen moet zich hier niet profileren als het grote genie die "het gat in de markt" heeft gevonden. Nagenoeg alle nieuwsredacties maken gebruik van archiefbeelden en de betere zenders plaatsen een vermelding erbij ("archiefbeeld") wanneer ze die gebruiken. Er valt in die specifieke sector ook niet echt veel business te rapen; er bestaan immers schitterende geautomatiseerde systemen om beeldarchieven in te richten en ik dacht (ik kan me vergissen hoor) dat de VRT nog niet zo lang geleden was begonnen met het moderniseren van z'n beeldarchief in die richting.

Het "in scène zetten" van beelden om die dan voor "echt" te laten doorgaan is een heel ander paar mouwen... D�*t ruikt verdacht veel naar boerenbedrog en het zou me verwonderen mochten de journalisten van dienst zoiets pikken. Ze mogen in sommige gevallen dan nog zo gepolitiseerd zijn, als het erop aankomt zullen ze dat soort van manipulatie keihard bestrijden. Want d�*�*r wordt immers hun geloofwaardigheid ernstig in gevaar gebracht. Een journalist (of bij uitbreiding: een journaal) dat zich daaraan verbrandt, loopt onherstelbare schade op. Zolang er concurrentie is tussen diverse nieuwsdiensten en -media lijkt het me zeer twijfelachtig dat men zich op de redacties aan die praktijken zou bezondigen.

Verheyen heeft nu al de kans gekregen om uitgebreid te demonstreren dat hij van film weinig kaas heeft gegeten én dat hij ook het medium "televisie" niet meteen weet in te schatten. Met dit soort onzin toont hij meteen ook aan dat z'n zakelijke inschatting van de nieuwsgaring ook niet meteen indrukwekkend is. Ik hoop dat hij in die nieuwe business al z'n spaarcentjes investeert; dan zijn we binnen een paar jaar volledig van die windbuil af.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 07:53   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik stem daar uiteraard tegen, mocht het zo zijn, maar voor nu neem ik genoegen met een bron - dank u.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 09:06   #7
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Is er een verschil met de huidige VRT ? Remember Freya en de stookoliefaktuur .....

Laatst gewijzigd door rookie : 21 maart 2006 om 09:06.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 09:11   #8
KempensBoerke
Burgemeester

Standaard

Torenvalk heeft voor 200% gelijk.

Ook ik wil het NIEUWS uit eerste hand en geen ouwe rommel op m'n scherm.

Als een reactie van een of andere Minister op uw scherm getoond wordt, neem je logischerwijze aan dat deze reactie een antwoord is op de ACTUELE gebeurtenis.

Dat vandaag bijvoorbeeld beelden van de Witte Mars worden getoond, terwijl intussen een pedofilie-zaak uit de doeken wordt gedaan, kan ik nog enigszins inkomen.

Soit, zoals hier reeds aangehaald is die Verheyen zichzelf compleet zot aan 't draaien.

De mannen met de witte frakskes staan reeds achter de hoek hun nieuwe klant op te wachten.
KempensBoerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 10:00   #9
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Welke debiele politicus zou hieraan willen meewerken ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 10:53   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Welke debiele politicus zou hieraan willen meewerken ?
D�*t zullen we gauw genoeg weten...

Mag ik je dan op dat 'debiele' pakken?
Oud 21 maart 2006, 12:17   #11
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Degene die het programma bekeken heeft, niet doorheeft dat alle rubrieken (inclusief de mandhond hilariteit en de meeuw farce) fake waren verdient de prijs van de humo voor snul van het jaar.
Humor en politiek. Het wil maar niet lukken hé
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 12:21   #12
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

of : er is niets nieuws onder de zon...
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 13:39   #13
born2bewild
Banneling

Standaard

als zijn archief gebruikt wordt om politici te contronteren met hun vroeger gewouwel, dan ben ik pro.

Het fragment van 7 jaar geleden waarbij Dewael na de dutroux ontsnapping tekeer gaat tegen de regering was de perfecte recyclage voor de Erdal ontsnapping.

Satisfaction guaranteed.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 13:56   #14
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Vraag me af hoeveel serieuze reacties hierop nog gaan komen ...

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 16:01   #15
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

In dezelfde aflevering van De Laatste Show verklaarde Get Ready dat ze met hun vieren al meer holen hadden gezien dan de gelijknamige beer die hier zo'n paar duizend jaar heeft rondgelopen, en vierden ze hun glorieuze comeback met een nummer over een bloedpomp.

Soms is TV echt wel moeilijk...
Oud 21 maart 2006, 17:02   #16
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Degene die het programma bekeken heeft, niet doorheeft dat alle rubrieken (inclusief de mandhond hilariteit en de meeuw farce) fake waren verdient de prijs van de humo voor snul van het jaar.
Humor en politiek. Het wil maar niet lukken hé
Eindelijk iemand die het doorheeft,jullie zijn wel gemakkelijk om de tuin te leiden hoor,zal waarschijnlijk eigen zijn aan de leeftijd!
Oud 21 maart 2006, 17:05   #17
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Heb het programma niet gezien.
Maar het bestaat wel al; en ik heb nog gekker voorstellen gehoord die wél serieus gemeend waren.

ps. mijn appreciatie van Verheyen blijft wel onveranderd...
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 17:25   #18
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Het is maar Jan Verheyen!
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 17:31   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Pas op... Jan Verheyen dat is maar een stapje weg van Chuck Norris.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 19:31   #20
Torenvalk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Eindelijk iemand die het doorheeft,jullie zijn wel gemakkelijk om de tuin te leiden hoor,zal waarschijnlijk eigen zijn aan de leeftijd!
Idioten! Het was wel degelijk serieus gemeend, Verheyen was trouwens de hoofdgast en zijn opkomst was heus niet bedoeld als humoristisch intermezzo, daar hebben ze andere kwieten voor in die Laatste Show...
Dat jullie onder dit nieuws zo apatisch blijven vind ik echt ontstellend. Voor Stalin en Mao zouden jullie de perfecte onderdanen zijn geweest!!! Is dat alles wat jullie als burgers hebben aan zelfrespect?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be